Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Ubiquitous » 7. feb 2018, 16:49

Purple Haze skrev:
Grissebassen skrev:
Jeg sidder heller ikke inde med en løsning i ærmet. I så fald ville jeg gå ind i politik. Jeg synes heller ikke, der er noget odiøst i at sælge sig selv. Problemet er bare, at en hver idiot kan putte en luftpumpe op bag i på sig selv og pumpe til. Jeg synes derimod, der er noget odiøst i, hvis chefen ukritisk vælger ham, med luftpumpen i røven, uden også at opdage hende ovre i hjørnet, som måske er mere kvalificeret til det, som Hr. Luftpumpe gør krav på. Og det har jeg desværre set et par gange efterhånden i indtil videre korte karriere.

Om min idealisme her er præget af, at jeg primært har arbejdet på mindre arbejdspladser, ved jeg ikke. Men det kunne jo være et sted at starte i forhold til at ændre vores arbejdskultur.

I forhold til iværksætteri, tror jeg det er en del mere kompliceret, end du opstiller det.
Der er sjovt nok flere af de virksomheder, der bliver opstartet af mænd, der overlever de første år, end dem, der bliver startet af kvinder, hvilket man mener skyldes en skæv branchefordeling mellem kønnene. Og der er også en sammenhæng mellem, at en kvindelig iværksættere oftere går nedenom og hjem, hvis kvinden har små børn. Det tror jeg, kan være med til at afskrække kvinder.
Men jeg er helt sikker på, at det løser sig selv med tiden.

Jeg tror nemlig at kvinder nok skal indhente mænd på det område helt af sig selv. Af hvad jeg hurtigt kan researche mig til, så har kvinder, hvis mødre var er iværksætter en overraskende større chance for at klare sig. Der er allerede 50% flere kvinder, der starter virksomhed, end i 2001. Jeg kan ikke finde tal på, hvordan det så ud for en generation siden. Men det må formodes, at vi ikke skal ret langt tilbage i historien, for at det var usædvanligt for kvinder at starte egen virksomhed.
Så i forhold til iværksætteri, tror jeg egentlig mest det handler om, at vi befinder os på et punkt i udviklingen, hvor kvinder ikke har haft ligeså meget løbetid som mænd til at komme i gang, men at der såmænd nok skal komme skub i tingene, så snart de har lidt mere tradition bag sig.


Faldt over denne artikel og kom til at tænke på diskussionen herinde.
Indrømmet har jeg ikke læste hele artiklen, og kun skimmet den MEGET let - men fik indtrykket at det forfatteren efterlyser er de mere feminine værdier hos ledere, hvilket måske går i meget god tråd med debatten her:
https://www.magisterbladet.dk/news/2018 ... ligeledere

Edit. Så fik jeg læst den, og tænker den er meget relevant.
Også selvom den er noget karikeret.


Tja, han omtaler stort set udelukkende den skrøbelige leder som "hun", men jeg opfatter ikke de bløde værdier som feminine. Jeg arbejder i en ekstremt mandsdomineret og teknisk tung branche, så jeg har ikke arbejdet sammen med særlig mange kvinder. På min nuværende virksomhed er følelser ikke noget der bliver taget op, så det ser jeg som min opgave, fordi jeg mener det er vigtigt. Til gengæld bliver der talt om det, når nogen (mig) spiller bolden op. Jeg er bestemt ikke leder og er i øvrigt også mand, men det kan jeg ikke forstå skulle være en hindring. Jeg vil meget hellere snakke om følelser end teknik. Hvis det ikke er sjovt at gå på arbejde, så kan det være ligemeget, hvor cutting edge de tekniske løsninger er, eller hvor mange penge man tjener, for den sags skyld.

Jeg mener faktisk at man, i hvertfald til en vis grad, har de ledere man fortjener, og derfor triggede Grisebassen indlæg mig. Når jeg sidder i en situation, hvor jeg ser at lederen overser nogle kompetencer, så tager jeg da fat i lederen, men i sidste ende kræver det også en risikovillighed og ansvarlighed fra den kompetente medarbejders side. Det er let at sidde i kaffestuen og brokke sig.

Jeg mener, at jeg er mindst lige så ansvarlig for at skabe en arbejdsplads, hvor jeg og mine kolleger trives, som lederne er, og jeg har ikke ret meget til overs for folk, der ikke tager det ansvar på sig. Har feminismen noget at sige om ansvar? Det virker ikke sådan. Derimod virker det som om, at der bliver fokuseret rigtigt meget på ofre.
0
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Kaffe » 10. feb 2018, 18:48

Purple Haze skrev:
Kaffe skrev:Man kan jo ikke vide, hvad folk gør og ikke gør, og hvilke kampe de kæmper.


Så længe de sidder og harselere over at andre synes noget er vigtigt de ikke er enige i, gør de i hvert fald ikke.


Jo.....altså det ene udelukkermikke det andet. Det er meget ulogisk :gruble: Det er jo netop meget individuelt, hvad man anser for at være en vigtig kamp.
Jeg ser os alle som mennesker, og mener ikke at kvinder i DK har en kamp at kæmpe. Vi har mad på bordet og tag over hovedet og har alt at vælge mellem. Hvis den enkelte mand eller kvinde føler, at der er noget udenfor dem selv, der styrer dem, så tænker jeg, at de allerførst skal se indad og finde løsningen dér. Man svækker sig selv betydeligt, hvis man ikke ser sig selv som den første bevæger i sit liv.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Zombie » 10. feb 2018, 23:03

Purple Haze skrev:
Kaffe skrev:Man kan jo ikke vide, hvad folk gør og ikke gør, og hvilke kampe de kæmper.


Så længe de sidder og harselere over at andre synes noget er vigtigt de ikke er enige i, gør de i hvert fald ikke.


Hahahaha - nej.

Jeg har fint tid til både at lege troll, harcelerere på nettet og diverse internetfora OG lave real life aktivisme og diverse frivilligt arbejde.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Purple Haze » 11. feb 2018, 07:35

Zombie skrev:.... OG lave real life aktivisme og diverse frivilligt arbejde.


Sandt altsammen, men jeg tillader mig at være så fordomsfuld at jeg tvivler på at Brian og Jørgen der sidder og spyr deres galde ud over andres “sag”, rent faktisk også GØR noget ude i den “virkelige” verden.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Kaffe » 11. feb 2018, 12:23

Ja......og det er netop denne arrogance, jeg ikke er meget for. At hvis man ikke er feminist, så er man nok en slags Brian, der ikke gør noget ved noget.
Mennesker er forskellige og vægter forskelligt, kan man sige.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Purple Haze » 12. feb 2018, 15:05

vulpesVelox skrev:Jeg efterlyser svar på mit spørgsmål:

Hvad kan jeg gøre for feministerne/kvinders rettigheder og ligestilling hér og nu?

NB! Det er ikke et trick-spørgsmål; det er jævn fortvivlelse.


Har haft dit sprg. liggende og rode rundt i skallen - og har selv noget at sige, men det må vente indtil jeg får spyttet noget fornuftigt ud af hovedet, men jeg faldt jeg over denne her beskrivelse som egentlig også er meget rammende - også selvom den kun omhandler et lille og afgrænset område. Men da det i høj grad, og i sær "i disse metoo tider" er noget feministisk noget, tænker jeg at jeg lige gengiver den her:

Er dog ikke selv enig i at det er en god ide at "spilde sin drink på manden", men ellers lyder det meget fornuftigt.
----

Bystanders og allierede kan gøre en kæmpe forskel i kampen mod sexisme og seksuel chikane uanset hvem de er, og hvem der er offeret.
Check fx disse gode råd fra Center for Voldtægtsofre i Aarhus:

"Jævnligt ser vi situationer, hvor andres grænser bliver overskredet. Situationer der kan udvikle sig til seksuelle overgreb.
Rigtig mange mennesker griber ikke ind, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre, eller fordi de tænker, at andre nok gør noget.
Men vi kan alle sammen gøre en forskel!

Det kan du gøre

Vi har her lavet en liste til dig, der gerne vil gøre en forskel. Det er ganske simpelt og du har garanteret allerede prøvet det før, uden du tænkte over det.

For at du kan gribe ind skal du:
Opdage hændelsen/situationen
Identificere hændelsen som grænseoverskridende
Tage ansvar og gribe ind
Have viden om, hvordan du kan gribe ind



Sådan kan du gribe ind

Eksempel 1

Forestil dig, at du er på en bar. Du ser en kvinde, der sidder alene ved baren. En fyr forsøger at score hende på en meget anmassende måde. Hvad kan du gøre?

Spørg kvinden, om hun er okay.
Spørg hende, om hun vil sidde ved jeres bord.
Hvis du kender kvinden: Ring hendes mobil, så hun får en undskyldning til at gå.
Gå hen og snakke med fyren, så hun får en mulighed for at gå.
Kom ved et "uheld" til at spilde en drink/øl udover fyren.
Sig til fyren, at han skal lade hende være i fred.
Sig til bartenderen, at han skal sige til fyren, at han skal lade kvinden være

Eksempel 2

Forestil dig, at du er til en fest. Musikken spiller, folk er fulde. En meget fuld kvinde sidder og hænger i en sofa. En mand forsøger at få hende med ind i et soveværelse, selv om hun tydeligvis er alt for fuld til hverken at sige ”ja” eller ”nej”. Hvad kan du gøre?

Sig til manden, at han skal give hende sit telefonnummer hvis han er interesseret i hende, og tag hende med derfra.
Sig til ham, at hun er alt for fuld, og at han skal lade hende være.
Få en ven til at hjælpe med at aflede mandens opmærksomhed, mens du hjælper kvinden med at komme væk fra ham.
Tænd lyset eller sluk musikken - Det kan virke forstyrrende og aflede opmærksomheden.
Få fat i kvindens veninder, og få dem til at hjælpe hende hjem.
Sig til hende: Kom, vi går ud og får lidt luft.
Gå hen til hende, vift med en tampon/bind, og sig: Her er den tampon/bind du bad om.
Sig til kvinden, at en af hendes veninder leder efter hende og tag hende med væk."

Vær i øvrigt altid opmærksom på:

1) at grænser er forskellige, så hvis du kan, så check med den person, der ser ud til at være udsat for noget grænseoverskridende, om vedkommende gerne vil have din hjælp og hvordan.

2) Pas på dig selv. Kontakt evt. vagter eller politi, hvis situationen er potentielt farlig.

-----

Kom i øvrigt lige i tanke om en historie en af mine veninder fortalte om en af sine veninder der af en eller anden grund var havnet i en kasse-bil af en art med en gruppe unge mænd, et sted i udlandet på en ferie. Hun var begyndt at blive nervøs fordi hun kunne mærke at de der fyre begyndt at gejle hinanden op på en meget ufed måde, som hun forudså kunne ende rigtig dårligt for hende.
Så hun gjorde simpelthen det at hun begyndt at grave efter bussemænd og sidde og spise dem meget tydeligt - fordi det var det mest af-sexualisernde hun kunne komme i tanke om.

Ved godt det er ret meget OT, men kom bare lige i tanke om det pga. alle de der "hvordan forhindre du et overgreb" opskrifter.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Purple Haze » 12. feb 2018, 15:16

Kaffe skrev:Ja......og det er netop denne arrogance, jeg ikke er meget for. At hvis man ikke er feminist, så er man nok en slags Brian, der ikke gør noget ved noget.
Mennesker er forskellige og vægter forskelligt, kan man sige.


Hvordan ser du at det er det jeg skriver "At hvis man ikke er feminist, så er man nok en slags Brian, der ikke gør noget ved noget."?

Det jeg taler om er når der eksempelvis kommer folk ind i en diskussion/tråd der handler om fx. behandlingen af voldtægtsofre i Danmark, og begynder at skrive en masse hvorfor "femninisterne" ikke gør noget ved rigtige problemer, som at mænd ikke bliver behandlet lige så godt som kvinder af statsforvaltningen når det handler om forældrerettigheder.
Den er næsten skudsikker - og det er da meget muligt at "den slags" folk selv gør en masse for det område de brænder for, jeg tillader mig at tvivle. Og selv hvis de gør, så har jeg meget svært ved at se hvad deres "biddrag" til den diskussion der er i gang er - det er som regel meget lidt konstruktivt, har ikke noget med emnet at gøre og er næsten altid skrevet i et meget hisdsigt og forurettet sprog over at der ikke er nogen der vil tage sig at de emner DE synes er vigtige.

Det svare lidt til at jeg går ind i en tråd om fertilitetsbehandling og begynder at brokke mig over at folk derinde gerne vil behandles ordentligt, når der ikke bliver gjort nok for at hvalpefabrikker på Fyn bliver lukket ned, nu jeg har set igen og igen at der ikke gøres nok for de stakkels hunde.
- De to ting er begge to vigtige, men de har ikke rigtig noget med hinanden at gøre.

Edit. Fandt lige et par eksempler.

En tilfældig gl. tråd hvor en kendt (ung kvindelig) feminist brokker sig over at hun er fustreret over at hun IGEN har oplevet at hun skal have af vide af tilfældige mænd hvordan hun bør opfører sig når hun bare sidder og hygger sig med sine veninder.

"I Irak bliver 12 årige piger voldtaget og stenet derefter. I Danmark siger en gammel mand, kan I lide dæmpe jer, med et opfundet smil, som alle mænd åbenbart har, som vi bruger overfor kvinder og hunde... Åh Gud, kan du da ikke selv se det. Og hvor sexistisk er det ikke lige at tillægge alle mænd et bestemt smil vi kun bruger overfor kvinder og hunde? Jeg forstår simpelthen ikke den her selvopfundne ofre ideologi"

"Uha da, hvor har kvinder dog meget at slås med! En ældre mand der beder jer dæmpe jer! Indvandrerkvinders problemer blegner jo totalt i sammenligning! Nå ja, ikke at I har nogen interesse overhovedet for dem."

"Altså: En mand kommer hen til veninderne og beder dem dæmpe sig og titulerer dem "piger". De svarer uforskammet igen og dæmper sig ikke på nogen måde - og alligevel føler de sig udsat for et overgreb. Men når rigtig mange kvinder i Köln bliver udsat for faktiske seksuelle overgreb med fingre i alle kropsåbninger - så påstår de, at det kun er HVIDE MÆND, der forarges over det, og at de KUN forarges, fordi de på den måde bekvemt og racistisk kan aflede opmærksomheden fra, at de selv er lige så slemme: "Kan forstå, at nogle hvide mænd er oppe at køre over, at nogle brune mænd har raget på nogle hvide kvinder. Rolig nu altså; kvinder af alle farver tager på Roskilde til sommer og bliver raget på af hvide mænd. Så der kan hvide mænd vinde ejendomsretten over kvindekroppen tilbage." Så skidt med ofrenes egen ejendomsret til deres krop, skidt med at de ikke kun blev "raget på", skidt med, at hudfarven slet ikke var et tema, før de og deres ligesindede bragte det på bane ..."

"Kunne godt bruge 7 stærke piger til at hjælpe mig med at bygge en skole til ham her og alle hans venner *indsæt billed af lille sort dreng*"

" I ugen hvor muslimske kvinder bekæmper imamers opfordring til stening, tvungen sex og det at blive tvangsgiftet væk, er dette feministers kvindekamp... En ældre mand beder 7 feminister om at dæmpe sig og kalder dem piger."
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Kaffe » 12. feb 2018, 17:41

Jeg kan ikke se, hvorfor svarene ikke er relevante. Det handler om at sætte ting i et perspektiv og vurdere, hvor alvorligt eller forfærdeligt noget er. Hvis nogen laver en tråd, hvor de skriver, at de er kede af, at de kun tjener 1 mio om året, så kunne jeg da nemt forestille mig at oplyse om, at mange tjener mindre.

I øvrigt: Hvis kvinderne har larmet, har de jo også åbnet op for kritik fra omgivelserne. Sådan er det jo. Og så må man tage ansvaret og justere sin adfærd.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Purple Haze » 13. feb 2018, 06:00

Så er vi nok bare forskellige der.
Synes godt folk må have luft for deres fustrationer eller fører deres (for mig ligegyldige) kampe, uden at ting altid skal perspektiverers med at "børn sulter i Afrika".

Og det har egentlig ikke så meget at gøre med om jeg er feminist eller ej, btyder mig ikke om "whataboutism" som muligvis er "udsprunget" af feminismen fordi folk bruger det ekstra meget der, men synes heller ikke om det i andre sammenhænge - og ja tænker mit om folk der gør det rigtig meget.

OT, så ser jeg det som en ret positiv ting der kommer af feminisme at nogle af de måder ting gøres på fordi 'det gør de bare'/'det er sådan det er' de bliver italesat og at der bliver sat spørgsmålstegn ved om det nu også er nødvendigt og ønskeligt at det er 'sådan det er'.
Fx #metoo kampagnen der belyser at tusindevis af kvinder bliver udsat for uønsket opmærksomhed, krænkelser og/eller overgreb, og det er kommet på dagsordenen om det "bare er sådan det er" eller om der kan og bør gøres noget ved det.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Slettet bruger » 13. feb 2018, 06:16

Purple Haze skrev:Sådan kan du gribe ind

Eksempel 1

Forestil dig, at du er på en bar. Du ser en kvinde, der sidder alene ved baren. En fyr forsøger at score hende på en meget anmassende måde. Hvad kan du gøre?

Eksempel 2

Forestil dig, at du er til en fest. Musikken spiller, folk er fulde. En meget fuld kvinde sidder og hænger i en sofa. En mand forsøger at få hende med ind i et soveværelse, selv om hun tydeligvis er alt for fuld til hverken at sige ”ja” eller ”nej”. Hvad kan du gøre?


Det er meget fint, men hvad hvis man aldrig har set nogen af de ting? Det er nogle rimelig åbenlyse scenarier du stiller op, jeg ville da f.eks. aldrig lade en gut gå ind i soveværelset med en kvinde der var halvt bevidstløs, men hvor tit opstår den situation?

Jeg synes du udstiller et af problemerne her. Mange af vi andre kan ikke få øje på feministernes fjende. Jeg ser ikke mænd voldtage kvinder til højre og venstre, jeg ser ikke kvinder blive forfordelt i erhvervslivet, jeg ser generelt ikke kvinder blive behandlet dårligt overhovedet. Selvfølgelig sker det, men når jeg aldrig ser det, tillader jeg mig at tvivle på problemets omfang. Det er som hvis du kommer og siger til mig at græsset er blåt når jeg tydeligt kan se det er grønt, der skal en del til før jeg tror på noget andet end hvad mine egne sanser fortæller mig om græssets farve.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Purple Haze » 13. feb 2018, 06:50

abcd skrev:
Purple Haze skrev:Sådan kan du gribe ind

Eksempel 1

Forestil dig, at du er på en bar. Du ser en kvinde, der sidder alene ved baren. En fyr forsøger at score hende på en meget anmassende måde. Hvad kan du gøre?

Eksempel 2

Forestil dig, at du er til en fest. Musikken spiller, folk er fulde. En meget fuld kvinde sidder og hænger i en sofa. En mand forsøger at få hende med ind i et soveværelse, selv om hun tydeligvis er alt for fuld til hverken at sige ”ja” eller ”nej”. Hvad kan du gøre?


Det er meget fint, men hvad hvis man aldrig har set nogen af de ting? Det er nogle rimelig åbenlyse scenarier du stiller op, jeg ville da f.eks. aldrig lade en gut gå ind i soveværelset med en kvinde der var halvt bevidstløs, men hvor tit opstår den situation?



Åbenbart tit nok til at center for voldtægtsofre synes det er et realistisk scenarie.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Slettet bruger » 13. feb 2018, 07:11

Purple Haze skrev:
abcd skrev:
Purple Haze skrev:Sådan kan du gribe ind

Eksempel 1

Forestil dig, at du er på en bar. Du ser en kvinde, der sidder alene ved baren. En fyr forsøger at score hende på en meget anmassende måde. Hvad kan du gøre?

Eksempel 2

Forestil dig, at du er til en fest. Musikken spiller, folk er fulde. En meget fuld kvinde sidder og hænger i en sofa. En mand forsøger at få hende med ind i et soveværelse, selv om hun tydeligvis er alt for fuld til hverken at sige ”ja” eller ”nej”. Hvad kan du gøre?


Det er meget fint, men hvad hvis man aldrig har set nogen af de ting? Det er nogle rimelig åbenlyse scenarier du stiller op, jeg ville da f.eks. aldrig lade en gut gå ind i soveværelset med en kvinde der var halvt bevidstløs, men hvor tit opstår den situation?



Åbenbart tit nok til at center for voldtægtsofre synes det er et realistisk scenarie.


Men stadig ikke et scenarie som almindelige mænd støder på i deres daglige liv. Spørgsmålet var: "Hvad kan jeg gøre for at hjælpe feminist-kampen" (eller noget i den retning), og svaret var at man ikke skal lade kvinder voldtage mænd hvis man ser et åbenlyst eksempel på at det er under opsejling. Hvis man aldrig har set sådan et eksempel, er den opgave hurtigt overstået.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Luffegås » 13. feb 2018, 08:51

Solidaritet :) Jeg elsker den solidaritet jeg føler der burde være, både mellem sorte og hvide, men også mænd og kvinder.

Og i de feministiske kredse jeg kommer, er jeg så vild med den solidaritet der netop er imellem kvinder. Kan godt være man ikke er enige, men solidariteten i nogen ting er bare så rar.

Jeg føler mig helt ærligt mere fri som feminist en som før, men jeg kan da godt være ked af at opdage hvor hårdtslående kulturen er i Danmark når vi opdrager børn.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Kaffe » 13. feb 2018, 13:36

Luffegås skrev:Solidaritet :) Jeg elsker den solidaritet jeg føler der burde være, både mellem sorte og hvide, men også mænd og kvinder.

Og i de feministiske kredse jeg kommer, er jeg så vild med den solidaritet der netop er imellem kvinder. Kan godt være man ikke er enige, men solidariteten i nogen ting er bare så rar.

Jeg føler mig helt ærligt mere fri som feminist en som før, men jeg kan da godt være ked af at opdage hvor hårdtslående kulturen er i Danmark når vi opdrager børn.


Hvilken solidaritet kunne det for eksempel være i feministiske kredse?

Jeg kunne ønske mere solidaritet mellem mennesker og dermed også mellem mænd og kvinder. Jeg kunne ønske, at forskellen mellem mænd og kvinder blev accepteret, og at vi derfra arbejdede på at få det bedste ud af det.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Skriv lige noget sympatisk om moderne feminisme...

Indlægaf Kaffe » 13. feb 2018, 13:49

Purple Haze skrev:
vulpesVelox skrev:Jeg efterlyser svar på mit spørgsmål:

Hvad kan jeg gøre for feministerne/kvinders rettigheder og ligestilling hér og nu?

NB! Det er ikke et trick-spørgsmål; det er jævn fortvivlelse.


Har haft dit sprg. liggende og rode rundt i skallen - og har selv noget at sige, men det må vente indtil jeg får spyttet noget fornuftigt ud af hovedet, men jeg faldt jeg over denne her beskrivelse som egentlig også er meget rammende - også selvom den kun omhandler et lille og afgrænset område. Men da det i høj grad, og i sær "i disse metoo tider" er noget feministisk noget, tænker jeg at jeg lige gengiver den her:

Er dog ikke selv enig i at det er en god ide at "spilde sin drink på manden", men ellers lyder det meget fornuftigt.
----

Bystanders og allierede kan gøre en kæmpe forskel i kampen mod sexisme og seksuel chikane uanset hvem de er, og hvem der er offeret.
Check fx disse gode råd fra Center for Voldtægtsofre i Aarhus:

"Jævnligt ser vi situationer, hvor andres grænser bliver overskredet. Situationer der kan udvikle sig til seksuelle overgreb.
Rigtig mange mennesker griber ikke ind, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre, eller fordi de tænker, at andre nok gør noget.
Men vi kan alle sammen gøre en forskel!

Det kan du gøre

Vi har her lavet en liste til dig, der gerne vil gøre en forskel. Det er ganske simpelt og du har garanteret allerede prøvet det før, uden du tænkte over det.

For at du kan gribe ind skal du:
Opdage hændelsen/situationen
Identificere hændelsen som grænseoverskridende
Tage ansvar og gribe ind
Have viden om, hvordan du kan gribe ind



Sådan kan du gribe ind

Eksempel 1

Forestil dig, at du er på en bar. Du ser en kvinde, der sidder alene ved baren. En fyr forsøger at score hende på en meget anmassende måde. Hvad kan du gøre?

Spørg kvinden, om hun er okay.
Spørg hende, om hun vil sidde ved jeres bord.
Hvis du kender kvinden: Ring hendes mobil, så hun får en undskyldning til at gå.
Gå hen og snakke med fyren, så hun får en mulighed for at gå.
Kom ved et "uheld" til at spilde en drink/øl udover fyren.
Sig til fyren, at han skal lade hende være i fred.
Sig til bartenderen, at han skal sige til fyren, at han skal lade kvinden være

Eksempel 2

Forestil dig, at du er til en fest. Musikken spiller, folk er fulde. En meget fuld kvinde sidder og hænger i en sofa. En mand forsøger at få hende med ind i et soveværelse, selv om hun tydeligvis er alt for fuld til hverken at sige ”ja” eller ”nej”. Hvad kan du gøre?

Sig til manden, at han skal give hende sit telefonnummer hvis han er interesseret i hende, og tag hende med derfra.
Sig til ham, at hun er alt for fuld, og at han skal lade hende være.
Få en ven til at hjælpe med at aflede mandens opmærksomhed, mens du hjælper kvinden med at komme væk fra ham.
Tænd lyset eller sluk musikken - Det kan virke forstyrrende og aflede opmærksomheden.
Få fat i kvindens veninder, og få dem til at hjælpe hende hjem.
Sig til hende: Kom, vi går ud og får lidt luft.
Gå hen til hende, vift med en tampon/bind, og sig: Her er den tampon/bind du bad om.
Sig til kvinden, at en af hendes veninder leder efter hende og tag hende med væk."

Vær i øvrigt altid opmærksom på:

1) at grænser er forskellige, så hvis du kan, så check med den person, der ser ud til at være udsat for noget grænseoverskridende, om vedkommende gerne vil have din hjælp og hvordan.

2) Pas på dig selv. Kontakt evt. vagter eller politi, hvis situationen er potentielt farlig.

-----

Kom i øvrigt lige i tanke om en historie en af mine veninder fortalte om en af sine veninder der af en eller anden grund var havnet i en kasse-bil af en art med en gruppe unge mænd, et sted i udlandet på en ferie. Hun var begyndt at blive nervøs fordi hun kunne mærke at de der fyre begyndt at gejle hinanden op på en meget ufed måde, som hun forudså kunne ende rigtig dårligt for hende.
Så hun gjorde simpelthen det at hun begyndt at grave efter bussemænd og sidde og spise dem meget tydeligt - fordi det var det mest af-sexualisernde hun kunne komme i tanke om.

Ved godt det er ret meget OT, men kom bare lige i tanke om det pga. alle de der "hvordan forhindre du et overgreb" opskrifter.


Det nederste er godt nok også en situation, jeg vil fraråde enhver at 'havne i'. Men i øvrigt også den situation med at være så fuld, at man bliver et lettere offer for overgreb. Især unge piger kan godt komme i den situation, fordi de ikke kender deres tolerance for alkohol. Men ja, så kan man sikkert sige, at det er victim-blaming. Og til det vil jeg foreslå, at man forestiller sig, at man har en teenagedatter, der skal i byen. Hvilke ting vil man helt konkret råde hende til? Sådan helt nede på jorden? Vil man som feminist nægte at give råd, fordi der i disse gode råd er en implicit victim-blaming? Jeg tror helt ærligt, at i den situation griber virkeligheden fat om een, og det kan endda være, man tilbyder at hente den unge, når hun skal hjem.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Livets forhold"