Sidste skoledag der blev aflyst

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Pax Romana » 25. maj 2018, 10:47

Confucius skrev:
Pax Romana skrev:Jeg ved lige præcis hvor langt det er tilladt at gå.
Regimentschefen og auditøren har holdt et langt foredrag om hvad der kan tillades som ”kollektiv afstraffelse”. Vi er ude i småtingsafdelingen, f.eks. et begrænset antal armbøjninger. Desuden er jeg ret god til at aflæse de forskellige hold som jeg har haft. På nogen hold har de ligefrem været sat en ære i at have været den som har taget flest armbøjninger i sin værnepligtstid. Og ”straffen” skal naturligvis stå i forhold til ”forseelsen”


Det er i orden, hvis de frivilligt tager armstrækkere eller hvis det reelt er en del af deres idræt.

Men det er strengt forbudt at tildele det som straf. Det er forbudt at give egentlige straffe uden retssag. Forsvaret er en offentlig myndighed, og de må derfor ikke gøre ting uden at have hjemmel til det i loven. Der er ikke hjemmel til at tildele "straffe" i det hele taget, hvis det ikke sker ved en domstol - hverken i de militære eller civile straffe- og retsplejelove. Så hvis jeres Regimentschef eller Auditør har fortalt jer at I må tildele dem så meget som en enkelt armstrækker, så tager de fejl. De har ikke beføjelser til at bemyndige den slags. Sagen med sergenteleven viste netop også, at hvis en udnævnt BM uddelte en straf, ville det blive være grov pligtforsømmelse.

Det er også noget værnepligtsrådet er opmærksomme på. https://vaernepligtsraadet.dk/viden2/afstraffelse/
Læg mærke til at jeg skriver ”kollektiv afstraffelse” i Citationstegn.
Du ved godt hvordan systemet virker. De her små ”straffe” accepteres jo også af langt de fleste, som en del af det at være soldat. Vi har da haft en talsmand, på et hold som kunne hele loven udenad og som ikke undlod at trække den. Og så måtte vi bare rette ind og give manden ret. Det sjove var så, at mange af hans kammerater mente at han havde snydt dem for oplevelser som de havde glædet sig til.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Livets forhold"