Skyld med skyld på

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf BlueBunny » 4. jun 2018, 06:01

Skyld og fortrydelse er sjældne følelser hos mig. Specielt over rengøring. Jeg har det sådan at ting der er gjort kan der ikke laves om på. Jeg kan reflektere og tænke jeg vil ændre det til en anden gang. Der er jo en årsag til at prioritering evt hedder vejr, venner, mad og ikke rengøring. Andre gange vil det måske være omvendt. Det kommer jo lidt an på behov.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2018, 06:09

Hvis ikke jeg får ryddet op og vasket op i weekenden, så sker det slet ikke, for jeg har ikke tid i hverdagen. Men til gengæld er der ikke så meget at ordne efter to voksne, og vores vaskemaskine, som også er en tørretumbler, kan indstilles på tid, så den får lov til at arbejde i løbet af ugen når vi er på arbejde så tøjet er klar når vi kommer hjem. Det hjælper virkelig på det - selvom vi kun er to, så er det utroligt så meget vasketøj man får produceret...

Jeg føler mig ikke skyldig hvis jeg ikke får lavet husarbejde i weekenden, bare sygt irriteret fordi der så reelt går en uge mere før det kan gøres, og hele den uge er det så ret svært at lave mad hvis man fx ikke kan finde køkkenbordet for opvask. Det synes jeg ikke er sjovt, så jeg tager de der 1-2 timer lørdag og får lortet ordnet.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Pandesteg » 4. jun 2018, 06:24

Engang havde jeg det også sådan, og det ødelagde en hel del af søndagen, fordi jeg gik og var irriteret på mig selv over alt det jeg burde have nået. Nu er jeg blevet meget bedre til at leve i nuet og nyder weekenden som den nu engang forløber. Nogle gange når jeg en masse, andre gange nærmest intet. Hele denne weekend har jeg tilbragt i havesofaen under vores store æbletræ med mit hækletøj. Men det nager mig på ingen måde, for det var skidehyggeligt og jeg havde kvalitetstid med min mand, som gik ved siden af og byggede hønsehus. Jeg oplevede en masse dyr på tæt hold, bl.a. vores flagspætte og egern og jeg så nogle fine små fugle flyve fra reden oppe under vores stråtag. Gør det mig lykkelig? Ja for fanden. Burde jeg havde ordnet vasketøj og gjort rent? Ja for fanden. Men er sikker på, at når jeg sidder på plejehjemmet, så tænker jeg ikke på hvor rent et hjem jeg havde eller hvordan vasketøjskurven altid var tom. Så tænker jeg på alle de gode oplevelser med dem jeg holder af og alle mine dyr. Do what makes you happy.
Senest rettet af Pandesteg 4. jun 2018, 06:45, rettet i alt 1 gang.
8
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. jun 2018, 06:49

Ikke skyld, nej, men ugidelighed kan gøre mig lettere angst, da det hos mig sjældent skyldes dovenskab eller et bevidst fravalg, men kognitive vanskeligheder. Jeg kan sidde og have en plan og motivationen til at føre den ud i livet og så alligevel ikke kunne. Det er rædsomt på den måde aldrig rigtig at kunne tilrettelægge sine pligter og gøremål, men det går heldigvis fremad.

Det er især, når noget "kun" er til gavn for mig selv, at jeg har svært ved at gøre det, og det er også en faktor, jeg har fokus på, for det er ikke en sund indstilling.
1
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Skorstenen » 4. jun 2018, 08:10

Vi sætter os et realistisk mål for weekenderne. Der SKAL ske noget fornuftigt hver dag, ellers gror vi til i skidt og ukrudt. Desuden har vi flere store projekter i gang. Vi vil dog også gerne have tid til en tur i det blå, venner, en bajer m.m. Så det vi gør, er som sagt at sætte et realistisk mål, og det sørger vi så for bliver gjort fra morgenen af. Vi er nok A-typer begge to og sover sjældent længere end 7. Vi kan som regel være færdige med vores gøremål omkring kl. 10-11, men går vi direkte i gang når vi vågner, så er det altså også 6-8 mandetimer der er brugt. Resten af dagen kan så bruges med god samvittighed. Og så har vi en fast aftale om, at uanset hvor stort projektet er, så holder vi senest fri fra det søndag kl. 15.00.
Så nej, ingen skyld med skyld på mere her :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Akehurst2 » 4. jun 2018, 08:37

Maanii skrev:Nærmere omvendt.

Jeg synes vi arbejder så meget og så hårdt, så vores fritid vil jeg helst at vi bruger sammen på noget der giver mening og værdi til vores forhold og liv.


Ja, der er krav nok fra arbejde og voksenliv (og jeg har ikke engang børn) til at jeg også skal kræve alt muligt af mig selv, når jeg nu endelig har fri.
Og jeg forsøger i det hele taget ikke at være så hård ved mig selv. Det er så unødvendigt at gå og slå sig selv i hovedet.
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Animi » 4. jun 2018, 08:52

Jeg er studerende - jeg har haft kronisk dårlig samvittighed i 5 år nu :lol:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Mani » 4. jun 2018, 15:28

Næ. Jeg tænker nærmere, at jeg har haft gang i så meget i weekenden at jeg glemte at koble rigtig af. Ikke nok alene tid, ikke nok lave ingenting tid.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Mocca » 4. jun 2018, 16:46

Ja, det kender jeg fint til :mellow:
Men arbejder på at lade vær med at dunke mig selv så meget oven i hovedet med de burde-ting.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jun 2018, 22:02

Nej. Hvis her er rodet og ingen af os gider at rydde op, må det vente til en af os får lyst til at gøre det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf dgd2007 » 4. jun 2018, 23:33

Sgu da ikke i den her varme! :naughty:
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: Skyld med skyld på

Indlægaf Kilix » 9. jun 2018, 23:31

Overhovedet ikke! Min weekend er hellig. HELLIG, siger jeg dig. Det er der jeg kobler fra, gamer hele dagen, laver ingenting, laeser, sover syyyygt laenge og saa videre. Jeg/vi laver KUN noget hvis vi bliver inviteret ud af huset til et eller andet. Maaske en biograftur hvis der er noget vi gider se, kaffe med Oma, en eller anden fest eller noget i den stil.
Det er en running joke med min chef at han hver mandag spoerger om jeg har vaeret paa skovtur, og jeg svarer sjaeldentr andet end: "nej, jeg har ikke vaeret uden for en doer hele weekenden".

I hverdagene derimod elsker jeg at vaere social, tage en oel med en kollega eller noget i den stil.
0

Tilbage til "Livets forhold"