Kropsudsmykning og job

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kropsudsmykning og job

Indlægaf hotlips » 9. jul 2018, 15:22

Jeg er helt sikkert gammel og fuld af fordomme, men jeg ville ikke ansætte hende, en på hendes alder der har så synlige tatoveringer ville jeg tænke nok ikke havde ret mange brikker eller at hun enten ikke havde forstået at der er krav til os allesammen eller besluttet at de nok ikke gjaldt for hende.

Der er jo ikke rigtig noget af det der giver pluspoints i en virksomhed ret mange steder.

Min ene ex ansatte folk på en stor fabrik og han valgte også folk med store synlige tatoveringer fra, det var jo hans job at vurdere folk i forhold til om de var kvalificerede men også i forhold til om de kunne gå stille og roligt og passe deres job uden bøvl og en der har valgt at være ligeglad med hvordan de fremstår og skriver læserbreve om at det vil de til pinedød have ret til, de ligner en potentiel risiko for ballade når ting ikke lige går deres vej.

Det er helt fint hvis folk gerne vil dyrke at skille sig ud, men ting koster og vil man ikke tage det med så skulle man måske i der mindste droppe det mest markante, som en tatovering på halsen.
4
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Kropsudsmykning og job

Indlægaf Daine » 9. jul 2018, 16:36

Akehurst2 skrev:
Animi skrev:Jeg er sådan ret neutral ift hendes debatindlæg og er hverken enig eller uenig. Men jeg synes hun - og mange andre før - rejser en spændende debat om, hvad man som arbejdsgiver må ansætte udfra. Er det altid okay at tanke nej til en ansøger, hvis man ikke synes personen æstetisk er pæn nok til ens arbejdsplads/deres udseende ikke passer til ens værdier? Eller gælder det kun ved selvvalgte ting ved ens udseende?


Det er et rigtig spændende emne i et lidt bredere perspektiv, for man kan jo også diskutere, hvad der er selvvalgt. Religiøs beklædning, fedme?

Hvor snævre må grænserne være?

Jeg er helt sikker på, det betyder noget for mange virksomheder hvordan man ser ud. Om det så er tatoveringer, piercinger, fedme, tøjstil/religiøs beklædning, voldsomt over/underbid, ar der ikke kan skjules etc.

Det bliver bare ikke brugt som afslagsgrund. Sætningen “Vi har ansat en anden, vi føler både fagligt og personligt passer ind i vores virksomhed. Held og lykke fremover” er jo neutral og kan sagtens dække over “vi synes du har for voldsomme synlige tatoveringer og derudover er du for stor til at passe vores arbejdstøj” ... men der er der ingen arbejdsgivere der skriver.
Senest rettet af Daine 9. jul 2018, 19:07, rettet i alt 1 gang.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kropsudsmykning og job

Indlægaf Juki » 9. jul 2018, 17:05

LadyFox skrev:
Juki skrev:Problemet med tatoveringer er også at de tit er et øjebliks billede af hvad der er smart, sjovt og moderne.

Teenagere og andre unge mennesker har jo alle dage været alternative og eksperimenterende i deres udseende, af forskellige årsager, men mange af de ting er relativt lette at ændre igen når man er blevet træt af det, er blevet ældre eller bare trænger til noget nyt. Det er bare noget sværere at fortryde og ændre ens synlige tatoveringer på samme måde.

Det gør det nok heller ikke bedre at unge mennesker tit er så overbeviste om at de er så kloge ved alt om alt, så det er svært at overbevise dem om at der er en stor risiko for at de vil fortryde den tatovering de får på en ferie, fordi de har tabt et væddemål, og den næppe er sjov når ferien er slut og de er kommet hjem igen.. Eller at andre vil synes motivet er lige så sjovt/pænt.


Men er det arbejdsgivers job at opdrage medarbejdere til ikke at tage beslutninger som de måske vil fortryde hvis det bliver umoderne?

Nej :gruble:
Giver jeg udtryk for at jeg synes det eller at de skal gøre det?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kropsudsmykning og job

Indlægaf paint » 9. jul 2018, 18:14

Det er vist ret almindeligt, at en arbejdsgiver beder om at et foto ledsager en ansøgning. Der er der nok en grund til. I nogle tilfælde vil folks udseende næppe have den store betydning, mens det i andre, kan være ret afgørende. Og i sidstnævnte tilfælde, synes jeg godt at arbejdsgiveren kan tillade sig at ønske/have visse ønsker mht en ansøgers udseende.

I visse jobfunktioner, er personlig fremtræden, ret afgørende.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Kropsudsmykning og job

Indlægaf deliciouscookie » 16. jul 2018, 21:10

Tja uanset om det er rimeligt eller ej så har folk sjovt nok forskellige meninger om alt muligt. Det er ikke muligt at tvinger egne meninger ned over andre uanset hvor gerne man end vil.

Nogle vil ikke synes om tatoveringer and vil elske dem ligesom med kropsudsmykning i øvrigt. Smag og behag er forskelligt, så det kommer så også til udtryk i ansættelsesprocessen og lovgivning på området er håbløst det vil ikke kunde håndhæves når man kan afvise grundet "dårlig kemi".
0
make cookies not war
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Kropsudsmykning og job

Indlægaf Nicolait » 17. jul 2018, 08:07

Jeg har personligt ingen tatoveringer og jeg får det næppe.

Jeg er bedøvende ligeglad, hvordan den person, der ekspederer mig ser ud. Det er personens eget valg. Det vigtige for mig er servicen.

På den anden side, så anerkender jeg også at forretninger kan finde på, og har mulighed for, at fravælge personer på grund af kropsudsmykning.

Jeg har mødt mange, der har været gode og dårlige til deres arbejde, men det har næppe skyldtes tatoveringer eller ej.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Livets forhold"