Fejl, dine forældre begik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf LadyFox » 27. jun 2018, 13:40

Nå ja. Så er der min far. Men jeg har svært ved at beslutte mig for om han har fejlet eller om han har gjort mig en tjeneste.

Jeg kender ikke min far, fordi han er lad og initiativløs og min mor holdt op med at gide at lave aftaler med ham som han ikke overholdt. Så jeg har ikke set ham siden jeg var en baby. Jeg ved at han ville have været en dårlig far hvis han havde været der, som helt sikkert ville have skabt nogle problemer for mig. Problemet er at det også har skadet mig at han ikke har været der. Dels har jeg haft behov for at undskylde ham, "det er jo bare fordi han har det svært", "han kan jo bare ikke finde ud af det" og "det er også synd for ham" fordi det har været lettere at leve med at du ikke var nogens skyld - fordi var det ikke hans skyld, så var der heller ikke skyld der pegede mod mig. Problemet er at jeg et blevet rigtig god til at finde på undskyldninger for folk, og jeg er derfor for tilgivende. Derudover så har jeg altid givet mig selv lidt skylden alligevel - Jeg var ikke en god nok baby til ikke at blive forladt :stoned: Jeg har altid haft en grundlæggende frygt for at folk ikke er mit liv af de rigtige grunde, og at jeg er sådan en man bare kan gå fra uden den mindste dårlige samvittighed hvis man pludselig hellere vil noget andet - derfor overkompensere jeg også, og prøver at gøre mig uundværlig. Og det er ærlig talt spild af liv.
2
...
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Tanten » 27. jun 2018, 13:42

Mavis skrev:Nå ja. Min mor er relativt venstreorienteret og min far relativt højreorienteret. De har aldrig rigtigt snakket sammen om det når jeg har hørt det, og de blev skilt da jeg var 3. Jeg var som ret lille interesseret i politik og samfundet og for at gøre det simplere for en 9-årig har der været nogle ret latterlige statements om modsatte fløj -eller jeg troede det var for at gøre det simplere for en 9-årig. De kommer stadigvæk, og det har gjort mig lidt intolerant og bossy på nogle punkter.

Min mor diskuterer på måden, hvor man til sidst giver hende ret for at slippe for at høre på hende. Hun har skrevet en del debatindlæg og åbent fortalt mig at man skal spille på følelser og ikke fakta og statistik, når man debatterer, og en del lignende ting. Det synes jeg er ret nederen og har som tidligere skrevet lidt givet mig et billede af, at en diskussion er noget over-emotionelt noget, som kloge mennesker undgår.


Jeg må sige, at du ikke har arvet din mors debatstil. Du er, din unge alder til trods, en dygtig debattør, der formulerer dig roligt og sobert og holder fokus på emnet langt bedre end mange voksne herinde.
11
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Artem » 27. jun 2018, 14:01

Akehurst2 skrev:Det har jeg også oplevet, men jeg betragter det ikke rigtig som en fejl - så skulle det også være en fejl, at vi ikke sad i autostole og ikke cyklede med cykelhjelm og sådan.

Problemet er at jeg ikke rigtig kan tåle røg og får hovedpine af det. På den måde har det forringet min livskvalitet at jeg blev udsat for så meget passiv rygning som jeg gjorde som barn.
Men jeg er med på at det var "almindeligt" den gang, og min mor har sikkert også røget mens hun var gravid.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Lys » 27. jun 2018, 14:12

Kaffe skrev:
Lemonella skrev:
Lemonella skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan vist ikke også slette det, som andre har citeret. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er ked af, hvis tråden kommer ud på et sidespor, så måske kan man blot overse de ting, jeg har skrevet og lukke den der.


Du behøver nu heller ikke slette for min skyld. :)

Jeg har det bare lidt som Lys og vil rigtig gerne vide, hvorfor du mener det er relevant, lige at påpege at det ikke altid er godt at kigge tilbage og reflektere over det man, nu som voksen, ved gik galt.
Du mener nogen bruger det som "sovepude". Forstår jeg dig ret, når du med det mener, de mennesker der igen og igen, påpeger at de er som de er og handler som de gør, fordi de havde en dårlig barndom?


EDIT: Du kunne måske oprette en tråd om det. Gerne i det lukkede forum, hvis du mener, den diskussion ikke er relevant her i tråden. :)
Jeg synes det kunne være spændende at høre, hvorfor du mener som du gør og så kan vi andre jo komme med vores indput. :)


Faktisk synes jeg, det er et vigtigt emne. Men tråden her viser, at det nok ikke er muligt at have en reel og behagelig meningsudveksling om det.


Hvordan læser du det? Der er da enormt forskel på at drøfte emnet generelt og så i forlængelse/forbindelse med en masse meget personlige historier, hvor det er svært ikke at forstå det som en kommentar til historierne.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Tanten » 27. jun 2018, 14:17

^ Jeg læser nu også mest Kaffes indspark som en af tråden afledt generel refleksion, ikke som en (negativ eller bebrejdende) kommentar til de konkrete beretninger.
2
Kaffe
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4859

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Kaffe » 27. jun 2018, 14:17

Lys skrev:
Kaffe skrev:
Lemonella skrev:
Lemonella skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan vist ikke også slette det, som andre har citeret. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er ked af, hvis tråden kommer ud på et sidespor, så måske kan man blot overse de ting, jeg har skrevet og lukke den der.


Du behøver nu heller ikke slette for min skyld. :)

Jeg har det bare lidt som Lys og vil rigtig gerne vide, hvorfor du mener det er relevant, lige at påpege at det ikke altid er godt at kigge tilbage og reflektere over det man, nu som voksen, ved gik galt.
Du mener nogen bruger det som "sovepude". Forstår jeg dig ret, når du med det mener, de mennesker der igen og igen, påpeger at de er som de er og handler som de gør, fordi de havde en dårlig barndom?


EDIT: Du kunne måske oprette en tråd om det. Gerne i det lukkede forum, hvis du mener, den diskussion ikke er relevant her i tråden. :)
Jeg synes det kunne være spændende at høre, hvorfor du mener som du gør og så kan vi andre jo komme med vores indput. :)


Faktisk synes jeg, det er et vigtigt emne. Men tråden her viser, at det nok ikke er muligt at have en reel og behagelig meningsudveksling om det.


Hvordan læser du det? Der er da enormt forskel på at drøfte emnet generelt og så i forlængelse/forbindelse med en masse meget personlige historier, hvor det er svært ikke at forstå det som en kommentar til historierne.


Jeg havde ikke tænkt tanken, at det kunne opfattes som en kommentar til konkrete historier i tråden. Men så giver det meget bedre mening for mig, at mit indlæg gav lidt problemer. Tak for uddybning.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Lys » 27. jun 2018, 14:29

Kaffe skrev:
Lys skrev:
Kaffe skrev:
Lemonella skrev:
Lemonella skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan vist ikke også slette det, som andre har citeret. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er ked af, hvis tråden kommer ud på et sidespor, så måske kan man blot overse de ting, jeg har skrevet og lukke den der.


Du behøver nu heller ikke slette for min skyld. :)

Jeg har det bare lidt som Lys og vil rigtig gerne vide, hvorfor du mener det er relevant, lige at påpege at det ikke altid er godt at kigge tilbage og reflektere over det man, nu som voksen, ved gik galt.
Du mener nogen bruger det som "sovepude". Forstår jeg dig ret, når du med det mener, de mennesker der igen og igen, påpeger at de er som de er og handler som de gør, fordi de havde en dårlig barndom?


EDIT: Du kunne måske oprette en tråd om det. Gerne i det lukkede forum, hvis du mener, den diskussion ikke er relevant her i tråden. :)
Jeg synes det kunne være spændende at høre, hvorfor du mener som du gør og så kan vi andre jo komme med vores indput. :)


Faktisk synes jeg, det er et vigtigt emne. Men tråden her viser, at det nok ikke er muligt at have en reel og behagelig meningsudveksling om det.


Hvordan læser du det? Der er da enormt forskel på at drøfte emnet generelt og så i forlængelse/forbindelse med en masse meget personlige historier, hvor det er svært ikke at forstå det som en kommentar til historierne.


Jeg havde ikke tænkt tanken, at det kunne opfattes som en kommentar til konkrete historier i tråden. Men så giver det meget bedre mening for mig, at mit indlæg gav lidt problemer. Tak for uddybning.


Ok, det skulle jeg måske have præciseret - det faldt mig blot ikke ind, at det ikke var oplagt :)
0
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Prosperity74 » 28. jun 2018, 17:29

Mine forældre har altid været dominerende, aller mest min far. Jeg kunne aldrig gøre noget godt nok og stod i skyggen af min bror, min far var især slem til altid at fremhæve at min bror var ih og åh så dygtig - og så var der mig. Mine forældre levede over evne, tingene skulle se pænt ud og der var fine dyre ting. De har overtrådt mine grænser, har altid talt meget åbent om sex og deres sexliv ( utroskab mm ), hvilket jeg ret ofte synes var ret akavet. Hvis min mor og far var sure på hinanden, så låste min far sig ind i soveværelset og blev der i flere dage. Vi er flyttet mange gange gange ( 8 gange ) i løbet af min barndom. Min far har i mange år altid kritiseret mig og kommet med lede “giftige” bemærkninger. De har begge to svært ved at forstå, at jeg er voksen, har mit eget liv og min egen mening om tingene
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Allmost_Famous » 3. jul 2018, 18:22

Min far har altid været sådan lidt hård i det. Ikke noget med at pylre om os unger. Nogle gange ville det have været rart at have lov til at klynke lidt.

Min mor har altid været meget ustabil. Kom der en ny fyr, jamen så flyttede hun hvis han ville have det. Og hvis han havde en hobby, så var det pludselig også hendes hobby. Og alle hans værdier blev pludselig til hendes. Kæresterne kom altid før os. Jeg blev bedt om at flytte ud da jeg var 13-ish, fordi fyren truede med at slå mig, og hun jo så måtte vælge mellem os. Det gjorde hun så...
Hun har aldrig haft styr på sine penge. Den første uge i måneden var det et overflødighedshorn i lejligheden, og så gik det ellers nedad i en fart. Smøger var der dog altid penge til.
Hun behandlede min far dårligt. Hun skiftede f.eks. skole for mig og min søster, men fortalte det ikke til min far, som så måtte finde ud af det til forældremøde i klassen kort efter.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Livets forhold"