Har du en psykiatrisk diagnose?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Apostrof » 22. jan 2018, 11:35

Ja, som overskriften siger, så vil jeg høre om der er nogle brugere på debatten, som har lyst til at dele jeres egen personlige erfaring?
Har du en psykiatrisk diagnose? Hvordan taklede du at få den stillet? Var det en lettelse og aha oplevelse eller en sorg pludselig at få det mærkat sat på dig selv? Andet du har lyst til at dele?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf LadyFox » 22. jan 2018, 12:41

Jeg har paranoid skizofreni, social angst og periodisk depression.
Jeg har haft dem siden jeg var meget ung, og været syg "altid" og "altid" vidst at der var noget galt - så mine diagnoser er ikke kommet som en overraskelse overhovedet.
Jeg er mega glad for at have diagnoserne, da de giver mig noget specifikt at arbejde med. Og særligt skizofrenien har været god at have da den har åbnet op hos behandling hos OPUS som har været meget gavnligt for mig.
1
...
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Filipai » 22. jan 2018, 12:51

Altså først prøvede man at diagnosticere mig som bipolar, dette skyldes at det er i min familie, det stemmer dog slet ikke overens med min person, da jeg altid har kunne passe mit job, selv når jeg havde det værst. Efterlidt mere graven, blev det til PTSD som leder til periodiske/tilbagevendende depressioner. Jeg fik den korrekte titel igennem et forløb, og selve diagnosen er jeg sådan lidt mæh omkring, da det egentligt virkede logisk, da jeg i min barndom oplevede nogle meget traumatiske ting. Men det som diagnoserne kunne lede til af hjælp, har været helt fantastisk. Jeg har fået utroligt mange værktøjer til hvordan jeg takler min situation. Og det er da ikke fordi jeg ikke kan få dårlige dage, for det kan jeg bestemt. Men jeg er ude af medicinsk behandling, og det går bedre og bedre siden for 2 år siden hvor jeg fik den rigtige diagnose. Hvor jeg altså havde været i systemet i ca. 10 år uden nogen form for fremgang.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Zombie » 22. jan 2018, 13:42

Bipolar affektiv lidelse type 1 med psykotiske tilfælde under mani og rapid cycling.

Jeg var for syg til at have en holdning til det, men det var godt, de fandt ud af det, så jeg kunne få medicin.

Den specifikke type manio-depressiv lidelse jeg har, er en af de mest dødelige psykiske sygdomme. Jeg var til et oplæg om den i Gøteborg, og pt. er dødeligheden oppe på 67-73% alt efter, hvornår diagnosen stilles (jo tidligere, jo bedre).
Det er især den øgede risiko for blandingstilstande, hvor man er både manisk og deprimeret, som er farlig.

Jeg er meget privilegeret ift. at bo i Danmark, have et stærkt netværk og en støttende familie, samt med min baggrund have forståelsen for og evnen til at sætte mig ind i min sygdom.
Hvis jeg forsøgte at fikse mig selv med urter eller krystaller, ville det gå helt galt.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Honningprut » 22. jan 2018, 14:15

Jeg lider af PTSD med tilbagevendende depressioner. Jeg fik stillet diagnosen i efteråret 2015, og først gav det ikke mening for mig, da det i mit perspektiv "var sådan noget soldater i krig fik". I dag giver det dog god mening, og jeg ved at den er rigtig stillet.

Jeg fik stillet diagnosen efter at have levet i et psykisk- og fysisk voldeligt forhold i en lang årrække.

Jeg har været i medicinsk behandling siden efteråret 2015, og blev trappet ud i december 2017. I dag er jeg medicin fri.

Jeg har været heldig at have et godt netværk der har hjulpet mig meget i de perioder, hvor min PTSD har været rigtig slem. Jeg har mødt forståelse og har ligeledes fået en del ud af det terapi-forløb, som jeg har gennemgået.

Jeg er i dag næsten symptomfri, hvis jeg holder mig fra at opsøge den by og det miljø, som jeg og min ekskæreste var i. Jeg kæmpede i mange år med tilbagevendende flash backs, dybe depression, selvmordtanker og social angst.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Zombie » 22. jan 2018, 14:19

En ting, det har hjulpet og hjælper mig, er forståelsen for det fysiske som er galt i min hjerne. Det er jo kemien, der fejler, og så føles det mere håndgribeligt for mig. Det gør det også nemmere for mig at snakke med andre om, når jeg endelig gør dét, fordi jeg kan snakke det ned fra et lidt flyvsk, mytisk sted med misforståelser og myter tilknyttet, og forklare at det er mine receptorer i hjernen der fucker op og hvordan min medicin helt konkret går ind og støtter osv. Jeg oplever langt færre fordomme og "gode" råd fra velmenende men uoplyste mennesker, når de får fortalt den bagvedliggende "mekanik" i hjernen, hvordan den fejler hos mig og hvordan min medicin retter op på det.

Det kræver selvf. at man kan forstå forskellige former for lægelige termer i nogen grad og omsætte det til en funktionel forståelse. Jeg har stillet tusind spørgsmål til psykiatere og har en søster med uddannelse i medicin.

For mig er det ikke et succeskriterie ikke at få medicin eller ikke behøver kontakt med "systemet" - Jeg er afklaret med at have en kronisk lidelse og skulle til tjek m.v. ligesom hvis jeg havde eks. diabetes.

Mit succeskriterie er at have flere gode end dårlige dage, bo for mig selv og tjene mine egne penge, færdiggøre det uddannelsesniveau jeg nu kan magte, passe min hund og have nære relationer. Det er sgu også al rigeligt med store mål.

På sigt vil jeg gerne have børn og så skal jeg måske have ekstra støtte, skift i medicin m.v. Det går nok. Jeg bliver en fantastisk mor, også selvom babyer ikke er et godt match med min sygdom. Så er det jo heldigt, barnet får en far, en meget engageret familie, forældre med ressourcer og netværk, som bor i Danmark med vores muligheder og velfærd.
Jeg regner med, at vi kan klare det selv, men ser det ikke som en falliterklæring, hvis der skal støtte på.
Fra barnet er 1 år, er jeg helt tryg ved at stå alene med det. Jeg et vuggestuepædagog (skriver pt speciale på Uni i noget andet) og har en god fornemmelse for aldersgruppens behov og at jeg kan imødekomme det uden særlig støtte end fra faderen og evt nærmeste familie.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf thomassneum » 22. jan 2018, 14:55

Nej..

Men jeg er ikke 2 sek. i tvivl om at jeg ville et par stykker, blev jeg undersøgt idag.
Min datter har aspergers og autisme - jeg kan genkende mig selv i mange af hendes træk/udfordringer. Men... det er jo også derfor jeg har et stærkt håb og kæmpe tiltro til hendes fremtid. :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Mani » 22. jan 2018, 17:02

Jeg har: Bipolar lidelse type I med rapid cycling og blandinstilstand.
Det var en kæmpe lettelse endelig at få den rigtige mærkat på + hjælp og opbakning da jeg endelig fik diagnosen efter at have råbt om hjælp i årevis. Jeg var nået dertil hvor afskedsbrevet var skrevet.

I dag er det mere end 10 år siden sidste udsving der påvirkede min arbejdsevne. Jeg arbejder fuld tid, er mor til teenagere, er gift på 16. år og har plads til frivilligt arbejde, venner og fritidssysler. Altsammen takket være medicin og de redskaber jeg har fået via psykoedukation.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Zombie » 22. jan 2018, 17:12

Mani skrev:Jeg har: Bipolar lidelse type I med rapid cycling og blandinstilstand.
Det var en kæmpe lettelse endelig at få den rigtige mærkat på + hjælp og opbakning da jeg endelig fik diagnosen efter at have råbt om hjælp i årevis. Jeg var nået dertil hvor afskedsbrevet var skrevet.

I dag er det mere end 10 år siden sidste udsving der påvirkede min arbejdsevne. Jeg arbejder fuld tid, er mor til teenagere, er gift på 16. år og har plads til frivilligt arbejde, venner og fritidssysler. Altsammen takket være medicin og de redskaber jeg har fået via psykoedukation.


Tillykke, du er blandt dem, der har overlevet. Din diagnosesammensætning er med i de 67-73% dødelighed jeg nævnte tidligere, så jeg synes lige du skal se dig selv i spejlet og tage hatten af for dig. Det gør jeg. Vi er seje!
5
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Hunkat » 22. jan 2018, 17:21

Jeg er nydiasnostigeret med generaliseret angst (som muligvis dækker over noget mere, nu får vi at se) og det har været en kæmpe lettelse for mig at nogen sagde at det ikke er normalt at skulle kæmpe for at nå 1/3 af det som andre folk når i hverdagen.

Min er jo en 'let' diagnose som forhåbentlig også kan blive så god at jeg falder ud af systemet og ikke kræver behandling men kun regelmæssig supervision. Det er jo drømmen selvfølgelig.
Det har været interessant, jeg havde ikke selv tænkt angst men efter det blev sagt højt har jeg faktisk ret nemt kunne sætte ordet frygt/angst i forbindelse med en hel masse af de symptomer jeg oplever. Mine nerver står på højkant konstant så at sige, der er aldrig ro på, ingen steder som er 'sikre', kun mindre usikre end andre. Og det har formentlig stået på i årevis, måske endda et årti eller mere.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Buffy » 22. jan 2018, 17:39

Jeg har ADHD, en ængstelig, tvangspræget og depressiv personlighedsforstyrrelse og kronisk stress. Jeg har også været omkring et par fejl diagnoser først. Men de diagnoser jeg har nu er de eneste der har givet mening, jeg vil dog ikke sige, jeg var lette, da jeg fik dem, mere bare lidt nå-agtigt.
Pt er jeg ikke i nogen form for behandling, ikke fordi min sygdom er i ro, men fordi der ikke er behandlingsmuligheder. Så jeg blev tilkendt førtidspension for et par år sinden, uden at have været i resurseforløb. Det bedste der nogenside er sket mig, jeg er på i gen måder blevet rask, men har heller ikke haft en depression siden, noget jeg ofte havde før.
1
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf mariannaa » 22. jan 2018, 18:52

Jeg har en bipolar affektiv sindslidelse og OCD. De diagnoser har jeg haft i mange år.

Sidste år fik jeg så også diagnosen PTSD, efter at en psykisk syg underbo gennem 5 uger forsøgte at komme ind til mig i min lejlighed. Han brugte hammer og knive, samt spark og kastede et eller andet på døren som udvidede listerne, så døren til sidst ikke kunne låses ( der var jeg flyttet).

Da jeg fik min bipolare diagnose følte jeg ingen ting ved det, da jeg jo allerede viste at jeg var syg. Jeg var alvorligt syg af mine sindslidelser gennem 8 år og blev derfor førtidspensionist, men gennem de sidste 2 år har jeg fået det meget bedre og er begyndt at arbejde lidt igen. Så selv om at man har været alvorligt syg at sin sindslidelse kan det heldigvis vende igen.
1
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf mariannaa » 22. jan 2018, 18:57

mariannaa skrev:Jeg har en bipolar affektiv sindslidelse og OCD. De diagnoser har jeg haft i mange år.

Sidste år fik jeg så også diagnosen PTSD, efter at en psykisk syg underbo gennem 5 uger forsøgte at komme ind til mig i min lejlighed. Han brugte hammer og knive, samt spark og kastede et eller andet på døren som udvidede listerne, så døren til sidst ikke kunne låses ( der var jeg flyttet).

Da jeg fik min bipolare diagnose følte jeg ingen ting ved det, da jeg jo allerede viste at jeg var syg. Jeg var alvorligt syg af mine sindslidelser gennem 8 år og blev derfor førtidspensionist, men gennem de sidste 2 år har jeg fået det meget bedre og er begyndt at arbejde lidt igen. Så selv om at man har været alvorligt syg at sin sindslidelse kan det heldigvis vende igen.

Jeg er forøvrigt i medicinsk behandling - og uden den tror jeg aldrig, at havde fået det så godt igen som jeg har det i dag.
1
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf mariannaa » 22. jan 2018, 19:07

mariannaa skrev:Jeg har en bipolar affektiv sindslidelse og OCD. De diagnoser har jeg haft i mange år.

Sidste år fik jeg så også diagnosen PTSD, efter at en psykisk syg underbo gennem 5 uger forsøgte at komme ind til mig i min lejlighed. Han brugte hammer og knive, samt spark og kastede et eller andet på døren som udvidede listerne, så døren til sidst ikke kunne låses ( der var jeg flyttet).

Da jeg fik min bipolare diagnose følte jeg ingen ting ved det, da jeg jo allerede viste at jeg var syg. Jeg var alvorligt syg af mine sindslidelser gennem 8 år og blev derfor førtidspensionist, men gennem de sidste 2 år har jeg fået det meget bedre og er begyndt at arbejde lidt igen. Så selv om at man har været alvorligt syg at sin sindslidelse kan det heldigvis vende igen.


Arbejder forøvrigt i en krise rådgivning som socialfaglig behandler. Det synes jeg faktisk er lidt sejt :-D
6
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Har du en psykiatrisk diagnose?

Indlægaf Persnikedy » 22. jan 2018, 20:27

Paranoid skizofreni, OCD, andst, depression, og vist nogle flere


Jeg synes det var rart at kunne forklare det bedre, både for mig selv og andre, hvad der er galt. Jeg fik en masse hjælp hos OPUS og en masse undervisning om hvad dælen skizofreni er, og det ville jeg ikke have været foruden
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.

Tilbage til "Livets forhold"