englishchannel skrev:
Når jeg mærker efter, irriterer disse konkurrencer mig, fordi jeg synes at der er noget konsumerisme over det som jeg har svært ved at identificere med. Hvis der er noget, jeg har brug for (f.eks. vaskepulver) ville jeg finde det fjollet at prøve at vinde det i en konkurrence, hvor jeg måske havde 0,5% chance for at vinde, når jeg bare kan smide det i kurven næste gang, jeg er i Netto.
Hvis det omvendt er ting, jeg ikke har brug for, kan jeg ikke se idéen med at skulle byde ind på det (i øvrigt har jeg heller ikke plads til at skulle opbevare 5 liter shampoo, hvis jeg vandt). Det handler ikke så meget om købekraft som at jeg synes, at det konkurrencerytteri (hvor man nærmest deltager i alt, man kan komme i nærheden af, ikke bare en konkurrence her og der) hurtigt kan virke lidt grådigt og unødvendigt. Som om der går sport i at vinde frem for at mærke efter, om man egentlig har brug for det påskeæg og de fire bøtter Vanish.
Det er sandsynligvis et spørgsmål om værdier.
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig. Jeg gider heller ikke købe noget, bare fordi det er billigt, eller investere i en deal til et sted langt pokker i vold.
Jeg tror dog samtidig, at en del deltagere blandt dem, som fint ville kunne købe præmien selv, ikke nødvendigvis er drevet af forbrugerisme. Det kan fx. også være, at de synes, at det er spændende at se, om de vinder. Jeg har egentlig aldrig tænkt på det sådan her, fordi spil og konkurrencer som sagt ikke siger mig noget, men når der er et marked for Lotto, osv., hvor man i virkeligheden betaler for at være med i en konkurrence, giver det mening, at gratis deltagelse i sig selv er attraktivt for nogen.