"Det går alt for godt" *vagtsom"

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Æble » 29. jun 2018, 10:00

LaScrooge skrev:
Æble skrev:Er der ikke fordi du har været nede i en bakkedal og lissom er “inde i rutinen” med at tingene skal være svære? Er det ikke længe siden du har været lykkelig og rolig og bare kunne nyde uden at være kampberedt?

Når man stresser og har det svært udskiller kroppen stresshormoner. Det behøver den ikke nu, men det tager noget tid at få beredskabet ned.

Mit råd til dig er at være god ved dig selv og passe på dig som var du et lille barn der havde brug for omsorg. Prioriter ting der gør dig glad og er sundt for din krop. Motion vil nok også være gavnligt for stresshormonerne, evt i form af en gåtur med en latte i hånden hvis det gør dig glad.

Vær god ved krop og sjæl. Så skal det nok blive rigtig godt.


Det er måske en rigtig god pointe: at bekymringen er et udtryk for et kemisk beredskab, stresshormoner. At vagtsomheden kommer derfra. At jeg skal være forberedt på det næste bump på vejen, den næste modstand, den næste ulykke. Og hvis jeg ikke er forberedt, går det galt?

Men kan det godt lade sig gøre bare at have et relativt roligt liv, der glider nogenlunde på skinner? Er det normalen?


Ja da :) Nok ikke hele livet, men når man er i de lykkelige perioder så behøver man ikke beredskab for at klare en vanskelig situation.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Daine » 29. jun 2018, 10:17

Jeg har ingen guldkorn, men vil bare sige at jeg har det også sådan. Jeg går rundt og venter på at der skal ske noget skidt, fordi jeg lige pt har det fint. De sidste par år har været sådan, hver gang jeg syntes at NU kørte det sgu, livet var dejligt og tingene gik godt ... så er der sket noget, der føles som “du skal fanme ikke tro, at du skal have det alt for godt!”. Sygdom i familien, egen sygdom, heftige omrokeringer/nyansættelser på arbejde og afsked med job. Nu går jeg og forventer at blive tilbudt et eller andet skodjob, som jeg ikke må sige nej til fordi jeg er på dagpenge, fordi jeg ellers har det godt og har nogle planer for fremtiden, det faktisk kræver at jeg er ledig nogle måneder endnu.

Så det eneste jeg kan sige er, prøv at nyde nuet. Det er megasvært hvis der er en masse tanker der maser sig på, men jeg har arbejdet på at lære at skubbe tankerne væk og sige, at i dag/denne uge vil jeg bare nyde det. Dumme tanker må vente til senere.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Buller » 29. jun 2018, 10:29

Gode perioder kommer aldrig dårligt tilbage.

Nyd dem og lev dem. Hvis det så bliver træls igen, så har man da i det mindste fået det maksimale ud af den gode periode der kom før. Giv den gas og smil og vær glad :D
9
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf LaScrooge » 29. jun 2018, 11:41

:wave:
Buller skrev:Gode perioder kommer aldrig dårligt tilbage.

Nyd dem og lev dem. Hvis det så bliver træls igen, så har man da i det mindste fået det maksimale ud af den gode periode der kom før. Giv den gas og smil og vær glad :D


Det var da faktisk en god og praktisk måde at se det på, som jeg måske godt kan overtale mig selv til ikke jinxer mig på en eller anden måde. Den accepterer at der kommer modgang igen, så jeg sniger mig uden om den der fælde, der lyder lidt for god til at være sand: "Fra nu af KØRER DET BARE!".
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf LaScrooge » 29. jun 2018, 11:43

vulpesVelox skrev:Njah, nu var der jo en gråspurv, der sked lige ned i min solhat forleden, så jeg ved rassscgu godt hvor alt det held, jeg sidder i i disse dage, kommer fra :D


Jeg kan dog godt relatere. På et eller andet niveau. Et par hurtige spørgsmål:
Når du forestiller dig, at der må findes en kosmisk balance mellem gode og dårlige hændelser, hvad skyldes det så, når balancen skifter?

Hvordan har du det med udtrykket "jeg fortjener alt det bedste"?


Jeg har det sådan med udtrykket, at jeg ikke kan se hvorfor jeg skulle fortjene det. Jeg fortjener bare det der følger af min egen adfærd og indsats og ikke mere eller mindre. Og det ville måske udmøntes i at jeg godt må opleve ro og harmoni, hvis det var jeg var sikker på at jeg rent faktisk gør det godt nok som menneske?

Balancen skifter når jeg tror mig sikker i sadlen. En slags hævn eller budskab fra universet der byder mig ydmyghed og årvågenhed. :gruble:

Hvis du har kloge overvejelser ifht noget af det, tager jeg gladeligt imod.
0
And we both know: I will be delicious
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Buller » 29. jun 2018, 12:59

LaScrooge skrev::wave:
Buller skrev:Gode perioder kommer aldrig dårligt tilbage.

Nyd dem og lev dem. Hvis det så bliver træls igen, så har man da i det mindste fået det maksimale ud af den gode periode der kom før. Giv den gas og smil og vær glad :D


Det var da faktisk en god og praktisk måde at se det på, som jeg måske godt kan overtale mig selv til ikke jinxer mig på en eller anden måde. Den accepterer at der kommer modgang igen, så jeg sniger mig uden om den der fælde, der lyder lidt for god til at være sand: "Fra nu af KØRER DET BARE!".


Det er jo lidt ligesom at man godt kan nyde et dejligt måltid, selv om man ved man bliver sulten igen. Det tager ikke noget fra måltidet at sulten vender tilbage igen senere, så spiser man jo bare noget nyt til den tid. Nogle gange er det nye så bare en rugbrødsmad, men det er ok, der kommer et dejligt måltid igen senere.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Annione » 29. jun 2018, 14:21

Jeg har det helt på samme måde!

Alt går for glat, jeg er for glad, jeg savner min eks for lidt, jeg elsker mit liv alt for meget. Jeg har frygtet nedturen - og har i dén grad ventet den.

Sidste søndag havde jeg en session hos en kammerat, under en form for dyb meditation eller hypnose - og han fik gravet en masse frem. Bl.a. at min underbevidstheden godt var klar over at nedturen ikke kommer.
Siden da har det føltes som om jeg er 50 kg lettere. Jeg anede ikke jeg var så bange.

Jeg har tilladt mig selv bare at nyde!
5
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Æble » 29. jun 2018, 14:31

Buller skrev:Gode perioder kommer aldrig dårligt tilbage.

Nyd dem og lev dem. Hvis det så bliver træls igen, så har man da i det mindste fået det maksimale ud af den gode periode der kom før. Giv den gas og smil og vær glad :D


Godt skrevet!

Jeg kom til at tænke på en simpel sætning der hjalp mig meget da jeg selv var der: Joy is joy
2
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Jadajada » 29. jun 2018, 15:49

Buller skrev:Gode perioder kommer aldrig dårligt tilbage.

Nyd dem og lev dem. Hvis det så bliver træls igen, så har man da i det mindste fået det maksimale ud af den gode periode der kom før. Giv den gas og smil og vær glad :D



Det er lidt i samme stil jeg gør.
Jeg prøver at leve efter ikke at ærgre (eller bekymre) mig på forhånd. Hvis det jeg jeg ærgrer mig over, rent faktisk sker, så har jeg ærgret mig to gange.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf LaScrooge » 30. jun 2018, 09:24

Tusind tak for jeres indlæg. Det har faktisk hjulpet. I går var jeg på vej ud i verden efter arbejde, skulle mødes med 2 veninder, havde min date i dag i horisonten også, og så tænkte jeg, bevidst og aktivt: "Jeg må gerne være glad. Jeg må gerne nyde min dag og mine planer og hengive mig til det." Og det gjorde faktisk, at jeg gav slip og var i nuet. Og havde en fantastisk omend på nogle måder lidt speciel aften og nat. Må gerne nyde, må gerne gemme analyserne til der er noget konkret jeg skal finde ud af.
8
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: "Det går alt for godt" *vagtsom"

Indlægaf Kasper » 3. jul 2018, 12:57

Hvis du er vant til at have meget kaos og usikkerhed omkring dig, så bliver det nemt til det velkendte og "trygge", på sådan en fucked up Stockholmsyndrom-agtig måde. Og hvis tingene så vender, og dit liv bliver mere harmonisk og bare glider, så kan det nærmest virke utrygt og fremmed; lidt ala imposter-syndrome, hvor man føler at det bare er et spørgsmål om tid, før man bliver afsløret og sendt tilbage, til hvor man "hører til".

Jeg tror, det handler om tilvænning. Hvis du vænner dig til at have det godt, og hver dag fortæller dig selv, at det er velfortjent - så bliver det den nye normal på et tidspunkt.
2

Tilbage til "Livets forhold"