Det der med hunde

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Det der med hunde

Indlægaf Seraphina » 1. mar 2018, 18:33

Lykke skrev:Det der: han gør ikke noget, han vil bare lege. Det er lig med (i min verden) : jeg har ikke styr på min hund.

Og det med en sur reaktion... der er tale om et barn. Og en hund der gør. Nogen som helt tydeligt virker som en farlig situation for forælderen. Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan ville du selv have reageret hvis du stod på deres side?


Åh, men jeg er enig. Selvom jeg siger det, så hader jeg det - "han vil bare lege". Folk er jo ligeglade; de synes stadig ikke, at han er sød. Undtagelsen kan være børn, der ikke er deciderede bange, men bare lidt utrygge eller uvante med hunde. Der har jeg flere gange oplevet, at når man forklarer dem hans adfærd, og viser dem hvordan man skal sætte sig ned og klappe ham, så han ikke springer op, så lærer børnene (og hunden) også god hilseadfærd til glæde for alle.

Jeg ville sikkert selv blive skideirriteret på hundeejeren, hvis mit barn ikke længere vil gå den tur, vi havde planlagt og blev ked pga. en møgkøter :genert: Igen, I'm only human.
3
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Det der med hunde

Indlægaf Lys » 1. mar 2018, 18:35

Seraphina skrev:
Lys skrev:Jeg er ikke særligt begejstret for hunde, og det skyldes især ejere, der ikke virker som om de har kontrol over hunden, hvilket gør mig utryg i forhold til hvad hunden kan finde på.

I den situation du beskriver, ville jeg formentlig havde fået indtryk af, at du ikke havde styr på din hund. Jeg ville formentlig ikke kunne se, at det er en stor hvalp/unghund. Hvis du havde kommunikeret til mig at hunden ville lege og at du holdt den (og i øvrigt undskyldte), ville det hjælpe på min opfattelse af situationen. Jeg ville også blive mere rolig, hvis jeg så at du genvandt kontrollen over hunden og fik den til at sætte sig og tie stille.


Tak for dit svar. Jeg er helt med på, at andre ikke nødvendigvis kan se, at han stadig er en hvalp, og det synes jeg heller ikke er folks ansvar at vide. Jeg kan også godt se, hvordan det kan se ud som om, at jeg ikke har styr på ham - jeg har jo heller ikke styr på, at han gør, men jeg har styr på, at han ikke kommer tæt på.
De fleste gange er min standardkommentar faktisk "han gør ikke noget, han vil bare lege" og et undskyld, hvis folk bliver forskrækkede. Det hele gik bare lidt stærkt i situationen. (Og helt ærligt så blev jeg måske også lidt øv over at få sådan en sur reaktion - I'm just human :genert: )



Ja, og hun er også bare et menneske ;). Det kan være virkelig voldsomt når en hund på den måde gør udfald og gør og må holdes tilbage, når man ikke er vant til hunde. Hun har måske oplevet din hund som meget aggressiv.
0
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Det der med hunde

Indlægaf Neverkont » 1. mar 2018, 18:36

Bimmerdyret skrev:Bare sådan OT...

Kvinde er kvinde værst (siges der), og ja..det passer sgu også for hundeejere.
Min søn var i hundeskoven og lufte hunden, tæt hjemme og ved vej, sættes hunden i snor.
Mod ham kommer så 1 stor hund og en mindre ..løs (hvilket er ok, da det jo er hundeskov)
Han sitter hunden af,
Den store hund farer direkte i flæsket på vores hund.
Dens ejere kommer til og får den væk. og vups... så er de væk.

1. ikke noget med at spørge om vores hund er ok
2- ikke noget med at spørge om sønnike er ok
3. ikke noget med noget kort sagt.

Nu skete der så ikke andet end en mindre rift (dog ved øjet), men det kunne have været værre.
Som sønnike siger - ja, de skyndte sig væk, men nu bliver alle hunde der bare giver en rift jo også aflivet....

Og vi er sgu large, herhjemme og fik hunden et bid, der skulle sys, så ville vi sikkert ikke kræve mere end bare dyrlægeregningen betalt.


Det er den slags oplevelser der gør, at jeg aldrig kommer i hundeskov med min hund.

Nej, det er ikke ok, at lade sin hund være løs når man ikke har kontrol over den, heller ikke i en hundeskov. Hundeloven gælder også i hundeskove.

Det er muligt, at der ikke er behov for syning, men de dyrlæger jeg har været i kontakt med har alle haft meget stor respekt for hundebid, og har udskrevet antibiotika med det samme. Og hver eneste gang har der kun været mig til at betale.

Ja, jeg er hende der bliver sindssygt tosset og råber meget højt når en fremmed hund kommer løbende mod mig og min hund. :evil:
2
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Det der med hunde

Indlægaf Seraphina » 1. mar 2018, 18:37

LadyFox skrev:
Seraphina skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes ikke at hunde skal springe frem mod fremmede, uanset om de er glade eller sure. I begge tilfælde synes jeg det er uhensigtsmæssig adfærd, som jeg synes man burde opdrage på. Opdrage er i mine øjne ikke = skæld ud. Jeg bryder mig slet ikke om at skælde hunde ud.

I mine øjne ville første skridt være at træne hunden i at have opmærksomhed på ejer også i tilfælde hvor der sker spændende ting. Jeg ville som ejer prøve at gøre mig mere spændende end resten af verden, det kan man jo f.eks. gøre med godbidder, legetøj, øvelser eller hvad hunden synes er fedt. Og så handler det om at se ting hunden synes er spændende før hunden og fange dens opmærksomhed inden den selv ser det.

Derudover så er det at indlærer hunden et stabilt "nej" en glimrende ting, et godt indlært nej burde ikke behøves at råbes. Et nej skal jo ikke ses som skæld ud, men som en kommando der er lige så neutral som f.eks. "sit", der bare betyder "stop hvad end du har gang i".
En del af problemet er jo også når du står og ikke gør noget, så virker det jo på de fremmede som om at du er ligeglad, de ved jo ikke hvad du ellers træner på andre tider.
Hvis du træner din hund i ikke at hoppe op, burde du jo også træne det hver gang den gør klar til det, sådan at du er konsekvent i din træning.

Men selvfølgelig kan du have din hund i byen, og værre er det jo heller ikke. Din hund skal jo nok lære det før eller siden, og altså, det med hunde tager jo tid.


Mange tak for dit indlæg; jeg synes, at du har nogle gode pointer. Jeg tror, at godbidderne i fremtiden skal ligge helt fremme på barnevognen, så jeg kan nå dem lynhurtigt, og så vil jeg prøve at aflede ham sådan (det virker ofte).
Han forstår et nej, men han er (qua sin alder gætter jeg på) så impulsstyret, at det kan være svært at lade være. Jeg bryder mig nemlig heller ikke om at skælde ud.

Det er i hvert fald en god idé, hvis man kan få hunden stoppet, før den er gået i gang er man noget langt. Det kræver bare en masse overblik.
Men hey, unghunde-alderen er i mine øjne den fase i hundens liv hvor den er mest bøvlet at have med at gøre, så der er jo lys forude :P

Min sidste hund var på grund af ekstrem usikkerhed temmelig speciel for at sige det mildt, så der var jævnlig noget der skulle trænes mere end andet - for at hun fungerede. I de perioder gjorde jeg det at jeg havde nogle ekstra gode godbidder til lige det formål. Så når jeg belønnede for alt muligt andet end det vi havde ekstra fokus på så fik kun f.eks. almindeligt tørfoder, men når vi trænede det vi havde focus på så fik en f.eks. små stykker kyllingepølse.
^ Ovenstående er ikke for at sammenligne din hund med min sidste hund, for jeg er sikker på din hund er en ganske almindelig unghund som altså ikke fejler noget som helst andet end at være ung.


Tak for dine søde svar. Herhjemme glæder vi os også til, at hormonerne lægger sig lidt. Jeg tror bestemt også, at han er sund og rask. Han er bare en glad hund og af en aktiv race. Super glad for dine tips, tak!
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Det der med hunde

Indlægaf Studsgaard » 1. mar 2018, 18:39

Seraphina skrev:
Studsgaard skrev:Selvom min datter er vandt til hunde, så ville hun også blive forskrækket og måske bange over sådan en hund. Og jeg selv syntes faktisk også at hunde der gør eller hopper ud efter fremmede er trælse, og noget jeg syntes man skal arbejde meget med.

Havd det været min hund ville jeg ha undskyldt og sagt vi træner. Men jeg ville nok ikke have gjort som dig. Jeg ville have fortsat min gang frem, det drikke nær så konfronterende for hunden hvis den selv går, frem for den “venter” på nogen skal forbi, også kortet snoren og så arbejdet med kontakten til hunden, via brug af godbidder eller legetøj eller hvad i bruger som belønning.


Tak for dit svar. Jeg har ikke tænkt på det før, men det giver super god mening, at det er mere konfronterende at stoppe op og vente. Det vil jeg tænke over! Det er en stærk hund - mellemstørrelse, 14 kg, men stærk. Grunden til, at jeg stoppede er, at det er meget lettere at holde ham, når barnevognen står stille. Jeg er bange for, at jeg ikke har ligeså god kontrol over ham, hvis jeg går med barnevognen samtidig...
Det er desværre ikke en mulighed at gå ture i løbet af dagen uden baby, da jeg er på barsel. Dog har jeg nogle dage baby i en bæresele (ikke når det er så koldt her), og der er det nemmere at trække ham videre, da jeg har begge hænder fri. Desværre må jeg trække ham, hvis han er helt oppe at køre, men måske yndlingsgodbidderne kan lokke ham?

Dengang vi havde en 70 kg hund brugte vi tit en hunde grime. Det gør at hunden ikke kan trække med hele kroppen, som den kan i et alm halsbånd eller sele. Det gjorde at vores børn også kunne gå med ham. Selvom han var pænt opdraget, så kunne han jo så let som ingenting trække afsted med os alle hvis han ville, så sådan en grime var rigtig god til ham. Måske kan det også være en hjælp til dig.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det der med hunde

Indlægaf LadyFox » 1. mar 2018, 18:41

landsbytossen skrev:
Lykke skrev:Det der: han gør ikke noget, han vil bare lege. Det er lig med (i min verden) : jeg har ikke styr på min hund.

Og det med en sur reaktion... der er tale om et barn. Og en hund der gør. Nogen som helt tydeligt virker som en farlig situation for forælderen. Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvordan ville du selv have reageret hvis du stod på deres side?

Når jeg har passet hund og en hundeejer siger: "Min hund gør ikke noget", har mit svar altid været: "Nej, men ingen har sagt, min ikke gør". Meget hurtigt får de trukket deres hund til sig.

Det virker slet ikke på disse kanter, der er folk lidt mere "fantastisk, min hund trænger også til at møde en hund der siger fra..."
For åbenbart lyder det som en bombesikker plan at lade en fremmed hund på 20 kg sige fra overfor deres chihuahua, hvad skulle der dog kunne gå galt? :stoned:
3
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Det der med hunde

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. mar 2018, 19:00

Jeg bryder mig generelt ikke om hunde og har haft flere dårlige oplevelser med dem (egentlig primært deres inkompetente ejere), men jeg er samtidig bevidst om, at hunde er levende væsener og ikke en forlængelse af de mennesker, der går med dem. Hermed mener jeg, at det for mig betyder meget, at du viser, at du tager hensyn, og at du respekterer, at du kan se, at den/dem, I passerer på jeres vej, ikke er interesseret i din hunds opsøgende adfærd.

Når det er sagt, lyder det, som om du ikke var helt uforberedt på, at din hund kunne finde på at springe op og gø, og på det punkt er jeg enig med Raenil. Hvis det er forventeligt, må der tænkes i andre metoder, som du kan bruge, indtil hunden bliver mere moden og velopdragen. Jeg kan godt forstå, at andre bliver forskrækkede af høj gøen og hoppen op fra en hund i kort snor. Min reptilhjerne ville fortælle mig, at nå, så har ejeren altså alligevel ikke styr på en skid, hvorimod jeg, når jeg læser episoden i sin helhed, godt kan se, at der er flere nuancer i det. Det er derfor i mine øjne også forventeligt, at moderen kommer i affekt. Det er langt hen ad vejen "bare" et rigtig uheldigt sammenfald af flere forskellige faktorer.

Jeg vil i øvrigt til hver en tid foretrække "Det må du undskylde. Min hund er ikke så gammel, og vi er i gang med at træne" fremfor "Han gør ikke noget. Han vil bare lege", for dels gør han noget i mine øjne (altså i situationen, ikke set på afstand i en tråd på Debatten), dels er jeg ligeglad med, om din hund vil lege, for jeg vil ikke lege med den.
Senest rettet af DetSorteCirkus 1. mar 2018, 19:01, rettet i alt 1 gang.
13
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Det der med hunde

Indlægaf landsbytossen » 1. mar 2018, 19:01

LadyFox skrev:
landsbytossen skrev:Når jeg har passet hund og en hundeejer siger: "Min hund gør ikke noget", har mit svar altid været: "Nej, men ingen har sagt, min ikke gør". Meget hurtigt får de trukket deres hund til sig.

Det virker slet ikke på disse kanter, der er folk lidt mere "fantastisk, min hund trænger også til at møde en hund der siger fra..."
For åbenbart lyder det som en bombesikker plan at lade en fremmed hund på 20 kg sige fra overfor deres chihuahua, hvad skulle der dog kunne gå galt? :stoned:

Det har jeg heldigvis aldrig oplevet.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Det der med hunde

Indlægaf avdotja » 1. mar 2018, 19:16

Ved ikke om en snudesele, kunne være en fordel i sådan en situation? Har ikke selv prøvet det, men havde en kollega der fandt den ret fantastisk (men han brugte det for at afhjælpe trækken)

snudesele
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Det der med hunde

Indlægaf milisa » 1. mar 2018, 19:22

Det, jeg synes, du skulle have gjort anderledes, er, at du bør disciplinere din hund, når den har en opførsel, du ikke vil acceptere - uanset årsag til opførsel. Disciplinere er ikke det samme som at slå eller skælde ud - bare som Jubii disclaimer - men et skarpt 'nej' og/eller et dæk/sit kan være fint. Hermed signalerer du, at du heller ikke finder hundens opførsel acceptabel OG at du er 100% obs på det.

Jeg synes ikke, uopdragne og/eller overstadige hunde er et problem, hvis de er i snor. Men ejere til den slags hunde, der udviser en lad og ligegyldig holdning til deres hund, dét har jeg et problem med. Og med det in mente havde jeg nok også sendt dig et dræberblik. Jeg er nemlig sjældent særlig overbærende for ting, der gør mit barn bange, så jeg tvivler desværre på, jeg i situationen ville have kunnet lade tvivlen komme dig til gode.... :genert:

Så den korte udgave: Vis, at du er obs på din hund, så gør du det hele rigtigt. :)
1
Tally-ho
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Det der med hunde

Indlægaf icelady » 1. mar 2018, 19:25

Det springende punkt for mig er, at din hund i situationen "springer frem" mod barnet. Dét er for mig uacceptabelt, for hunden burde lære at sidde og vente på at andre kommer til den, uanset hvor glad for mennesker den er. (mennesker den ikke kender. At den farer frem mod folk den kender er fint, for de kender jo hunden og ved, den intet ondt vil.)

Jeg tror så også det er noget, der stadig kan rettes op på. :)

Min yngste knægt har en hund på et år, som også kan finde på det en gang imellem, og de træner det stadig, og det går stille og roligt fremad.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Det der med hunde

Indlægaf Purple Haze » 1. mar 2018, 20:47

Bimmerdyret skrev:
Purple Haze skrev:Jeg var godt nok også blevet træt af dig og din uopdragende hund.

Kan generelt godt lide hunde, men har dårlige oplevelser i bagagen - og sådan en oplevelse ville i den grad få min puls op og potentielt få mig "op og kører" i flere timer. Hvis jeg var blevet forskrækket kunne jeg endda bryde ud i gråd.

Fordi du ikke har styr på din hund, så nej, jeg synes ikke damen overreagerede.
For mig svarer det til at jeg hopper hen mod fremmede folk mens jeg råber op ogopfører mig truende - det er heller ikke i orden.


Dit problem er at du ikke ved hvad det vil sige at have styr på sin hund.
Det bunder i nogle dårlige oplevelser du har haft, og det er forståeligt at du derfor har den opfattelse.
Men den er ikke korrekt!


Nej, mit problem er at nogle folk tror de har styr på deres hund, men tydeligvis ikke har det.
Og det er skam helt korrekt.

Hvis du synes det er at have styr på sin hund at måtte holde den Som beskrevet, mens den gør og kæmper for at komme hen til en fremmed, så er det dig der ikke ved hvad det vil sige at have styr på sin hund.

Men er sikker på at TS nok skal få det, da hun jo virker til at ville det.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Det der med hunde

Indlægaf Seraphina » 1. mar 2018, 21:03

DetSorteCirkus skrev:Jeg bryder mig generelt ikke om hunde og har haft flere dårlige oplevelser med dem (egentlig primært deres inkompetente ejere), men jeg er samtidig bevidst om, at hunde er levende væsener og ikke en forlængelse af de mennesker, der går med dem. Hermed mener jeg, at det for mig betyder meget, at du viser, at du tager hensyn, og at du respekterer, at du kan se, at den/dem, I passerer på jeres vej, ikke er interesseret i din hunds opsøgende adfærd.

Når det er sagt, lyder det, som om du ikke var helt uforberedt på, at din hund kunne finde på at springe op og gø, og på det punkt er jeg enig med Raenil. Hvis det er forventeligt, må der tænkes i andre metoder, som du kan bruge, indtil hunden bliver mere moden og velopdragen. Jeg kan godt forstå, at andre bliver forskrækkede af høj gøen og hoppen op fra en hund i kort snor. Min reptilhjerne ville fortælle mig, at nå, så har ejeren altså alligevel ikke styr på en skid, hvorimod jeg, når jeg læser episoden i sin helhed, godt kan se, at der er flere nuancer i det. Det er derfor i mine øjne også forventeligt, at moderen kommer i affekt. Det er langt hen ad vejen "bare" et rigtig uheldigt sammenfald af flere forskellige faktorer.

Jeg vil i øvrigt til hver en tid foretrække "Det må du undskylde. Min hund er ikke så gammel, og vi er i gang med at træne" fremfor "Han gør ikke noget. Han vil bare lege", for dels gør han noget i mine øjne (altså i situationen, ikke set på afstand i en tråd på Debatten), dels er jeg ligeglad med, om din hund vil lege, for jeg vil ikke lege med den.


God bemærkning :) Den vil jeg huske! Og hehe ja, folk er som regel ret ligeglade og gider ikke lege med min åndssvage overhappy hund :lol2:
3
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Det der med hunde

Indlægaf Seraphina » 1. mar 2018, 21:08

Purple Haze skrev:
Bimmerdyret skrev:
Purple Haze skrev:Jeg var godt nok også blevet træt af dig og din uopdragende hund.

Kan generelt godt lide hunde, men har dårlige oplevelser i bagagen - og sådan en oplevelse ville i den grad få min puls op og potentielt få mig "op og kører" i flere timer. Hvis jeg var blevet forskrækket kunne jeg endda bryde ud i gråd.

Fordi du ikke har styr på din hund, så nej, jeg synes ikke damen overreagerede.
For mig svarer det til at jeg hopper hen mod fremmede folk mens jeg råber op ogopfører mig truende - det er heller ikke i orden.


Dit problem er at du ikke ved hvad det vil sige at have styr på sin hund.
Det bunder i nogle dårlige oplevelser du har haft, og det er forståeligt at du derfor har den opfattelse.
Men den er ikke korrekt!


Nej, mit problem er at nogle folk tror de har styr på deres hund, men tydeligvis ikke har det.
Og det er skam helt korrekt.

Hvis du synes det er at have styr på sin hund at måtte holde den Som beskrevet, mens den gør og kæmper for at komme hen til en fremmed, så er det dig der ikke ved hvad det vil sige at have styr på sin hund.

Men er sikker på at TS nok skal få det, da hun jo virker til at ville det.


Tak for tilliden :) Jeg skal nok få styr på ham.
1
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Det der med hunde

Indlægaf Seraphina » 1. mar 2018, 21:13

Også tak til jer der anbefaler hundegrime/ snudeseler. Jeg kendte faktisk ikke til dem. Jeg tror dog, at jeg vil træne mere med positiv opmærksomhed - synes det virker lidt voldsomt at skulle styre hans hoved på den måde.
0

Tilbage til "Livets forhold"