Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Ieatmars » 19. jun 2018, 09:22

Hej alle
jeg prøvet i dag at logge på min bank konto og den sagde så da jeg skulle logge på at min nemid kodeord er forkert. Men jeg har altid brugt den kode så det giver ikke mening?

For 2 uger siden modtog jeg et nyt nøglekort, da den gamle er udløbet kan det have noget med det at gøre??

Og så en tilføjelse: min ex-kæreste havde et billede af den gamle nøglekort, men jeg har for længst skiftet kodeordet så han ikke kan logge på hvis det skulle ske, men tror i han på en el anden måde har fundet en måde at hacke min nemid på da han havde et billede af den gamle nøglekort, bare ikke kodeord?

Og hvordan ved man at en anden har logget på ens nemid?

Jeg ringet til borgerservice de sagde at jeg ikke kan gøre andet end at gå ind på nemid.nu og bestille et nyt kodeord
det har jeg så gjort og lige pt er min nemid spærret... indtil jeg modtager en ny kode :trist:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Sangius » 19. jun 2018, 09:35

Du kan gå ind og tjekke hvor mange aktive NemIDer du har på nemid.nu.
Hvis du kun har et, og det er spærret, så er du home safe. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Pølsemix » 19. jun 2018, 09:35

Jeg kan desværre ikke hjælpe så meget, men når du får adgang igen, kan du se hvor dit nemid har været anvendt på nedenstående link(hændelsesloggen):

https://service.nemid.nu/dk-da/nemid/
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Sangius » 19. jun 2018, 09:42

Og så skal du skifte den mail ud, som du bruger i forbindelse med dit NemID og andre vigtige ting.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf JoyNips » 19. jun 2018, 10:19

Så vidt jeg husker kan du tjekke dine logins. Så kan du jo se, om de stemmer overens eller om der er blevet logget ind på tidspunkter, du ved, du ikke selv har gjort det.

Har du kontaktet din bank og tjekket, at din eks ikke har tømt dine konti?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Ieatmars » 19. jun 2018, 19:25

Jeg ringet til min bank og damen sagde at der ikke har været nogle logget på siden sidst jeg var på for 1 uge siden

Og fra dengang til nu er der kun "forkert kode" (som så er mig i dag)

Min ven som arbejder indenfor computer og it branchen siger at det umuligt min ex el nogle anden har kunne hacke eller gætte sig frem til min kode...

Så højst sandsynligt har jeg nok bare glemt mit kodeord og det har også været 2 stressende uger og har haft meget at se til
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Buller » 19. jun 2018, 19:29

og så husk at få ændret dig log-in fra dit CPR nummer til et du selv har valgt.

Jeg fik mit nem-id stjålet ved at nogle fik et nyt udleveret fra en Borgerservice for et lille års tid siden.
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Ieatmars » 19. jun 2018, 19:35

Buller skrev:og så husk at få ændret dig log-in fra dit CPR nummer til et du selv har valgt.

Jeg fik mit nem-id stjålet ved at nogle fik et nyt udleveret fra en Borgerservice for et lille års tid siden.



tusind tak for det gode råd,

hvis jeg ændrer mit nem id log ind fra cpr til X (noget jeg har valgt) kan man så aldrig logge ind via mit cpr??

Kun hvis det er brugernavnet?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23118

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Aragorn » 19. jun 2018, 19:37

Ieatmars skrev:Jeg ringet til min bank og damen sagde at der ikke har været nogle logget på siden sidst jeg var på for 1 uge siden

Og fra dengang til nu er der kun "forkert kode" (som så er mig i dag)

Min ven som arbejder indenfor computer og it branchen siger at det umuligt min ex el nogle anden har kunne hacke eller gætte sig frem til min kode...

Så højst sandsynligt har jeg nok bare glemt mit kodeord og det har også været 2 stressende uger og har haft meget at se til


Jeg arbejder også i IT branchen, og det er særdeles muligt at stjæle din kode.

En keylogger på din computer kan sende samtlige tastetryk og screen dumps til hvem som helst. Hvis der ikke er nogen ko på isen, fint - men det er i allerhøjeste grad nemt at stjæle data fra en computer man har fysisk adgang til.

Se blot på Exam Monitor fra SDU.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Tux » 19. jun 2018, 20:04

Sangius skrev:Og så skal du skifte den mail ud, som du bruger i forbindelse med dit NemID og andre vigtige ting.

Hvorfor? Hvis den skulle være kompromitteret er der nok at skifte koden.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Sangius » 20. jun 2018, 00:44

Tux skrev:
Sangius skrev:Og så skal du skifte den mail ud, som du bruger i forbindelse med dit NemID og andre vigtige ting.

Hvorfor? Hvis den skulle være kompromitteret er der nok at skifte koden.


Ja, det sandt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Buller » 20. jun 2018, 13:47

Ieatmars skrev:
Buller skrev:og så husk at få ændret dig log-in fra dit CPR nummer til et du selv har valgt.

Jeg fik mit nem-id stjålet ved at nogle fik et nyt udleveret fra en Borgerservice for et lille års tid siden.



tusind tak for det gode råd,

hvis jeg ændrer mit nem id log ind fra cpr til X (noget jeg har valgt) kan man så aldrig logge ind via mit cpr??

Kun hvis det er brugernavnet?


ja, det er kun brugernavnet der virker fremover så.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Modesty Blame » 20. jun 2018, 14:15

Ieatmars skrev:Jeg ringet til min bank og damen sagde at der ikke har været nogle logget på siden sidst jeg var på for 1 uge siden

Og fra dengang til nu er der kun "forkert kode" (som så er mig i dag)

Min ven som arbejder indenfor computer og it branchen siger at det umuligt min ex el nogle anden har kunne hacke eller gætte sig frem til min kode...

Så højst sandsynligt har jeg nok bare glemt mit kodeord og det har også været 2 stressende uger og har haft meget at se til

Din ven må være marketingskoordinator eller lignende, for selvfølgelig kan man gætte koden. Det er ikke sikkert, at det er sket, men det er på ingen måde umuligt.
0
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1396

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf MissIce » 20. jun 2018, 15:36

Nu tror jeg det er på tide at få ryddet lidt op i fup og fakta i denne tråd :fløjt:

Jeg arbejder i Borgerservice, hvor jeg blandt andet udsteder NemID.

Du kan altid henvende dig personligt i Borgerservice (husk at medbringe gyldigt pas eller kørekort) og få udstedt en ny midlertidig adgangskode. Den virker én gang, sådan at du kan lave en ny personlig kode.

Selvom du laver et personligt log-in (alias) kan du stadig bruge både NemID-nummer og CPR til at logge ind med.

Og så er det ikke for sjov, at der på alle nøglekort er et ikon der viser et kamera med en streg over. Men må ikke tage billeder af nøglekortet!!

Et NemID er strengt personligt og må ikke overdrages til andre - hverken kode eller nøglekort. Det svarer til at give en generel fuldmagt til at underskrive hvad som helst, som DU hæfter for. Hvis fx din konto bliver tømt, og banken en der ud af, at du har overladt en del af dit NEMID til anden, så hæfter du selv, og får intet tilbage.

Hvis du har mistanke om at du er blevet hacket, eller at ændre har opsnappet koden eller nøglerne er du faktisk forpligtet til at henvende dig til Nets eller borgerservice, som så vil spærre og genudstede dit NEMID.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hjælp mit NEMID kodeord er pludselig forkert

Indlægaf Buller » 20. jun 2018, 16:47

Man kan fravælge at kunne logge ind med CPR nummer og NemID-nummer. Det har jeg gjort. Jeg kan kun komme ind på mit NemID med mit selvvalgte alias. Jeg har lige testet begge dele.

Det eneste man ikke kan gardere sig imod er at folk på Borgerservice udleverer ens NemID til de forkerte folk.
0

Tilbage til "Livets forhold"