Kompliceret forhold til sin mor...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Kompliceret forhold til sin mor...

Indlægaf Juki » 13. jan 2018, 23:15

Det lyder hårdt og frustrerende at stå med :kram:

Har du nogle søskende eller er der andre pårørende, end dig og hendes kæreste, der kan "tage over og aflaste" evt.?

Jeg er ikke i tvivl om at din mor har brug for en form for hjælp til at erkende og acceptere hvordan hendes liv er lige nu. Det nytter ikke noget at hænge sig i negative ting og detaljer fra fortiden, hvis man ikke bruger det til noget konstruktivt fremadrettet. Det er heller ikke fair at du skal bære den byrde af hendes afmagt, frustration og bitterhed, men selvfølgelig vil man gøre hvad som helst for at hjælpe den man elsker.

Nogle gange kan det bare godt være en god idé at holde nære relationer fri for den type alvorlige emner. Selvfølgelig må og skal man kunne snakke om de svære og alvorlige ting her i livet, men man skal jo ikke være deres behandler eller "fikse" dem. Det er for hårdt, dels fordi de færreste har evnen til at kunne helbrede og lindre psykiske og fysiske "traumer", men også fordi de færreste pårørende er så iskolde og ligeglade at de ikke bliver påvirkede af ens næres situation.

Det er svært lige at vide hvad der kan hjælpe, hvis hun ikke selv mener hun har et problem. Du skriver hun har snakket med en psykolog på en smerteklinik. Ser hun stadig den psykolog eller en tilsvarende?

Måske en form for familieterapi (også) kunne være en god idé? Selvom hun ikke mener hun har et problem, men hvis hun ikke har et problem er det vel næppe noget der skader.. Måske man kunne få hende "overbevist" med sådan nogle argumenter?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Kompliceret forhold til sin mor...

Indlægaf Buller » 14. jan 2018, 08:44

det må være enormt hårdt at blive født af en mor der har så gennemført dårlig sans for at foretage valg.

Det har jo nærmest ikke været andet end katastrofer hun har stablet på benene, hvad enten det er mænd eller andre ting. Jeg ville absolut ikke lade hende få indflydelse på mine valg. Og så ville jeg heller ikke finde mig i at hun oven i at have fucket sit eget liv op, prøver at spille martyr over det. Der ville jeg være ret konsekvent og ikke komme til at ynke hende eller stryge hende med hårene. Og guilt-trips, dem skal man bare øve sig i at være døv overfor. Det er nemlig kun sjovt at spille martyr når man har et publikum, de lægger sig aldrig til at dø dramatisk alene hjemme, det skal altid være med så mange tilskuere som muligt.

Jeg synes du skal bruge dit krudt på din egen familie og så kan din mor deltage når hun ikke vil styre det hele, især når hun er så gennemført dårlig til det.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Kompliceret forhold til sin mor...

Indlægaf girl_beat » 14. jan 2018, 11:24

Jeg kan genkende en stor del af dine eksempler i forholdet til min egen mor - især den ‘hårde’ attitude omkring kommunikation, stolthed, udtryk for nederlag når ting ikke virker eller går i mod, blandet med (heldigvis) også en masse gode og konstruktive stunder.

Den udløsende faktor i vores tilfælde var, da min mors mand døde meget pludseligt. Det efterlod naturligvis en stor sorg og choktilstand, men rodede nok også op i en masse tidligere svigt/uheld/sorg/uretfærdighed, som af og til kommer op til overfladen, netop som du beskriver det. Uden at være ekspert overhovedet tror jeg, at det sætter sig som en depressiv tilstand. Måske ikke en decideret depression, men helt sikkert noget derhenad. Har du prøvet at nævne det for din mor? Altså, når hun er inde i sådan en pegen-fingre-ad-alle periode, at du giver udtryk for bekymring ift. om hun i virkeligheden føler sig deprimeret?
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9625

Re: Kompliceret forhold til sin mor...

Indlægaf Tanten » 14. jan 2018, 12:47

Har DU gået til psykolog mhp. at få klippet den seje navlestreng over, det er lykkedes din mor at holde fast i, selvom du er en voksen kvinde med mand og snart børn?

Jeg synes, du går virkelig meget "over" i din mor og forstår hende alt, alt for meget.

Hun er, og var, 100 % ansvarlig for sit eget liv, og det er helt utilstedeligt, hvordan hun forsøger at blande sig i, og styre, dine voksenvalg.

Fokus skal ikke ligge på at hjælpe hende til at forstå eller ændre noget - det skal ligge på, hvordan du agerer i, at hun er som hun er og får sagt fra og markeret dine grænser på en rolig men effektiv måde; og det kan du først, når du erkender, HVOR grænseoverskridende, manipulerende, dramasøgende, skyld-med-skyld-på og helt igennem umoden og urimelig, hendes adfærd rent faktisk er.
7
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9625

Re: Kompliceret forhold til sin mor...

Indlægaf Tanten » 14. jan 2018, 12:48

Buller skrev:det må være enormt hårdt at blive født af en mor der har så gennemført dårlig sans for at foretage valg.

Det har jo nærmest ikke været andet end katastrofer hun har stablet på benene, hvad enten det er mænd eller andre ting. Jeg ville absolut ikke lade hende få indflydelse på mine valg. Og så ville jeg heller ikke finde mig i at hun oven i at have fucket sit eget liv op, prøver at spille martyr over det. Der ville jeg være ret konsekvent og ikke komme til at ynke hende eller stryge hende med hårene. Og guilt-trips, dem skal man bare øve sig i at være døv overfor. Det er nemlig kun sjovt at spille martyr når man har et publikum, de lægger sig aldrig til at dø dramatisk alene hjemme, det skal altid være med så mange tilskuere som muligt.

Jeg synes du skal bruge dit krudt på din egen familie og så kan din mor deltage når hun ikke vil styre det hele, især når hun er så gennemført dårlig til det.


Det her var den meget rå udgave af, hvad jeg mener. Så grelt ser det ud, og så grelt er det.
0

Tilbage til "Livets forhold"