Hvordan var din konfirmation?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Zonta » 3. maj 2018, 09:59

Jeg elsker dit grundige arbejde, Juki! :love: Hende der sidder på forreste række i midten fra '03 - det kunne godt ligne lidt det jeg havde på samme år :D

Og så synes jeg det er sjovt at se hvad drengene havde på dengang - ikke én med slips eller noget i den dur :lol:
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf sigge » 3. maj 2018, 13:15

Det er SÅ fint, der hvor drengene er farvekoordinerede. Det burde nutidens konfirmander virkelig overveje. :lol:
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Maoam » 3. maj 2018, 13:50

Jeg blev konfirmeret i 2003. Min mor gav mig valget mellem konfirmation eller ingenting.

Det var Kristi himmelfartsdag, min mor syede min kjole, mine sandaler var sølvfarvede, så jeg kunne bruge dem bagefter, min frisør satte mit hår, festen blev holdt i et telt i haven og jeg bestemte menuen. Hovedretten var okse eller kalvemørbrad og desserten var grand prix islagkager fra hjem is. Kan ikke huske forretten. Jeg fik en cykel, et tv, smykker, en rygsæk og penge. Der er helt sikkert gaver, jeg har glemt.

Edit: Fandt et billede af min kjole. Det var faktisk en top og en nederdel.

IMG_20180503_160746778_crop_301x862.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 5. maj 2018, 12:17

Confucius skrev: Vi gik til konfirmationsforberedelse fra 8-10 torsdag morgen, og vi skulle deltage i mindst 8 gudstjenester for at blive konfirmeret. Den sidste gudstjeneste inden fristen udløb, var min 8. gang.

Der var også krav om deltagelse i otte gudstjenester da jeg skulle konfirmeres. Hvilket jeg sådan set synes er fint, men jeg husker det ikke som om at der var nogen der tjekkede om man reelt havde været til en gudstjeneste, hvis man sagde det. Det er jo også ret svært at bevise med skiftende præster og er stort udvalg af kirker. Jeg ved ikke engang om der ville være en konsekvens hvis man ikke deltog. De kan/kunne vel ikke nægte at konfirmere en pga. manglende bevis på deltagelse i gudstjenester :gruble:

Men bortset fra det så husker jeg de gudstjenester som dræbende kedelige, og ikke særlig relevante/interessante for unge mennesker. Der kunne man måske have gjort noget for at vække interessen for kirkens tilbud m.m., også efter konfirmationen..
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 5. maj 2018, 22:51

Confucius skrev:
Juki skrev:
Confucius skrev: Vi gik til konfirmationsforberedelse fra 8-10 torsdag morgen, og vi skulle deltage i mindst 8 gudstjenester for at blive konfirmeret. Den sidste gudstjeneste inden fristen udløb, var min 8. gang.

Der var også krav om deltagelse i otte gudstjenester da jeg skulle konfirmeres. Hvilket jeg sådan set synes er fint, men jeg husker det ikke som om at der var nogen der tjekkede om man reelt havde været til en gudstjeneste, hvis man sagde det. Det er jo også ret svært at bevise med skiftende præster og er stort udvalg af kirker. Jeg ved ikke engang om der ville være en konsekvens hvis man ikke deltog. De kan/kunne vel ikke nægte at konfirmere en pga. manglende bevis på deltagelse i gudstjenester :gruble:

Men bortset fra det så husker jeg de gudstjenester som dræbende kedelige, og ikke særlig relevante/interessante for unge mennesker. Der kunne man måske have gjort noget for at vække interessen for kirkens tilbud m.m., også efter konfirmationen..


Altså, når gudstjenesten sluttede, stod præsten jo og gav hånd til alle kirkegængerne, så han så jo ved selvsyn om vi havde været der. Det var en lille kirke, og vi var kun omkring 15-20 konfirmander, så han kunne snildt holde styr på os.

Mit største problem var, at gudstjenesten startede søndag kl. 10.00 og varede en time. Og det samme gjaldt for wrestling på TV3, som var noget mere tillokkende.

Præster må faktisk gerne nægte at konfirmere, hvis man ikke møder op det påkrævede antal gange. https://familieadvokaten.dk/breve-300/b300-54.html

Okay, men nu snakkede jeg om den kirke jeg blev konfirmeret i.

Der var flere præster tilknyttet kirken(men de kunne selvfølgelig dele informationerne internt) Jeg kan ikke huske om det var et krav at gudstjenesterne skulle foregå i netop samme kirke, sådan husker jeg det ikke, men det kan være jeg husker forkert og blander det sammen med nogle fra et andet sogn, der gik til konfirmationsforberedelse og blev konfirmeret med os.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 6. maj 2018, 00:07

Confucius skrev:
Juki skrev:
Confucius skrev:
Juki skrev:
Confucius skrev: Vi gik til konfirmationsforberedelse fra 8-10 torsdag morgen, og vi skulle deltage i mindst 8 gudstjenester for at blive konfirmeret. Den sidste gudstjeneste inden fristen udløb, var min 8. gang.

Der var også krav om deltagelse i otte gudstjenester da jeg skulle konfirmeres. Hvilket jeg sådan set synes er fint, men jeg husker det ikke som om at der var nogen der tjekkede om man reelt havde været til en gudstjeneste, hvis man sagde det. Det er jo også ret svært at bevise med skiftende præster og er stort udvalg af kirker. Jeg ved ikke engang om der ville være en konsekvens hvis man ikke deltog. De kan/kunne vel ikke nægte at konfirmere en pga. manglende bevis på deltagelse i gudstjenester :gruble:

Men bortset fra det så husker jeg de gudstjenester som dræbende kedelige, og ikke særlig relevante/interessante for unge mennesker. Der kunne man måske have gjort noget for at vække interessen for kirkens tilbud m.m., også efter konfirmationen..


Altså, når gudstjenesten sluttede, stod præsten jo og gav hånd til alle kirkegængerne, så han så jo ved selvsyn om vi havde været der. Det var en lille kirke, og vi var kun omkring 15-20 konfirmander, så han kunne snildt holde styr på os.

Mit største problem var, at gudstjenesten startede søndag kl. 10.00 og varede en time. Og det samme gjaldt for wrestling på TV3, som var noget mere tillokkende.

Præster må faktisk gerne nægte at konfirmere, hvis man ikke møder op det påkrævede antal gange. https://familieadvokaten.dk/breve-300/b300-54.html

Okay, men nu snakkede jeg om den kirke jeg blev konfirmeret i.

Der var flere præster tilknyttet kirken(men de kunne selvfølgelig dele informationerne internt) Jeg kan ikke huske om det var et krav at gudstjenesterne skulle foregå i netop samme kirke, sådan husker jeg det ikke, men det kan være jeg husker forkert og blander det sammen med nogle fra et andet sogn, der gik til konfirmationsforberedelse og blev konfirmeret med os.


Hvis vi gik til gudstjeneste i en anden kirke, så skulle vi bare have en seddel med fra den kirkes præst, og så blev vi godskrevet for en gudstjeneste.

Smart :afro:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf vibbsen » 6. maj 2018, 07:49

Jeg er konfirmeret den 17.maj 1987. Iført sidste skrig indenfor 3-delte konfirmationskjoler i broderi anglaise. Håret var sat op i en knold på hovedet og holdt fast med en hvid plast "skål" med en pind igennem. Og hele herligheden var toppet op med en hvid hat med lyserødt bånd og hvide nethandsker.
I al beskedenhed så var jeg sidste skrig indenfor konfirmationsmode.....Jeg blev iøvrigt konfirmeret 14 dage før jeg fik togskinner i overmunden og billederne af mit søde smil er således de sidste i laaaaaang tid hvor jeg smiler så man kan se mine tænker :-D

Turen frem og tilbage foregik i mine forældres okseblodsfarvede Austin Maxi som var behørigt vokset og støvsuget. Jeg fik masser af "rigtige" gaver. bl.a. et ur, guldøreringe, en sølv halsring, sølvøreringe samt 4410 kroner i kontanter.

Menuen var leveret af det lokale cateringfirma og bestod af Flødelegeret aspargessuppe, oksesteg og så en virkelig uheldig dessert med nogen meget triste syltede frugtstykker der var dyppet i chokolade og serveret med is....Jeg havde til dessert ønsket mig at få syltede frugter serveret i en skål med vaniljeis som så ganske langsomt smeltede og blev rigtig snasket... Og det havde cateringdamen så lige tolket lidt for meget på...

Der var taler fra min far, min farmor, naboen, min moster, en ældre onkel og en (grådkvalt) takketale fra mig. Derudover var der 6 sange.

Blå mandag blev afholdt en uge senere så alle konfirmander i byen kunne følges. Vi var i Århus på Strøget og sluttede dagen af i Tivoli Friheden.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf vibbsen » 6. maj 2018, 07:54

Vi skulle iøvrigt have været til gudstjeneste 10 gange for at blive konfirmeret. Gudstjenester i andre kirker talte IKKE. Til gengæld så kunne man være sikker at præstens sure vindtørre kone nok skulle give en et kryds i sin lille bog hvis man var tilstede....Også selvom man ikke gjorde stads af sig...Og et hvast blik hvis man ikke sang med eller opførte sig tilpas ærbødigt.

Konfirmationsforberedelse var hver mandag fra 8-10 i præstegården. Jeg kan huske at vi fik udleveret sådan nogen mapper med en slags fjedermekanisme som var EDDERGOD til at skyde viskelæder med....Og at præsten meget nidkært agerede "skolepatrulje" når vi skulle over vejen på vej hjem...Så stod han der med sin pegepind og indikerede hvornår det var sikkert at gå og hvornår man skulle blive stående...
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Shmartiesh » 12. maj 2018, 05:58

Jeg blev konfirmeret d. 16. Maj, 2004. Vejret var sådan ok husker jeg. Min kjole var en gammel model fra Lilly vi købte til 375 og jeg fik et sjal til der kostede omkring 500. Sjov detalje, synes jeg dengang. Min søster satte mit hår og jeg glemte at tage makeup på den dag. Mine søskende og jeg fik en hvid salmebog af vores forældre med vores navn indgraveret. Jeg var den 4. Og sidste i rækken så jeg vidste hvad der kom :afro:

Jeg kan huske jeg var meget indover planlægningen. Gæsteliste, menu, farvetema (der var lyserød) og jeg skrev vist selv invitationerne på computeren, også printede vi dem selv ud på noget pænt papir med mønster.

Jeg havde en veninde der boede i en anden by og derfor skulle konfirmeres en anden dag og hun skrev at hendes mor havde sagt jeg måtte komme med til hendes, hvis hun måtte komme med til min. Så det gjorde vi. Jeg gav hende nogle smykker fra glitter og dem blev hun ikke glade for. Så efter det så vi ikke hinanden så meget.

Menuen var rejecocktail, skinke med kartofler og hvid sovs og islagskage til dessert. Jeg havde fundet en børneislagkage fra hjem-is med m&ms på som jeg ville have, men da hjem-is kom med dem, havde de ændret udseende til grimme islagkager med klovne på. :( Det var den billigste islagkage der var og jeg måtte godt have fået den dyre med marcipanrosen på, men jeg vidste mine forældre ikke havde så mange penge, så jeg tænkte der skulle spares. Men udover lige islagkagen blev der ikke sparet. Mine forældre sørgede for at os 4 børn fik gode fester, selvom pengene var små.

Men nu har vi også kæmpe familier og der var altid 80 inviteret til alle de andres konfirmationer, så mine forældre skulle da i hvert fald ikke være dem der holdte små fester.

Mit andendagstøj var købt til noget outlet og jeg fik de flotteste blå jeans og en skrig gul t-shirt og en lyserød blazer. 04 var året hvor farverige blazere kunne købes alle steder. Specielt i Only er jeg ret sikker på.
4
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Phlox9 » 12. maj 2018, 07:56

Jeg blev konfirmeret i 1995 - jeg gik aldrig i kjoler og var slet ikke til Lilly-looket, så jeg var med min mor og tante ude at shoppe og fik en lang, hvid, enkel nederdel og en langærmet, hvid bluse og sådan en let, kort, grågrøn vest. Jeg havde hvide gårdsangersko (lærredsko med gummisål) på, måske var snørebåndene skiftet ud med silkebånd, det kan jeg ikke helt huske. Sammen med min mor valgte jeg blomster, bordkort og farver til bordene - det var vaser med lyserøde roser og hvid brudeslør og servietter i sart grøn og bordkort, der passede til.

Det blev holdt hjemme hos os selv med den sædvanlige familieflok, vi var nok omkring 20 i alt. I dagens anledning havde mine forældre lejet borde, så vi sad i hestesko inde i stuen med mig mellem mine forældre for enden. Det var ikke på tale at invitere andre end dem, det havde jeg absolut heller ikke lyst til. Jeg husker menuen som en slags fisk til forret og så kalkunbryst med tilbehør - men kan tydeligt huske, at jeg måtte vælge dessert og valgte Underground-is i bøtter, som var ret nyt dengang.

Jeg husker dagen som hyggelig, kærlig og angstprovokerende, fordi jeg var en supergenert 13-årig - der var søde taler og sange, bl.a. et indslag fra mine tre ældre fætre. De havde skrevet en sang, og den ældste spillede på guitar, og i sidste vers skulle jeg danse med min far :nerve: - jeg var ved at DØ af generthed, men også glad og stolt over, at mine store fætre lavede den her søde sang til mig. Men nok mest ved at dø.

Jeg fik en cykel af mine forældre og forskellige smykker, cd'er, bøger og tøj af gæsterne. Jeg fik vist 3-4000 kr. i kontanter, som jeg købte et stereoanlæg for.
3
Brugeravatar
Phlox9
Indlæg: 528
Tilmeldt: 23. okt 2015, 11:39
Kort karma: 120
Likede indlæg: 2560

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Phlox9 » 13. maj 2018, 07:48

Til min blå mandag havde jeg fået en dyr Nike-jakke, som jeg syntes, var det flotteste jakke i verden - den var blevet købt, men jeg måtte først tage den på den dag. Jeg google-søgte lige og fandt billeder :D Jeg var ikke klar over, at det var en decideret basketball-jakke ("1 life, 1 hoop") - jeg syntes bare, at farverne var flotte og skriften sej. Jeg gik med den i flere år, selvom den faktisk var alt for stor :lol:

Screen Shot 2018-05-13 at 09.40.44.png


Screen Shot 2018-05-13 at 09.41.32.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2

Tilbage til "Livets forhold"