Er 30års-krise en ting?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf sigge » 25. jun 2018, 11:55

Jeg havde en form for krise ifm. mit 10 års studenterjubilæum, da jeg var 29. Vi sad der til komsammen med den gamle gymnasieklasse og alle andre havde ligesom styr på voksenlivet med mand/kone/kæreste, barn (eller børn), ejerbolig og bil. Og så sad jeg der og var stadig single, havde ingen børn, boede til leje og havde ikke engang en bil. Jeg havde ikke haft en klart defineret mål om at skulle have lige præcis de ting som 29-30-årig, men jeg havde måske nok en uudtalt forventning om at noget af det ville være kommet helt naturligt.

Nu er jeg så 42, og der er ikke meget, der har ændret sig af de ydre ting. Jo, jeg ejer da en bil nu. :-D Til gengæld har min tankegang ændret sig, og jeg har indset, at jeg ikke behøver de ting for at være glad, og jeg ønsker mig f.eks. ikke børn. Så jeg havde ingen krise ifm. min 40 års fødselsdag.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Krølle » 25. jun 2018, 14:56

Siden jeg var i midten af 20’erne, har jeg ofte skullet regne på, hvor gammel jeg egentlig er. På den måde har jeg absolut ikke et problem med at blive ældre - tværtimod synes jeg, det er meget nemmere at være 35 end 25, selvom jeg ikke har børn og for relativt nylig er blevet single.

Det føles ikke som et pres, og jeg er glad og tilfreds, hvor jeg er, selvom jobfronten sejler. Resten er der styr på, og det er det vigtigste for mig.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf TomKah » 25. jun 2018, 15:23

Jeg følte også en krise da jeg var 25-26 år. Jeg blev færdig på uni og skulle søge job, og både presset med “specialet” og den efterfølgende jobsøgning fik mig fuldkommen ned med flaget. Jeg blev gift midt i krisen, hvilket gjorde det hele meget værre fordi det var et alt for stort pres om at fejre noget, som jeg havde mest lyst til bare at få overstået. Jeg ville gerne VÆRE gift men det med at BLIVE gift - det skulle overståes hvilket jeg følte et pres fra alle sider om ikke var i orden (min mand var nu forstående og gik med til at det blev meget lille bryllup).

Da jeg blev 30, havde jeg fået styr på det - var glad for mit job, mor til et lille barn, boede i et hus som gjorde mig glad.
40 var også fint!

Havde igen en mindre krise da jeg var 33 pga dårligt forhold til min chef, men ift den første var den meget lille.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf 1234 » 25. jun 2018, 16:41

Folk får vel krider, når der er noget at få krise over og så tænker jeg det rimelig tilfældigt hvornår det rammer. Forskerne har jo også opfundet en kvartlivskrise.

Jeg er ikke 30 endnu, så jeg kan ikke udtale mig om den del, men jeg da haft gang i en del refleksion i forbindelse med mit skifte fra studerende til konsulent. Og det har da taget en del energi, men ved ikke om det været en decideret krise.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf paint » 3. jul 2018, 12:59

FormerlyKnownAs skrev:Jeg hader generelt bare at blive ældre. Sådan virkelig. Jeg bryder mig ikke om det. Min mentale alder hænger ikke sammen med det tal som fødselsattesten viser, i relation til alle mulige sammenhænge. Jeg er hvor jeg er og elsker mit liv som det og er absolut ikke gået glip af noget i livet. Jeg var bare vild med at. være i start tyverne og synes at det var de bedste år i mit liv.


Alternativet (ikke at blive ældre) er langt værre. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf LidtLakrids » 4. jul 2018, 10:31

Jeg fylder 30 i år har ikke nogen krise over det.. Men jeg har også mand, børn, parcelhus, bil og fast job, så det eneste jeg kunne gå hen og få krise over er hamsterhjulet :lol:
0
Brugeravatar
Rothkeen
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30. dec 2015, 18:01
Kort karma: 32
Geografisk sted: Sjælland
Likede indlæg: 119

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Rothkeen » 6. jul 2018, 15:33

Ja, har da lidt krise bliver snart 34år.
Vil gerne giftes, købe hus og have børn, men ja. :gisp:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Wizzze » 6. jul 2018, 15:56

Det er egentlig "sjovt" at det man har værdsætter man ikke, ja frygter det måske lidt (være sat / hamsterhjul) men det man ikke har værdsætter og ønsker man (f.eks. børn / karriere) :gruble:

Er det sådan en menneskelig græsset er altid grønnere ting? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jul 2018, 16:09

jeg havde en mindre krise over at blive 30, det handlede vist mest om at skifte fra et 2-tal til 3-tallet, at det lød så voksent at være 30, at være i 30'erne. At fylde rundt...
Men samtidig var jeg godt klar over at det var lidt fjollet at synes det var voksent, eller gammelt - og jeg var jo mega voksen, barn nr 4 på vej, færdiguddannet for længst, fuldstidjob, "ville, volvo og vovse" Ingenting forandrede sig jo, blev anderledes.

Men jeg havde det også virkeligt sært over at fylde 20, og jeg får det sikkert også sært over de 40 som nærmer sig hastigt.
Allerede det at de 37 banker på døren, og jeg derfor vil være sidst i 30'ene synes jeg er lidt crazy - føler mig ikke SÅ gammel altså :lol:
Og når jeg så har rundet de 40, så kan et halvt år senere fejre at ældstebarnet bliver 18 - det kunne måske forårsage en større krise :tie:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. jul 2018, 16:39

Wizzze skrev:Det er egentlig "sjovt" at det man har værdsætter man ikke, ja frygter det måske lidt (være sat / hamsterhjul) men det man ikke har værdsætter og ønsker man (f.eks. børn / karriere) :gruble:

Er det sådan en menneskelig græsset er altid grønnere ting? :gruble:


Jeg sætter sindsygt meget pris på mit liv, det vi har og det vi DR midt i. Jeg er godt klar over at vi lever priviligeret og det er jeg aldrig i tvivl om. Det er ikke sådan at jeg går og siger tak til universet dagligt over det, men jeg slet ikke typen “græsset er grønnere...”.

Jeg er Tilgengæld typen der bliver enormt træt af folk som brokker sig i et væk over at de ikke har, ikke kan, ikke orker. SÅ GØR DA NOGET VED DET! Shit hvor er det anstrengende med folk der aldrig rigitg er tilfredse og endnu værre hvis de udtrykker en misundelse over det vi eller andre har, kan, gør.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jul 2018, 16:58

Zinde skrev:
Wizzze skrev:Det er egentlig "sjovt" at det man har værdsætter man ikke, ja frygter det måske lidt (være sat / hamsterhjul) men det man ikke har værdsætter og ønsker man (f.eks. børn / karriere) :gruble:

Er det sådan en menneskelig græsset er altid grønnere ting? :gruble:

Jeg tror i hvert fald, man skal passe på, at livet ikke går med stræben efter næste niveau. Men måske det går over når man er, hvor man gerne vil være?


Jeg har faktisk altid været glad og tilfreds, og ikke stræbt efter mere som sådan.
Der er da ting jeg gerne vil, gerne vil opnå, en udvikling, læring jeg gerne vil igennem - men det haster ikke.

Men selvom jeg er hvor jeg vil være, og grundlæggende nyder mit liv, så bliver jeg periodisk træt af hamsterhjulet.
Men der kommer heldigvis de små opbrud hele tiden. Nu har ungerne skoleferie, vi skal ikke ud af døren senest 7.45 alle dagene, der skal ikke smøres madpakker til de store, vi skal ikke huske lektier, vi skal ikke til sport... Det er deeeeejligt :D
Og så er jeg klar igen medio august ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Livets forhold"