DetSorteCirkus skrev:Nej, konkurrencer appellerer generelt ikke til mig, hvilket egentlig er underligt, da jeg er vild med rabatter og tilbud og hygger mig med at ose rundt efter den slags.
Jeg gætter på, at det er tilfældigheden ved konkurrencer, der nedsætter min interesse. Jeg vil have en garanti for en form for gevinst.
Jeg undrer mig dog ikke over andres deltagelse. Dels tror jeg, at mange af dem, der er med i konkurrencer, har det, som jeg har det med tilbuds/prisjagt, dels synes jeg, at man skal passe på med at gøre sin egen købekraft til en universel størrelse. Præmier til 100-200 kr. er helt sikkert ikke "bare" i en del menneskers budget.
Jeg ved i desuden fra mig selv, at købekraft ikke behøver at nedsætte glæden ved relativt små besparelser, og det hele løber jo op.
Når jeg mærker efter, irriterer disse konkurrencer mig, fordi jeg synes at der er noget konsumerisme over det som jeg har svært ved at identificere med. Hvis der er noget, jeg har brug for (f.eks. vaskepulver) ville jeg finde det fjollet at prøve at vinde det i en konkurrence, hvor jeg måske havde 0,5% chance for at vinde, når jeg bare kan smide det i kurven næste gang, jeg er i Netto.
Hvis det omvendt er ting, jeg ikke har brug for, kan jeg ikke se idéen med at skulle byde ind på det (i øvrigt har jeg heller ikke plads til at skulle opbevare 5 liter shampoo, hvis jeg vandt). Det handler ikke så meget om købekraft som at jeg synes, at det konkurrencerytteri (hvor man nærmest deltager i alt, man kan komme i nærheden af, ikke bare en konkurrence her og der) hurtigt kan virke lidt grådigt og unødvendigt. Som om der går sport i at vinde frem for at mærke efter, om man egentlig har brug for det påskeæg og de fire bøtter Vanish.
Det er sandsynligvis et spørgsmål om værdier.