Ulovlige stoffer normalt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 11:40

LadyFox skrev:
Med en del år både med et rent intenst misbrug af partydrugs og også en del tid med mere mådehold er min erfaring at folk i party-drugs miljøerne at de miljøer er lige så mangfoldige som resten af samfundet. Der er i hvert fald ikke typer jeg ikke har mødt der.

Jeg tager slet ikke stoffer mere, og det er egentlig ikke en aktiv beslutning jeg har taget, det er bare sådan det har udviklet sig, og selvom jeg er glad og stolt over ikke at tage stoffer så bilder jeg mig ikke ind at mit forhold til alkohol er sundere, for det er det ikke.

At holde op med at have et/flere misbrug var dog en aktiv beslutning, og der synes jeg at både alkohol og hash var sværere at slippe end amf, mdma, ecstasy osv. Jeg tror det er meget forskelligt hvilke rusmidler der er mest problematisk, for hvem. Men om man drikker en gang i mellem eller tager stoffer en gang i mellem ser jeg ingen forskel på, og et misbrug er jo problematisk uanset hvilket rusmiddel man misbruger.

Jeg kan genkende mange af de ting du skriver, og har kan ikke rigtigt have et positiv eller et negativt forhold til hverken alkohol eller stoffer. Det afhænger af så meget, og jeg synes der er plusser og minusser ved begge.


Det tror jeg at du har fuldstændig ret i. Det er en af grundene til at jeg fx holder mig fra kokain. Jeg har aldrig prøvet det og jeg skal aldrig prøve det, for jeg har en formodning om, at det godt kunne blive et misbrug. Jeg har penge nok til det og jeg ved hvor man skaffer det = virkelig dårlig idé for mig. Så det er bare no-go.

Andre ting er jeg bare slet ikke interesseret i, måske fordi det for mig ikke handler om bare at være fucked, som det gør for nogle. Amfetamin, fx, jeg ser ikke appellen.

Andre ting er jeg varsom med, fordi det virker meget voldsomt. Fx DMT. Jeg kender folk der har prøvet det, jeg har læst om det er set dokumentarfilm om det, og de ting, de fortæller, er jeg ikke sikker på er helt gode. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve ayahuasca en dag (DMT er et derivat af ayahuasca), men det kan næppe kategoriseres som rekreativt. Ligesom meskalin heller ikke kan det.

Primært er jeg tiltrukket af psykedelika, med MDMA som en undtagelse. Jeg synes dog ikke at MDMA når svampe til sokkeholderne, og de kan meget af det samme, bortset fra at MDMA 100% er et empatogen og svampe kan stikke af i en indadvendt retning.
Senest rettet af LaScrooge 9. feb 2018, 11:42, rettet i alt 1 gang.
0
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2018, 11:48

Altså, når man ser på st¢rrelsen af hashmarkedet i Danamrk og på bandekrigen om adgang til markedet, så forstår jeg faktisk ikke, man kan tro, brugen ikke er udbredt.
2
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Pax Romana » 9. feb 2018, 11:49

Jeg er stærkt imod narkotika til mig selv, fordi jeg er interesseret i at holde min krop og sind egnet og sund.

Hvad angår andre, føler jeg, at de bør have frihed til at bruge de rekreative stoffer de ønsker, så længe de ikke skader andre.

Mit outlook: Du fortæller mig ikke, hvordan jeg lever mit personlige liv, og jeg fortæller dig ikke, hvordan du lever dit. Hvis du ønsker at jage husdyr omkring i din lejlighed til sex, gør det. Vil du hælde farlige kemikalier ind i din krop, tja! det er din hjerne. Men forsøger du at køre et motorkøretøj under indflydelse, det bliver så mit problem. Og jeg vil ikke acceptere det!
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 11:59

Akehurst2 skrev: Jeg tænker i hvert fald, at en del her i tråden giver udtryk for en så kraftig modstand mod alle former for ulovlige rusmidler, at det i sig selv kan forklare, hvorfor de ikke kender nogen, der bruger dem - for hvis det var reaktionen fra min omgangskreds i forhold til mit forbrug, ville jeg sikkert gå ret stille med d¢rene omkring det.

For mit eget vedkommende var det i min ungdom i Nordsjælland - gymnasietid og universitet - uhyre almindeligt med et weekendforbrug af hash. De fleste stoppede mere eller mindre helt fra sluttyverne og frem, hvor det blev noget man bruger mere sjældent. Muligvis også forstærket af, at de fleste efterhånden er holdt op med at ryge i det hele taget. I mine ygre år på lægterne som fodboldfan på diverse danske stadions kunne man også observere et stort og bredt fordelt, meget åbent forbug af hash.

Som jurist kender jeg uhyggeligt mange jurister (især advokater), der er ret åbne omkring et weekendforbrug af coke. Der var en ret stor bæven i den mere perifere omgangskreds, de sagen om de hvide bude rullede og det kom frem, at der var lister over kunder, ville blive offentliggjort. Vi husker vel også alle Rigmor Zobel, Casper Christensen, Olver Bjerrehus - masser af mennesker i mere eller mindre pæne, pengestærke kredse, der er associeret med coke.

Selv har jeg aldrig pr¢vet at hverken ryge eller tage stoffer, men jeg er svært begejstret for alkohol, både smagen og virkningen.


Jeg har bevidnet Casper Christensen handle coke ind af sideruden på en bil udenfor MASH for 4 år siden. Folk boltrer sig, uden tvivl.

Det er sjovt, for da jeg gik i gymnasiet der var der da nogen, som indimellem røg joints (selv røg jeg ganske lidt i en kort periode og fik så en aften en syret oplevelse af at være Æseldyret, hvorefter jeg ikke røg de næste... 19 år? det var ikke dårligt, det var bare weird, og så var det heller ikke mere spændende), men jeg har absolut ingen idé om, i hvilket omfang andre stoffer fra udbredt. Det eksisterede ikke på min radar. Og det gjorde det ikke før for 4 år siden, hvor min kæreste spurgte om jeg havde lyst til at prøve MDMA. Derefter gik det op for mig i hvor høj grad folk omkring mig tog stoffer af forskellig art og i forskelligt omfang og jeg begyndte at tale med dem om det. Nu gør jeg lidt en dyd af at tale om det med andre, også fremmede, også kollegaer og familie. Nævner det casually, fordi jeg synes det er interessant at høre om andres erfaringer og holdninger til det. Og laaaaaaangt de fleste mennesker jeg taler med har prøvet et eller andet. Min storesøster fortalte fx at hun havde prøvet speed en enkelt gang og havde haft en grim oplevelse med det, med en fyr det blev væmmelig. Det havde hun ikke fortalt nogen om før. For mig er der en enorm værdi i åbenhed og ærlighed og jeg vil hellere have, at menneskerne omkring mig ved, at de kan fortælle mig om de ting, de gør, end at de tror at jeg vil fordømme dem og derfor intet siger. Skulle de ende med et problem, har de mig at komme til og dét er uvurderligt, synes jeg. Og ved at tale med folk ved jeg også hvem jeg kan snakke med, hvis noget skulle blive et problem for mig en dag. Hvem der ville teame up og beskytte mig ved at hjælpe mig med at beskytte mig selv. Så jeg tror at du har fuldstændigt ret i det første du skriver.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Artem » 9. feb 2018, 12:06

LaScrooge skrev:Jeg er faktisk ret nysgerrig i forhold til hvad folk forestiller sig om folk der bruger andre rusmidler end alkohol. Jeg støder på nogle ret voldsomme fordomme rundt omkring og jeg forstår det ikke. Hvad er det man tror om 1. "stoffer" og 2. folk der tager "stoffer"? Jeg sætter bevidst ordet i anførselstegn, da det ikke bare er én og samme ting det hele, selvom det virker som om det er dét, mange antager. Der er milevid forskel på tingene; ligheden består i, at det er rusmidler der virker ved, at man indtager dem fysisk ved at spise, ryge, drikke, injicere dem. Der er andre rusmidler som indtages på andre måder, som bruges til samme formål - nydelse og/eller virkelighedsflugt. Virkelighedsflugt enten rekreativt eller for at dulme følelser, fx angst. Vi omgiver os med ting hvis formål er at give os nydelse og behag og distrahere os fra vores hverdag eller problemer, lige fra kage til fjernsyn til rusmidler, så jeg har svært ved at forstå hvad det egentlig er, der er problemet med det? Alt kan tage overhånd, jo, hvis man gør det af de forkerte årsager og ikke opdager det i tide, og det er uanset hvad de færreste af os, der lever fuldt asketiske liv - og er det overhovedet en værdi til efterfølgelse?

Jeg vil gerne indrømme at min kendskab til hvad forskellige stoffer gør er rimelig lille. Jeg er ikke farmaceut og kan ikke se at det er relevant for mig at vide. Hvorfor jeg ikke gider at spilde min tid på at sætte mig ind i hvad de forskellige ting gør.
Som sådan er det også ligegyldigt hvad de forskellige stoffer gør i deres rene form, for et af problemerne ved at købe stoffer af den kriminelle underverden er at man reelt ikke er sikker på hvad det er man køber og indtager.
Det er bla. den helbreds risiko jeg ikke kan forstå at folk er villige til at udsætte sig selv for. Sammen med at de med deres køb er med til at støtte de kriminelle bander osv.

På den måde gør det en meget stor forskel for mig om det er lovligt eller ej, for hvis det er lovligt, vil det blive solgt under kontrollede former og hvor myndighederne er med til at sikre at der ikke er rottegift og andre mærkelige ting i det.
Helt generelt er jeg heller ikke tryg ved at omgås påvirkede mennesker, og deres køb af ulovligt stoffer gør at de omgås nogle grupper af mennesker jeg intet vil have med at gøre.

Jeg hører forøvrigt til dem som er meget glade for rygeloven, hvor det efterhånden er meget få der ryger, og hvor håber at det en dag bliver helt forbudt.
Med alkohol, så har jeg selv et meget moderat forbrug, hvor det kun er en håndfuld gange om året ved særlige begivenheder at jeg drikker, og helt ærligt så var jeg helst fri, for kan ikke lide smagen, men drikker alene for at være "normal".
Jeg har dog større forståelse for alkohol, som handler om at det jo ikke bare er et rusmiddel, men rent faktisk en drikkevare som en del godt kan lide med øl og vin. Hvor jeg kender mange som godt bare kan nyde en enkelt eller to, hvor det altså ikke handler om at blive fuld.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Artem » 9. feb 2018, 12:13

Akehurst2 skrev:Altså, når man ser på st¢rrelsen af hashmarkedet i Danamrk og på bandekrigen om adgang til markedet, så forstår jeg faktisk ikke, man kan tro, brugen ikke er udbredt.

Det handler for mig om at jeg aldrig selv er blevet tilbudt det. Ved faktisk slet ikke hvor jeg skulle gå hen for at købe det.
Ved ikke om jeg udstråler noget bestemt? For har haft boet en helt del år i Aalborg og kommet en del i gaden, hvor andre siger at man tit bliver tilbudt noget, men det er jeg aldrig blevet.
Synes bare helt ærligt ikke at det virker almindeligt. Hvor min fordom nok lidt er at det primært er folk fra boligblokke der gør i sådan noget. Ved dog også godt at en del mere kreative kendisser har et meget afslappet forhold til stoffer. Det overrasker mig dog en del det du skriver med at advokater bruger det. De bør jo ikke ligefrem være i tvivl om at det er ulovligt, og tænker også at det kan have store konsekvenser for dem hvis det kommer frem. Hvorfor det undrer mig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 12:48

Artem skrev:Jeg vil gerne indrømme at min kendskab til hvad forskellige stoffer gør er rimelig lille. Jeg er ikke farmaceut og kan ikke se at det er relevant for mig at vide. Hvorfor jeg ikke gider at spilde min tid på at sætte mig ind i hvad de forskellige ting gør.
Som sådan er det også ligegyldigt hvad de forskellige stoffer gør i deres rene form, for et af problemerne ved at købe stoffer af den kriminelle underverden er at man reelt ikke er sikker på hvad det er man køber og indtager.
Det er bla. den helbreds risiko jeg ikke kan forstå at folk er villige til at udsætte sig selv for. Sammen med at de med deres køb er med til at støtte de kriminelle bander osv.

På den måde gør det en meget stor forskel for mig om det er lovligt eller ej, for hvis det er lovligt, vil det blive solgt under kontrollede former og hvor myndighederne er med til at sikre at der ikke er rottegift og andre mærkelige ting i det.
Helt generelt er jeg heller ikke tryg ved at omgås påvirkede mennesker, og deres køb af ulovligt stoffer gør at de omgås nogle grupper af mennesker jeg intet vil have med at gøre.

Jeg hører forøvrigt til dem som er meget glade for rygeloven, hvor det efterhånden er meget få der ryger, og hvor håber at det en dag bliver helt forbudt.
Med alkohol, så har jeg selv et meget moderat forbrug, hvor det kun er en håndfuld gange om året ved særlige begivenheder at jeg drikker, og helt ærligt så var jeg helst fri, for kan ikke lide smagen, men drikker alene for at være "normal".
Jeg har dog større forståelse for alkohol, som handler om at det jo ikke bare er et rusmiddel, men rent faktisk en drikkevare som en del godt kan lide med øl og vin. Hvor jeg kender mange som godt bare kan nyde en enkelt eller to, hvor det altså ikke handler om at blive fuld.


Jeg kan godt forstå det moralske perspektiv i det, men forestillingen om hvem man så må omgive sig med, er overdreven.

For at tage det første først, så er der helt grundlæggende - som jeg skrev i den tråd, som denne tråd er inspireret af - etiske problemer med rigtig mange ting man indtager, - fx vin fra Sydafrika, chokolade og kaffe fra Sydamerika, billigt tøj fra Asien. Produktionen af mange af de ting er baseret på udbytningen af andre mennesker, så skulle man være konsekvent, skulle man være helt sikker på at intet af det man købte indgik i en moralsk forkastelig kæde. Der er mange penge på spil for narkobaronerne i Colombia, ingen tvivl om det, men det er der godt nok også for H&M og Zara. Deres ting ville koste det 4-dobbelte, hvis det kan gøre det, hvis ikke de kunne få lortet produceret af børn i Thailand, Kina og Indien.

I forhold til hvem man nødvendigvis må omgive sig med, så gror dem jeg kender deres svampe derhjemme. Man køber et svampekit over nettet, samler sporer, og så høster man ellers løs i en uendelig cyklus. Der er ingen ofre og ingen skumle typer. Det samme med pot. Jeg kender 2 der gror i deres haver og deres høst alene kan holde 30 mennesker med hjemmeproduceret pot i år. Ingen rockere og ingen bander, der bliver ikke engang udvekslet penge. Måske bytter man i stedet for fx svampe eller en 6-pack.
Ifht. narkohandlere, altså de skumle typer, så har de fleste jeg kender en fast dealer, som kommer sammen med en anden og så udveksles der og så skrider de igen. Der er intet miljø man bliver suget ind i. De har en interesse i at holde sig på god fod med deres casual users, så de opfører sig ordentligt. Der er stor konkurrence i København og det er sindssygt nemt at finde sig en anden forhandler, hvis man har en dårlig oplevelse med én. På den måde skaber udbud og efterspørgsel en form for tryghed for almindelige brugere. Det gælder også i forhold til kvaliteten af stoffet. Jeg medgiver, at der altid er en risiko for, at det man tager, er noget andet end det giver sig ud for at være. Derfor bruges der fx også tests på tingene.

I forhold til helbredet, så er det sindssygt vigtigt at være ansvarlig inden man indtager et rusmiddel, hvad enten det er alkohol eller andre ting. Både for sin egen skyld og menneskerne omkring en. Har man en dårlig periode og tendens til at blive en angry drunk i sådanne perioder, så skal man prøve at lade være med at drikke. Overvejer man at tage noget som helst, så skal man sætte sig ind i det først. Krydseffekter med andre medikamenter (fx blodtrykssænkende medicin), særlig fare ved bestemte lidelser. I nogle tilfælde ville det være spild at tage et stof, fordi det medikament, man er på, forhindrer stoffet i at virke. Det er fx tilfældet med SSRI (antidepressiver) og MDMA.

Jeg kan ikke bakke op om at folk tager noget som helst på en uansvarlig måde. Jeg synes man skylder sig selv og de mennesker, der elsker en at have tjek på tingene. Man skal passe på sig selv og hinanden. Gjorde de det dog alligevel, ville jeg dog tale med dem om det frem for at fordømme det.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf paint » 9. feb 2018, 12:53

Akehurst2 skrev:Altså, når man ser på st¢rrelsen af hashmarkedet i Danamrk og på bandekrigen om adgang til markedet, så forstår jeg faktisk ikke, man kan tro, brugen ikke er udbredt.


Noget andet man heller ikke hører så meget om, er hvor tit det går galt for nogle - når de tager/prøver diverse stoffer. Jeg har til gengæld set en hel del af dem, når de er kommet ind på en psykiatrisk afdeling med hashpsykoser og galoperende psykoser, fordi at lige netop de, ikke kunne tåle det.

Nogle mennesker, kan tage stoffer. Men der er andre, som absolut IKKE skal røre ved det. Der er noget psykisk-russisk roulette over det. Er man skrøbelig, psykisk set, måske endda uden selv at vide det, kan det gå helt galt.

Men hvor ofte det går galt, er ikke noget man hører ret meget om - især ikke når det er kendte mennesker, som vel ikke ligefrem har lyst til at alle skal vide, at de har været inde og runde en evt. lukket afdeling.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Artem » 9. feb 2018, 13:07

LaScrooge skrev:
Artem skrev:Jeg vil gerne indrømme at min kendskab til hvad forskellige stoffer gør er rimelig lille. Jeg er ikke farmaceut og kan ikke se at det er relevant for mig at vide. Hvorfor jeg ikke gider at spilde min tid på at sætte mig ind i hvad de forskellige ting gør.
Som sådan er det også ligegyldigt hvad de forskellige stoffer gør i deres rene form, for et af problemerne ved at købe stoffer af den kriminelle underverden er at man reelt ikke er sikker på hvad det er man køber og indtager.
Det er bla. den helbreds risiko jeg ikke kan forstå at folk er villige til at udsætte sig selv for. Sammen med at de med deres køb er med til at støtte de kriminelle bander osv.

På den måde gør det en meget stor forskel for mig om det er lovligt eller ej, for hvis det er lovligt, vil det blive solgt under kontrollede former og hvor myndighederne er med til at sikre at der ikke er rottegift og andre mærkelige ting i det.
Helt generelt er jeg heller ikke tryg ved at omgås påvirkede mennesker, og deres køb af ulovligt stoffer gør at de omgås nogle grupper af mennesker jeg intet vil have med at gøre.

Jeg hører forøvrigt til dem som er meget glade for rygeloven, hvor det efterhånden er meget få der ryger, og hvor håber at det en dag bliver helt forbudt.
Med alkohol, så har jeg selv et meget moderat forbrug, hvor det kun er en håndfuld gange om året ved særlige begivenheder at jeg drikker, og helt ærligt så var jeg helst fri, for kan ikke lide smagen, men drikker alene for at være "normal".
Jeg har dog større forståelse for alkohol, som handler om at det jo ikke bare er et rusmiddel, men rent faktisk en drikkevare som en del godt kan lide med øl og vin. Hvor jeg kender mange som godt bare kan nyde en enkelt eller to, hvor det altså ikke handler om at blive fuld.


Jeg kan godt forstå det moralske perspektiv i det, men forestillingen om hvem man så må omgive sig med, er overdreven.

For at tage det første først, så er der helt grundlæggende - som jeg skrev i den tråd, som denne tråd er inspireret af - etiske problemer med rigtig mange ting man indtager, - fx vin fra Sydafrika, chokolade og kaffe fra Sydamerika, billigt tøj fra Asien. Produktionen af mange af de ting er baseret på udbytningen af andre mennesker, så skulle man være konsekvent, skulle man være helt sikker på at intet af det man købte indgik i en moralsk forkastelig kæde. Der er mange penge på spil for narkobaronerne i Colombia, ingen tvivl om det, men det er der godt nok også for H&M og Zara. Deres ting ville koste det 4-dobbelte, hvis det kan gøre det, hvis ikke de kunne få lortet produceret af børn i Thailand, Kina og Indien.

I forhold til hvem man nødvendigvis må omgive sig med, så gror dem jeg kender deres svampe derhjemme. Man køber et svampekit over nettet, samler sporer, og så høster man ellers løs i en uendelig cyklus. Der er ingen ofre og ingen skumle typer. Det samme med pot. Jeg kender 2 der gror i deres haver og deres høst alene kan holde 30 mennesker med hjemmeproduceret pot i år. Ingen rockere og ingen bander, der bliver ikke engang udvekslet penge. Måske bytter man i stedet for fx svampe eller en 6-pack.
Ifht. narkohandlere, altså de skumle typer, så har de fleste jeg kender en fast dealer, som kommer sammen med en anden og så udveksles der og så skrider de igen. Der er intet miljø man bliver suget ind i. De har en interesse i at holde sig på god fod med deres casual users, så de opfører sig ordentligt. Der er stor konkurrence i København og det er sindssygt nemt at finde sig en anden forhandler, hvis man har en dårlig oplevelse med én. På den måde skaber udbud og efterspørgsel en form for tryghed for almindelige brugere. Det gælder også i forhold til kvaliteten af stoffet. Jeg medgiver, at der altid er en risiko for, at det man tager, er noget andet end det giver sig ud for at være. Derfor bruges der fx også tests på tingene.

I forhold til helbredet, så er det sindssygt vigtigt at være ansvarlig inden man indtager et rusmiddel, hvad enten det er alkohol eller andre ting. Både for sin egen skyld og menneskerne omkring en. Har man en dårlig periode og tendens til at blive en angry drunk i sådanne perioder, så skal man prøve at lade være med at drikke. Overvejer man at tage noget som helst, så skal man sætte sig ind i det først. Krydseffekter med andre medikamenter (fx blodtrykssænkende medicin), særlig fare ved bestemte lidelser. I nogle tilfælde ville det være spild at tage et stof, fordi det medikament, man er på, forhindrer stoffet i at virke. Det er fx tilfældet med SSRI (antidepressiver) og MDMA.

Jeg kan ikke bakke op om at folk tager noget som helst på en uansvarlig måde. Jeg synes man skylder sig selv og de mennesker, der elsker en at have tjek på tingene. Man skal passe på sig selv og hinanden. Gjorde de det dog alligevel, ville jeg dog tale med dem om det frem for at fordømme det.

Du har ret i at det er meget svært at være en fuldstændig moralsk forbruger. Det er jeg heller ikke.

Synes du bagatelliserer det helt vildt med at det rent faktisk er ulovligt, og hvor kommer det milliard marked som banderne slå om fra hvis alle dyrker deres stoffer der hjemme?

Helt generelt forstå jeg bare slet ikke behovet for at indtage rusmidler?
Det er ikke fordi jeg fordømmer folk der gør det, er mest bare uforstående over for hvorfor de gør det? Og synes det er dumt, da de udsætter sig selv for en fare ved det, som for mig at se er helt unødvendigt.
5
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf vibbsen » 9. feb 2018, 13:13

Altså...Nu er jeg jo ved at være en gammel halvkedelig husmor...Men i mine "unge dage" da jeg var fast deltager på Smuk Fest, der røg jeg da gerne med på en joint hvis den blev budt rundt. Det skete kun der og kun hvis jeg blev budt af folk som jeg kendte...Det er dog næsten 20 år siden jeg tog mit sidste hvæs...Det resulterede nemlig i at jeg fik i brædderne på ægte tegneserie maner og tilbragte resten af min festival med at ligge og brække mig....Så var jeg ligesom færdig med den slags. Jeg fik hverken en hash-psykose eller noget som helst andet. Jeg havde det bare som den gang i 9.klasse hvor jeg drak tequila til sidste skoledag og endte med at kaste op i min mors blomsterbed (Hvorefter jeg var færdig med at drikke tequila) eller dengang hvor jeg spillede Fernet Branca Mikado og endte med at stå og brække mig i hul 15 på min venindes mors minigolfbane (Og var dermed færdig med at drikke Fernet Branca).

For mig var det med at tage et hvæs noget jeg gjorde på Smuk Fest. Og ellers ikke. De 2 ting hang sammen. Var jeg ikke til Smuk Fest så gjorde jeg det aldrig. Og jeg kunne heller aldrig have drømt om at tage andre former for stoffer. Den med jointen. Det var en del af hyggen og oplevelsen på Smuk.

Så vidt vides så har stoffer aldrig været særlig populære i min omgangskreds. Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Men det er bare ikke noget vi har gjort os i. Da vi var yngre drak vi meget sprut. Idag drikker vi afskyeligt meget rødvin....Men stoffer...Det gør vi os ikke i....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 13:17

abcd skrev:
LaScrooge skrev:Er det selve det, at et "stof" har bidraget med noget positivt til mit liv, der får klokkerne til at ringe? Hvorfor egentlig? Det er der virkelig mange ting der gør, så hvad er det særligt forfærdelige ved, at svampe og MDMA ar gjort det?


Jeg tror det er fordi det signalerer at rusen bliver noget primært i stedet for at være noget der ledsager noget andet. Hvis jeg er til fest, kan jeg godt lide at drikke lidt alkohol, men det er festen der er den positive oplevelse, og det ville være en positiv oplevelse uden alkohol, alkoholen forstærker det bare lidt. Tilsvarende hvis jeg sad og så en film og spiste Pringles.

Og så synes jeg der er den væsentlige forskel på alkohol og det andet at når jeg senere i dag åbner en øl, kan jeg indtage den uden ledsagende rus overhovedet, jeg drikker den kun fordi jeg synes den smager godt, og jeg skal ikke have flere bagefter. Jeg forestiller mig ikke at man spiser svampe uden at det er for at opnå rusen.


Okay, det kan jeg godt forstå, det med at rusen bliver det primære. Det giver lidt junkieassociationer, chasing the red dragon. Og jeg tænker at du har ret i, at det er sådan nogle bruger rusmidlerne - for at blive fucked. Ligesom nogle drikker alene for at blive fulde.

Jeg synes dog ikke at det beskriver den måde, jeg og mine venner bruger disse ting på. Vi har positive oplevelser sammen, med og uden diverse rusmidler, og det meste af den tid, vi tilbringer sammen, er uden. Rusmidlerne kan forstærke oplevelserne, ligesom du skriver at alkohol gør, eller de kan være en ting vi gør sammen - fx at tage svampe. Så planlægger vi fx en tur i shelter, køber lækker mad, masser af champagne, bær og frugter, juice, musikinstrumenter og så tripper vi sammen. Og at trippe her er ikke at kokse ud i hver vores fucked verden, adskilt fra hinanden. Det er meget sociale oplevelser, hvor vi snakker og griner til vi får ondt i kæberne og finder på sjove ting. Der er sindssygt meget fællesskab over det og der er altid minimum et par stykker med, som ikke er på andet end drinks.

Jeg synes egentlig ikke, at der er en reel forskel på alkohol og resten. Basalt set handler det om oplevelser, man har med hinanden og jeg synes ikke at oplevelserne bliver falske eller mister værdi, fordi de indeholder MDMA eller svampe. Det er bare et andet supplement end alkohol.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 13:31

Artem skrev:Du har ret i at det er meget svært at være en fuldstændig moralsk forbruger. Det er jeg heller ikke.

Synes du bagatelliserer det helt vildt med at det rent faktisk er ulovligt, og hvor kommer det milliard marked som banderne slå om fra hvis alle dyrker deres stoffer der hjemme?

Helt generelt forstå jeg bare slet ikke behovet for at indtage rusmidler?
Det er ikke fordi jeg fordømmer folk der gør det, er mest bare uforstående over for hvorfor de gør det? Og synes det er dumt, da de udsætter sig selv for en fare ved det, som for mig at se er helt unødvendigt.


Jeg tror at folk tager rusmidler - som i mine øjne dækker over alt, man indtager, der udløser belønningsstoffer - fordi det føles godt, simpelthen. Og hvorfor ikke gøre noget, der får en til at føle sig godt tilpas?

Som jeg skrev tidligere, så gør det, at det er ulovligt, det ikke automatisk forkert i mine øjne. Love kan godt være forfejlede. Jeg forstår fx ikke hvorfor svampe er ulovlige, eller LSD. LSD kan en kemiker lave derhjemme af ting han eller hun køber over nettet. Det samme med MDMA og DMT. Hvor er de kriminelle bagmænd i dén sammenhæng?

Det er rigtig, at der er masser af klam kriminalitet der omgiver hashmarkedet og fx salg af kokain, ketamin og alle de stoffer dér. Men jeg forstår så heller ikke hvorfor hash og pot er ulovligt. Hvorfor kan folk ikke få lov til at gro det og ryge det som det passer dem? Den kriminelle underverden eksisterer primært fordi det er ulovligt for folk at gro det selv. De andre stoffer er det sværere med, men det er så heller ikke ting, jeg tager, eller synes er fede.
0
And we both know: I will be delicious
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Nacaw » 9. feb 2018, 13:44

Mange skriver her, at man har været ung og dum da man prøvede X og nu skal jeg aldrig prøve det igen. Jeg vil udfordre den holdning, og tværtimod postulere at jo klogere og ældre man bliver, jo mere giver det mening at prøve. I hvert fald hvis man er villig til at sætte sig ind både de fysiologiske og psykologiske aspekter.

Udover de åbenlyse medicinsk behandlingsmuligheder ved MDMA, psilocybin og cannabis, er der også lavet nogle få studier af 'recreational use', f.eks. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3308357/ replikeret i https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27578767.

Bevares, det er ikke udgivet i The Lancet eller tilsvarende journaler, men det er tankevækkende resultater alligevel.

Giffiths’ study involved 18 healthy adults, average age 46, who participated in five eight-hour drug sessions with either psilocybin — at varying doses — or placebo. Nearly all the volunteers were college graduates and 78% participated regularly in religious activities; all were interested in spiritual experience.

Fourteen months after participating in the study, 94% of those who received the drug said the experiment was one of the top five most meaningful experiences of their lives; 39% said it was the single most meaningful experience.

Critically, however, the participants themselves were not the only ones who saw the benefit from the insights they gained: their friends, family member and colleagues also reported that the psilocybin experience had made the participants calmer, happier and kinder.


Det er unægteligt helt åndssvagt meget potentiale at smide på gulvet ved at sige 'alle stoffer er skadelige'. Jeg tror på de om 50 år vil gøre grin med at cigaretter og alkohol var lovligt, mens psykedelisk stoffer var ulovlige. Fordi det bliver så åbenlyst, at burde være omvendt :ninja:
Senest rettet af Nacaw 9. feb 2018, 14:02, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Pax Romana » 9. feb 2018, 13:49

Nu har jeg aldrig prøvet kokain eller andet, men jeg har været ”høj” på adrenalin mange gange. Det siges at virkningen er lidt den samme. Det er en helt fantastisk følelse, så jeg kan da godt forstå at det tiltaler mange at bruge disse stoffer.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 9. feb 2018, 13:49

paint skrev:
Akehurst2 skrev:Altså, når man ser på st¢rrelsen af hashmarkedet i Danamrk og på bandekrigen om adgang til markedet, så forstår jeg faktisk ikke, man kan tro, brugen ikke er udbredt.


Noget andet man heller ikke hører så meget om, er hvor tit det går galt for nogle - når de tager/prøver diverse stoffer. Jeg har til gengæld set en hel del af dem, når de er kommet ind på en psykiatrisk afdeling med hashpsykoser og galoperende psykoser, fordi at lige netop de, ikke kunne tåle det.

Nogle mennesker, kan tage stoffer. Men der er andre, som absolut IKKE skal røre ved det. Der er noget psykisk-russisk roulette over det. Er man skrøbelig, psykisk set, måske endda uden selv at vide det, kan det gå helt galt.

Men hvor ofte det går galt, er ikke noget man hører ret meget om - især ikke når det er kendte mennesker, som vel ikke ligefrem har lyst til at alle skal vide, at de har været inde og runde en evt. lukket afdeling.


Men så er det jo heller ikke helt vilkårligt hvem det rammer, og det synes jeg hører med. Til gengæld synes jeg at narkotikavejledningen herhjemme er decideret uansvarlig, fordi den ikke forklarer reelt om hvilke ting, man skal være opmærksom på. Det er mere efter just say no, så sker der ingenting-formlen, og det ved man jo ikke fungerer. Sundhedsstyrelsens hjemmeside er totalt ubrugelig, der er ikke engang en rangordning af hvilke stoffer der er de farligste. Det er noget a la "Du kan ikke vide hvordan du reagerer på det, så alle stoffer er potentielt meget farlige." og med et snuptag blev pot og heroin placeret i samme kategori. Det er jo vanvittigt uansvarligt. Hvis nu udgangspunktet var pragmatisk og handlede om, at folk kan finde på at eksperimentere med disse ting, og at det derfor er vigtigt at vi giver brugbare oplysninger om hvordan man kan gøre det på en mere sikker måde, så ville det gøre en forskel. Fx hvordan man regner mængder ud, at det er fornuftigt at bruge en vægt, hvordan man tester et stof, hvilke omgivelser er det bedst at gøre det i (det, der kaldes set and setting), hvad gør du hvis du får det dårligt, du skal drikke lidt mere end normalt, men ikke for meget og det er bedre at drikke juice og saftevand end rent vand, hvad skal du være opmærksom på i.fht. krydseffekter med andre stoffer og medicin, er der fysiske og psykiske tilstande, som er særligt farlige at tage stoffer på, etc - som eksempler på information, som måske kunne minimere tilfældene af hændelser, der går galt.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"