Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9132
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22044

Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Purple Haze » 9. maj 2018, 07:36

Sagen er den at jeg (39) ligger i højrisikogrupoen for at få kræft.
Jeg skal tjekkes årligt for brystkræft fremadrettet, og fra om 10 år skal jeg også tjekkes jævnligt for andre typer kræft.
Jeg ryger ikke, drikker for meget alkohol & sodavand, spiser nogenlunde varieret og sundt men lidt for meget junk, motionere men ikke helt nok. Altså alt i alt så er jeg nok ret normal i min livsstil.
Så jeg tænker over hvad jeg kan gøre i min hverdag, for at mindske risikoen for kræft i fremtiden.
(Samtale med læge og kikke på div sider er en selvølge)

Men hvis nu det var dig der havde den risiko (og det har vi jo allesammen et eller andet sted), og ville gøre noget aktivt i hverdagen, hvad skulle det så være?
Senest rettet af Purple Haze 9. maj 2018, 08:41, rettet i alt 3 gange.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4008
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5257

Re: Hvad ville du gøre, for at undgå kræft?

Indlægaf girl_beat » 9. maj 2018, 08:07

Rationelt ville jeg nok tage et kig på min livsstil og skrue op for de sunde vaner som regelmæssig motion, spise mere anti-inflammatorisk og sørge for at være dækket af de anbefalede vitaminer og mineraler.

På et mere overordnet plan ville jeg nok forsøge at acceptere, at kræft rammer rigtig mange, OGSÅ sundhedsfanatikere og unge og dem som aldrig har spist/drukket/gjort noget forkert. Og så leve livet og gøre alle de ting, man drømmer om, mens man stadig er frisk til det :)
15
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hvad ville du gøre, for at undgå kræft?

Indlægaf Pax Romana » 9. maj 2018, 08:09

1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29299

Re: Hvad ville du gøre, for at undgå kræft?

Indlægaf Sangius » 9. maj 2018, 08:13

Hvorfor er du i højrisiko? For kræft er jo mange forskellige sygdomme i princippet, og du kan leve med lav risiko for en type, men med høj for en anden.

Hvis du er i risiko for brystkræft ville jeg virkelig prioritere søvn, og aldrig arbejde natarbejde. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5130
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1221
Likede indlæg: 20919

Re: Hvad ville du gøre, for at undgå kræft?

Indlægaf Zombie » 9. maj 2018, 08:27

Alt efter hvor høj risiko, ville jeg overveje at få fjernet brysterne.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9657
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7920

Re: Hvad ville du gøre, for at undgå kræft?

Indlægaf Sophies-mor » 9. maj 2018, 08:31

Det afhænger helt af, hvilken type cancer vi taler om.
Og så ville jeg under alle omstændigheder tale med lægen om, hvad jeg kan gøre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9132
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad ville du gøre, for at undgå kræft?

Indlægaf Purple Haze » 9. maj 2018, 08:40

Zombie skrev:Alt efter hvor høj risiko, ville jeg overveje at få fjernet brysterne.


Det ville jeg ikke kalde noget man kan gøre i hverdagen ;)

Har to halvsøstre der begge har fået fjernet brysterne.
Men vil ikke selv overveje det endnu, som forebyggende.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5111
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9906

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Tilly » 9. maj 2018, 08:57

Det jeg gør pt er at jeg undgår helt at opholde mig i solen mellem kl. 12-15 hvor uv-indekset er højest, og i det hele taget opholder jeg mig mest i skyggen når jeg er udendørs om sommeren, og jeg sørger for at bruge solcreme. Jeg har meget lys hud, og har hundredvis af modermærker, så det er vigtigt for mig at passe godt på mig selv i det henseende.

Jeg har det sidste 1,5 år arbejdet med at få sundere livstilsvaner, men det handler nu ikke så meget om kræftforebyggelse, men det er jo fint at det også har den effekt.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15498
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25927

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Delfin » 9. maj 2018, 09:08

Jeg har muligvis forhøjet risiko for brystkræft. Muligvis fordi jeg ikke har fået lavet en gentest, men sandsynligheden er stor, når vi ser på familiehistorien. Der har også været andre kræfttyper i familien, men der tror jeg ikke, der er nogen genetisk disposition, det er bare en uheldig stjerne og forkert nummer i lotteriet. Fremfor alt gider jeg ikke gå og spekulere på det og lave en masse særlige tiltag, men jeg følger da screeningsprogrammerne og så må jeg jo tage den derfra, hvis jeg trækker nummeret.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Tata » 9. maj 2018, 09:36

Jeg ligger ikke i højrisiko, men fik i januar konstateret moderat forhøjet risiko for brystkræft, og skal screenes hvert år de næste 10 år, og efterfølgende hvert 2. Er fornylig blevet MR-scannet, og det gik heldigvis godt.

Jeg spiser i forvejen økologisk, sundt, motionerer, ryger ikke, drikker ikke alkohol, men jeg spiser slik indimellem og drikker en sodavand, hvis jeg har lyst, spiser en burger...der tænker jeg, man skal også have nogle laster :genert: Jeg har haft de tanker omkring, om jeg kunne regulere min livsstil på en måde, så jeg kunne sænke min risiko yderligere, men opvejet imod, hvor kedeligt det ville blive, vil jeg ikke ændre noget.

Aj der er lige en ting, kemi i personlig pleje, makeup og rengøring osv., jeg har altid været pernitten med det, men efter jeg fik det konstateret, fik jeg et flip med kemiluppen, og alt herhjemme der ikke var det, er blevet svanemærket, og bruger en "sund" deo.

De eneste officielle råd fra genetisk rådgivning jeg har fået, er at undlade hormonprævention, hvilket ikke kunne være værre da jeg har endometriose.
0
Timian :lun:
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9562

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Modesty Blame » 9. maj 2018, 09:36

Jeg ville gøre mit bedste for at leve mit liv uden at tænke på, hvilke sygdomme jeg kan blive ramt af, fordi jeg har rigeligt med bekymringer i forvejen. Desuden risikerer man jo, at det bliver et eller andet, som ikke hedder kræft, der får skovlen under en, men som er lige så smertefuldt.
4
Neverkont
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2976

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Neverkont » 9. maj 2018, 10:47

Purple Haze skrev:Jeg ryger ikke, drikker for meget alkohol & sodavand, spiser nogenlunde varieret og sundt men lidt for meget junk, motionere men ikke helt nok. Altså alt i alt så er jeg nok ret normal i min livsstil.
Så jeg tænker over hvad jeg kan gøre i min hverdag, for at mindske risikoen for kræft i fremtiden.
(Samtale med læge og kikke på div sider er en selvølge)

Men hvis nu det var dig der havde den risiko (og det har vi jo allesammen et eller andet sted), og ville gøre noget aktivt i hverdagen, hvad skulle det så være?


Jeg ville have meget stor opmærksomhed på min syre-/base-balance.

Cancerceller kan ikke leve i et basisk miljø, har jeg læst rigtig mange steder.

Og så ville jeg sørge for, via mineraler og evt. kosttilskud, at være god ved min lever og min bugspytkirtel.
0
Lykke
Indlæg: 6946
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6467

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Lykke » 9. maj 2018, 10:51

Neverkont skrev:
Purple Haze skrev:Jeg ryger ikke, drikker for meget alkohol & sodavand, spiser nogenlunde varieret og sundt men lidt for meget junk, motionere men ikke helt nok. Altså alt i alt så er jeg nok ret normal i min livsstil.
Så jeg tænker over hvad jeg kan gøre i min hverdag, for at mindske risikoen for kræft i fremtiden.
(Samtale med læge og kikke på div sider er en selvølge)

Men hvis nu det var dig der havde den risiko (og det har vi jo allesammen et eller andet sted), og ville gøre noget aktivt i hverdagen, hvad skulle det så være?


Jeg ville have meget stor opmærksomhed på min syre-/base-balance.

Cancerceller kan ikke leve i et basisk miljø, har jeg læst rigtig mange steder.

Og så ville jeg sørge for, via mineraler og evt. kosttilskud, at være god ved min lever og min bugspytkirtel.


Jeg ville kontakte min læge.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19704
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46486

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf LadyFox » 9. maj 2018, 11:17

Jeg vil ikke rigtig gøre noget. Jeg har ikke behov for at gå og bekymre mig om den slags. Jeg vil hellere leve livet, og så tage med at der er en risiko for at jeg kan blive syg og i værste fald dø.
Derudover ville jeg også have det rigtig ærgerligt med at give afkald på en masse jeg godt kan lide, for så at blive syg alligevel.
1
...
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Hvad ville du gøre i hverdagen, for at undgå kræft?

Indlægaf Zonta » 9. maj 2018, 11:39

Jeg forsøger at huske solcremen på daglig basis, men er meget opmærksom, når jeg er på ferier og generelt er ude i solen.

Derudover tager jeg til screeningerne for livmoderhalskræft og ellers forsøger jeg at være opmærksom på min krop og reagere, hvis der er noget, der forandrer sig. Jeg tror ikke, at man kan spise/motionere/andet sig fra at få kræft, men selvfølgelig er det kun godt for kroppen at leve sundt. Som en anden skrev - også sundhedsfanatikere får kræft. Min mand fik testikelkræft som 26-årig og de sagde, at generne for den type typisk er dannet helt tilbage på fosterstadiet og at det ville have udviklet sig til kræft uanset hvordan han havde levet siden da.
1
J, juli 2018.

Tilbage til "Livets forhold"