Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. maj 2018, 05:43

englishchannel skrev:
Når jeg mærker efter, irriterer disse konkurrencer mig, fordi jeg synes at der er noget konsumerisme over det som jeg har svært ved at identificere med. Hvis der er noget, jeg har brug for (f.eks. vaskepulver) ville jeg finde det fjollet at prøve at vinde det i en konkurrence, hvor jeg måske havde 0,5% chance for at vinde, når jeg bare kan smide det i kurven næste gang, jeg er i Netto.

Hvis det omvendt er ting, jeg ikke har brug for, kan jeg ikke se idéen med at skulle byde ind på det (i øvrigt har jeg heller ikke plads til at skulle opbevare 5 liter shampoo, hvis jeg vandt). Det handler ikke så meget om købekraft som at jeg synes, at det konkurrencerytteri (hvor man nærmest deltager i alt, man kan komme i nærheden af, ikke bare en konkurrence her og der) hurtigt kan virke lidt grådigt og unødvendigt. Som om der går sport i at vinde frem for at mærke efter, om man egentlig har brug for det påskeæg og de fire bøtter Vanish.

Det er sandsynligvis et spørgsmål om værdier.


Jeg er langt hen ad vejen enig med dig. Jeg gider heller ikke købe noget, bare fordi det er billigt, eller investere i en deal til et sted langt pokker i vold.
Jeg tror dog samtidig, at en del deltagere blandt dem, som fint ville kunne købe præmien selv, ikke nødvendigvis er drevet af forbrugerisme. Det kan fx. også være, at de synes, at det er spændende at se, om de vinder. Jeg har egentlig aldrig tænkt på det sådan her, fordi spil og konkurrencer som sagt ikke siger mig noget, men når der er et marked for Lotto, osv., hvor man i virkeligheden betaler for at være med i en konkurrence, giver det mening, at gratis deltagelse i sig selv er attraktivt for nogen.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Rapfisk » 7. maj 2018, 06:09

Min chef vandt flybilletter til Indien sidste år.

Jeg deltager i konkurrencer om ting, jeg gerne vil vinde, store som små. Som oftest er det hos den lokale bager. Det er ikke livsnødvendigt, men det kunne da være sjovt at troppe op på arbejdet med 35 snegle eller hvad der nu udlodes.
7
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Annione » 7. maj 2018, 06:11

Jeg deltager kun i de de lidt større konkurrencer - en vaskemaskine, en dag med en maler, en rejse, spa ophold o.l.
Jeg gider overhovedet ikke vinde billetter til zoo eller gavekort til en købmand i Thy.
Men jeg kan sådan set godt forstå dem, der gør. Som nylig ejendomsejer, så ved jeg hvor flad man kan være. Og så gør 200,- til en købmand i Thy faktisk en forskel.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Raenil » 7. maj 2018, 06:21

For sidste gang, så skal jeg nok holde: Når I deltager i konkurrencerne, så betaler jeg med reklameplads.
4
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Purple Haze » 7. maj 2018, 06:38

Raenil skrev:For sidste gang, så skal jeg nok holde: Når I deltager i konkurrencerne, så betaler jeg med reklameplads.


Ja?
Og det er det du går med til at betale når du melder dig til et "gratis" stedsom Facebook.
Så er den vel ikke længere.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. maj 2018, 08:16

Ja, jeg deltager i div konkurrencer på facebook.
Jeg er i bund og grund ligeglad med værdien af præmien, det handler mest om, om den er attraktiv for mig, og om det geografisk giver mening.
Jeg fravælger typisk dem der ikke har styr på reglerne, og dermed stiller krav om tagging og deling.

Typisk tager det måske 5-10 sekunder at deltage i en konkurrence, jeg opsøger dem ikke, men deltager i dem jeg falder over, f.x. fordi venner har deltaget. De mindre lokale ting er der sjældent vildt mange deltagere til, og vinderchansen er størst, så dem vælger jeg meget ofte at deltage i.
Og udbyttet for mit besvær har da været ganske pænt synes jeg.

2017
2 x biobilletter til familiefilm i lokal biograf, udloddet af en lokal ejendomsmægler
stor peugeot peberkværn værdi 500 kr, en eller anden stor madside
4 x biobilletter til Planet of the apes + div accessories, nordisk film
1 x fredagsmenu (2 bøffer, salat, kartofler, sovs og rødvin) fra slagtern i vores superbrugs.


Det er blevet til lidt småting over årene, og sat ifht den indsats jeg har gjort for at vinde, så har jeg bestemt ikke nogen klager.
Jeg har en gammel veninde der vinder sindsygt meget på FB, men jeg har også indtryk af at hun bruger en hel del tid på det.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5084
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Tilly » 7. maj 2018, 08:43

Raenil skrev:For sidste gang, så skal jeg nok holde: Når I deltager i konkurrencerne, så betaler jeg med reklameplads.

Det tror jeg såmænd godt alle ved allerede. Det er da ingen hemmelighed at det er det som er diverse virkosmheders motivation for at udlodde større eller mindre præmier.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Rapfisk » 7. maj 2018, 08:56

Raenil skrev:For sidste gang, så skal jeg nok holde: Når I deltager i konkurrencerne, så betaler jeg med reklameplads.

Når du tilmelder dig Facebook, betaler du med reklameplads.
4
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf LadyFox » 7. maj 2018, 09:00

DetSorteCirkus skrev:
englishchannel skrev:
Når jeg mærker efter, irriterer disse konkurrencer mig, fordi jeg synes at der er noget konsumerisme over det som jeg har svært ved at identificere med. Hvis der er noget, jeg har brug for (f.eks. vaskepulver) ville jeg finde det fjollet at prøve at vinde det i en konkurrence, hvor jeg måske havde 0,5% chance for at vinde, når jeg bare kan smide det i kurven næste gang, jeg er i Netto.

Hvis det omvendt er ting, jeg ikke har brug for, kan jeg ikke se idéen med at skulle byde ind på det (i øvrigt har jeg heller ikke plads til at skulle opbevare 5 liter shampoo, hvis jeg vandt). Det handler ikke så meget om købekraft som at jeg synes, at det konkurrencerytteri (hvor man nærmest deltager i alt, man kan komme i nærheden af, ikke bare en konkurrence her og der) hurtigt kan virke lidt grådigt og unødvendigt. Som om der går sport i at vinde frem for at mærke efter, om man egentlig har brug for det påskeæg og de fire bøtter Vanish.

Det er sandsynligvis et spørgsmål om værdier.


Jeg er langt hen ad vejen enig med dig. Jeg gider heller ikke købe noget, bare fordi det er billigt, eller investere i en deal til et sted langt pokker i vold.
Jeg tror dog samtidig, at en del deltagere blandt dem, som fint ville kunne købe præmien selv, ikke nødvendigvis er drevet af forbrugerisme. Det kan fx. også være, at de synes, at det er spændende at se, om de vinder. Jeg har egentlig aldrig tænkt på det sådan her, fordi spil og konkurrencer som sagt ikke siger mig noget, men når der er et marked for Lotto, osv., hvor man i virkeligheden betaler for at være med i en konkurrence, giver det mening, at gratis deltagelse i sig selv er attraktivt for nogen.


Sådan er det for mig i hvert fald, jeg synes det er spændende at se om jeg vinder noget. Jeg er bestemt ikke storforbruger ellers, penge og ting siger mig ikke så meget. Jeg har ikke særlig mange ting, og de fleste af dem jeg har er købt brugt. Jeg har ikke det nyeste nye af noget som helst. Lidt som at penge ikke siger mig så meget, selvfølgelig har jeg brug for penge, men jeg har ikke behov for særlig mange penge.
Alligevel deltager jeg i konkurrencer af ting jeg kan bruge, jeg spiller banko om penge, poker, køber ind i mellem skrabelodder - fordi af en eller anden grund synes jeg det er sjovt, og min hverdag bliver federe hvis jeg potentielt kan være heldig at vinde noget. Det handler i virkeligheden mere om at det er et ekstra krydderi i hverdagen, end om gevinsten, jeg kunne dog aldrig drømme om at gå efter en præmie jeg ikke kan bruge.
2
...
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf englishchannel » 7. maj 2018, 11:02

kartoffelpizza skrev:
Lemonella skrev:
abcd skrev:
Lemonella skrev:De fleste firmaer kræver vist heller ikke ligefrem at folk deler deres opslag. Det ved de nok godt de ikke må. Jeg ser i hvert fald som oftest at der står “du må gerne dele vores opslag, men det er ikke et krav”. Så er de vel garderet omkring det de må og ikke må.


Nej, men der er mange hvor man skal skrive i kommentarfeltet hvem man vil dele præmien med. Jeg vil tro det er på kanten af hvad man må når intentionen helt klart er at få folk til at tagge andre, og det må man ikke eksplicit bede om.


Man kan jo bare skrive, man vil dele med sig selv. Det er jo ikke ligefrem raketvidenskab. :D

Jeg har aldrig delt et eneste opslag og på de sidste 5 år har jeg gennemsnitligt vundet for 30000 kr om året...


Men dine opslag kommer jo op hos dine venner alligevel, selvom du ikke "deler" formelt eller tagger. Al interaktion med opslagene kommer op i andres feed, så jeg forstår ikke den her insisteren på at man ikke deler - det gør man så i praksis alligevel, selvom interaktionsknappen hedder noget andet :)
3
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Raenil » 7. maj 2018, 11:21

kartoffelpizza skrev:
Raenil skrev:For sidste gang, så skal jeg nok holde: Når I deltager i konkurrencerne, så betaler jeg med reklameplads.

Men så slet mig som ven?
Jeg sletter/muter fx dem der poster deres dyr hene tiden eller er meget faglige eller politiske. Gider ikke glo på reklame for venstre, FOA eller Mærsk hele tiden, og det interesserer mig ikke.
Andre gider ikke glo på mine likes i konkurrencer; så slet/mute mig, og så vinder jeg videre.

Det gør jeg så også.
Men jeg synes at det er lidt ærgerligt at facebook har ændret sig til en spilplatform. For de mennesker jeg har tilføjet til facebook er i stor udstrækning mennesker hvis liv jeg gerne vil følge med i.
3
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55890
Kontakt:

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Ado » 7. maj 2018, 11:58

Nope, det gør jeg ikke ret tit. Mit vinderheld er noget nær ikke-eksisterende.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Fillie » 7. maj 2018, 12:29

Ado skrev:Nope, det gør jeg ikke ret tit. Mit vinderheld er noget nær ikke-eksisterende.


Det samme er tilfældet for mig, så det sker ikke særligt ofte. Mange af konkurrencerne er alligevel så åndede, at man kan vinde en pakke gær i en anden landsdel.
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55890
Kontakt:

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Ado » 7. maj 2018, 13:24

Fillie skrev:
Ado skrev:Nope, det gør jeg ikke ret tit. Mit vinderheld er noget nær ikke-eksisterende.


Det samme er tilfældet for mig, så det sker ikke særligt ofte. Mange af konkurrencerne er alligevel så åndede, at man kan vinde en pakke gær i en anden landsdel.

Netop. Det eneste jeg har vundet på Facebook, var en pakke med en masse pakker Läckerol.


Men jeg læser tit folk kommentarer til konkurrencerne. "Min tante Christel faldt på rulletrappen i går og brækkede anklen. Og vi har ikke ret mange penge, fordi min mand har fået karantæne i A-kassen og vores hund har sukkersyge. Så det ville virkelig lune at vinde den peberkværn".
4
Donna Martin Graduates!
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Deltager du i småkonkurrencer på Facebook - hvis ja, hvorfor?

Indlægaf Selma156 » 7. maj 2018, 13:35

Nogle gange kan jeg næsten finde på at lave popcorn for at sidde og læse folks langt ude argumenter og sødsuppehistorier for at vinde et kilo blandselv-slik eller et årskort til Tivoli. Der er ikke grænser for elendigheden.
6

Tilbage til "Livets forhold"