Når man bor til leje, og overboerne skændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 221
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4112

Når man bor til leje, og overboerne skændes?

Indlægaf Mistermor » 22. feb 2018, 17:40

Hvad gør man, når ens overboer med jævne mellemrum skændes, så de henholdsvis græder/skriger og råber af hinanden. Smækker med døre, tramper i gulvet eller smider ting (der lyder i alt fald brag).

Det er vel ikke noget, man direkte kan klage over?

Man må også formode, at man ikke behøver at fortælle dem, at det er meget tydeligt for de omkringboende?

De er nok ca 23 og 28, så jeg tænker, at de burde være i stand til at tænke over, at naboerne hører det.

Sætter man bare høj musik på? Eller skriver man et brev, hvor man fortæller dem, at de bliver samtaleemne og irritationsmoment for mange mennesker med den adfærd?
0
Mette
Kort karma: 8
Likede indlæg: 222

Re: Når man bor til leje, og overboerne skændes?

Indlægaf Mette » 22. feb 2018, 17:56

Man er glad for det ikke er en selv der er i den situation, og så blander man sig udenom.
De ved godt det kan høres. Man deres problemer er åbenbart for store, til at de kan tage hensyn når det koger over.
Ligesom man som nabo heller ikke gør opmærksom på at man kan høre sex, lugte mad, høre der bliver tisset i kummen osv. Det er mega irriterende at bo i lydt lejlighed, men endnu mere irriterende at blive gjort opmærksom på, hvad der kan høres gennem væggene.
5
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 26
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1115

Indlægaf Raenil » 22. feb 2018, 18:00

Jeg tror ærlig talt at jeg ville nævne det for dem.
Man skal jo tisse, men man behøver ikke at smække med dørene, når man skændes.
8
Shmartiesh
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Shmartiesh » 22. feb 2018, 18:01

Det lyder meget voldsomt. Måske en seddel i postkassen og med et ønske til dem om at de kan få løst deres problemer?
2
Brugeravatar
Jydepigen
Kort karma: 59
Likede indlæg: 442

Indlægaf Jydepigen » 22. feb 2018, 18:02

Er der ikke en udlejer eller lign. I kan klage til, som kan tage action?
0
Mette

Indlægaf Mette » 22. feb 2018, 18:09

Hvis ikke de må råbe og smække med dørene og deres EGET hjem, hvor må de så?
Er så glad for at bo i hus. Ikke at jeg smækker med dørene. Så meget :fløjt:
0
Chichu
Kort karma: 17
Likede indlæg: 636

Indlægaf Chichu » 22. feb 2018, 18:16

Mette skrev:Man er glad for det ikke er en selv der er i den situation, og så blander man sig udenom.
De ved godt det kan høres. Man deres problemer er åbenbart for store, til at de kan tage hensyn når det koger over.
Ligesom man som nabo heller ikke gør opmærksom på at man kan høre sex, lugte mad, høre der bliver tisset i kummen osv. Det er mega irriterende at bo i lydt lejlighed, men endnu mere irriterende at blive gjort opmærksom på, hvad der kan høres gennem væggene.

Når de selv vælger at blande hele bygningen ind indernes dårlige forhold, så har man sgu også ret til at gøre opmærksom på det. Jeg er med på at man skal tåle noget når man bor tæt, og der kan for alle par ryge en finke af panden. Man har ikke ret til at råbe og skrige og smadre ting så tit. Det er altså ikke en del af normal adfærd.
14
Mette

Indlægaf Mette » 22. feb 2018, 18:20

Chichu skrev:
Mette skrev:Man er glad for det ikke er en selv der er i den situation, og så blander man sig udenom.

Når de selv vælger at blande hele bygningen ind indernes dårlige forhold, så har man sgu også ret til at gøre opmærksom på det. Jeg er med på at man skal tåle noget når man bor tæt, og der kan for alle par ryge en finke af panden. Man har ikke ret til at råbe og skrige og smadre ting så tit. Det er altså ikke en del af normal adfærd.

Der står ikke noget om hvor tit. Det står jævnligt. Det synes jeg i den grad man har lov til.
Jeg har været i et forhold hvor bølgerne gik højt. En seddel i postkassen ville ikke hjælpe på det. Eller en klage. Tværtimod.
1
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1884

Indlægaf billiebean » 22. feb 2018, 18:23

Jeg synes det kommer lidt an på hvad "jævne mellemrum" betyder. Er det 1 gang om måneden, ville jeg ikke synes, man kunne sige noget. Er det hver uge - måske flere gange - er det en anden sag.
Ej, det skulle være grelt før jeg ville blande mig. Nogle par skændes mere end andre. Ligesom nogen går med højhælede sko, har babyer der skriger eller ser tv med høj volumen.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1207

Indlægaf RavenClaw » 22. feb 2018, 18:24

Jeg mener godt, man kan smide en seddel i deres postkasse og bede dem tage hensyn til naboerne. Jeg havde et par naboer, som skændtes ret ofte. De endte en dag med at åbne hoveddøren og stod derefter og råbte af hinanden på hver sin side af døråbningen kl. 2 om natten en hverdag. Der var en af underboerne, der fik nok, og løb op ad trappen og bad dem holde kæft (han havde ikke et pænt ordvalg dengang), men det virkede da.

Off topic: jeg har en underbo, som - i de to måneder han har boet i lejligheden - har haft familiemedlemmer (primært små søskende) boende 80 % af tiden, trods det sort på hvidt står i kontrakten, han skal bo der alene. Han nægter at anskaffe sig nogle møbler udover tv og en tynd madras, så der er en vanvittig akustik. Jeg får spat, og knægten fatter hat, når jeg prøver at forklare ham, at det lyder som råberi i min lejlighed, hver gang de bare fører en normal samtale.

Jeg synes godt, man må klage, når man ikke kan være i sit eget hjem for støj fra naboerne.
8
Shmartiesh
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1110

Indlægaf Shmartiesh » 22. feb 2018, 18:31

billiebean skrev:Jeg synes det kommer lidt an på hvad "jævne mellemrum" betyder. Er det 1 gang om måneden, ville jeg ikke synes, man kunne sige noget. Er det hver uge - måske flere gange - er det en anden sag.
Ej, det skulle være grelt før jeg ville blande mig. Nogle par skændes mere end andre. Ligesom nogen går med højhælede sko, har babyer der skriger eller ser tv med høj volumen.

Jeg synes det kommer an på hvad det er og om det kan laves om på. Højhælede sko, og højt tv, samt højlydte skænderier, kan der ændres på.
Babygråd, støvsugning fx, kan man ikke så nemt laves om på.

Det kan der selvf. Være individuelle meninger om.
Men tænker også det handler om hvor ofte det sker. Selvom det er normalt at skændes i ny og næ så er flere gange ugentlig måske ikke så sundt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20793

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2018, 18:35

Jeg er sådan en der skændes med mine kærester, i perioder sjældent i andre perioder oftere. Jeg må indrømme at jeg holder på min ret til godt at måtte skændes med lyd i mit hjem en gang i mellem, så længe det ikke er om natten. Et brev i postkassen ville ikke ændre andet end at jeg ville synes min nabo var en nar.
Jeg synes man må leve med nogle ting når man bor i lejlighed. Derfor lever jeg også med legene nabo-børn, grædende og rådene nabo-børn, nabo-børn der får skæld ud, overboer der jævnligt flytter møbler, naboer der borre og hamre i væggen hunde der ind i mellem gør osv.

Eller lige nu er jeg ret privilegeret at jeg kun har en overbo, og ellers kun har dele-væg på badeværelse og køkken oh der ikke er lydt i mellem etagerne. Så jeg høre ikke meget til nogle. Til gengæld har lydt ud til opgangen og ud til vejen - og jeg må så leve med at folk går på trappen og snakker ude på vejen.
Men jeg har boet hvor man høre meget mere til naboerne. Og der har jeg også ment man må leve med nogle ting.
3
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 783
Likede indlæg: 14749

Indlægaf Juki » 22. feb 2018, 18:39

Selvfølgelig må man da klage og gøre opmærksom på at deres opførsel er generende og hensynsløs! :stoned:

Det er da totalt irrelevant om de stopper med at skændes eller ej, af at få en seddel. Hvis de synes det er nødvendigt at opføre sig sådan må de jo flytte på landet eller et andet sted hen hvor de kan larme i fred.

Når man bor tæt er der lyde man må acceptere eller være overbærende med. Det kan være babygråd, en hund der siger "vov" eller lignende. Jeg synes også det kommer an på om det er lyde der vil kunne blive ved for evigt. En baby begynder oftest at græde mindre osv. Og så græder en baby ikke for at genere. Det par her skændes nok heller ikke for at genere, men de kan sagtens skændes på en mindre generende måde.

Derudover kan der være børn der ikke ved eller forstår hvad der sker ved naboen. Det er ikke fair at de skal blive bange eller utrygge over noget så meningsløst.
12
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
JoyNips
Kort karma: 581
Likede indlæg: 9061

Indlægaf JoyNips » 22. feb 2018, 18:52

Jeg smed en seddel til min gamle nabo. Hver gang han var i byen med sin kæreste skændtes de når de kom hjem. Dvs hver torsdag nat, fredag nat og lørdag nat. Og jeg kunne høre hvert et ord. Så smed jeg til sidst en seddel om at der var lydt og om de ikke gad at overveje lige at sove på det og så tage diskussionerne indenfor almindelig arbejdstid i hverdagene istedet for at jeg hver fredag skulle være smadret fordi de holdt mig vågen.

Så slog han op med hende. Og fik en ny kæreste. Som han dyrkede højlydt sex med istedet. :lol: men det var da trods alt bedre end at høre på skænderier og gråd.
7
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20793

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2018, 18:59

Juki skrev:Selvfølgelig må man da klage og gøre opmærksom på at deres opførsel er generende og hensynsløs! :stoned:

Det er da totalt irrelevant om de stopper med at skændes eller ej, af at få en seddel. Hvis de synes det er nødvendigt at opføre sig sådan må de jo flytte på landet eller et andet sted hen hvor de kan larme i fred.

Når man bor tæt er der lyde man må acceptere eller være overbærende med. Det kan være babygråd, en hund der siger "vov" eller lignende. Jeg synes også det kommer an på om det er lyde der vil kunne blive ved for evigt. En baby begynder oftest at græde mindre osv. Og så græder en baby ikke for at genere. Det par her skændes nok heller ikke for at genere, men de kan sagtens skændes på en mindre generende måde.

Derudover kan der være børn der ikke ved eller forstår hvad der sker ved naboen. Det er ikke fair at de skal blive bange eller utrygge over noget så meningsløst.

Min erfaring med naboer med børn er at baby-fasen er den tid hvor børn larmer mindst. Så snart de bliver tumlinger og derover så kommer der en hel anden volumen på deres gråd, derudover begynder de også at lege og råbe når de bliver sure. Teenagere er også larmene, er min erfaring, og de begynder ofte også at skændes med forældre og søskende. Så selvom børn måske ikke larmer for evigt, så kan det jo snildt blive 18 år med larm. Hvilket jeg så også synes er rimeligt nok, men det er da alligevel en længere periode.

Jeg har også svært ved at se at larm fra kæledyr er larm man må finde sig i, men larm fra parforholdet ikke er.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"

Tilbage til "Livets forhold"