Hvor mange tætte venner har du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2018, 07:43

Aragon skriver i en anden tråd, at det er almindeligt for mennesker at have 3-5 venner hvoraf man kan have intime og ærlige samtaler med 1-2 af dem. Det fik mig til at reflektere over min egen situation, som jeg for nylig, på grund af mit brud med min ekskæreste, er blevet mere opmærksom på, fordi der for mig med bruddet automatisk følger frygten for ensomhed og isolation.
Hurtigt optalt har jeg i hvert fald 9 venskaber som jeg vil betegne som tætte ud over det sædvanlige og derudover en del, som jeg føler jeg kan fortælle meget personlige ting til og stadig blive mødt og forstået og holdt af. Det er ikke medregnet familie.

Af de 9 venner er 4 ikke umiddelbart relaterede til hinanden, selvom alle på nær 1 af dem har mødt og kender hinanden. 5 af dem indgår i en større vennegruppe, som jeg også er en del af. Jeg kan være sammen med dem hver for sig og vi kan være sammen i større eller mindre grupper og i forskellige konstellationer internt i bare den lille samling. Det styrker båndene på kryds og tværs og betyder, at de mennesker, som er vigtige for mig også kender hinanden og at vi har mange fælles minder.
Det er mennesker, som jeg ved elsker mig og som jeg føler, at jeg kan regne med. Stærke relationer, som fungerer selvstændigt, dvs. uafhængigt af hinanden. Hver og en af den kan jeg ringe til, hvis jeg er ked af det og har brug for at snakke, og hver og en af dem føler jeg, at jeg kan fortælle om hele mig selv til, uden at frygte, at de dømmer eller afskærer mig. Hver og en deler jeg interesser med og kan lave ting med, jeg selv nyder at gøre.

Sådan sat op, føler jeg mig meget priviligeret. For mig er det essentielt at have ledsagere i livet, som virkelig kender mig, og som jeg kender. Jeg føler, at ubetinget ærlighed er det bedste værn mod eksistentiel ensomhed; det, at nogen ser en og ved hvem man virkelig er, gør, at der ikke er afkroge af mig, jeg kunne frygte var bomber under min tilværelse, fordi de er mørke og forkerte. Når jeg tænker tilbage på de ting, jeg har gjort, som ikke har været rene i kanten, og de forskellige kampe jeg har haft med mig selv i mit liv, er alle på den liste in the know. På samme måde er jeg in the know i forhold til dem; deres kampe, deres skamfulde hemmeligheder, deres tvivl, sorger, glæder, håb og drømme. Det er usandsynligt værdifuldt for mig.

Jeg føler næsten at jeg praler, men det er ikke hensigten; det er bare en meget, meget rar erkendelse at gøre, fordi kontrasten til mit liv i 2016, da min nu ekskæreste endte vores forhold, er gigantisk. Jeg føler mig ekstremt taknemmelig, fordi venskaber er så vigtige for mig. Og jeg er meget interesseret i hvilken vægt andre lægger på venskaber og hvad de lægger i dem. Jeg ved at nogle fx prioriterer familie højere, og at nogle klarer sig med færre fordi de ikke har brug for mere.

Hvor mange tætte venskaber har du, og hvilken betydning har venskaber i dit liv? Savner du flere? Hvilken rolle spiller dine venner i dit liv? Føler du, at du har mennesker i dit liv som virkelig kender dig - og er det overhovedet vigtigt for dig at have?
Senest rettet af LaScrooge 30. mar 2018, 07:52, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Planten » 30. mar 2018, 07:49

Jeg har vist godt fem, jeg kan og vil dele alt med. Og hvor de også kan dele den anden vej. De får del i mine inderste tanker og følelser og kommenterer på det på forskellig vis. Det er fantastisk!
1
Brugeravatar
Vinaia
Indlæg: 286
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:19
Kort karma: 51
Likede indlæg: 881

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Vinaia » 30. mar 2018, 07:51

Gælder ens forældre og ens kæreste? For ellers er mit svar 0. :genert:
0
So, tell me, where should I go?
To the left, where nothing is right
... or to the right, where nothing is left?
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7327
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Aragorn » 30. mar 2018, 07:56

LaScrooge skrev:Aragon skriver i en anden tråd, at det er almindeligt for mennesker at have 3-5 venner hvoraf man kan have intime og ærlige samtaler med 1-2 af dem. Det fik mig til at reflektere over min egen situation, som jeg for nylig, på grund af mit brud med min ekskæreste, er blevet mere opmærksom på, fordi der for mig med bruddet automatisk følger frygten for ensomhed og isolation.
Hurtigt optalt har jeg i hvert fald 9 venskaber som jeg vil betegne som tætte ud over det sædvanlige og derudover en del, som jeg føler jeg kan fortælle meget personlige ting til og stadig blive mødt og forstået og holdt af. Det er ikke medregnet familie.

Af de 9 venner er 4 ikke umiddelbart relaterede til hinanden, selvom alle på nær 1 af dem har mødt og kender hinanden. 5 af dem indgår i en større vennegruppe, som jeg også er en del af. Jeg kan være sammen med dem hver for sig og vi kan være sammen i større eller mindre grupper og i forskellige konstellationer internt i bare den lille samling. Det styrker båndene på kryds og tværs og betyder, at de mennesker, som er vigtige for mig også kender hinanden og at vi har mange fælles minder.
Det er mennesker, som jeg ved elsker mig og som jeg føler, at jeg kan regne med. Stærke relationer, som fungerer selvstændigt, dvs. uafhængigt af hinanden. Hver og en af den kan jeg ringe til, hvis jeg er ked af det og har brug for at snakke, og hver og en af dem føler jeg, at jeg kan fortælle om hele mig selv til, uden at frygte, at de dømmer eller afskærer mig. Hver og en deler jeg interesser med og kan lave ting med, jeg selv nyder at gøre.

Sådan sat op, føler jeg mig meget priviligeret. For mig er det essentielt at have ledsagere i livet, som virkelig kender mig, og som jeg kender. Jeg føler, at ubetinget ærlighed er det bedste værn mod eksistentiel ensomhed; det, at nogen ser en og ved hvem man virkelig er, gør, at der ikke er afkroge af mig, jeg kunne frygte var bomber under min tilværelse, fordi de er mørke og forkerte. Når jeg tænker tilbage på de ting, jeg har gjort, som ikke har været rene i kanten, og de forskellige kampe jeg har haft med mig selv i mit liv, er alle på den liste in the know. På samme måde er jeg in the know i forhold til dem; deres kampe, deres skamfulde hemmeligheder, deres tvivl, sorger, glæder, håb og drømme. Det er usandsynligt værdifuldt for mig.

Jeg føler næsten at jeg praler, men det er ikke hensigten; det er bare en meget, meget rar erkendelse at gøre, fordi kontrasten til mit liv i 2016, da min nu ekskæreste endte vores forhold, er gigantisk. Jeg føler mig ekstremt taknemmelig, fordi venskaber er så vigtige for mig. Og jeg er meget interesseret i hvilken vægt andre lægger på venskaber og hvad de lægger i dem. Jeg ved at nogle fx prioriterer familie højere, og at nogle klarer sig med færre fordi de ikke har brug for mere.

Hvor mange tætte venskaber har du, og hvilken betydning har venskaber i dit liv? Savner du flere? Hvilken rolle spiller dine venner i dit liv? Føler du, at du har mennesker i dit liv som virkelig kender dig - og er det overhovedet vigtigt for dig at have?


Det var ikke helt hvad jeg skrev. Det var i hvert fald ikke hvad jeg mente. De fleste har 3 - 5 venner.

Jeg skrev ikke, at man udelukkende kunne tale intimt med 1 - 2 af dem. Jeg skrev, at man var på røven, hvis man ikke kunne have en ærlig og intim samtale med mindst 1 eller 2.

Jeg har 8 - 9 mennesker jeg vil kalde venner, men jeg taler kun intimt med de 6 - deriblandt ikke indregnet min kvinde, der har en særstatus i den sammenhæng.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2018, 08:01

Ingen, og jeg føler ikke, at folk virkelig kender mig, eller at jeg kan have en ærlig og intim samtale med nogen.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7327
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Aragorn » 30. mar 2018, 08:03

Mangoness skrev:Ingen, og jeg føler ikke, at folk virkelig kender mig, eller at jeg kan have en ærlig og intim samtale med nogen.


Præcist min pointe.

For mange mennesker er det et dårligt sted at være. Nogle mennesker er stærke enspændere, men de fleste af os har behov for at kunne tale ærligt om vores inderste, for at kunne opretholde en fast og god kurs i livet.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2018, 08:04

Aragorn skrev:

Det var ikke helt hvad jeg skrev. Det var i hvert fald ikke hvad jeg mente. De fleste har 3 - 5 venner.

Jeg skrev ikke, at man udelukkende kunne tale intimt med 1 - 2 af dem. Jeg skrev, at man var på røven, hvis man ikke kunne have en ærlig og intim samtale med mindst 1 eller 2.

Jeg har 8 - 9 mennesker jeg vil kalde venner, men jeg taler kun intimt med de 6 - deriblandt ikke indregnet min kvinde, der har en særstatus i den sammenhæng.


Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Jeg hverken mente eller skrev, at man kun kunne have intime samtaler med 1-2, men at man som minimum kunne. Jeg havde overset din vurdering af at det var nødvendigt, hvilket det selvfølgelig er.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Sangius » 30. mar 2018, 08:04

Jeg har 2 veninder jeg ville betegne som tætte. Har en håndfuld venner som jeg ses med i ny og næ, men som ikke lige er nogen jeg decideret snakker med omkring ting.

Intime og ærlige samtaler har jeg til en vis grad med de to veninder, men ellers er det kun min mand, om virkelig kender mig og som jeg fortæller alt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2018, 08:05

Mangoness skrev:Ingen, og jeg føler ikke, at folk virkelig kender mig, eller at jeg kan have en ærlig og intim samtale med nogen.


Hvordan kan det være?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 775
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1175

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Brutus » 30. mar 2018, 08:06

En - min kone.
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2018, 08:09

Hvorfor er det et problem, hvis man ikke har nogen? Altså hvis man har behovet, men ikke har nogen at snakke med, så er det selvfølgelig et problem. Men hvad nu, hvis man rent faktisk ikke har behovet for at tale om meget personlige ting med andre?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf LadyFox » 30. mar 2018, 08:10

Jeg kan snakke om alt med alle, jeg er virkelig ikke særlig privat.

Men vi er en venindeflok på 4 inkl. Mig selv hvor jeg føler den der helt tætte samhørighed, og hvor jeg altid føler mig "hjemme og tryg" og hvor vi kender hinanden helt ind til knoglerne.
Så har jeg min sidste ekskæreste, og en ven jeg pt. Ikke snakker særlig meget med fordi hans kæreste ikke bryder sig om vores fortid, men når vi snakker så er det som om at vi har snakket sammen hver dag, for vi behøver egentlig ikke snakke sammen for at kende hinanden, fordi vores vi dels har en kemi der ikke er til at overse, og så deler vi personlighed i et omfang der faktisk er lidt skræmmende.
3
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf Juki » 30. mar 2018, 08:12

Jeg har ikke noget præcist tal, men under 10.

Jeg savner ikke flere tætte venner, men i perioder og især de sidste dage har jeg savnet min bedste veninde rigtig meget! :( Hun bor på Sjælland og jeg i Jylland. Vi lærte hinanden at kende da vi gik på efterskole sammen for ca 14 år siden, så vi har aldrig været vant til at kunne ses når vi ville, men til trods for at vi lever to forskellige liv så er vi der altid for hinanden!

Jeg kan godt savne at vi kunne ses oftere, især nu hvor hun er blevet gift og mor og derved ikke har så meget tid til at skrive i timevis via messenger som tidligere :D Men jeg ved alligevel at jeg altid kan regne med hende uanset hvad.

Hun er nok den jeg er allermest tryg ved og fortrolig med :gruble: Jeg er også ret tæt med min mor og kan vende mange og nogle andre problemstillinger med hende, da hun kender mig på en anden måde, men jeg betegner hende ikke som en ven fremfor en mor.

Mine andre venner er sådan lidt blandede. Det er ikke fordi jeg ses med dem alle så ofte, men jeg føler mig nogenlunde tæt med dem på den måde at vi kan snakke om forskellige ting og får fulgt op på dem, fx ved at spørge ind til hvordan et møde eller en jobsamtale gik osv.

Jeg har også en veninde der flyttede til København for nogle år siden, for at flytte sammen med sin kæreste. Jeg snakker desværre sjældent med hende og ses med hende endnu sjældnere(to gange om året måske) Men jeg stoler på hende og vi snakker stadig godt sammen og hygger os når vi så mødes :)
Senest rettet af Juki 30. mar 2018, 08:21, rettet i alt 1 gang.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2018, 08:14

Vinaia skrev:Gælder ens forældre og ens kæreste? For ellers er mit svar 0. :genert:


Det hele gælder, der er ikke noget rigtigt og forkert, ud over, hvad der er rigtigt og tilstrækkeligt for dig. Har du brug for mere/flere?

For mig har kærester altid udfyldt en særlig rolle, også selvom mine kærester langt fra altid har været dem, der har forstået og accepteret mig bedst/mest. Det at være så tæt på nogen og at have en aftale om, at man er sammen, indtil aftalen ophører, har givet mig en særlig tryghedsfølelse, som ikke har gjaldt for mine venskaber. Indtil nu, måske. Jeg forstår bedre hvad jeg selv har lagt i det; faktisk især nu hvor jeg definerer hvad det er ved kærestebåndet der har været særligt; og dermed også, at jeg et eller andet sted aldrig helt har turdet tro eller stole på mine venskabers styrke eller varighed. Det er pudsigt, egentlig, fordi de længste af dem har overlevet 3 parforhold, og dét længste alle mine parforhold. Men jeg har tænkt på dem som indeholdende en potentiel flygtighed; faren for, at de måske pludselig ikke havde brug for mig, måske når de fik familie.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvor mange tætte venner har du?

Indlægaf LaScrooge » 30. mar 2018, 08:18

fisken80 skrev:Hvorfor er det et problem, hvis man ikke har nogen? Altså hvis man har behovet, men ikke har nogen at snakke med, så er det selvfølgelig et problem. Men hvad nu, hvis man rent faktisk ikke har behovet for at tale om meget personlige ting med andre?


Så synes jeg ikke det er et problem. Hvis man er tilfreds og har det godt, så er det fuldstændig irrelevant hvor mange eller få man kan tælle, i mine øjne.

Men for mig handler det om det, jeg skriver i startindlægget: behovet for at der er nogen, der virkelig kender mig og som jeg kender. Det gør at jeg føler mig set og forankret i verden.
Andre behøver ikke have det på samme måde, overhovedet.
Senest rettet af LaScrooge 30. mar 2018, 08:19, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"