Hvordan var din konfirmation?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Lalana » 17. apr 2018, 11:27

Jeg synes det bedst ved den her tråd er at læse hvad folk havde på til blå mandag :lol: Mit outfit bestod af nogle meget hullede lyse Levis jeans som min mor var ret forarget over, men dog lod mig få. Sorte dr Martins støvler, en orange top så vidt jeg husker og sort neglelak.. åh gud altså :gisp: det var i 97

Til min konfirmation fik jeg vist lov til at bestemme så meget som jeg gad, mad og tøj osv, dog tror jeg ikke mine forældre var gået med til en Lilly kjole, men det havde ingen andre fra min klasser heller, så det var egentlig helt fint.
2
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Primerose » 17. apr 2018, 15:37

Min konfirmation var virkelig perfekt. Jeg var ikke døbt som barn, så det var fuldstændigt mit eget valg først at tage forberedelsen og derefter vurdere om jeg ville konfirmeres. Mine forældre var bare åbne for mine ønsker og sagde at jeg ville få en fest under alle omstændigheder.

Jeg husker det som om jeg blev inddraget meget i forberedelserne til festen. Jeg var med min mor ude at købe materialer til indbydelser/bordkort, der skulle klippeklistres i det farvetema jeg havde valgt til festen. Det blev holdt i mine forældres lejlighed, så maden skulle bestilles udefra. Der valgte jeg min yndlings kinesiske restaurant til at lave en masse mad som vi så hentede og rettede an.
Der var flere gode taler og virkelig gode sange. Især havde min far skrevet en virkelig skæg sang der både beskrev mig, hvad jeg brugte mig tid på og endda fik nævnt nogle af mine gode veninder.
Jeg selv havde også skrevet en takkesang. Den var knap så velkomponeret, men det var også min første hjemmeforfattede sang. Den gik på melodien: Tre små kineser’ - nok inspireret af det kinesiske mad...
Jeg fik nogle overordentlig fine gaver. Af mine forældre ønskede jeg mig at vi og min lillesøster rejste til USA sammen med min bedste veninde, hendes forældre og lillesøster. Og hun ønskede sig så det samme til sin firmelse (katolik). Og vores forældre var så seje og mødtes en masse gange og spise mad og drak vin og fandt ud af at der var kemi - og vi endte med at få en fuldstændig genial ferie i USA ud af det. Vores forældre ses stadig med jævne mellemrum og holder nytår osv sammen.
Min mormor og morfar gav mig et lyserødt digitalkamera som var perfekt til rejsen.

Jeg blev konfirmeret d. 04.04.04 - ikke en dato man lige glemmer. Så vidt jeg husker fik jeg et kontant beløb til at købe tøj for til konfirmationen og blå mandag, og måske et godt råd om at købe noget der kunne bruges flere gange.
Og det gjorde jeg så :P mit konfirmationstøj var en turkis langærmet trøje fra Nørgaard på Strøget, en lidt sporty, men samtidig feminin hvid nederdel ligeledes fra Nørgaard, et turkis let halstørklæde og turkise allstars. Til min blå mandag købte jeg et par super lavtaljede miss sixty jeans - lige som de skulle se ud på det tidspunkt. Alt blev brugt mange gange i årene efter.
3
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf twinkle » 17. apr 2018, 17:04

Jeg kan ikke en gang huske, hvilket årstal jeg blev konfirmeret i. Så meget betød/betyder det for mig :lol:
4
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Sorenspige » 17. apr 2018, 19:04

Min konfirmation var en af de bedste dage i mit liv (på daværende tidspunkt). For første gang nogensinde (eller i hvert fald hvad jeg kunne huske) var hele min familie samlet (mine forældre er skilt), og jeg var så glad for at sidde der mellem både min mor og far, kigge på alle mine dejlige gæster, høre talerne og de fine sange. Jeg elskede hvert minut.
Jeg fik også rigtig mange og flotte gaver (bla. en virkelig lækker silke pyjamas, discman, kæmpe kurv fra the body shop), men det er glæden, jeg huske bedst.

Om aftenen tog min bedste veninde med mig hjem (hun var også med til festen), og vi sov sammen. Det var den perfekte afslutning på en dejlig dag.

Min kjole var en Lily-model, og den blev holdt på en restaurant. Det er 22 år siden :tie:.
2
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Zonta » 17. apr 2018, 20:43

Jeg blev konfirmeret 5. oktober 2003 og havde en rigtig god dag. Jeg havde Lilly på - som de fleste andre. En lang, helt glat nederdel i satin/silke og en top med små blomster langs udskæringen og så en lille cardigan. Jeg var til frisør og få sat hår. Festen blev holdt ude og jeg tror ikke jeg havde den vilde indflydelse på maden. Ville dog ikke have fisk til forret, så der fik vi vist nok farseret kalkun i stedet. Der var både sange og taler og musiker med dans og det hele. Hehe.
Jeg fik en masse gaver - blandt andet et stort spejl, som jeg faktisk stadig har den dag i dag. Jeg fik omkring 12.000 kr., som blev brugt på møbler til mit værelse og et motherfucker stort fjernsyn (ikke stor skærm, bare stort på ikke-fladskærms-måden) :lol:
Af mine forældre fik jeg et ophold på sprogskole, som jeg var afsted på året efter. Fik vist nok også en Eastpak-rygsæk :slem:
På blå mandag var vi vist nok i København, men jeg kan simpelthen ikke huske hvad vi mere præcist lavede :gruble:
Jeg kan heller ikke huske mit tøj til den dag. Tror det har været et par jeans og så havde jeg fået et par armygrønne Nike-sneakers.

Når jeg tænker over det nu, burde jeg nok ikke være blevet konfirmeret, for jeg tror ikke på Gud. Jeg betragter mig selv som kulturkristen, men ikke mere end det. Nu, hvor jeg selv står for at skal være mor, vil jeg også klart gerne have, at min kommende søn vil tage stilling. Han skal vide hvad alternativerne indebærer og hvorfor man ikke nødvendigvis behøver gå samme vej som alle andre. Hvis han vil konfirmeres, så skal han selvfølgelig det, men vil han ikke det, så finder vi nok på noget andet for at "fejre" fravalget - en rejse eller en stor 14-års fødselsdag eller noget i den dur. Men der er laaaang tid til :lol:
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Tilly » 18. apr 2018, 17:14

Puha, tænk at det er 18 år siden jeg blev konfirmeret!

Jeg synes mine forældre inddrog mig en del i planlægningen. Jeg var selv med til at bestemme hvor det skulle holdes, og bestemme menuen. Jeg tror det var tarteletter til forret, steg til hovedret og islagkage til dessert. Det var også mig der lavede bordplanen, med lidt hjælp fra min mor. Mine forældre stod dog for at bestemme hvem der skulle inviteres. Jeg tror der var omkring 30 gæster.

Ift. til tøj, så bestemte jeg også selv hvad jeg ville have. Dog indenfor et budget mine forældre havde fastsat. Mine forældre havde ikke vildt mange penge at gøre med, men jeg kunne bestemt ikke klage. Jeg faldt for en meget enkel konfirmationskjole i helt glat satin, og så en sjælevarmer dertil. Og nogle hvide plateausandaler :ninja: Fordi min konfirmationskjole var meget billig (måske omkring 400 kr), så fik jeg lov at få noget lidt dyrere tøj til blå mandag. Det bestod af en knælang bordeaux kjole med blomster, og så hvide kassebukser under. Det var dengang det var moderne at kombinere kjole med bukser :lol: Og så fik jeg en lang lys læderjakke, som jeg var meget glad for, og den kunne jeg da heldigvis bruge i flere år.

Selve konfirmationsdagen var der perfekt vejr, omkring 20-22 grader. Og jeg havde en rigtig god dag. Jeg fik holdt en lille tale til mine forældre, og jeg havde også skrevet en sang til dem. Og så var der selvfølgelig også indslag fra mine forældre og nogle af gæsterne.
2
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf ajnaM » 24. apr 2018, 13:52

Jeg blev nonfirmeret omkring 1998? :gruble: Kan sgu ikke huske det længere. Enten 98 eller 99. :D Jeg skulle gå til konfirmationsforberedelse, men valgte ikke at blive konfirmeret (til mine forældres store glæde i øvrigt.) Festen handlede om, at jeg var blevet stor nok til at træffe et kvalificeret valg.

Jeg var iført en lårkort kilt fra en genbrugsbutik, knæstrømper og sneakers og en tegneserie-t-shirt med powerpuff-pigerne. Dertil mørk øjenmakeup og postkasserødt hår. :D

Jeg holdt ret stor fest, både med venner og familie - tror vi har været omkring 60 - og senere på natten holdt jeg fest med mine venner. Vi holdt det i en af mine forældres venners restaurant.

Jeg fik blandt andet et videokamera, som fulgte mig i tykt og tyndt de kommende år. Jeg fik, traditionen tro i min familie, ingen kontanter overhovedet, hvilket jeg dengang muggede noget over. :lol: I dag er et det princip, jeg selv holder i hævd - kunne aldrig finde på at give kontanter, heller ikke til konfirmationer. Men mange af mine venner fik titusindvis af kroner - jeg boede også i et område, hvor forældrene generelt ikke manglede noget.



Jeg kan ikke huske, hvad jeg havde på til blå mandag, men jeg tror, det har været noget meget 90'eragtigt. Og så var vi på Bakken og drikke os fuldstændig ned. :genert:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf sigge » 24. apr 2018, 16:21

Jeg blev konfirmeret 4. juni 1990 (pinsedag). Vi boede i Grønland på det tidspunkt, så nogle ting var lidt anderledes end, hvis vi havde boet i Danmark. Jeg fik valget om at få en fest, selvom jeg ikke ville konfirmeres, men på det tidspunkt kendte jeg ikke nogen, som ikke var blevet konfirmeret, og kunne derfor ikke forestille mig det, desuden mente jeg selv, jeg var troende dengang.
Jeg havde kun to ting, jeg gerne ville bestemme: Min farmor skulle sy min kjole (ligesom hun havde syet min mors brudekjole), og desserten skulle være hjemmelavet is. Så sådan blev det. Min farmor kom tilrejsende 10 dage før konfirmationen med stof, mønster og frisk piskefløde i bagagen. :-D Forretten var jeg også med til at bestemme, vi fik mimoseæg. Hovedretten kan ingen af os huske, men vi fik den leveret udefra, og jeg gætter på, det har været noget traditionelt steg med tilbehør.

Vi holdt det hjemme, og pga. afstand kom kun mine bedsteforældre fra Danmark. Desuden var der mine forældre, min søster og et par af mine forældres venner, som virkede som reservebedster i Grønland.

Vi havde ikke bil selv, men vi lånte reservebedsternes mørkeblå Golf til at køre til og fra kirke.

Min kjole var tredelt: Glat halvlang nederdel med en broderi anglaise flæse forneden, glat stroptop og broderi anglaise jakke med lille skørt og let pufærme (naturligvis med skulderpuder).
Jeg havde en hvid stråhat med et lyserødt bånd, hvide halvhandsker i blonde, hvide blondestrømpebukser, hvide bedstemorstøvler og en lille buket af lyserøde silkeroser.

Vi holdt kaffemik dagen efter og efterfest i Danmark, da vi var hjemme på sommerferie. Ingen af de fester havde jeg den store indflydelse på, men jeg havde det fint med deres forløb.

Jeg fik nogle smykker, et ur og nogle småting foruden 4500 kr. Jeg købte en discman, da vi var på sommerferie i Danmark. Og året efter, da vi flyttede permanent tilbage, blev resten af pengene brugt på en ny cykel og et brugt 14” fjernsyn til mit værelse.

Vi fik i øvrigt forhandlet os til en ekstra fridag, da vores blå mandag faldt på en helligdag (2. pinsedag). Så vi mente, det var rimeligt at få fri om tirsdagen. Vi var oppe at tale med skoleinspektøren, og Ina og jeg var rundt til alle forældrene og fik dem til at skrive under på, at det var i orden med dem, at vi fik den fridag.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf sigge » 25. apr 2018, 07:10

Man får virkelig lyst til at se billeder af alle de malende beskrivelser af især 2. dagstøj i denne tråd. :) Jeg var faktisk ved at lede i mit album efter et billede af mig selv i mit 2. dagstøj, men jeg kunne desværre ikke finde det. Jeg var ellers virkelig chick: Sorte bukser i 3/4 længde med hvide prikker, hvid, oversize bondeskjorte, rød habitjakke med opsmøgede ærmer, så man kunne se det stribede for, sorte nylonstrømper og tofarvede sort/røde pumps med en sløjfe på hælen. Det meste var købt på postordre fra Quelle-kataloget, men skoene var vist købt i byens eneste skobutik.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Fru Sunshine » 26. apr 2018, 06:36

Mit andendagstøj var et par hvide bukser, hvid jakke, en rosa skjorte med grå firkanter, et rosa slips (eller også var det hvidt. Jeg havde et af hver) og et par KangaRoos basketballstøvler med en lille lomme (ikke at forveksle med electric boogie-støvler, som vi kaldte Converse-typerne i hine tider).

Jeg tror faktisk, jeg har et billede af mit outfit et sted.

Min kjole var lang, hvid og meget enkel. Under festen blev jeg træt af den, og skiftede til det bolsjestribede håndboldtøj, jeg fik i gave.
Jeg var også en af dem, der fik mange gaver, og knap så mange penge, men det var nu også ret almindeligt. Jeg fik bl.a. billetter til en Cliff Richard-koncert. Han var mit store idol, fra jeg var 9 og en del år frem.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Pawnee_Waffle » 26. apr 2018, 07:34

Jeg synes egentligt at min andendagstøj var i den milde ende :D

Et par mørkeblå Wrangler jeans med let svaj, en lilla batikprintet t-shirt med fjer i snore ved kraven, et par fake Buffalo-støvler ( :slem: ) og en hvid hoodie med lynlås :stoned: Tilsæt små glimmer-lyseblå farvede klemmer i håret, samt de der små sorte bling-"knopper" man kunne klikke i håret (kan ikke finde et billede). Jeg ville have haft en choker på, men den gik heldigvis i stykker om morgenen :D

Jeg var ret stilforvirret som 14-årig :lol:
2
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 2. maj 2018, 03:33

Tillad mig at tage jer med på en tur down memory lane..

Jeg har heldigvis ikke kunne finde mit eget konfirmationsbillede, men jeg har fundet nogle andre :-D Det er meget sjovt at se hvad der hittede de forskellige år, fx fjerboaen, rottehaler og buffalo skoene i '97 hvor Spice Girls var fremme :D Det er også meget sjovt som mange af drengenes tøj ligner noget de har lånt/arvet fra deres far, selvom skulderpuder m.m. var vældig smarte dengang. Bare ærgerligt at der på nærmest hver årgang er en der ikke har fået beskeden om hvad de skulle have på :lol2:

Fra '86, '87, '88 og '89.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 2. maj 2018, 03:36

Fra '90, '91, '92 og '93.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 2. maj 2018, 03:41

De tre første er fra '94, de sidste to er fra '97.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 2. maj 2018, 03:43

Og de sidste :D

Fra '97, '01, '03 og '08.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Livets forhold"