Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2018, 09:32

Jeg bor i en dele-lejlighed med en veninde og min søn. Vi har boet der siden september 2017.

For at gøre en meget lang historie kort så er der slem fugt i lejligheden og hvid væg svamp. Vi har haft en kamp med udlejer om at få lavet det, og udlejer gik til sidst med til at lave udluftningskanaler i hele lejligheden. Det har dog ikke hjulpet for fugten spreder sig stadig i mit soveværelse, det sted hvor fugten startede. Grunden til at der blev lavet udluftningskanaler var fordi, man vurdere at de nye vinduer i lejligheden var for tætte, og derfor kom der ikke nok luft ind, så indeklimaet var dårligt... Ærligtalt ved jeg ikke hvordan det fungere i henhold til fugten...

Både min roomie og jeg har været utrolig syg som følge af fugten. Vi har begge gået sygemeldt i en periode, fordi vi ikke kunne få bugt med hoste, lungebetændelse, astma og høje infektionstal. D. 1 januar 2018 beslutter jeg mig for at tage hjem til min mor og bo, fordi min søn kommer hjem fra juleferie, og jeg ikke kan forsvare at han skal lide på samme måde under fugten.

Jeg få det instinktivt bedre efter meget kort tid hos min mor.

Jeg giver udtryk for til min veninde, at jeg gerne ser at vi siger lejligheden op, da jeg ikke føler at jeg har lyst til at bo der mere. Det vil hun dog ikke være med til, da hun ikke har råd til at flytte.

Grundet eksamener har jeg nu været i lejligheden, mens min søn har været hos sin far en periode grundet fugten, og nu er jeg syg igen. Jeg var til læge i morges, og har lungebetændelse og et meget højt infektionstal. Jeg har nærmest ikke været udenfor grundet eksamenslæsning, og jeg har ikke udsat mig selv for noget, der som sådan har kunne gøre mig syg, udover lejligheden.

Jeg har endnu engang skrevet til min veninde efter lægebesøget i dag, at jeg ønsker at lejligheden opsiges,eller at hun finder en der kan overtage min del, da jeg af helbredsmæssige årsager ikke kan bo i lejligheden sammen med min søn. Hun har ikke svaret på beskeden.

Problemstillingen er at vi har skrevet under på den samme lejekontrakt, og derfor dækker vi for hinanden solidarisk, hvis en af os flytter uden videre. Vi har været rigtig gode veninder igennem mange år, og kender hinandens familier osv. Og derfor ønsker jeg ikke at være uvenner med hende. Men jeg må også bare sande, at jeg helbredsmæssigt ikke kan bo i lejligheden længere.

Vi har kontaktet teknisk forvaltning, men det er en længere process, da udlejer slet ikke er samarbejdsvillig og har et halvt år til at udbedre skaden.

Hvad kan jeg gøre i denne her situation?
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 09:46

Jeg var flyttet, koste hvad det koste vil.

Intet venskab er så meget værd at sygdom og dårligt helbred er en fair pris at betale for at beholde venskabet.
De konsekvenser f.eks. skimmelsvamp kan have ikke bare nu, men også resten af dit liv, og det barns liv overvejer langt hensynet til din venindes økonomi.

Jeg synes hun er egoistisk at prøve at tvinge ikke bare dig, men også din søn til at bo i et hjem der gør jer syge. Hvis hun holder af jer, så slipper hun jer fri og indvilger i at finde en løsning.
8
...
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2018, 09:47

Nomine skrev:Kan I ikke finde noget nyt sammen og så hjælpes ad med udgifterne så hun har mulighed for at rykke med?

Alternativt så synes jeg du skal opsige det for dit vedkommende og så passe på dig selv og din søn.

Jeg håber andre byder ind med en masse svar om hvordan du får udlejer til at betale for flytning og meget mere - det lyder helt vildt at det bare forbliver så slemt at I bliver syge uden at udlejer skal ordne det/sørge for genhusning.



Vi nævnte genhusning for udlejer, men det valgte hun fuldstændig at se henover.

Problemstillingen er at min veninde er ret presset økonomisk lige pt. Og derfor ikke har råd til at flytte. Jeg har tilbudt hende, at vi kan finde noget andet at bo i sammen, men hun er ikke lydhør overfor forslaget.

Tak for dit input :)
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 09:54

Honningprut skrev:
Nomine skrev:Kan I ikke finde noget nyt sammen og så hjælpes ad med udgifterne så hun har mulighed for at rykke med?

Alternativt så synes jeg du skal opsige det for dit vedkommende og så passe på dig selv og din søn.

Jeg håber andre byder ind med en masse svar om hvordan du får udlejer til at betale for flytning og meget mere - det lyder helt vildt at det bare forbliver så slemt at I bliver syge uden at udlejer skal ordne det/sørge for genhusning.



Vi nævnte genhusning for udlejer, men det valgte hun fuldstændig at se henover.

Problemstillingen er at min veninde er ret presset økonomisk lige pt. Og derfor ikke har råd til at flytte. Jeg har tilbudt hende, at vi kan finde noget andet at bo i sammen, men hun er ikke lydhør overfor forslaget.

Tak for dit input :)


Det smarte ved hvis I ville flytte sammen er jo at det ikke ville være en meget større udgift at få hendes ting med, som du jo kunne være flink at betale.

Hvis hun ikke er lydhør for andre forslag, end at bo i den lejlighed så virker det som om det er mere af lyst end af nød hun vælger at bo der, og så synes jeg ærlig talt hun må sejle i sin egen sø, og blive boende selv - uden dig. Hun kan jo ikke tvinge dig til at blive boende indtil den dag hun selv er villig til at flytte - hvis nogensinde.

Hvis det her ender med at ødelægge jeres venskab, er det ikke dig der har ødelagt det.
2
...
Petrix
Indlæg: 3752
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Petrix » 30. jan 2018, 10:25

Kan du ikke afholde udgifterne til flytning, og evt. Tilbyde hende at bo til den samme husleje.
Du skal selvfølgelig have mest plads.
Hvis ikke hun er interesseret i at finde en løsning, så ville jeg ofre venskabet.
1
27102021
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2018, 10:33

Nomine skrev:
Honningprut skrev:
Nomine skrev:Kan I ikke finde noget nyt sammen og så hjælpes ad med udgifterne så hun har mulighed for at rykke med?

Alternativt så synes jeg du skal opsige det for dit vedkommende og så passe på dig selv og din søn.

Jeg håber andre byder ind med en masse svar om hvordan du får udlejer til at betale for flytning og meget mere - det lyder helt vildt at det bare forbliver så slemt at I bliver syge uden at udlejer skal ordne det/sørge for genhusning.



Vi nævnte genhusning for udlejer, men det valgte hun fuldstændig at se henover.

Problemstillingen er at min veninde er ret presset økonomisk lige pt. Og derfor ikke har råd til at flytte. Jeg har tilbudt hende, at vi kan finde noget andet at bo i sammen, men hun er ikke lydhør overfor forslaget.

Tak for dit input :)



Har du råd til at lægge ud for flytningen?


Umiddelbart kunne jeg godt lægge ud for flytningen. Uden problemer.


Hun har endnu ikke svaret på min besked. Jeg har også prøvet at ringe til hende. Så jeg er lidt "spændt" på, hvad hun tænker lige nu.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Mi55y » 30. jan 2018, 10:47

Jeg har også været i den situation med en delelejlighed med en veninde. Jeg skulle efter endt uddannelse flytte tilbage til hjemegnen, og gav hende 6 måneders varsel. Hun valgte at blive boende. Da der var under en måned til, jeg skulle flytte, ville hun pludselig også flytte ud samtidig - og mente derfor ikke, at jeg havde ret til min del af den forudbetalte husleje, men at den skulle gå til de 3 måneders opsigelse. Lots of drama og en lang historie kort - jeg gav mig, vinkede farvel til de ca. 10.000,- og har stadig veninden i dag. I dag er jeg glad for, at jeg slugte den kamel, da vores venskab stadig her 10 år senere er mig meget kært. Så hvis du har muligheden for at lette den økonomiske byrde for hende ved en flytning, kunne det være et kompromis. Men hvis hun stadig er stejl, så ville jeg nok undersøge, hvad mine juridiske muligheder er - for så er hun derude, hvor hun ikke kan være det bekendt og sætter dig i en umulig situation.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Daine » 30. jan 2018, 10:48

Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår: I har begge skrevet under på lejekontrakten, og dermed kan du ikke flytte hvis hun ikke vil? Kan du ikke bare opsige din del af kontrakten og så har du tre måneders opsigelse, hvorefter du er ‘fri’? Det lyder da lidt underligt, hvis du på den måde kan blive stavnsbundet til en lejelejlighed du ikke længere ønsker at bo i.

Derudover er jeg enig med alle andre: Kom væk mens dit og din søns helbred endnu ikke har taget varig skade.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Honningprut » 30. jan 2018, 10:51

Daine skrev:Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår: I har begge skrevet under på lejekontrakten, og dermed kan du ikke flytte hvis hun ikke vil? Kan du ikke bare opsige din del af kontrakten og så har du tre måneders opsigelse, hvorefter du er ‘fri’? Det lyder da lidt underligt, hvis du på den måde kan blive stavnsbundet til en lejelejlighed du ikke længere ønsker at bo i.

Derudover er jeg enig med alle andre: Kom væk mens dit og din søns helbred endnu ikke har taget varig skade.


Jo det ville jeg nok godt kunne, tænker jeg. Udlejer sagde bare at vi hæfter for hinanden solidarisk, hvis en vælger at flytte.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf billiebean » 30. jan 2018, 10:55

Honningprut skrev:
Daine skrev:Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår: I har begge skrevet under på lejekontrakten, og dermed kan du ikke flytte hvis hun ikke vil? Kan du ikke bare opsige din del af kontrakten og så har du tre måneders opsigelse, hvorefter du er ‘fri’? Det lyder da lidt underligt, hvis du på den måde kan blive stavnsbundet til en lejelejlighed du ikke længere ønsker at bo i.

Derudover er jeg enig med alle andre: Kom væk mens dit og din søns helbred endnu ikke har taget varig skade.


Jo det ville jeg nok godt kunne, tænker jeg. Udlejer sagde bare at vi hæfter for hinanden solidarisk, hvis en vælger at flytte.


Hvad betyder det i praksis? Altså at I hæfter solidarisk.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Daine » 30. jan 2018, 10:57

Honningprut skrev:
Daine skrev:Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår: I har begge skrevet under på lejekontrakten, og dermed kan du ikke flytte hvis hun ikke vil? Kan du ikke bare opsige din del af kontrakten og så har du tre måneders opsigelse, hvorefter du er ‘fri’? Det lyder da lidt underligt, hvis du på den måde kan blive stavnsbundet til en lejelejlighed du ikke længere ønsker at bo i.

Derudover er jeg enig med alle andre: Kom væk mens dit og din søns helbred endnu ikke har taget varig skade.


Jo det ville jeg nok godt kunne, tænker jeg. Udlejer sagde bare at vi hæfter for hinanden solidarisk, hvis en vælger at flytte.

Den udlejer er jo også skudt i roen. Jeg ville nok prøve at tage fat i LLO, huslejenævnet(?), google eller alternativt en advokat for at tjekke op på reglerne. Hvad står der i din kontrakt? For ja, I hæfter nok solidarisk så længe I bor sammen, men når du først er flyttet, så hæfter du jo ikke for mere.
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Mi55y » 30. jan 2018, 10:58

Problemet ved at hæfte solidarisk er vel, at et evt. depositum stadig vil være bundet i lejligheden? Kan da ikke forestille mig, at Honningprut hænger på noget udover depositummet ved en senere istandsættelse, hvis veninden engang flytter.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Charly » 30. jan 2018, 11:00

Mener udlejer mon ikke, at hvis den ene flytter og den anden bliver, så hænger den der bliver på hele huslejen? Og at et depositum først kan opgøres, hvis begge fraflytter?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Ficus » 30. jan 2018, 11:01

Tænker også om udlejer på en måde kan mene at du ikke får noget indskud tilbage, hvis du fraflytter og roomie ikke gør. Selvom det måske er mærkeligt at kalde det at hæfte solidarisk.
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Min roomie og jeg er ikke enig om opsigelse af vores fælles lejlighed

Indlægaf Charly » 30. jan 2018, 11:01

Jeg synes i øvrigt at du er i din gode ret til at opsige din del af lejemålet. Du kan da ikke bo et sted, der gør dig så syg, og slet ikke med et barn.
0

Tilbage til "Livets forhold"