Prins Henrik er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 609
Likede indlæg: 11692

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Animi » 18. feb 2018, 11:02

Jeg synes måske det er lidt sjovere at Jens Gaardbo vælger at skrive nekrologen i BT - et medie der bestemt ikke har holdt sig tilbage, når det kom til latterliggørelse af Prinsen.
Senest rettet af Animi 18. feb 2018, 11:05, rettet i alt 1 gang.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1340
Likede indlæg: 24820

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 11:03

Jeg tænker nok bare, at ligesom (skræmme)billedet af prins Henrik som fimset franskmand med rødvinstud og cirkussprog var fortærsket, er Jens Gaardbos ord om danskere som én stor klump af frygt og konformitet det også.
3
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 817
Likede indlæg: 7573

Indlægaf Aima » 18. feb 2018, 11:04

Jeg kan egentlig godt relatere til Gaardbos tanker og betragtninger om Danmark og danskerne, nogle af dem, og jeg kan da med en vis portion velvilje også få øje på ‘glimtet i øjet’ det er skrevet med.

Jeg forstår bare ikke det der var nødvendigt, altså han kunne vel sagtens have begået en fin nekrolog med en fortjent hyldest til prinsen uden at fyre sådan en bredside af. Bevares, så havde den givetvis ikke fået samme opmærksomhed, men det virker jo nærmest som om, det primære budskab ikke er at skrive noget pænt og flot om prinsen, men derimod at stikke en fuckfinger til, ja, alt der er mere dansk end fransk.
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20792

Indlægaf LadyFox » 18. feb 2018, 11:07

Jeg har også meget svært ved at se det fantastiske i den nekrolog, på trods af jeg ellers har et seriøst soft spot for netop nekrologer. Men jeg synes ikke det er godt skrevet, jeg synes ikke den er rørende, underholdende eller tankevækkende. Jeg har meget svært ved at se formålet ved den er.
Jeg synes mere det virker til at forfatteren af nekrologen udnytter Prins Henriks død til at gå ytret nogle af sine egne holdninger i mod befolkningen, end han egentlig er interesseret i Prinsen.
5
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
paint
Kort karma: 321
Likede indlæg: 12986

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 11:07

Ellin skrev:
paint skrev:
Ellin skrev:
Animi skrev:
paint skrev:
Animi skrev:Ondsindede børn?!? Jeg må indrømme, at der begynder hans nekrolog at lyde satirisk :lol:

Det er jo også, bl.a, et satirisk, kærligt, ironisk billede af Danmark han tegner, og Henriks møde med det. Jeg synes det lykkes ham fint, at forene det hele (med et glimt i øjet) ;)

Tjah, personligt synes jeg ikke det er særlig passende i en nekrolog. Men hver sin smag :)

Hvis man læser overskrifter og uddrag fra, hvad Jens ellers skriver, så lyder han mest som en bitter olding, som er sur over, at verden forandres og at kvinder har muligheden for at klare sig uden ham/mænd. :fløjt:

Du skal nok læse det i sin helhed, og så, måske især, fange 'tonen' i det. Det er jo netop dét at Henrik, gik imod vores danske frikadelle-normer, og gjorde det bevidst. Som nogle siger, han var en levemand, et renæssancemenneske som insisterede på at være den han var-på godt og mindre godt, men helhjertet.

Han var et flamboyant menneske, som bragte et pust af andre kultures levevis/levemåde, her til vores andedam. Og når man gør det, skræpper ænderne op.

Jeg har intet imod Prins Henrik.

Det er Jens' måde at skrive på, som mest lyder som en bitter mand, som ikke kan følge med tiden. Jeg har læst flere af hans indlæg og har skam fanget "tonen". Intet nyt der.

Måske er Jens Gaardbo sådan indrettet, at han ikke VIL følge med tiden. Han er ikke enig med 'tiden' (tidsånden). Det var Prins Henrik heller ikke. Kan være at det var derfor Gaardbo holdt så meget af netop Henrik ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 11:08

landsbytossen skrev:Hvor finder man de triste borgmestre ?

Borgmestre klapper i deres små hænder, hvis de får besøg af kongehuset.

Og hvad er det med vrede grønlændere og gnavne færinger?
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 11:11

Den der kun tager sjov for sjov og alvor kun alvorligt, han har faktisk fattet begge dele lige dårligt! (Piet Hein)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. feb 2018, 11:13

DetSorteCirkus skrev:

Og forsamlingshuse til Lis Sørensen-koncerter.

Ej, men kæft han får fyret den af.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 11:27

Aima skrev:
DetSorteCirkus skrev:

Men er det ikke også lidt befriende/glædeligt (bare lidt), at der stadig er nogen der tør, "fyre den af"? Velvidende at der med garanti er nogle, der bestemt ikke er enige med ham?
1

Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 739
Likede indlæg: 9851

Indlægaf vibbsen » 18. feb 2018, 11:32

Animi skrev:Jeg synes måske det er lidt sjovere at Jens Gaardbo vælger at skrive nekrologen i BT - et medie der bestemt ikke har holdt sig tilbage, når det kom til latterliggørelse af Prinsen.

:gogo: Jeg synes faktisk ikke kun at det er lidt sjovere....Jeg synes det er meget sjovere....

I det hele taget så morer jeg mig rigtig meget over både BT og EB lige i øjeblikket...Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm har selvfølgelig også meldt sig på banen...Og med vanlig overlegenhed spidder hun hele den danske presse for deres hykleri....

https://www.facebook.com/Blackaddar/vid ... 3006/?t=12

Min ynglingspassage er så afgjort "Den ene forside efter den anden med insinuationer af alt det som vi allesammen godt vidste var sandt. Stribevis af halvhjertede forsøg på karaktermord som en Brutus der alligevel ikke turde jage dolken ind når det kom til stykket. Men jeg skal love for at Fanden gik i kloster onsdag"
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 11:36

paint skrev:Men er det ikke også lidt befriende/glædeligt (bare lidt), at der stadig er nogen der tør, "fyre den af"? Velvidende at der med garanti er nogle, der bestemt ikke er enige med ham?

For at svare på det skal man vel synes, at Jens Gaardbos satire er sådan helt cutting edge og hudflettende, og det gør jeg ikke.
Hans humor får mig til at tænke på onkel-vittigheder (m/k) og revytekster af den slags, der har som succeskriterium at underholde fremfor at trykke på et ømt punkt.

Jeg tror, at du tror, at jeg ikke vil have, at man skriver om vrede grønlændere og gnavne færinger, men selvfølgelig må man da det. For at det skal være sjovt, skal det i min verden bare også have genklang i noget virkeligt, sådan "it's funny cause it's true"-agtigt, og jeg ved simpelthen ikke, hvad det er, JG sigter til, når han skriver, at grønlænderne er vrede og færingerne gnavne. Slet ikke i mødet med prins Henrik.
3
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 11:43

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Men er det ikke også lidt befriende/glædeligt (bare lidt), at der stadig er nogen der tør, "fyre den af"? Velvidende at der med garanti er nogle, der bestemt ikke er enige med ham?

For at svare på det skal man vel synes, at Jens Gaardbos satire er sådan helt cutting edge og hudflettende, og det gør jeg ikke.
Hans humor får mig til at tænke på onkel-vittigheder (m/k) og revytekster af den slags, der har som succeskriterium at underholde fremfor at trykke på et ømt punkt.

Jeg tror, at du tror, at jeg ikke vil have, at man skriver om vrede grønlændere og gnavne færinger, men selvfølgelig må man da det. For at det skal være sjovt, skal det i min verden bare også have genklang i noget virkeligt, sådan "it's funny cause it's true"-agtigt, og jeg ved simpelthen ikke, hvad det er, JG sigter til, når han skriver, at grønlænderne er vrede og færingerne gnavne. Slet ikke i mødet med prins Henrik.

'Vrede grønlændere'
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE9 ... aerdighed/

'Sure færringer'
https://politiken.dk/indland/politik/ar ... ns-flertal
Flere sure færinger
https://www.b.dk/politiko/faeroeerne-su ... y-til-irak

Endnu flere sure færinger ;)
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE9 ... aerdighed/
1

Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. feb 2018, 11:51

Ja, okay, jeg kan også godt finde ud af at google de to ordkombinationer.
Jeg kan dog ikke se, hvad det har med JGs satire at gøre. Det ville nærmere have overrasket mig, hvis du ikke kunne finde artikler, der brugte ordene "vrede grønlændere" og "gnavne færinger".
Senest rettet af DetSorteCirkus 18. feb 2018, 11:53, rettet i alt 1 gang.
0
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4490

Indlægaf abcd » 18. feb 2018, 11:52

Ellin skrev:Det er Jens' måde at skrive på, som mest lyder som en bitter mand, som ikke kan følge med tiden. Jeg har læst flere af hans indlæg og har skam fanget "tonen". Intet nyt der.

Jeg tror du skyder noget forbi, jeg tror ikke han er bitter, men hvis ikke man finder hans stil underholdende, er der nok ikke så meget ved at læse ham. Jeg kan generelt godt lide hans indlæg, og således også dette.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. feb 2018, 11:52

paint skrev:
Aima skrev:
DetSorteCirkus skrev:

Men er det ikke også lidt befriende/glædeligt (bare lidt), at der stadig er nogen der tør, "fyre den af"? Velvidende at der med garanti er nogle, der bestemt ikke er enige med ham?

Ja, jeg synes faktisk altid det er lidt fedt, når nogen tør råwe højt og ruske lidt op i folk, men jeg synes et absolut præmis, når man gør det, er finesse. Generelt synes jeg sjældent det er nødvendigt at opstille poler, for at trænge igennem med et budskab, og Gaardbo kunne snildt have begået en flot nekrolog, uden at bruge sine negative holdninger om den danske befolkning som perspektiv. I næste uge, kunne han jo have skrevet en klumme om danskernes småborgerlige og normative Lis Sørensen-tendenser hvis det var dét, han ville, men ved at blande de to ting sammen, lugter nekrologen bare lidt for meget af skjult agenda, synes jeg.

Det minder mig om de gange, min chef har rost mig, fordi han i virkeligheden bare ville brokke sig over noget mine kollegaer måske har gjort. “Åh, hvor er det dog rart at du er hjemme fra ferie, der er jo bare styr på det, når du er på vagt og så slipper jeg nok også for at blive ringet op 20 gange på en weekend...”

Det eneste jeg tænker er, at den ros jeg får lige dér, blot er et skalkeskjul for bitcheri over nogle andre. Jeg kan ikke bruge den til en skid, og det er samme fornemmelse jeg sidder med, når jeg læser den der kronik. Det føles ikke specielt troværdigt.
4

Tilbage til "Livets forhold"