Prutter du om prisen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Prutter du om prisen?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. jun 2018, 17:29

Vi har lige været til børnelokkermarked som min 5 årige mener at det hedder.

Han havde egne penge med og fik købt nogle gode ting til gode priser. (Men shit hvor det larmer) Jeg handler ikke om prisen. Og da slet ikke når det er penge der går til børn. Men sådan helt generelt gider jeg uendeligt sjældent handle om priser.

Jeg det gør også sjældent hvis jeg er i udlandet på et marked. Hvis jeg synes det er en fin pris for mig så er det skam fint. Jeg er ret ligeglad om de griner når jeg går og tænker dumme turist. I de lande hvor vi bor/har boet, har det mest været stof og sådan noget jeg har købt på markeder og der har det været i mængder hvor jeg forventer rabat og hvor jeg kommer igen og igen hvis vedkommende generelt har hvad jeg skal bruge og yder god service og gode priser.

Bedste var med på markedet i dag og hun handler altid hvor hun kan. Hun køber også rigtig meget i genbrugsbutikker osv og der bliver også altid handlet. Hun synes det er fjollet at vi ikke gør.

Jeg gider simpelthen ikke handle for princippets skyld, om 5-10-20 kr.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 24. jun 2018, 17:41, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 926
Likede indlæg: 10773

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Little_Woman » 24. jun 2018, 17:39

Ditto. Da jeg engang var i Indien pruttede jeg heller ikke om priserne. De beløb de tog var på ingen måde ublu, for min vestlige pengepung, og de ekstra penge jeg kom af med, undte jeg dem gerne. SÅ sjovt tror jeg fx ikke at det er, at køre cykeltaxi i Delhi..

Herhjemme, på loppemarkeder, gider jeg sjældent, hvis jeg egentlig finder prisen rimelig. Om jeg giver 20 eller 25 for fx en vase, som jeg bliver glad for, gør mig ingenting.
4
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf kidkomb » 24. jun 2018, 17:40

Meget sjældent.
Heller ikke på dba/Marketplace. Kan jeg lide prisen siger jeg ja tak, kan jeg ikke går jeg som regel bare videre.
Ligeså sætter jeg helst en fast pris på egne ting til salg, som er tilpas lav til at bud ikke bør være nødvendigt.
Jeg ignorerer som regel skambud og skriver bare nej tak til bud i det hele taget, når jeg har skrevet at prisen er fast.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. jun 2018, 17:43

Jeg gider også sjældent sælge brugt. Netop fordi jeg ikke gider det med at folk byder og bla bla. Magter det ikke.

Jeg går heller aldrig på loppemarked. Kun det ene i dag som var specifikt til børn og er sammen med noget dyreskueagtigt noget en gang om året. Det er fint nok.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29298

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Sangius » 24. jun 2018, 18:18

Vi er på loppemarked stort set hver søndag hele sommerhalvåret. Hvis jeg køber flere ting fra samme stand spørger jeg som regel om jeg kan få en mængderabat.
Jeg byder næsten altid på en DBA vare. Aldrig særlig meget mindre end den koster, men som regel 100 kr mindre.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14930
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1189
Likede indlæg: 25143

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf sigge » 24. jun 2018, 18:52

Jeg handler virkelig sjældent på markeder, køber brugte ting el.lign., hvor det måske ville være forventeligt med lidt prutten om prisen. Og det falder mig ikke lige ind at gøre i almindelige butikker, selvom jeg kender folk, der har haft succes med det. Jeg gjorde det dog i bazaren i Istanbul, da jeg var på studietur der, da vi fik at vide, at det nærmest var fornærmende IKKE at gøre det.

Dog kom det lige over mig, da jeg købte ny bil sidste år på den måde, at jeg var blevet tilbudt en god byttepris for min gamle bil hos en forhandler og fik en anden forhandler til at matche den, selvom han først havde budt 5000 kr. mindre. Så fik jeg til gengæld heller ikke så meget som en måtte med i handlen, så måske kunne jeg have vundet på at lade være. Jeg fik også forhandlet en 10% rabat på den serviceaftale, de meget gerne ville sælge mig. Men det var meget ukarakteristisk for mig, da jeg normalt ville finde det nærmest pinligt at prutte priser på den måde.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Tobywan » 24. jun 2018, 20:18

Nu køber jeg meget sjældent småting på markeder, hvor man kan prutte priserne 5-10 kroner ned, så nej den del gider jeg heller ikke.

Men er der tale om større køb som hvidevarer, elektronik eller generelt ting og opgaver til flere/mange tusind kroner, så er det simpelthen ren idioti at betale fuld pris eller listepris.

Specielt hvidevarer på typisk prissat 20-40% for højt i forhold til hvad man "skal" betale. Elektronik kan man oftes få til "billigste" netpris.
Babyudstyr er også et eksempel på noget af det som er prissat helt skævt, og hvor man kan opnår store rabbatter ved at gøre lidt forarbejde
Skulle jeg også bare have betalt 50.000,- mere for den nye bil fordi det er tåkrummende at forhandle en bedre pris?
- og det er blot et par eksempeler.

Så svaret må være, at jeg ikke gider bruge tid på at spare en 10, men jeg nægter at betale tusindvis af kroner i overpris, for noget der ikke er det værd - så er jeg faktisk ret ligeglad med hvor tåkrummende nogle finder det.
Senest rettet af Tobywan 24. jun 2018, 20:21, rettet i alt 1 gang.
7
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8979
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1522
Likede indlæg: 25685

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. jun 2018, 20:19

Det er vist 50-50 om jeg prutter om prisen, altså loppemarked /gensalg /dba agtige handler.
Hvis jeg synes udspillet er rimeligt, så betaler jeg prisen
Hvis jeg synes den er for høj kan jeg godt komme med et modspil - som også typisk bliver accepteret, hvis ikke sælger kommer med en midt imellem pris, som jeg enten accepterer eller siger nej tak.

Men jeg er virkelig ikke fan af at være på ferie i f.x. tyrkiet, hvor man på markeder skal forhandle priser, og hvor det er en del af handlen at prutte prisen ned. Jeg vil meget hellere have en pris på varen.
Jeg har lige været på kreta med arbejdet, og der stod priser på alle varer, og så kunne man ose stille og roligt, uden de forsøgte at prakke en en masse på, var anmasende og irriterende. Det var skønt. Og man fik hurtigt en fornemmelse af hvad prislejet var for de forskellige ting, og om butikken havde rimelige priser eller ej.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13046
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21823

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Pandesteg » 24. jun 2018, 20:33

Ja på loppemarkeder og sådan. Hvis jeg synes prisen er fair, så betaler jeg, hvis ikke, så kommer jeg selvfølgelig med et modbud. Kan ikke se, hvorfor jeg skulle betale overpris bare fordi jeg har råd :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Juki » 24. jun 2018, 20:47

Ikke konsekvent og sjældent mod private sælgere. Jeg ved godt mange forventer det og sætter prisen efter det, men jeg er bange for at fornærme sælgeren :genert:

Men jeg kan godt finde på det og lide det der "spil" mod sælgere i forskellige kæder og butikker hvor jeg ved at de kan give rabat eller noget tilbehør med gratis. Altså ikke typiske dagligvarer i almindelige supermarkeder. Der kan jeg dog godt foreslå en anden kompensation end en pose kaffe eller en pakke Toffifee for en for gammel vare fx.

Da jeg for noget tid siden skulle have en ny røremaskine havde jeg undersøgt udvalget på nettet i forvejen og var taget i en butik for at vurdere en bestemt model i virkeligheden. Butikken havde dog ikke den model på lager og det var jo træls, men sælgeren var hurtig til at spørge om han måtte tilbyde mig en anden og det måtte han jo godt for jeg havde ikke lagt mig fast på at det lige skulle være den anden model, selvom jeg havde givet udtryk for det.

Han viste mig en model, tilbød at han kunne slå 500 kr af prisen, men jeg var på cykel og havde derfor ikke regnet med at jeg skulle have den med med det samme, så jeg spurgte hvordan og hvorledes med levering, om det var muligt da jeg ikke har bil. Jeg tilbød i samme ombæring at jeg kunne bestille den på nettet med levering i stedet, selvom jeg godt nok skulle give mere for selve maskinen på den måde. Til gengæld havde han jo så i ingen garanti for at jeg endte med at købe den konkrete røremaskine og han ville gå glip af en handel. Derfor tilbød han at de kunne tage den med og aflevere den hos mig når de alligevel var i området i forbindelse med en anden opgave. Det var de alligevel tit.

Det var nu en meget god handel for os begge. Jeg fik en billigere røremaskine inkl. levering af den og han fik en handel i hus :-D
4
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8766
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7219

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Artem » 24. jun 2018, 20:53

Med brugte ting der er til salg på nettet prutter jeg altid, og forventer generelt at ting kan købes til 10-20% under den udbudte pris.
På samme måde er jeg også selv klar til at gå de omkring 20% ned i pris når jeg sælger noget.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jun 2018, 20:54

Var på grillen i går, fik pruttet prisen 20kr ned :) Så går den, så går den.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jun 2018, 20:58

No1 skrev:Jeg gør det ved onlinekøb fx., men jeg sælger også gerne selv for halvpris eller derunder.

Hvordan prutter man med en listepris på nettet? Betaler du ikke varen ved indkøbskurven? Skriver du til support og beder om rabat?

Det vil da være fedt at vide hvordan man prutter med en webside, som oftest ikke har en person som styrer indkøbskurv?

ahhh, dba.dk :)
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Anilara » 24. jun 2018, 21:36

Sjældent. Men jeg har da lige sparet 2000 på en helt ny mobil ved at forhandle. Så det synes jeg ikke er pinligt eller småpenge.
Min kæreste sparer også mange penge ved at forhandle. Jeg synes det er fint at gøre det de steder, hvor man kan forvente, at priserne er sat for højt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf kidkomb » 24. jun 2018, 21:38

At man ikke prutter om priser betyder ingenlunde at man betaler overpris. Jeg køber stort set aldrig noget til fuld pris. Jeg undersøger det hjemmefra da.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Livets forhold"