De værste gæster?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Neverkont
Indlæg: 1865
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: De værste gæster?

Indlægaf Neverkont » 27. feb 2018, 20:21

HappyPaww skrev:
Sangius skrev:Er det almindelig pli at have en gave med, når man er på barselsbesøg?

Det er da en spøjs ting at forvente af folk...

Jeg tænker at de fleste vel plejer at have en lille ting med baby eller moren, når de besøger den første gang efter de har fået barn. Måske man ikke skal forvente det som forældre, men jeg synes faktisk det hører med til almen høflighed/pli.


Jeg har det på samme måde.Ligesom jeg heller ikke besøger nogen for første gang uden at have en blomst med. :blomst:
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: De værste gæster?

Indlægaf Sangius » 27. feb 2018, 20:30

Det er også fint at købe blomster, gaver, whatnot til alle mulige.
Men jeg må sgu indrømme at jeg ikke brydes mig om, når folk forventer en gave, og bliver fornærmede når den inke kommer. Med mindre de er 6 eller derunder :fløjt:

Men jeg er også virkelig opdraget spartansk af hvad disse ting angår, ville aldrig drømme om at forvente gaver - og endnu mindre være utilfreds med en gave...
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Neverkont
Indlæg: 1865
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: De værste gæster?

Indlægaf Neverkont » 27. feb 2018, 20:38

Sangius skrev:Det er også fint at købe blomster, gaver, whatnot til alle mulige.
Men jeg må sgu indrømme at jeg ikke brydes mig om, når folk forventer en gave, og bliver fornærmede når den inke kommer. Med mindre de er 6 eller derunder :fløjt:

Men jeg er også virkelig opdraget spartansk af hvad disse ting angår, ville aldrig drømme om at forvente gaver - og endnu mindre være utilfreds med en gave...


Hvis det er mennesker jeg ikke plejer at være på gave med, så ville jeg ikke forvente noget.
Men jeg var den sidste i søskende- og venneflok der fik børn, og havde dermed givet noget til alle de andre, og derfor syntes jeg det var underligt, at et vennepar gennem mange år kom uden noget til den lille.
10
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: De værste gæster?

Indlægaf Undtagelsen » 27. feb 2018, 20:40

Sangius skrev:
HappyPaww skrev:
Sangius skrev:Er det almindelig pli at have en gave med, når man er på barselsbesøg?

Det er da en spøjs ting at forvente af folk...

Jeg tænker at de fleste vel plejer at have en lille ting med baby eller moren, når de besøger den første gang efter de har fået barn. Måske man ikke skal forvente det som forældre, men jeg synes faktisk det hører med til almen høflighed/pli.


En gave er noget du får - gratis. Man bliver taknemmelig når man får den, og det er det.
Men ligefrem at blive fornærmet over, at ens gæst ikke tropper op med en gave... det ligger godt nok meeeget langt fra mig!

Jeg kunne sagtens finde på at komme på barselsbesøg uden en gave. Ville da ikke smække fødderne på bordet og forvente at bliver serviceret - men det synes jeg til gengæld er åbenlyst dumt, når værten jo har hænderne fulde.


Nu nævner du to steder at "blive fornærmet over" ikke at få en gave.
Det læser jeg ingen steder at HP (eller andre) skriver.

Jeg har det på samme måde som HP. Kunne ikke drømme om at tage på barselsbesøg uden en lille gave/blomst/noget til enten forældre, søskende eller den lille ny og tror heller ikke at vi selv har haft barselsgæster uden at de har medbragt en eller anden lille ting.
Jeg var dog ikke blevet fornærmet, hvis de ikke havde haft noget med, men jeg ville nok have studset over det, for i min verden er det almindelig høflighed.
14
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: De værste gæster?

Indlægaf Kaffe » 27. feb 2018, 21:00

Sangius skrev:Det er også fint at købe blomster, gaver, whatnot til alle mulige.
Men jeg må sgu indrømme at jeg ikke brydes mig om, når folk forventer en gave, og bliver fornærmede når den inke kommer. Med mindre de er 6 eller derunder :fløjt:

Men jeg er også virkelig opdraget spartansk af hvad disse ting angår, ville aldrig drømme om at forvente gaver - og endnu mindre være utilfreds med en gave...


Jeg har det på præcis samme måde med gaver. Og igen er der forskellige opfattelser af, hvad man bør og skal.

Hvad vil man egentlig helst? Have besøg af usympatiske mennesker, der har en gave med eller af flinke mennesker, der ikke har en gave med? :gruble:
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: De værste gæster?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. feb 2018, 21:48

Kaffe skrev:Jeg har det på præcis samme måde med gaver. Og igen er der forskellige opfattelser af, hvad man bør og skal.

Hvad vil man egentlig helst? Have besøg af usympatiske mennesker, der har en gave med eller af flinke mennesker, der ikke har en gave med? :gruble:


Jeg tror på, at dit spørgsmål er oprigtig ment, men umiddelbart virker den opstilling noget frelst på mig.

Gaver kan være forfærdelige, hvis de bruges til at gøre bod eller sukre grim opførsel, og jeg har svært ved at forestille mig, at nogen i tråden vil foretrække en dum gæst med en gave fremfor en sød en uden.
Men det er så heller ikke rigtig det, som hele gavespørgsmålet har handlet om, synes jeg.
10
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4867

Re: De værste gæster?

Indlægaf Kaffe » 28. feb 2018, 05:06

DetSorteCirkus skrev:
Kaffe skrev:Jeg har det på præcis samme måde med gaver. Og igen er der forskellige opfattelser af, hvad man bør og skal.

Hvad vil man egentlig helst? Have besøg af usympatiske mennesker, der har en gave med eller af flinke mennesker, der ikke har en gave med? :gruble:


Jeg tror på, at dit spørgsmål er oprigtig ment, men umiddelbart virker den opstilling noget frelst på mig.

Gaver kan være forfærdelige, hvis de bruges til at gøre bod eller sukre grim opførsel, og jeg har svært ved at forestille mig, at nogen i tråden vil foretrække en dum gæst med en gave fremfor en sød en uden.
Men det er så heller ikke rigtig det, som hele gavespørgsmålet har handlet om, synes jeg.


Opstillingen er jo et spørgsmål til den, der læser :gruble:
Jeg synes da, at gavespørgsmålet handler om, at nogle bliver irriterede, hvis der kommer en gæst uden gave i tilfælde, hvor det er pli. Så det må altså have en betydning, om der kommer en gave med. Jeg er interesseret i at vide, om det så er personen eller gaven, der tæller mest. Men.....man kan selvfølgelig sige, at en person uden pli også udviser en dårlig egenskab....og det er måske snarere dette end den manglende ting, som folk reagerer på.
Jeg synes, det er svært at forstå meningen i alt det med pli og gaver og høflighed, men det kan sagtens være mig, der har nogle meget blinde pletter i det.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: De værste gæster?

Indlægaf HappyPaww » 28. feb 2018, 05:24

^ Jeg bliver ikke irriteret over en manglende gave (og folk må hjertens gerne tage en mini-pose Haribo med til min dreng, så bliver han lykkelig :) )
Men jeg studser nok lidt over det, især hvis det er nogen der er tæt på, og som jeg ved fx har økonomien til at kunne give en lille erkendtlighed.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: De værste gæster?

Indlægaf LaScrooge » 28. feb 2018, 05:52

Jeg er i høj grad blevet forskånet for uhøflige gæster, kan jeg se. Jeg kan pt huske 2 historier på 7 år, hvor gæster har generet mig. Den ene var til min 30-års fødselsdag hvor jeg holdt åbent hus for min familie fra kl 12. Jeg har en stor familie, så jeg inviterede så de kunne komme spredt over dagen som det passede dem. Min tante havde meldt fra om morgenen (med dårlig mave, tak for detaljer), men lidt senere ombestemte hun sig og kom alligevel - kl. 11 og i let beruset tilstand. Hun spurgte om jeg havde øl og begyndte at drikke mens hun underholdt et vennepar jeg havde overnattende fordi de kom fra Fyn og stjal dermed min hjælp. Hun er sød nok, men det var ret irriterende.

Den anden var en bekendt, som blev ved med at lade døren ud til altanen stå åben, så kattene kunne gå derud. Jeg blev ved med at sige at døren skulle holdes lukket, fordi kattene kunne hoppe ud på taget og falde ned fra 5. sal. Vi var 4 i alt og holdt en lille fest der primært foregik i køkkenet, så vi var ikke opmærksomme. Han ignorerede min henstilling gang på gang og når jeg konfronterede ham (hvilket jeg gjorde hver gang jeg opdagede det, måske 4-5 gange) sagde han, at de var vilde dyr og at de havde fortjent at leve frit. Den mangel på respekt gjorde mig vred og utryg ved ham, og det værste var, at han gerne ville blive da hans ven, som han var på besøg hos (han kom selv fra Australien) ville tage hjem, efter at have givet udtryk for, at han forvekslede min imødekommenhed med, at jeg lagde an på ham. Det var bare et big no thanks fra min side, jeg kan blive helt urolig ved tanken om hvad der kunne være sket, hvis han var blevet. Han var en kæmpestor, hærdebred fyr, som var lidt speciel og som ikke rigtig forstod at jeg fokuserede min opmærksomhed på ham for at være en god værtinde. De andre 2 var gode venner fra studietiden som ser hinanden sjældent og derfor hele tiden faldt i dyb 2-mandssamtale og jeg ville ikke have, at australieren skulle sidde og kigge ud i luften. Men det blev så til at jeg "seekede ham out", som han sagde, altså fordi jeg var tiltrukket af ham. Så han respekterede ikke de ting jeg sagde og misfortolkede venlighed, imødekommenhed og omsorg for min gæst, som om jeg var interesseret i ham.

Når jeg læser denne tråd bliver jeg mest anspændt over hvor dårlige mange af jer er til at sige fra overfor adfærd, I ikke bryder jer om. Eller også er det bare ikke en del af historien? En ting er at blive skuffet over, at nogen fx ikke medbringer en barselsgave (hvilket jeg godt kan forstå, men i min omgangskreds er det også kotume at man gør det), det kan være svært at sige og jeg synes heller ikke man skal, men jeg forstår ikke hvorfor man ikke påtaler det direkte, når folk overskrider ens grænser eller kræver og forventer ting, når de kommer forbi. Det kan man gøre på 1000 måder der ikke er konfliktskabende, men bare gør det tydeligt hvad man kan lide og ikke lide og forventer af dem når de er der. Det med at gå og skumle over at folk gør noget man ikke kan lide, når man ikke har fortalt dem at man ikke kan lide det - dét gør mig anspændt.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: De værste gæster?

Indlægaf Sangius » 28. feb 2018, 06:00

For mig kan "almen pli" og "gave" aldrig bruges sammen. En gave afhænger af overskud, handlemuligheder, opfindsomhed, ledig tid og økonomi. Alt sammen noget som intet med almen pli har med at gøre.

Jeg kan slet, slet ikke se sammenhængen. På nogen måde. Og synes egentlig det er en lidt ærgerlig materialistisk tendens, at anse gaver som høflighed eller pli.

Jeg fik ikke gaver fra alle til mit bryllup, får heller ikke gaver fra alle til jul, og får ikke gaver fra alle til fødselsdage. Min familie er heldigvis rimelig laid back på det område.

En gave er ikke en sur pligt, og det er bestemt ikke almen pli - det er noget du giver af lyst, og fordi du havde noget at give. :)
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: De værste gæster?

Indlægaf LaScrooge » 28. feb 2018, 06:11

Sangius skrev:For mig kan "almen pli" og "gave" aldrig bruges sammen. En gave afhænger af overskud, handlemuligheder, opfindsomhed, ledig tid og økonomi. Alt sammen noget som intet med almen pli har med at gøre.

Jeg kan slet, slet ikke se sammenhængen. På nogen måde. Og synes egentlig det er en lidt ærgerlig materialistisk tendens, at anse gaver som høflighed eller pli.

Jeg fik ikke gaver fra alle til mit bryllup, får heller ikke gaver fra alle til jul, og får ikke gaver fra alle til fødselsdage. Min familie er heldigvis rimelig laid back på det område.

En gave er ikke en sur pligt, og det er bestemt ikke almen pli - det er noget du giver af lyst, og fordi du havde noget at give. :)


Jeg tror det vigtigste er, at man, uanset hvad der er kotume der hvor man selv kommer fra, er bevidst om og accepterer, at det kan være helt modsat for andre. Det er ikke sikkert at man kan undgå at blive såret eller føle sig presset, men det hjælper måske lidt på det, fordi man i hvert fald har muligheden for undgå at tænke, at andre ikke gør som man forventer fordi de er ligeglade med én.
10
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: De værste gæster?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. feb 2018, 06:56

Sangius skrev:For mig kan "almen pli" og "gave" aldrig bruges sammen. En gave afhænger af overskud, handlemuligheder, opfindsomhed, ledig tid og økonomi. Alt sammen noget som intet med almen pli har med at gøre.

Jeg kan slet, slet ikke se sammenhængen. På nogen måde. Og synes egentlig det er en lidt ærgerlig materialistisk tendens, at anse gaver som høflighed eller pli.

Jeg fik ikke gaver fra alle til mit bryllup, får heller ikke gaver fra alle til jul, og får ikke gaver fra alle til fødselsdage. Min familie er heldigvis rimelig laid back på det område.

En gave er ikke en sur pligt, og det er bestemt ikke almen pli - det er noget du giver af lyst, og fordi du havde noget at give. :)


Bare som eksempel.
Jeg er også rigtig glad for, at fejring af livets såkaldte mærkedage ikke er formaliseret i min familie, og at der derfor ikke er forventning om barnedåb, non/konfirmation, bryllup, fødselsdagskomsammen, osv. Den kotyme passer mig fint, da jeg personligt finder det andet for traditionsbundet.

Samtidig kan jeg sagtens følge, hvorfor det i familier med anderledes kotyme kan være en skuffelse, hvis en markering pludselig springes over, eller man ikke er inviteret med hos nogen, der flittigt har benyttet sig af ens egen gæstfrihed. Jeg ville føle mig fordømmende, hvis jeg mødte en sådan følelse med 'Det er da ligemeget. Det er jo bare en konform tradition'.
9
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: De værste gæster?

Indlægaf Sangius » 28. feb 2018, 07:07

Men at sidestille almen pli med gaver, gør det jo umuligt for folk med dårlig økonomi, at opføre sig med almen pli.

Det er da mega fjollet.

Almen pli handler om opførsel, hjælpsomhed, hensynsstagen - ikke materialistiske goder. Det KAN jeg simpelthen ikke gå med til, uanset kotume :D
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21848

Re: De værste gæster?

Indlægaf Purple Haze » 28. feb 2018, 07:11

Sangius skrev:
HappyPaww skrev:
Sangius skrev:Er det almindelig pli at have en gave med, når man er på barselsbesøg?

Det er da en spøjs ting at forvente af folk...

Jeg tænker at de fleste vel plejer at have en lille ting med baby eller moren, når de besøger den første gang efter de har fået barn. Måske man ikke skal forvente det som forældre, men jeg synes faktisk det hører med til almen høflighed/pli.


En gave er noget du får - gratis. Man bliver taknemmelig når man får den, og det er det.
Men ligefrem at blive fornærmet over, at ens gæst ikke tropper op med en gave... det ligger godt nok meeeget langt fra mig!

Jeg kunne sagtens finde på at komme på barselsbesøg uden en gave. Ville da ikke smække fødderne på bordet og forvente at bliver serviceret - men det synes jeg til gengæld er åbenlyst dumt, når værten jo har hænderne fulde.


Personligt bliver jeg ikke fornærmet hvis folk ikke kommer med gaver der hvor det er kotume, men det bliver nok noteret i den mentale bog - alt efter hvem det er.

Fx min bror der kom til min fødselsdag (en time for sent og det var til mad, så vi andre var gået i gang) uden en gave. Det kan jeg stadig huske, er da ikke bitter eller noget men det blev noteret. Så svært er det ikke lige at gå i netto på vejen og købe en dusk tulipaner til 25 kr, hvis man er sent på den.

Ville heller ikke selv troppe op til fødselsdag, bryllup, dåb, barselsbesøg osv uden gave.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21848

Re: De værste gæster?

Indlægaf Purple Haze » 28. feb 2018, 07:17

Sangius skrev:Men at sidestille almen pli med gaver, gør det jo umuligt for folk med dårlig økonomi, at opføre sig med almen pli.


Ville du seriøst tage til bryllup fx uden en gave pga dårlig økonomi?
Det kender jeg ingen der ville gøre.

Jeg kender til gændgæld en masse der sætter niveauet efter deres økonomiske situation.

Og fx en lille pose med hjemmebagte småkager vil da række lige så langt (hvis ikke længere) end et dyrt og fancy tøjsæt til baby, hvis der er tale om et barselsbesøg.

Her er det vel mere et spørgsmål om, hvilke situationer man mener det er alm. pli at have en gave med.
Og det kan self variere fra gruppe til gruppe og fra person til person.
13
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Livets forhold"