Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Honningprut » 18. maj 2018, 12:53

Sagen er den at der er en del larm fra min overbo periodevis. Der bor en familie med anden etnisk baggrund end dansk, min fornemmelse er at de ikke bor i lejligheden hele tiden, men kun hver 2 måned og så derefter opholder de sig der højest i 2 måneder af gangen, hvorefter de er væk fra lejligheden i 2 måneder igen. I denne omgang troede min kæreste og jeg, at de var flyttet fra ejendommen, det har været den længste periode, hvor der har været stilhed fra lejlighed.

Det lyder som sådan ikke som et problem, men der er børn involveret. 2 små piger i hvad jeg vil skyde på værende i alderen 2-5 år. Moderen sidder nogle gange ude i haven med dem, hvor jeg lejlighedsvis har set dem. Hverken mor eller børn taler dansk, men jeg kan hører, at der er noget tysk indimellem, og så taler de naturligvis også på deres modersmål. Jeg tror det er manden der har tilknytning til lejemålet oven på, det er i alt fald hans navn der står på postkassen.

Når de er hjemme er der altid meget larm fra lejligheden, hvad jeg vil anslå som værende den mindste der græder og skriger konstant, og moderen der råber meget af barnet. Jeg forstår ikke hvad der råbes, men det lyder meget voldsomt hver eneste gang. Jeg går hjemme pt, og hører derfor ofte konflikterne ovenfra. I går var der råb og skrig fra mor og barn i hele og halve timer af gangen. Lejligheden er en 1-værelse, så der er ikke meget plads for en lille familie.

Vi kan også hører børneskridt i lejligheden i et tidsrum, hvor børn normalt ville sove, og ligeledes høje lyde, bank i væggen, musik og gæster der kommer fra lejligheden både i de sene aftentimer, men også om natten nogle gange helt indtil klokken 04.00 - uanset dag i ugen.

Jeg er næsten 100% sikker på at mor og børn ikke har tilhørsforhold til Danmark, udover hvad jeg tror må være far.

Vi - min kæreste og jeg er egentlig lidt bekymret for børnene, der efter hvad vi kan hører må opholde sig i lejligheden størstedelen af deres dagligdag, og kun sjældent kommer ud.

Men hvem kontakter man, når fornemmelsen er at mor og børn ikke har opholdstilladelse eller statsborgerskab i Danmark?
Senest rettet af Honningprut 18. maj 2018, 18:42, rettet i alt 1 gang.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Juki » 18. maj 2018, 12:59

Har jeres kommune en mulighed på deres hjemmeside hvor man kan anmelde/underette om diverse ting?

Måske du kan gøre det derigennem. Hvis du helst vil gøre det telefonisk er det vist bare at ringe til borgerservice, så kan de sende dig videre til rette person.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Honningprut » 18. maj 2018, 13:16

Juki skrev:Har jeres kommune en mulighed på deres hjemmeside hvor man kan anmelde/underette om diverse ting?

Måske du kan gøre det derigennem. Hvis du helst vil gøre det telefonisk er det vist bare at ringe til borgerservice, så kan de sende dig videre til rette person.


Jeg har lige kigget på hjemmesiden, men jeg kan umiddelbart ikke se at der står noget under "Familie og børn". Måske leder jeg det forkerte sted? :gruble:
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Ado » 18. maj 2018, 13:23

Børnene skal have det godt. Intet kommer før det.
Når det er sagt, så hersker der en anden mentalitet i forbindelse med børneopdragelse. Det er hvad jeg ser via mit arbejde. Og så er mange af flygtningene presset på ressourcer. Både pga. traumer, men også fordi de ofte bliver presset på økonomien oveni.

Jeg siger slet ikke, at man skal ignorere problemet "bare fordi" de er flygtninge. Jeg bliver bare lidt nervøs for, om en underretning til kommunen kan forværre tingenes tilstand hos familien.
Det med lejlighedens størrelse kan sagtens være et nødvendigt onde for dem netop pga. økonomien. Vi har flere flygtninge, som netop bliver presset ind i alt for små lejligheder, fordi det er dét deres indkomst kan klare. Og det slider ekstra meget på stemningen, når man bor så komprimeret.

Jeg aner det ikke. Jeg kan godt forstå dig. Og jeg kan forstå dem rent teoretisk. Jeg ville være verdens værste socialrådgiver.

Kunne du evt. kontakte integrationsafdelingen i din kommune?
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Juki » 18. maj 2018, 13:34

Honningprut skrev:
Juki skrev:Har jeres kommune en mulighed på deres hjemmeside hvor man kan anmelde/underette om diverse ting?

Måske du kan gøre det derigennem. Hvis du helst vil gøre det telefonisk er det vist bare at ringe til borgerservice, så kan de sende dig videre til rette person.


Jeg har lige kigget på hjemmesiden, men jeg kan umiddelbart ikke se at der står noget under "Familie og børn". Måske leder jeg det forkerte sted? :gruble:

Jeg kommer lige i tvivl om det mere henvender sig til anmeldelser om mistanke om socialt bedrageri, rotter og lign. :gruble:

Hvordan har du det bedst med at underrette kommunen? Fysisk, telefonisk eller skriftligt? Og vil du helst være anonym?

Måske der findes nogle opsøgende teams i din by der kunne være relevante at rette henvendelse til?
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Honningprut » 18. maj 2018, 13:37

Juki skrev:
Honningprut skrev:
Juki skrev:Har jeres kommune en mulighed på deres hjemmeside hvor man kan anmelde/underette om diverse ting?

Måske du kan gøre det derigennem. Hvis du helst vil gøre det telefonisk er det vist bare at ringe til borgerservice, så kan de sende dig videre til rette person.


Jeg har lige kigget på hjemmesiden, men jeg kan umiddelbart ikke se at der står noget under "Familie og børn". Måske leder jeg det forkerte sted? :gruble:

Jeg kommer lige i tvivl om det mere henvender sig til anmeldelser om mistanke om socialt bedrageri, rotter og lign. :gruble:

Hvordan har du det bedst med at underrette kommunen? Fysisk, telefonisk eller skriftligt? Og vil du helst være anonym?

Måske der findes nogle opsøgende teams i din by der kunne være relevante at rette henvendelse til?


Jeg ville egentlig helst ringe til dem. Da jeg som Ado er inde på, ikke ønsker at forværre familiens tilstand, jeg er blot bekymret for børnene. Jeg har som sådan intet behov for at være anonym i min anmeldelse.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1396

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf MissIce » 18. maj 2018, 14:59

Ring til din kommunes hovednummer, og sig at du er bekymret for nogle børn der opholder sig i lejligheden over din.

Så bliver du stillet om til den rette person. Om det er i kontrolgruppen eller i børne-/familie- afdelingen er ikke så vigtigt for dig. Når du har oplyst om din bekymring, vurderer kommunen hvem der skal tage sig af det.

Du behøver i øvrigt ikke vide noget om, om de har lovligt ophold eller ej - det skal kommunen også undersøge.

Hvis du beslutter dig for at ville være anonym, så lader du bare være med at præsentere dig - dog har kommunen notatpligt, og vil skulle notere, at det er en anden beboer i opgangen, der har indgivet oplysningerne.

Hvis lydene bliver så voldsomme, at du er bekymret for umiddelbar fare for børn eller voksne i lejligheden, skal du selvfølgelig ringe 112.
4
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Anilara » 18. maj 2018, 15:14

Når du underretter, så orienterer du kommunen om, at du har en bekymring for børnene. Det har man faktisk pligt til.
Kommunen vil vurdere bekymringen og skal så tale med forældrene, og muligvis på hjemmebesøg samt bede om udtalelser fra institution/skole. Hvis de ingen forbindelse har til Danmark, har opholdskommunen stadig pligt til at sikre børnenes trivsel.

Se kontakten til kommunen som en måde at familien kan få støtte på - det lyder til at de har det svært, og det er jo i forældrenes interesse at kunne støtte børnene bedst muligt.

Hvis du vil være anonym skal du aldrig oplyse dit navn når du kontakter kommunen, da de har notatpligt. Jeg ville Google din kommunes navn + underretning. Så finder du hurtigt ud af hvordan du gør.
Du kan også ringe til kommunen, men husk ikke at oplyse navn hvis du vil være anonym. Dog er det oftest en hjælp at man giver sig til kende, da de så kan kontakte dig for uddybende kommentarer (hvis de får samtykke af forældrene). Det er ofte også mere trygt for familien.

Jeg ville tage kontakt til familien (hvis de taler dansk), hvis jeg var tryg ved det, og orientere om at jeg var bekymret - ofte er folk ikke sure over det, da de forstår hensigten er god.


Nå. Men hvis du underretter er det vigtigt du beskriver hvor ofte du er bekymret for børnene, og gerne kommer med helt konkrete eksempler og er tydelig om hvad du er bekymret for. Det er en god idé at oplyse om alt det du kan fortælle (f.eks om børnenes cirka-alder, om de forstår dansk, om hvornår de er hjemme osv). Det lyder til du har mange gode observationer.

Skriv endelig pb hvis du er i tvivl. Jeg arbejder med det til dagligt.
Senest rettet af Anilara 18. maj 2018, 15:18, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Brok » 18. maj 2018, 15:17

1
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf didaa » 18. maj 2018, 15:20

Som udgangspunkt ja, så er det en sag for kommunen. Børn er ikke tålt med at blive råbt og skreget af, leve i kaos og mangel på struktur som måske er et issue her. Det er heller ikke specielt godt for deres trivsel, sprog og integration at de er væk i lange perioder. Bor du i socialt boligbyggeri? For så kan en anden mulighed være at undersøge om der er en social vicevært tilknyttet. Mange familier er angste og utrygge ved systemet, og der kører nogle vilde historier om hvad systemet kan finde på, så der holder vi os langt væk fra. Et andet aspekt er det økonomiske, hvor mange familier måske har et ulovligt opholdsgrundlag, modtager ydelser de ikke er berettiget til osv. Men det bør ikke være kommunens første prioritet i socialt arbejde, når der er små børn involveret.

Ellers skal du underrette, det kan ske via kommunens hjemmeside eller telefonisk.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf RavenClaw » 18. maj 2018, 20:09

Jeg havde nogenlunde samme problematik med min underbo, dog med 6 børn i en 1værelses.

Jeg skrev en mail til min kommune for at få alle detaljerne med. Børnene forsvandt i et par måneder, og nu er de der kun meget sjældent.

Min underbo taler dog ikke til mig mere, overhovedet. Men jeg er egentlig ligeglad. Det er ikke mig, der gjorde noget forkert.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Juki » 18. maj 2018, 20:17

Honningprut skrev:
Juki skrev:
Honningprut skrev:
Juki skrev:Har jeres kommune en mulighed på deres hjemmeside hvor man kan anmelde/underette om diverse ting?

Måske du kan gøre det derigennem. Hvis du helst vil gøre det telefonisk er det vist bare at ringe til borgerservice, så kan de sende dig videre til rette person.


Jeg har lige kigget på hjemmesiden, men jeg kan umiddelbart ikke se at der står noget under "Familie og børn". Måske leder jeg det forkerte sted? :gruble:

Jeg kommer lige i tvivl om det mere henvender sig til anmeldelser om mistanke om socialt bedrageri, rotter og lign. :gruble:

Hvordan har du det bedst med at underrette kommunen? Fysisk, telefonisk eller skriftligt? Og vil du helst være anonym?

Måske der findes nogle opsøgende teams i din by der kunne være relevante at rette henvendelse til?


Jeg ville egentlig helst ringe til dem. Da jeg som Ado er inde på, ikke ønsker at forværre familiens tilstand, jeg er blot bekymret for børnene. Jeg har som sådan intet behov for at være anonym i min anmeldelse.

Så synes jeg du skal ringe til borgerservice eller hvis kommunen har et andet hovednummer.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Tanten » 18. maj 2018, 22:18

Du kan lave en (anonym) underretning her, du skal blot vælge din kommune. https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... mistrivsel

Der er god mulighed for, at du kan beskrive dine bekymringer på en uddybende og sober måde - og at du kan være anonym, hvilket kan være en nødvendighed, når man fortsat skal bo i samme opgang som den familie, man underretter om.

Det er sådan, at forældrene har krav på at vide, hvem der har underrettet, hvis kommunen er vidende om det - hvis kommunen ikke ved det, kan de af gode grunde ikke få det at vide.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf kidkomb » 9. jun 2018, 11:53

Hvordan er det gået, Honning?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Er dette en sag for kommunen? Eller hvem kontakter jeg?

Indlægaf Honningprut » 10. jun 2018, 11:45

kidkomb skrev:Hvordan er det gået, Honning?


Hej igen.

Vi er fraflyttet lejemålet nu.

Få dage efter at jeg skrev denne tråd blev skænderierne og larmen ovenfra så slem, at min kæreste måtte gå derop 00.30 en søndag aften. "Far" åbnede døren helt væk, han var både fuld og skæv.

Vi kontaktede samme aften politiet, som kontaktede den sociale bagvagt. Dagen efter ringede jeg og indgav en underretning til kommunen.
Senest rettet af Honningprut 10. jun 2018, 11:49, rettet i alt 1 gang.
13
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Livets forhold"