Drømme og deres betydning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Drømme og deres betydning

Indlægaf Charly » 12. jun 2018, 07:28

Der ligger allerede en tråd om ens tilbagevendende drømme, men hvad med deres betydning?

Jeg har en tilbagevendende drøm, eller mareridt er det nærmere. Det handler om oversvømmelser, tsunamier og i det hele taget vand ude af kontrol – og tit forsvinder mit barn i vandmasserne og jeg leder og leder men finder ham aldrig.

Nu har jeg læst lidt om hvad den slags drømme kan betyde, og det var faktisk en lille smule skræmmende, for hold nu op det var spot on og gav virkelig god mening. Det handler om, at man ikke håndterer sine følelser hensigtsmæssigt, og man er bange for at de skal overvælde en, så man mister kontrollen. Og det handler om ens selvværd og om at sætte grænser i forhold til andre mennesker. Det var sgu nærmest som et opkald fra min underbevidsthed, der bad mig om at tage de her ting seriøst - nu.

Har I haft drømme, hvor I har undersøgt, hvad de kunne betyde, og hvor svaret gav (uhyggelig) god mening?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Pax Romana » 12. jun 2018, 09:14

Næ, for jeg tror hverken på clairvoyance, astrologi eller drømmetydning.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Charly » 12. jun 2018, 09:49

Pax Romana skrev:Næ, for jeg tror hverken på clairvoyance, astrologi eller drømmetydning.

Det gør jeg umiddelbart heller ikke. Og derfor syntes jeg det var syret at læse en tolkning, som faktisk var lige i skabet.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Pax Romana » 12. jun 2018, 10:06

Charly skrev:
Pax Romana skrev:Næ, for jeg tror hverken på clairvoyance, astrologi eller drømmetydning.

Det gør jeg umiddelbart heller ikke. Og derfor syntes jeg det var syret at læse en tolkning, som faktisk var lige i skabet.
Hvis man (ubevist) ser på tingene indefra, og ikke udefra så tror jeg at man kan få hvad som helst til at passe. Og lad mig indrømme det med det samme: at udtale sig skråsikkert om alt, hvad der findes eller ikke findes mellem himmel og jord, ville være meget arrogant.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf paint » 12. jun 2018, 13:48

At affeje alle drømme som værende uden betydning, vil være en grov generalisering. En hel del af de drømme vi har, er uden nogen særlig betydning. Det er ofte diverse dagsrester, som bevidstheden samler op og jonglerer rundt med - efter associationsprincippet.

Men der er faktisk drømme, som kan bruges til en vurdering af, hvad der foregår i de dybere lag af bevidstheden. Dette kræver dog, at man kender drømmeren og dennes personlighed, aktuelle problematikker mv.

Freuds drømmetydning, var i dén grad videnskabeligt funderet. Han indsamlede tusindvis af drømme, og kategoriserede dem efter indhold (bl.a) og herefter korrelerede han dem, med personernes faktiske problematikker.

C. G. Jung, gjorde det samme. han udgav faktisk et større værk om det ('Forvandlingens Symboler') Ligeledes gjorde Freud: 'Drømmetydning', som var et led i hans 'Indføring i Psykoanalysen.
8
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Juki » 12. jun 2018, 14:37

Jeg har flere tilbagevendende drømme der kommer i perioder, bl.a at jeg har løse tænder og taber dem, at jeg flyver/svæver højt og ender i nogle højspændingsledninger og at jeg bliver bidt af en slange.

Den sidste er jeg i tvivl om om er en rigtig drøm, eller om den kun opstår i fasen inden man falder i en dyb søvn, da jeg vågner med i spjæt og tit føler mig vågen inden.

Den med tænderne er en kendt drøm når man læser om drømmetydning. Jeg har snakket med flere der har tilsvarende drømme, men jeg er ikke helt enig i tydningen af drømmen. Men måske det ubevidst har ret.

Jeg har også hørt fra nogen der i drømme har svært ved at styre en bil fx og at det skulle være et udtryk for at man ikke har eller mangler kontrol over nogle ting i deres liv. Det har givet god mening for deres situation.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Juki » 12. jun 2018, 14:45

Pax Romana skrev:Næ, for jeg tror hverken på clairvoyance, astrologi eller drømmetydning.

Jeg ved heller ikke om jeg tror på drømmetydning. Jeg har bare konstateret at det passer på min egen og andres livssituation, men jeg bruger det ikke rigtig til noget.

Men det er meget fascinerende at drømme, der går igen ved flere, stemmer overens med deres liv og at drømmen så forsvinder når de ting ændrer sig. Jeg tror ikke man skal undervurdere hvad drømme kan være udtryk for og hvordan kroppen fordøjer diverse indtryk osv.

Jeg synes ikke det kan sammenlignes med horoskoper, der skrives for at tilpasse alle med et givent sjernetegn. Jeg har dog ikke prøvet at få lavet et personligt horoskop eller lignende, så jeg ved ikke om det ville overbevise mig mere.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Hunkat » 12. jun 2018, 16:08

Jeg har et tilbagevendende tema i drømme som man vist ikke behøver tro på hverken healende sten eller mystiske urter for at vide handler om noget ubevidst/uforløst som ligger under overfladen.

Jeg drømmer med jævne mellemrum at jeg bliver enormt vred på min nærmeste familie. Far, mor, søster. Hvad jeg bliver vred over er forskelligt men resultatet er altid vrede og frustration og skuffelse. Det skal man ikke være Freud for at regne ud nok har bund i virkeligheden men at jeg bare ikke reagerer på det til daglig.

Jeg bruger drømme som pejlemærke for stress. Jo mere stresset, jo mere livagtige drømme. Når det er helt galt er jeg udmattet når jeg vågner fordi jeg føler jeg har ligget vågen og læst en hel bog.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf Pax Romana » 13. jun 2018, 11:01

paint skrev:At affeje alle drømme som værende uden betydning, vil være en grov generalisering. En hel del af de drømme vi har, er uden nogen særlig betydning. Det er ofte diverse dagsrester, som bevidstheden samler op og jonglerer rundt med - efter associationsprincippet.
Og det gør vel også at den slags drømmetydning kun kan foregå ved hjælp af den drømmendes egne associationer så man på den måde kan finde frem til drømmens egentlige betydning. Men det er vel kun et udgangspunkt i samtaleterapi eller lignende?

paint skrev:Men der er faktisk drømme, som kan bruges til en vurdering af, hvad der foregår i de dybere lag af bevidstheden. Dette kræver dog, at man kender drømmeren og dennes personlighed, aktuelle problematikker mv.
Og det er det jeg mener. Drømme er vel ikke entydige. Men kan da ikke bare nøjes med en ordbogsagtig oversættelse af drømme.

paint skrev:Freuds drømmetydning, var i dén grad videnskabeligt funderet. Han indsamlede tusindvis af drømme, og kategoriserede dem efter indhold (bl.a) og herefter korrelerede han dem, med personernes faktiske problematikker.

C. G. Jung, gjorde det samme. han udgav faktisk et større værk om det ('Forvandlingens Symboler') Ligeledes gjorde Freud: 'Drømmetydning', som var et led i hans 'Indføring i Psykoanalysen.
Men mente Jung ikke at drømme kunne tolkes ud fra deres faktiske indhold, hvorimod Freud mente at det var ud fra det latente indhold? Og er der videnskabeligt evidens for disse teorier. Jeg syntes at have læst at hverken Freuds eller Jungs har kunne bekræftes.

Hvis vi ikke er helt sikker på om drømme er beviste eller ubeviste impulser i hjernen, er det så ikke et usikkert datafundament og et alt for fragmenteret grundlag at konkludere noget som helst ud fra? Jeg vil påstå at drømme altid er personlige og har den betydning, man selv ønsker at tillægge dem. Men jeg tror også at de er et udmærket udgangspunkt i et terapiforløb.

Men de der fortolkninger der siger at, hvis du drømmer om at falde er det fordi du skal give slip og drømmer du om at flyve så handler det om frihed, det tror jeg ikke på. Jeg tvivler på at drømme har en universel betydning der kan omsættes. At de kan indgå i et terapeutisk forløb, har jeg tiltro til. Alt andet er bare underholdning i min bog.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43969

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf paint » 13. jun 2018, 11:20

Pax Romana skrev:
paint skrev:At affeje alle drømme som værende uden betydning, vil være en grov generalisering. En hel del af de drømme vi har, er uden nogen særlig betydning. Det er ofte diverse dagsrester, som bevidstheden samler op og jonglerer rundt med - efter associationsprincippet.
Og det gør vel også at den slags drømmetydning kun kan foregå ved hjælp af den drømmendes egne associationer så man på den måde kan finde frem til drømmens egentlige betydning. Men det er vel kun et udgangspunkt i samtaleterapi eller lignende?

paint skrev:Men der er faktisk drømme, som kan bruges til en vurdering af, hvad der foregår i de dybere lag af bevidstheden. Dette kræver dog, at man kender drømmeren og dennes personlighed, aktuelle problematikker mv.
Og det er det jeg mener. Drømme er vel ikke entydige. Men kan da ikke bare nøjes med en ordbogsagtig oversættelse af drømme.

paint skrev:Freuds drømmetydning, var i dén grad videnskabeligt funderet. Han indsamlede tusindvis af drømme, og kategoriserede dem efter indhold (bl.a) og herefter korrelerede han dem, med personernes faktiske problematikker.

C. G. Jung, gjorde det samme. han udgav faktisk et større værk om det ('Forvandlingens Symboler') Ligeledes gjorde Freud: 'Drømmetydning', som var et led i hans 'Indføring i Psykoanalysen.
Men mente Jung ikke at drømme kunne tolkes ud fra deres faktiske indhold, hvorimod Freud mente at det var ud fra det latente indhold? Og er der videnskabeligt evidens for disse teorier. Jeg syntes at have læst at hverken Freuds eller Jungs har kunne bekræftes.

Hvis vi ikke er helt sikker på om drømme er beviste eller ubeviste impulser i hjernen, er det så ikke et usikkert datafundament og et alt for fragmenteret grundlag at konkludere noget som helst ud fra? Jeg vil påstå at drømme altid er personlige og har den betydning, man selv ønsker at tillægge dem. Men jeg tror også at de er et udmærket udgangspunkt i et terapiforløb.

Men de der fortolkninger der siger at, hvis du drømmer om at falde er det fordi du skal give slip og drømmer du om at flyve så handler det om frihed, det tror jeg ikke på. Jeg tvivler på at drømme har en universel betydning der kan omsættes. At de kan indgå i et terapeutisk forløb, har jeg tiltro til. Alt andet er bare underholdning i min bog.


Den primære forskel på Jung og Freud i denne sammenhæng var, at Jungs drømmeteori var baseret på et finalt syn på drømmenes betydning/mening. Freuds, var kausalt betinget.

Jung mente desuden, i modsætning til Freud, at drømme netop hvilede på nogle universelle forudsætninger i den menneskelige psyke (det kollektivt ubevidste). I værket 'Forvandlingens Symboler' ( Wandlungen und Symbole der Libido.) sammenligner Jung fortidige og nutidige symboler, både hos primitive stammefolk i nutiden og i fortiden (religiøse og rituelle symboler) - i Europa, Afrika, Egypten, Asien mv og sammenholder disse symboler (symboler for frugtbarhed og symboler for en mængde andre ting) med de symboler han ser dukke op hos nutidens patienter - og hvad vigtigere er, han finder en sammenhæng.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Drømme og deres betydning

Indlægaf dykkersild » 14. jun 2018, 09:57

Jeg kan næsten altid huske hvad jeg drømmer og jeg kan huske drømme som er mange år gamle.

Nogle giver fuldstændig mening i relation til hvad jeg oplever/gennemlever når jeg er vågen - og andre er det rene volapyk. Faktisk sådan som mit liv er når jeg er vågen.

Jeg er ret åben omkring betydningen af drømme - men det er ikke noget som jeg har investeret tid i før.
0

Tilbage til "Livets forhold"