Hvordan var din konfirmation?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 15. apr 2018, 01:47

I hvilket årstal blev du konfirmeret og hvor meget var du selv med inde over ift. forberedelserne, valg af dit tøj, menuen, stedet festen blev holdt og hvad der ellers var af ting der skal ordnes?

Jeg blev nysgerrig fordi der kom nogle konfirmations-relaterede videoforslag frem på Youtube, og de blev bare ved så jeg klikkede på en og så lidt flere. Det er 16-17 år siden jeg blev konfirmeret og det var selvfølgelig en anden tid med andre muligheder end i dag, men hold da op der er sket meget på de relativt få år alligevel.

Der var en masse brugere der havde lavet flere og lange videoer om forberedelserne i ugerne op til. Og det var altså ikke bare sådan noget med valg af kjole, skrive tale og lave bordkort, men også forberedelser som at få en tandblegning, spraytan, ansigtsbehandlinger, få ordnet negle, eyelash extensions og lignende :gisp: Jeg synes det lyder helt vanvittigt at det skulle være nødvendigt når man er 13-14 år, men hvad ved jeg om hvad der er moderne og normalt blandt unge i dag..

Jeg kan ikke huske at jeg var specielt med inde over forberedelserne til min konfirmation, andet end tøjet. Jeg fik måske nogle valgmuligheder i forhold til maden, men ellers tror jeg ikke jeg havde så meget at skulle have sagt. Det blev så heller ikke holdt privat så der var ikke en masse der skulle forberedelse med mad og borddækning.

Det var vist også deromkring at det begyndte at blive vældig populært med at blive hentet i kirken i smarte biler, hestevogn og andre ting hvor det kun er fantasien der sætter grænsen. Og også sindssyge gaveønsker og beløb.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Mani » 15. apr 2018, 03:42

Jeg blev konfirmeret i 88 og havde var med på stedet (det eneste mulige ifht hvor vi boede, hvis ikke det skulke være hjemme) det blev holdt for at snakke menu. Derudover valgte jeg invitationer, bordkort & tøj samt fik liv at inviterer en veninde med.

Da vi holdt konfirmation for de ældste sidste år havde de indflydelse på det samme + valg af sted. Derudover om de ville konfirmeres sammen eller med deres klasse. De er så også drenge, så måske det spiller en rolle?
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3199
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36797

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Daine » 15. apr 2018, 06:17

Jeg blev konfirmeret i 94 og var meget lidt involveret i det hele. Mine forældre (min mor) bestemte gæstelisten, bordplanen og menuen. Festen blev holdt derhjemme. Min mor købte min konfirmationskjole brugt for 125,- for der var ingen grund til at smide penge ud på noget jeg ikke skulle bruge igen. Mit 2. dags tøj fik jeg selv lov til at bestemme, dog VILLE min mor have at jeg skulle have en skindjakke. Men det var ikke helt sæson så jeg endte op med en der var virkelig dyr og en anelse for lille, jeg tror kun jeg brugte den 3-4 gange,så kunne jeg ikke passe den mere :rulle:
Min mor havde meget bestemte meninger om hvordan sådan noget skal forløbe og der var ikke plads til teenagepåfund.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf AgentPixie » 15. apr 2018, 06:29

Jeg blev konfirmeret i 2002.
Bestemte selv tøj og andendagstøj, menu, gæsteliste og bordplan.
Resten ragede mig en høstblomst.
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Nuttegris
Indlæg: 779
Tilmeldt: 21. dec 2015, 05:46
Kort karma: 53
Likede indlæg: 818

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Nuttegris » 15. apr 2018, 06:39

Jeg blev konfirmeret 92. Og jeg var stort set ikke inde over. Mine forældre valgte menuen, gæsteliste, bordplan osv.
Kjolen købte vi brugt for 200,- af nabopigen som blev konfirmeret året før og solgte den igen til en pige i årgangen under mig for 100,-. Den var i øvrigt meget fyldt med blonder og pufærmer og gik til midt på skinnebenet. Og havde et stort bredt lyserødt satinbånd om maven som endte i en stor sløjfe omme på ryggen :lol:
Vi holdet det hjemme hos os selv, med hjælp i køkkenet. Der var helt fantastisk vejr og den japanske kirsebærtræ i haven stod med de flotteste lyserøde blomster.
Og jeg fik en ny cykel (Vi var 14 elever i klassen og alle 14 fik en ny cykel......med rytterstyr :slem: ) og 4000kr. Kan huske at jeg også fik en kæde og nogle håndklæder :forvirret:
Mit 2.dagstøj fik jeg selv lov at vælge. Og jeg kan tydeligt huske det endnu. Jeg var topsmart synes jeg selv :lol: Jeg havde en stram lysegrøn turtleneck på og cowboybukser i samme farve. Og så en råhvid halvlang tynd strik over. Sådan en med "store" huller i så man kunne se den grønne farve igennem. Og et par brune spidse sko med et stort guldspænde på.
Og en lysegrøn jakke med pastelfarvede striber indeni.
5
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16227
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1406
Likede indlæg: 30205

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf TinaW » 15. apr 2018, 07:12

Jeg blev konfirmeret i hvad, 1986 må det være. Jeg har sikkert ved med inde over maden, men husker det ikke. Bestemte selv mit tøj og mit 2. dagstøj. Festen blev holdt derhjemme. Gæsterne var jeg ikke med inde over.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Sangius » 15. apr 2018, 07:34

Nonfirmeret/14årsfest/kald det det, som mindst offender dig, i 2004.

Valgte selv min kjole i rød, og det var vist det. Min mor valgte menuen og inkluderede nogle af mine livretter.

Blev holdt i vores egen baghave i et telt.

Jeg husker at jeg dengang var en af dem med den mindste fest, og helt klart de færreste penge - fik 3500 ca.

Så jeg har nok været lidt "bagefter" i udviklingen.

Hvis min datter gerne vil gå amok til sin nonfirmation, så er det bare helt i orden med mig. Tror dog ikke hun får lov til en spraytan - er de ikke lidt smågiftige?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2018, 07:48

Jeg blev konfirmeret i 2003. Jeg var med inde alt hvad jeg ville. Min mors konfirmationen var sådan en voksen fest, hvor der ikke rigtig var rum til børn overhovedet og hun huskede den som skrækkelig, og sådan ville hun ikke have hendes børn skulle have det, så det var vigtigt for hende at vi børn var indtaget mest muligt i det.

Der var selvfølgelig nogle økonomiske rammer at holde sig indenfor, men ellers var det ret frit. Jeg tog nogle ret underlige valg, f.eks. var bordet et hvidt/lyserødt nervøst velour helvede. Jeg ville have rejecocktail til forret på trods af jeg ikke selv spiste rejer.
Jeg var ikke kjole/nederdel-typen på det tidspunkt, jeg var gik normalt i hængerøvsbukser , tanktops og hættetrøjer, og i stedet for at gå med nogle hvide bukser jeg kunne føle mig tilpas i, så fandt jeg en billig hvid nederdel i creme fraise, og en hvid bluse - og brugte tøjpengene på blå mandag-tøjet.
2
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Artem » 15. apr 2018, 08:22

Det må have været i 1989
Jeg fik selv lov til at vælge tøjet, og var selv med nede at prøve den nye cykel i forvejen.
Tror også at jeg blev spurgt med hensyn til maden. Men hvis jeg kender mig selv ret var det ikke noget jeg gik ret meget op i, og kan heller ikke huske hvad vi fik.
Festen blev holdt hjemme ved mine forældre med den nærmeste familie, ud fra hvem mine forældre ville have med. Hvor vi har været omkring 32

Men nej mindes generelt ikke at jeg var meget inde over det. Hvis jeg havde haft frit valg ville jeg gerne have haft valget mellem at blive komfirmeret eller ikke. Hvor jeg havde valgt den sidste mulighed. Men mindes slet ikke at det var en valg for os den gang, men bare noget vi skulle.

Valgte tilgengæld ikke at tage med til blå mandag, som i stedet blev brugt på at køre på den nye cykel og se på computer. Tror dog ikke at jeg købte den Amiga 500 på dagen.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf paint » 15. apr 2018, 08:46

Min konfirmation var vel i slutningen af 80'erne (formentlig '88)

Jeg havde intet med planlægningen, valg af mad eller stedet hvor det skulle holdes at gøre. Det blev afholdt i Moltkes Palæ Dronningens Tværgade (i København). Der var vel ca. 30 gæster. Hovedretten var vist noget med dyreryg (så vidt jeg husker). Desserten blev båret ind med noget fyrværkeri i islagkagen af nogle tjenere.
Der var sågar en hyggepianist, der spillede under middagen og ved den efterfølgende dans/hygge, i et andet lokale, hvor der også var fri bar for gæsterne (sidstnævnte gav lidt problemer med en onkel, der havde lidt svært ved at administrere spiritusindtaget. Men hans udskejelser var som regel et fast indslag ved familiefesterne) ;)

Jeg tjekkede lige lokalerne igen, og så vidt jeg husker, ser det faktisk stadig sådan ud som det gjorde dengang. Ak ja, tiden går..

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Fru Sunshine » 15. apr 2018, 08:56

Jeg blev konfirmeret i '85.
Jeg valgte selv min kjole (men måtte ikke bestemme, om jeg overhovedet ville have kjole på), mit andendagstøj og menu.
Jeg måtte godt bruge make-up, så det gjorde jeg så, og jeg blev klippet helt korthåret og fik lyse striber lige inden. Det valgte jeg også selv.

Gæstelisten og feststedet havde jeg ingen indflydelse på.

Menuen var stjerneskud (uvist af hvilken grund. Jeg kunne heller ikke dengang lide det), oksesteg og is.

Forresten var det almindeligt, at man holdt aftenfester dengang, så fra selve konfirmationen og til festens start, var man hjemme. Her kom folk så forbi med telegrammer til konfirmanden, og blev budt på slik som tak.
Det savner jeg lidt.
Senest rettet af Fru Sunshine 15. apr 2018, 16:40, rettet i alt 1 gang.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Chatsy » 15. apr 2018, 08:58

Jeg blev konfirmeret i 2002 og jeg var faktisk meget imod det. Havde jeg haft valget, ville jeg ikke blive konfirmeret, da jeg syntes det var hyklerisk at sige ja til kristendommen, når jeg slet ikke var troende og så kunne jeg ikke lide at være i centrum. Min mor forsøgte sig ellers med "Jamen, så får du jo ingen gaver", men da jeg ikke havde nogen udprægede ønsker og i forvejen blev skuffet med gaver til hhv. jul og min fødselsdag, var det ikke ligefrem et vinderargument at overtale mig med. Men når overtalelse ikke virker, kan tvang jo altid bruges.
Så meget modvilligt udvalgte jeg konfirmationskjole, fyrede nogle forslag til retter frem og fik ellers bare dagen overstået.

Det eneste gode jeg i dag kan tage med fra den dag er, at jeg var mest overvægtig dengang, så jeg fik jo en konfirmationskjole, jeg kunne passe derefter. Den kjole er i dag lidt rigelig til mig, men jeg kan i princippet sagtens bruge den. Det er på en måde lidt fedt at kunne stå som snart 30-årig og snildt passe sin konfirmationskjole. Jeg kunne ikke fordrage at blive fotograferet, særligt pga. min størrelse dengang, så der er generelt ikke mange billeder af mig, men der er jo en del fra den dag, så sammenligningsbilleder har jeg da. Efter mit vægttab ærgrede jeg mig nemlig over ikke at have så meget at sammenligne med, men det sørgede den dag jo så for at der er.

Kan huske enkelte klassekammerater blev kørt i veteranbiler til og fra kirken, ellers mindes jeg ikke de store udskejelser for de andres vedkommende. Eller, jo, nogen fik ret store pengebeløb i gave, men nogen havde ret store familier, så helt overraskende er det jo egentlig ikke.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf BlueBunny » 15. apr 2018, 10:30

Det var i 1987. Gæstelisten var familie og nærmeste veninde. Vi var vist 13 i alt. Gæstelisten var der ikke meget at tale om, sådan var det bare og jeg overvejede ikke at det kunne være anderledes. Tror heller ikke jeg ville have ønsket det anderledes.
Jeg havde en Lilly model på, som efter omstændighederne var en stor omkostning. Tror at den med strut og pynt lå i omegnen af 1500 kr. Håret var nyklippet i sådan en slags "limahl"-klip, hvor det stryges tilbage i siden, er langt bagtil og stritter på toppen. Min mor hjalp med at sætte det. Meget ømt at se tilbage på, men super smart den gang. Efter kirken udvekslede alle "tillykke med dagen" kort, og så kørte jeg med mine forældre i vores egen bil til det lokale på en særlig fin restaurant som var booket til anledningen. Jeg var med til at synes det var en god ide, det var nemt, for overvejede slet ikke alternativer. Det var der min storebrors fest også var holdt. Der var taler og sange og tre-retters menu som jeg selv havde været med til at beslutte. Det var vil lidt mere en voksen fest. Efter middagen var der kaffe/snak og så hjem. Ikke noget dans og druk, det brugte vi ikke. Det var en god dag og fin oplevelse. :gogo:

Der blev taget studie-fotograf billeder af mig i kjolen, og alle gæster fik et takkekort med et billede på.

Blå mandag havde jeg fået omkring 500kr til tøj. Det var ikke meget og jeg var ikke så smart som flere af de andre der typisk havde "5-lommet-levis", "ball-trøje" og ruskindsjakken fra deres. Jeg mener måske vi tog på bakken :gruble: Druk var slet ikke noget vi gjorde det i.

Mimre-minre - dejlig tur ned ad memory-lane. Tak for det :gogo: :D
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Flora » 15. apr 2018, 10:36

Jeg blev konfirmeret i 1990. Jeg valgte selv min kjole og mit andendagstøj. Jeg kan ikke huske om jeg valgte menuen, men jeg vil tro, at min mor og jeg har fundet ud af det i fællesskab. Gæstelisten havde jeg ingen indflydelse på.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf zembra1986 » 15. apr 2018, 10:59

Jeg blev konfirmeret d. 14. maj i år 2000. Husker det som en dejlig dag, men også en noget angstprovokerende dag, da jeg var meget genert dengang og hadede al opmærksomhed. Jeg husker med gru da jeg skulle rejse mig op for at sige tak til min mor og far for festen, det var 1 eller 2 sætninger jeg skulle sige men jeg var SÅ nervøs, og da jeg skulle udbringe en skål, rystede jeg så meget på hånden at jeg næsten ikke kunne drikke ordentligt fra mit glas :tie:

Festen blev holdt i forsamlinghuset og det var noget mig og min mor var enige om, det var sådan lidt en NO-brainer at det selvfølgelig skulle holdes der. Maden var det eneste der ikke var så vellykket den dag. Vi fik buffet mad udefra og det var ikke specielt godt det mad vi fik desværre. Jeg var med i bestemmelsen af mad, men det var min mor der forslog hvad vi skulle have og da jeg er nærmest alt ædende sagde jeg god for hendes forslag.

Kjolen var en Lily model, som var der alle købte sin konfirmationskjole dengang, en helt simpel lang hvid kjole med tynde stropper og en sjælevarmer i blonde, var meget glad da vi købte den, det var noget helt særligt kan jeg huske :love: Mit hår blev sat af min mor og hun lagde også min makeup. Mine smykker var fra Pilgrim og var en gave fra min mormor....jeg havde dog selv været ude og vælge det, men det var en del af mormor´s gave.

Fik en masse dejlige gaver og en stor sum penge, så det kunne ikke have været bedre. Vejret var også fantastisk, 25 grader og solskin sådan som jeg husker det :dåne:
1

Tilbage til "Livets forhold"