Hvordan var din konfirmation?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Giraffie » 15. apr 2018, 17:18

Jeg blev konfirmeret i 1997 og jeg var 13 år.

Min kjole blev købt i Lilly, ganske enkel med en blonde over livet. Synes egentligt stadigvæk den er pæn.
Jeg havde fået lov til at få lavet striber i håret og tage solarie inden. Jeg havde undertøj på fra Triumph, for jeg fik nemlig også min første g-streng. Jeg kunne dog ikke holde ud at have den på, så tog et par alm. trusser på.
2. dags tøjet bestod af en spencer-kjole (tror jeg det hedder). Dem var beige, jeg havde en grøn T-shirt og mega høje plateau sko på. Og en gul "Daniel" taske.

Vi holdte festen i foreningshuset i min mormors kolonihave. Det var kogekone, som serveret avocado med rejer, hamburgerryg med Hasselbach, bearnaise og iceberg salat. Til dessert fik vi bananasplit. Jeg havde selv valgt menuen.
Natmad bestod af smørrebrød med diverse.

Der var et par sange og jeg havde lavet en takkesang også.
Vi var 27 i alt, kun familie. Jeg fik en cykel, sofabord, ur, min oldemors guldarmbånd og omkring 15000 kr.

Det var en hyggelig dag, men kan ærlig talt ikke huske særlig meget fra dagen.

På 2. dagen mødtes klassen og spiste på Jensens Bøfhus også tog vi i Tivoli.
Min bedste veninde tilhørte en anden religion og blev derfor ikke konfirmeret. Hende inviterede jeg i Tivoli en anden dag og brugte nogen af de penge jeg fik i konfirmation. De blev også brugt på en nyt anlæg.

I øvrigt måtte vi gerne købe øl i Tivoli den gang og vi blev altså lidt halvfulde kan jeg huske.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15292
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Delfin » 15. apr 2018, 17:26

Jeg blev konfirmeret 14. april 1974, så det var 44 år siden i går.
Vi var egen familie på 5 stk, 4 ud af 5 søskende på mors side med påhæng og et andet familiemedlem.
Jeg var ikke meget inde over, det skulle bare være billigst muligt, men jeg fik da et par valg i forhold til mad.
Bordet var dækket med det pæne stel, og jeg valgte selv servietblomster og foldede den selv.
Der var ikke mange kjoler at vælge mellem, da jeg åbenbart var mere udviklet end konfirmander "skal" være, eller også skulle vi være gået i en en anden slags butik.
Skoene var grimme men billige ;)
Andendagstøjet kan jeg ikke huske det hele af, men jeg fik opfyldt et hedt ønske om en rød duffelcoat. Set i bakspejlet ikke specielt køn, men den hang jeg på længe efter :lol:
Efter kirken fik vi et eller andet traktement i Missionshuset, om det var kaffe eller smørebrød fortaber sig lidt i glemslens tåger, men det var vist på Missionshusets regning.
Derefter hjem til os, hvor vi fik aftensmaden, som var meget traditionel med suppe, steg og is. Hjemmelavet sågar.
Gaven var en bibel med opbyggelig inskription.
Salmebogen med indgraveret navn på bagsiden havde jeg fået på forhånd til brug i kirken.

Alt i alt en noget anderledes konfirmation, end det ses i dag, og også anderledes end mine medkonfirmanders.
2
14 11 14
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Santa » 15. apr 2018, 17:37

Det var i '87....

Jeg bestemte vist ikke så meget selv, tror ikke at det strejfede mig.
Jeg ville dog absolut have en ternet nederdel og en polo t-shirt på i kirken, der nedlagde mor veto. Så det blev en lyserød nederdel med tilsvarende skjortebluse til, bredt hvidt læderbælte og chiffontørklæde i håret. Pink og turkis øjenskygge....ømt syn.
Andendagstøjet var noget med snow-washed jeans med lædersnører, altsammen meget, meget 80'er.

Festen blev holdt i Odd Fellowpalæet i min hjemby (det kunne vi låne næsten gratis) og det var en flot ramme. Festen var god - og VILD!! Havde et par venner med (som var ældre), og udover at vi blev fulde, så dansede vi hele natten. Min bedste ven Hans Chr dansede jitterbug med kast med min mor....festen sluttede først kl 05 om natten.

Dengang var der ikke noget med frisørhår, prof makeup, fancy bilkørsel eller alt det pis. Men en skidegod fest.
Senest rettet af Santa 15. apr 2018, 18:08, rettet i alt 1 gang.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Panton » 15. apr 2018, 17:42

Forfærdelig, vil spare Jer detaljerne! Men dejligt at læse om de gode fester I har haft
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf LaMariposa » 15. apr 2018, 17:43

Spjaerten skrev:
Nuttegris skrev:Mit 2.dagstøj fik jeg selv lov at vælge. Og jeg kan tydeligt huske det endnu. Jeg var topsmart synes jeg selv :lol: Jeg havde en stram lysegrøn turtleneck på og cowboybukser i samme farve. Og så en råhvid halvlang tynd strik over. Sådan en med "store" huller i så man kunne se den grønne farve igennem. Og et par brune spidse sko med et stort guldspænde på.
Og en lysegrøn jakke med pastelfarvede striber indeni.


Samme årgang ;)
Mit tøj var pastel gul jakke og jeans (lærredsbukser) pastel grøn cardigan/jakke. Toppen indenunder var råhvid med orange, gule og grønne blomster. Fik også en råhvid kort plisseret nederdel og pastelgrønne overknee strømper. Skoene var pastelfarvede blomsterede Converse wannabe.

Kæft jeg var yndig :lol:


Nå, men nu vi er ved det.

Jeg havde en vissengrøn t-shirt, almindelige jeans (trods alt) og en meget orange denimjakke over. Alt fra Only. Dertil skrigblå Adidas Handball Spezial (som jeg havde ønsket mig i evigheder, men som jeg ikke måtte få). Fikst... :lol:

Det var i øvrigt enormt vigtigt for mig at få noget tøj, der var i samme stil som klassens smarte piger. Men på selve andendagen mødte de op i satinbukser og plateausko :D
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11232
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23209

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Mani » 15. apr 2018, 18:12

Mani skrev:Jeg blev konfirmeret i 88 og havde var med på stedet (det eneste mulige ifht hvor vi boede, hvis ikke det skulke være hjemme) det blev holdt for at snakke menu. Derudover valgte jeg invitationer, bordkort & tøj samt fik liv at inviterer en veninde med.

Da vi holdt konfirmation for de ældste sidste år havde de indflydelse på det samme + valg af sted. Derudover om de ville konfirmeres sammen eller med deres klasse. De er så også drenge, så måske det spiller en rolle?

I øvrigt sad jeg til festen ikke mellem mine forældre, men ved et ‘ungdomsbord’ med fætre, kusiner og veninden. Det samme gjorde mine sønner.

Mit 2. dags tøj var mine første cowboy bukser ever (Og i øvrigt det første par, der hverken var arvet eller hjemmesyet), dertil cowboy jakke og t-shirt.
Konfirmationskjolen var syet ud af min mormors hjemmevæv.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Danseprinsesse » 15. apr 2018, 19:16

Jeg blev konfirmeret i 1996.
Først og fremmest var det helt klart, at det var mit valg, om jeg ville konfirmeres. Jeg husker, at min mor udtrykte det nogenlunde sådan: Vi vil gerne fejre jer uanset hvad; fejre at I træffer et valg og er nogle dejlige, unge mennesker.
Især min mor var meget bundet af stramme normer i sin barndom og ungdom, så det var vigtigt for hende, at vi skulle have lov til at være, dem vi var. Vi er 4 søskende, 2 af os er konfirmerede, 2 er ikke - vi har alle ret tidligt givet udtryk for, hvad vi hver især ønskede, og begge dele har været præcist lige ok. Desværre nåede min mor kun at deltage ved 2 af vores fester.

Det var også helt klart, at det var "min" fest, og mine forældre inddrog mig i alle aspekter af planlægningen.
Min mor syede min kjole. Den var knælang med korte ærmer, helt enkel i en halvmat silke, hvor der var vævet et mønster med store roser i stoffet. Den er stadig rigtig fin.
Jeg var selv med til at lave og skrive invitationerne og var involveret i gæsteliste og bordplan. Jeg mener, vi var omkring 70. Vi var hjemme med, så hele underetagen var ryddet, for at vi kunne være der.
Vi sad ved runde borde. Ved mit bord sad nogle få veninder, som var med og mine jævnaldrende kusiner. Min mor og far sad så ved hver deres bord ved siden af mig med sammen med bl.a. mine bedsteforældre. Det var rigtig fint.

Maden fik jeg lov til at vælge. Vi fik tunmousse til forret, som var min absolut yndlings. Hovedretten var buffet med forskellige salater, tærter, kød, osv. Dessert var gammeldaws isvafler, som man selv fik lov at lave.

Op til festen blev stuen istandsat. Vi pillede gammelt tapet ned, satte nyt op og malede. Min ene moster kom med sin familie nogle dage før og hjalp med alle forberedelserne. Jeg kan huske, at vi sad om aftenen et par dage før festen, efter at have været i gang med forberedelserne hele dagen, og snakkede og hyggede. Vi sad i en ellers tom stue med helt rå vægge omkring spisebordet med sådan et stearinlys i en gammel vinflaske, der var populært i 90'erne, mens døren ud til haven var åben. Det var så dejligt og helt magisk, og det er et af mine yndlings barndomsminder.

Vejret var skønt, og vi gik til og fra kirken.
Jeg vågnede meget tidligt og brugte ret lang tid på at gøre mig klar, mens jeg nød at være alene og spændt på resten af dagen.
Mit hår var kort, så det var vist bare, som det var. Jeg måtte gerne bruge lidt makeup, så jeg tror jeg havde mascara på og lidt rødligt på læberne.
Det var en afslappet, sjov og virkelig dejlig dag. Min morfar holdte en tale, hvor han gav udtryk for at være ekstra stolt af mit valg om konfirmation, når nu mine forældre ikke kunne "finde ud af" at få mig døbt som lille - og min mor roste mig for mine måde at bære over med den gamle, stædige mand. Min far holdte en dejlig tale for mig, og mine små søskende havde skrevet en kærlig, sød og virkelig morsom sang. Jeg havde selv været i en eller andet vinbutik og brugt lang tid på at udvælge nogle vine til mine forældre, som jeg havde lagt i en kurv, jeg havde pyntet med blomster. Den fik de sammen med den takkesang, jeg havde skrevet.
Min moster og onkel havde forberedt et fantastisk indslag med forskellige sange, hvor jeg undervejs fik en stråhat på med en stor solsikke foran. Den havde jeg på resten af dagen. På det bedste billede har jeg den på, let blussende kinder og et stort smil. Så det er sådan jeg husker mig selv fra den dag.
11
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Danseprinsesse » 15. apr 2018, 19:21

Nå ja, mit 2.dagstøj var gule jeans, en hvid blondeagtig t-shirt og en orange, quiltet jakke fra Only. Det var knap så classy som min konfirmationskjole. :-D
2
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf TomKah » 15. apr 2018, 19:30

Jeg blev konfirmeret i 1991 og fik lov til at bestemme rigtig meget. Min kjole var fra Lilly, den tidstypiske med pufærmer og blonder. Jeg valgte dog mamulukkerne fra (hvem havde dog også fået den frygtelig ide?).
Havde mine første stiletter og måtte øve mig i at gå med dem (og er ikke sikker på det forgik særlig sikkert - jeg droppede stiletter derefter).

Festen blev holdt hjemme med kok og islagkager fra hjemisbilen. Det var mig der valgte menuen og pyntede bordet etc- men det var de tidlige 90ere og fokus på æstetik var ikke på samme niveau som i dag. Kan huske jeg selv malede bordkort med posca tusser på muslinge skaller jeg havde fundet ved Vesterhavet.

Mit andendagstøj var fra Deres. Levis og en tudegrim bluse med hætte og snører som jeg aldrig havde på igen. Dertil converse sko - det var som det skulle være.
Min anden dag var dog ret hæslig da jeg ikke trivedes i min klasse og ikke havde mulighed for at holde anden dag med mine venner. Det regnede og vi var i biografen og se i seng med fjenden.
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Bimmerdyret » 15. apr 2018, 19:38

88, og alle øvrige svar er nada
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf musling » 15. apr 2018, 19:43

Jeg blev konfirmeret i 1994.
Jeg blev straks forelsket i en kjole og da den lå i den billige ende og dermed passede fint til mine forældres budget, var det ikke et problem at overtale dem. Jeg mener det var en Lilly og kostede 500 kr. Dertil hvide nylonstrømper og en lille sko med hæl og sløjfe på snuden!
Jeg fik lov til at komme til frisør og få sat håret - en omvendt fransk fletning blev det vist til.
Tøjet til blå mandag blev købt i en lokal forretning med, efter min mening, konetøj. Men tøjet var supersmart - dengang! Hvis jeg siger laksefarvet, blomster og gamacher er det vel ikke nødvendigt at uddybe nærmere?

Festen blev holdt på hotel og jeg bestemte selv menuen. Jeg mener, at forretten var den klassiske tartelet. Til hovedret fik vi skinke, grønt, brunede kartofler i den klassiske forstand. Jeg havde ønsket hamburgerryg, men mine forældre syntes ikke det var festligt nok, så det blev lavet om til skinke. Desserten var min dengang yndlings-fest-dessert: isbombe med masser af skjulte lækkerier! :D
Skrub-af-maden foregik hjemme, men med pølsebord vi fik med fra hotellet. Det var billigere på den måde!
Farvetema: mere laks!

Gæsterne var lidt familie og mine forældres venner - jeg fik dog en af mine søskendes veninder med, fordi jeg så godt kunne lide hende.

Havde digtet en takkesang på min avisrute om morgenen! I sangen fra mine forældre blev denne avisrute og mange andre pinligheder nævnt - måske det er årsagen til, at jeg i dag hader festsange?

Tror nok jeg havde en fin dag og at gæsterne var søde nok til også at snakke med mig og ikke bare de voksne/mine forældre. Men hold da op, hvor var (og er!) den slags fester mere af princip og tradition end fokus på midtpunktet.
Omvendt er jeg bestemt heller ikke fan af den hype der er over det i dag.
Dengang jeg skulle giftes og følte mig som en lille bridezilla, stødte jeg i min planlægning ind i diverse konfirmander og deres mødre der havde langt større budget og var langt mere zilla end jeg nogensinde ville kunne drømme om at være. Jeg synes det er kørt lidt af sporet.. Det er trods alt et ja, der bunder mere i tradition end et ja til noget, den enkelte ja-siger egentlig tror på. Lad nu være!
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Animi » 15. apr 2018, 19:51

Jeg blev konfirmeret i 2006. Jeg var med til at bestemme alt, inden for mine forældres budget selvfølgelig.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Tanten » 15. apr 2018, 20:03

Jeg blev konfirmeret i 1981. Jeg gik i 7. klasse, og hvis konfirmationen havde ligget i 9. klasse, havde jeg været moden og modig nok til at fravælge den kirkelige ceremoni.

Man ankom til kirken i sine forældres bil, hvis de havde en.

Jeg boede på landet, og festen foregik i det lokale forsamlingshus med familie, naboer og mine forældres kolleger, som jeg ikke nødvendigvis havde en relation til. Vi holdt ikke eftergilde, som det ellers var tradition dengang på landet. Jeg var så heldig at have mine bedste veninder med, da de gik en klasse under mig. Min var var jazzmusiker, så hans band kom og spillede. Min mormor og morfar havde købt et stereoanlæg til mig, og dét var stort! Jeg husker ikke menuen, men der var gule fresier på bordet.

Jeg fik selv lov at vælge min kjole og tøjet til 2. dagen - begge dele var lidt anderledes end normen dengang, hvor moden var hellange kjoler i polyester og store blonder. Min kjole var i bomuld med et bærestykke med lyseblå, broderede blomster, og mine sko var også lyseblå.

Mht. hår osv. var der en del, der var blevet permantet, men derudover var der ikke noget med håropsætning, negle og make-up.

På Blå Mandag tog vi de 60 km med toget ind til Aarhus, hvor vi gik rundt og sang "Don't you want me baby" med Human League og "Just can't get enough" med Depeche Mode, shoppede og spiste junkfood. Der var vist en fest om aftenen i forsamlingshuset i nabobyen, hvor vi måtte invitere to venner med. Der var ingen forældrestyrede aktiviteter, fællesspisning osv.

Når man var konfirmeret (jeg var så 13) måtte man drikke og deltage i voksenfester, f.eks. høstfest og vinterfest i forsamlingshuset, og de voksne mænd anså det for passende at pifte og klappe en i røven.
2
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Studsgaard » 15. apr 2018, 21:15

Jeg var med til at bestemme alle de ting jeg ønskede at være involveret i.
Jeg var også med ude at se på cykel (gaven til mig) inden.

Dengang var der ikke noget med smarte biler. Men de andre hestepiger var linet op udenfor kirken, på hestene. Det var ret hyggeligt.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2018, 20:12

Jeg har for resten en moster, som er præst. Hendes ene søn ønskede ikke at blive konfirmeret (siden han var 4-5 år, har han sagt "jeg tror ikke på Gud, jeg tror på videnskaben"). Hun omfavnede bare totalt hans ønske, fejrede ham med en skøn ungdomsfest, hvor hun holdte en virkelig fin tale for ham.

Nu har jeg ikke særligt stærke følelser for konfirmation vs. ikke-konfirmation. Men hvis mit barn kommer til at gå op i/ønske/tro noget markant anderledes end jeg gør og måske kunne have ønsket for ham, så håber jeg virkelig, at jeg også kan være ligeså åben og omfavnende.
3

Tilbage til "Livets forhold"