Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf D.itsen » 9. maj 2018, 15:18

Jeg ville gøre en ret ihærdig indsats for ikke at blive grebet af alt muligt pseudo - videnskab på nettet. Der er så meget lort derude, der går imod al fysiologisk viden og logik, men alligevel bliver delt flittigt. Bare fordi det er delt meget, gør det jo ikke sandt.
Faktisk er der undersøgelser der viser at folk med kræft, der vælger meget af det alternative dør tidligere og har dårligere livskvalitet inden de dør.
Så jeg ville leve efter de generelle råd, som jeg i store træk allerede gør, og prøve at lade være med at lade det styre mit liv.
9
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Mulan » 9. maj 2018, 16:33

Jeg kan godt forstå, at du har de tanker, som du har. :kram:

Jeg tror, at du er godt på vej. Ifølge noget af den forskning, som jeg hørte om i.. 2016, så er det vigtigt at reducere stress (tage sin krops signaler alvorligt - få undersøgt knuder, klumper og besynderlige prikker ASAP og fortæl lægen om din familiehistorik), spise sundt OG varieret (dette har bedre langtidseffekt på generel sundhed end fx stringent sund, men ensartet kost)

Reducere indtag af særligt rødt kød, da for høje mængder af rødt kød kan resultere i frie radikaler i kroppen (jeg KAN ikke huske årsagsrækken - men jeg kan finde artiklerne til dig, hvis det er :) )Men det gør du jo faktisk i forvejen. Altså spiser mindre kød.
Pas på din hud. Solcreme.

Reduktion af alkohol - man kan godt drikke et glas vin engang imellem, men større mængder (selvom det er en uges samlede anbefalet af sundhedsstyrelsen) for mange gange er ikke sundt for kroppen.

Vær opmærksom på stressende faktorer - som fx længerevarende trafikstøj, overmotionering, voldsomt alkoholindtag, uhensigtsmæssige copingmetoder på fx arbejde eller fritid. Eventuelt tag en snak med en stress-coach?

Jeg vil så også lige understrege, at det er dit liv og det skal fungere for dig. Du skal jo også synes det er rart at være i. Meget enkelt - ellers overholder man det ikke.

Der er en grad af dette, som du ikke kan kontrollere. Det er man nok også nødt til at indse. Selvom det andet ville være rarere.
4
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Purple Haze » 9. maj 2018, 17:56

Mulan skrev:Jeg kan godt forstå, at du har de tanker, som du har. :kram:

Jeg tror, at du er godt på vej. Ifølge noget af den forskning, som jeg hørte om i.. 2016, så er det vigtigt at reducere stress (tage sin krops signaler alvorligt - få undersøgt knuder, klumper og besynderlige prikker ASAP og fortæl lægen om din familiehistorik), spise sundt OG varieret (dette har bedre langtidseffekt på generel sundhed end fx stringent sund, men ensartet kost)

Reducere indtag af særligt rødt kød, da for høje mængder af rødt kød kan resultere i frie radikaler i kroppen (jeg KAN ikke huske årsagsrækken - men jeg kan finde artiklerne til dig, hvis det er :) )Men det gør du jo faktisk i forvejen. Altså spiser mindre kød.
Pas på din hud. Solcreme.

Reduktion af alkohol - man kan godt drikke et glas vin engang imellem, men større mængder (selvom det er en uges samlede anbefalet af sundhedsstyrelsen) for mange gange er ikke sundt for kroppen.

Vær opmærksom på stressende faktorer - som fx længerevarende trafikstøj, overmotionering, voldsomt alkoholindtag, uhensigtsmæssige copingmetoder på fx arbejde eller fritid. Eventuelt tag en snak med en stress-coach?

Jeg vil så også lige understrege, at det er dit liv og det skal fungere for dig. Du skal jo også synes det er rart at være i. Meget enkelt - ellers overholder man det ikke.

Der er en grad af dette, som du ikke kan kontrollere. Det er man nok også nødt til at indse. Selvom det andet ville være rarere.


:kys:
Skal nok nå at venne mig til tanken før det bliver aktuelt. Men er rimelig overbevist om at jeg nok ender med noget kræft på et eller andet tidspunkt, alt andet er næsten for usandsynligt.

Har kikket på div gode råd og lige den ang. kød lader til at gå igen, den burde være ret ligetil.
Derudover at være mere OBS på kemi i ting og sager generelt.
Og så det med alkohol, som nok bliver den vigtigste og sværeste del for mig - men vil arbejde mig derhenad.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Mulan » 9. maj 2018, 18:03

Purple Haze skrev:
Mulan skrev:Jeg kan godt forstå, at du har de tanker, som du har. :kram:

Jeg tror, at du er godt på vej. Ifølge noget af den forskning, som jeg hørte om i.. 2016, så er det vigtigt at reducere stress (tage sin krops signaler alvorligt - få undersøgt knuder, klumper og besynderlige prikker ASAP og fortæl lægen om din familiehistorik), spise sundt OG varieret (dette har bedre langtidseffekt på generel sundhed end fx stringent sund, men ensartet kost)

Reducere indtag af særligt rødt kød, da for høje mængder af rødt kød kan resultere i frie radikaler i kroppen (jeg KAN ikke huske årsagsrækken - men jeg kan finde artiklerne til dig, hvis det er :) )Men det gør du jo faktisk i forvejen. Altså spiser mindre kød.
Pas på din hud. Solcreme.

Reduktion af alkohol - man kan godt drikke et glas vin engang imellem, men større mængder (selvom det er en uges samlede anbefalet af sundhedsstyrelsen) for mange gange er ikke sundt for kroppen.

Vær opmærksom på stressende faktorer - som fx længerevarende trafikstøj, overmotionering, voldsomt alkoholindtag, uhensigtsmæssige copingmetoder på fx arbejde eller fritid. Eventuelt tag en snak med en stress-coach?

Jeg vil så også lige understrege, at det er dit liv og det skal fungere for dig. Du skal jo også synes det er rart at være i. Meget enkelt - ellers overholder man det ikke.

Der er en grad af dette, som du ikke kan kontrollere. Det er man nok også nødt til at indse. Selvom det andet ville være rarere.


:kys:
Skal nok nå at venne mig til tanken før det bliver aktuelt. Men er rimelig overbevist om at jeg nok ender med noget kræft på et eller andet tidspunkt, alt andet er næsten for usandsynligt.

Har kikket på div gode råd og lige den ang. kød lader til at gå igen, den burde være ret ligetil.
Derudover at være mere OBS på kemi i ting og sager generelt.
Og så det med alkohol, som nok bliver den vigtigste og sværeste del for mig - men vil arbejde mig derhenad.

.... og det med at kunne have et liv som er godt for dig også
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Sangius » 9. maj 2018, 18:19

Hvis det er på grund af BRCA er jeg ikke sikker på, at du kan gøre noget videre fra eller til. Mange af de råd der er mod at undgå brystkræft er mest relaterede til f.eks. brystkræft grundet østrogen.

Det du gerne vil undgå skal ske er en mutation i den del af DNAet hvor BRCA sidder. Så du skal i princippet undgå ting som kan påvirke DNA replikationen i bryst og ovarieceller.

Men hver gang en celle deler sig, vil den lave tusindvis af fejl i sit DNA. Det bedste middel du har mod disse fejl er god søvn og hvile, som giver alle celler mulighed for at fokusere på reparation af DNA. Nyere forskning viser, at celler reparerer og tjekker deres DNA især om natten. :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf avdotja » 9. maj 2018, 20:13

Jeg er lidt overrasket over hvor mange der skriver i noget i stil med “Ikke noget, døden skal jo have en årsag”.

Hvis jeg fik at vide at jeg lå i højrisikozonen for kræft ville jeg bestemt gøre mit for ikke at øge risikoen endnu mere! Præcis som et “du er i højrisikogruppen for at udvikle diabetes 2”, ville resultere i et opmærksomt blik på den nuværende livsstil. SÅ vild er jeg sgu heller ikke efter at blive alvorlig syg.

Helt konkret ville jeg sørge for at jeg ikke røg, fik den anbefalede mængde grønt hver dag, ikke mæskede mig i rødt og/eller forarbejdet kød på daglig basis samt se på om det gav mening at øge motionsmængden (både den daglige bevægelse og den hvor pulsen kommer op). Så vidt jeg ved, er det alle ting der anderkendes af lægevidenskaben, som havende betydning for risikoen for kræft. Flere andre nævner alkohol og stress som faktorer, hvilket jeg gerne tror på, så det ville også komme med i det samlede billede.

Personligt er det dog kun frugt og grønt-delen, jeg ville være nød til at arbejde med - og evt lidt med rødt/forarbejdet kød; ved ikke hvor langt man skal ned her. Jeg ryger ikke, har et meget moderat alkoholforbrug, er ikke stresset samt dyrker masser af motion og bevæger mig generelt en del i hverdagen.
4
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 775
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Brutus » 9. maj 2018, 20:32

Jeg fik for ca. fire år siden konstateret forstadier til kræft i blæren (polypper). Lægen som undersøgte mig, fik overbevist mig om, at rygning kunne være en kraftigt medvirkende årsag, så det stoppede jeg med lige der. Alkohol har aldrig været noget der har indgået i min kostplan, så der kunne jeg ikke skære ned. Siden har jeg stort set kun drukket vand, og en smule juice, men derudover har jeg ikke ændret på min dagligdag. For nuværende har jeg ingen symptomer, men går til kontrol en gang om året.
1
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf superboa » 9. maj 2018, 21:38

Jeg ville skrue op for hverdagsmotionen og dermed få endnu mere bevægelse ind i mit liv (tage trapperne, gå en omvej mm).
Jeg ville dyrke mere yoga end jeg allerede gør - det får mig ned i gear, afstresser og er skøn motion.
Jeg ville drikke friskpressede juicer hver dag (nu gør jeg det kun indimellem). Ville have fokus på de sunde juicer med f.x. rødbeder, citroner, gulerødder og bær.
Jeg ville være endnu mere påpasselig med at bruge solcreme.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Purple Haze » 10. maj 2018, 08:37

avdotja skrev:Jeg er lidt overrasket over hvor mange der skriver i noget i stil med “Ikke noget, døden skal jo have en årsag”.

Hvis jeg fik at vide at jeg lå i højrisikozonen for kræft ville jeg bestemt gøre mit for ikke at øge risikoen endnu mere! Præcis som et “du er i højrisikogruppen for at udvikle diabetes 2”, ville resultere i et opmærksomt blik på den nuværende livsstil. SÅ vild er jeg sgu heller ikke efter at blive alvorlig syg.


Det er det jeg tænker, hvis jeg kan gøre noget for ikke at blive alvorligt syg om 20 år, og evt få en voldsomt forringet livskvalitet resten af livet (eller dø inden jeg fylder 70), ved at ændre nogle småting i min livsstil så er det det værd.

Man siger jo heller ikke til voldsomt overvægtige folk der ønsker at tabe sig pga helbredsmæssige årsager at de ikke skal gøre noget og leve som de plejer fordi man jo skal dø af “et eller andet”.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Mulan » 11. maj 2018, 08:22

Jeg glemte helt at nævne - søvn. GOD søvn er afgørende for en sund krop. (Og for vægttab, afstress af krop, mental sundhed osv.)

.. Vær opmærksom på at du (hvis du følger de 3x motion om ugen) faktisk dyrker rigeligt med motion. Meget høj grad af motion stresser også kroppen - så det med bare at skrue op for motion er ikke altid en god ide. Det kommer an på hvorfor :)
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf LaScrooge » 12. maj 2018, 04:53

Det er et svært spørgsmål, synes jeg. Mest fordi det ofte virker vilkårligt hvem der udvikler kræft, på den måde at det langt fra altid er dem, der lever uden at skænke det en tanke der bliver syge, mens andre, der lever sundt og kontrolleret også udvikler det. Faren ligger i at tro at det nødvendigvis er noget man kan forhindre ved at gøre alt det rigtige, især måske hvis man er særligt disponeret. Det kan ende i enorme selvbebrejdelser, skyld, fortrydelse og skam. Kroppen er kompleks, kræft er en kompleks sygdom, man udsættes for så mange potentielt set kræftfremkaldende miljøpåvirkninger på daglig basis at man næppe kan kontrollere specielt meget ved at spise en bestemt kost, fx. Kostmæssigt ligger også faren ved at spise for ensidigt, plus der er den generelle livskvalitet at tage højde for. En konstant underliggende bekymringstilstand samt angst og skyldfølelse hvis man gør noget "forkert" - var det denne aften, hvor jeg åd et halvt kilo slik, der blev udslagsgivende?, fx - tror jeg er meget, meget usundt.

Hvis jeg var dig ville jeg, som andre også foreslår, holde mig LANGT væk fra alt der lugter af pseudovidenskab. Der er ingen quick-fixes eller mirakelkure. Jeg ville tale med mine læger meget grundigt og få afklaret alle de spørgsmål jeg kunne have knyttet til muligheden for reelt at forebygge vha pseudo-foreslag, og så ville jeg stole på hvad de sagde. Give mig selv ro på den måde. De ved bedst.

Det må være rigtig svært at stå i :ae: Jeg føler med dig. Pas på dig selv, også på den måde, at du anerkender dine egne begrænsninger og anerkender aspektet af vilkårlighed i det omfang det er der.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Juki » 12. maj 2018, 10:46

Jeg ville snakke med læger, andre fagpersoner og suge al information til mig, fra folk med personlig erfaring med den form for kræft, men ikke fuldstændig ukritisk.

Jeg ville fjerne/minimere de ting der var 100% risiko for kunne udvikle sig til kræft, men igen med en hvis skepsis. Det er jo fint nok at fjerne noget fra ens hverdag, men hvis det samtidig øger risikoen for andre kræftformer eller sygdomme så er der jo ikke vundet noget ved det.

Derudover er det vigtigt at være opmærksom på at kræft ikke altid er lig med en dødsdom.

Det kan være en fordel hvis man ved man er i risiko for en bestemt sygdom, men da kun hvis man bruger det konstruktivt(som du gør med tråden her) for evt. at forebygge. Man kan gøre meget selv for at minimere risikoen for fx livstilssygdomme, men man skal jo også have det sjovt og godt imens man lever, i stedet for at gå rundt i konstant frygt for hvad der mon kan ske ved det. Det er i hvert fald heller ikke sundt :)

Og så er det nok også vigtigt at erkende at det ikke er alt man selv har kontrol over eller kan styre.

Måske noget psykologhjælp kunne være gavnlig også for at komme nærmere en forståelse og accept af situationen? Den der følelse af meningsløshed og uretfærdighed over hvorfor det lige skulle ramme en selv osv. Det er ikke ualmindeligt at komme i en form for krise i sådanne situationer.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Purple Haze » 11. jun 2018, 19:17

Har i dag været til første scanning som gik fint, der var ikke noget at se, så og so far so good.

Overvejer at kontakte kræftens bekæmpelse og komme med i en gruppe for pårørende med kræft, synes bare ikke lige overskuddet er til det for tiden.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf MissDitte » 12. jun 2018, 08:15

Jeg fik kræft for 1½ år siden og det viste sig, at jeg ligger i højrisiko-gruppen for brystkræft.
Da jeg alligevel havde fået fjernet et bryst valgte jeg at få fjernet det andet profylaktisk.

I starten læste jeg selvfølgelig alt og var villig til at gøre alt for at undgå en ny kræftsygdom. Men efterhånden som fornuften indtrådte igen, er min overbevisning, at hvis man lever et rimeligt sundt liv; spiser tilpas, sover tilpas og bruger tid på gode ting, så kan man ikke gøre mere.
Hvis jeg var ryger ville jeg stoppe, hvis jeg var meget overvægtig ville jeg måske spise sundere, hvis jeg lod mig branke i solarier og sol ville jeg skære ned.

Det eneste jeg selv gør stadig er, at jeg ikke spiser mad baseret på soya. Og det er udelukkende fordi min kræfttype bla var hormonfølsom.

KB har nogle virkeligt gode grupper og medarbejdere, så jeg synes du skal prøve at finde overskud til at tage ind og tale med en af deres rådgivere :)
1

Tilbage til "Livets forhold"