Århus - hvad kan jeg opleve?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
VanillaQueen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 7. dec 2017, 20:32
Kort karma: 4
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 57

Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf VanillaQueen » 12. jan 2018, 11:47

Hej alle sammen :)
jeg bor i kbh men skal fra 1 februar pendle fra kbh til Aarhus på grund af mit nye job.. Er der nogle der kender de bedste caféer, butikker, restauranter, biografer osv? :gruble:

Jeg har aldrig været i Aarhus, jeg glæder mig og er rigtig spændt på hvordan det er derover! :lol2:
Selvom det meste af tiden bliver brugt på at arbejde har jeg også tænkt på at tage ud en gang imellem og hygge mig, da jeg er lidt af en københavner :fløjt: og jeg elsker for det meste at tage på café og drikke en kop kaffe!

Du er velkommen til at dele gode tips & råd :klap:
0
I don't mind being described as vanilla in certain ways.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf Rapfisk » 12. jan 2018, 12:09

Århus er fantastisk :lun: Der er mange gode caféer, og der er et rigtig godt bymiljø. På den måde synes jeg, den har det bedste af begge verdener - hvor vi i København og omegn (sådan groft sagt, ikke) shopper meget fra tilbud til tilbud efter, hvad vi lige har lyst til, er der i Århus en tilknytning til byen som gør, at der bliver taget initiativ til både små og store arrangementer. Der bor også ret mange unge og er mange uddannelsesinstitutioner i forhold til byens størrelse sammenlignet med København.

Nå, men Jægergårdsgade er et godt sted at starte. Den ligger lige bag Banegården og er vel Århus' svar på Jægersborggade i København med en masse spisesteder og caféer.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf Vixen » 12. jan 2018, 12:16

Kaffe på Great Coffee på Klostergade og La Cabra i Graven (som udtales "graaaven")
Dokk1 er flot og der sker en masse
Botanisk Have er skøn når solen skinner
Salling Rooftop for ekstraordinær fin udsigt over byen og rimelige priser på almindelig cafémad
Jægergårdsgade kender jeg ikke så godt, men der er mega hyggeligt
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf Muspel » 12. jan 2018, 12:28

Hvilken ende af byen skal du arbejde i? Det kan gøre det lidt nemmere med gode råd?
0
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf Lone » 12. jan 2018, 12:38

Jægergårdsgade er skøn! Der er både cafeer, spisesteder, vinbarer, ølbar, brune værtshuse og en del små, hyggelige butikker.

Hvis du vil se smalle film er Øst for Paradis den biograf, du skal vælge - resten af biograferne er Nordisk Film og Cinemaxx (medmindre du går helt undergrund og kigger på Slagtehal 3)

Hvis du er til øl kan Fermentoren i Nørregade, FairBar i Nørre Allé og Mig og Ølsnedkeren i Mejlgade anbefales. Der er også en Mikkeller ølbar i Jægergårdsgade. Hvis duhellere vil have en god øl med hjem, skal du gå til Flask i Nørregade :)

Området omkring Godsbanen er skønt, der er næsten altid liv. På Godsbanen finder du bl.a Teater Katapult, som laver nogle ret små opsætninger af diverse mere eller mindre kendte teaterstykker.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf sigge » 12. jan 2018, 12:48

Århus har stadig Street Food (i modsætning til Kbh., hvor de jo er midt i en flytning), så hvis du savner det i Kbh., har du muligheden i Århus.

Hvis du har lyst til lidt mere mad end en typisk cafémenu, vil jeg anbefale "Den Rustikke" i Mejlgade, hvor man får 3 retter for 195 kr. Der er et meget lille spisekort med 2 forretter, 2 hovedretter og 2 desserter, som skifter rimeligt tit. Så hold øje med deres hjemmeside for at se den aktuelle menu.

Hvis du vil være lidt "kulturel" er Den Gamle By megahyggelig, og man kan sagtens få flere timer til at gå derinde. Den nye udstilling "Århus Fortæller" er virkelig interessant med en masse interaktive tiltag. Du kan bl.a. få et kursus i århusiansk med Jakob Haugaard, så du kommer til at lyde som en indfødt. :D

Der er også en Perchs The i Århus, hvor de har Tea Room, hvis du har lyst til en gang te og kage. Og i modsætning til butikken i Kbh. kan man rent faktisk både trække vejret og vende sig inde i selve tebutikken, hvis du skal købe noget te med hjem. Butikken er dog ikke så charmerende som den originale i Kbh.
1
You can't spell awesome without me.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf cola » 12. jan 2018, 14:24

Jeg er ikke den store cafe bruger, så lige den del må du tage med de andre, tilgengæld så kender jeg noget nær alle de gode spisesteder i byen, både de billige og de dyre, og lige fra den gode gamle danske "stegt flæsk med persillesovs", over i den asiatiske til den helt amerikanske. Mad er jeg glad for :-)
Hvis du vil kigge på noget, opleve århus eller området på en anden måde så findes der jo et utal af attraktioner, de mest kendte, den gamle by og Aros. de mindre kendte naturhistorisk museum og det lille lokale der ligger under banken i gågaden (kan aldrig huske hvilken bank)

For en ægte kbh-er så er århus blot en landsby, der sker ikke så meget som i kbh, på overfladen... men dyg en smule og oplev farverne. (uden brug af stoffer)
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf sigge » 12. jan 2018, 16:38

Apropos at dykke: Wellness-afdelingen i svømmehallen Spanien skulle være rigtigt fin. Jeg har haft til hensigt at prøve den, lige siden den åbnede, men jeg er ikke kommet afsted endnu. :genert:
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
VanillaQueen
Indlæg: 122
Tilmeldt: 7. dec 2017, 20:32
Kort karma: 4
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 57

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf VanillaQueen » 14. jan 2018, 16:59

Tusind tak alle sammen for jeres svar ;) det hjalp!

Dog er jeg lidt i tvivl om jeg skal finde en lejlighed i Århus eller bare pendle frem og tilbage. Mit liv er i københavn (min familie, venner, diverse steder (fitness center, yndlings cafe, osv) men på den anden side er det også bare så vigtigt for min karriere at jeg arbejder derover og det vil give mig et kæmpe skub indenfor mit arbejde og erfaring osv. Så jeg skal 100% arbejde derover. Men tror i det kan lade sig gøre at pendle frem og tilbage eller bliver jeg nød til at få mig en lejlighed? :gruble:
0
I don't mind being described as vanilla in certain ways.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jan 2018, 17:05

VanillaQueen skrev:Tusind tak alle sammen for jeres svar ;) det hjalp!

Dog er jeg lidt i tvivl om jeg skal finde en lejlighed i Århus eller bare pendle frem og tilbage. Mit liv er i københavn (min familie, venner, diverse steder (fitness center, yndlings cafe, osv) men på den anden side er det også bare så vigtigt for min karriere at jeg arbejder derover og det vil give mig et kæmpe skub indenfor mit arbejde og erfaring osv. Så jeg skal 100% arbejde derover. Men tror i det kan lade sig gøre at pendle frem og tilbage eller bliver jeg nød til at få mig en lejlighed? :gruble:


Hvor meget skal du arbejde derovre?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16990
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf LaMariposa » 14. jan 2018, 18:51

kartoffelpizza skrev:
VanillaQueen skrev:Tusind tak alle sammen for jeres svar ;) det hjalp!

Dog er jeg lidt i tvivl om jeg skal finde en lejlighed i Århus eller bare pendle frem og tilbage. Mit liv er i københavn (min familie, venner, diverse steder (fitness center, yndlings cafe, osv) men på den anden side er det også bare så vigtigt for min karriere at jeg arbejder derover og det vil give mig et kæmpe skub indenfor mit arbejde og erfaring osv. Så jeg skal 100% arbejde derover. Men tror i det kan lade sig gøre at pendle frem og tilbage eller bliver jeg nød til at få mig en lejlighed? :gruble:

Altså hvor tit skal du pendle? Hver dag? Der er tre timer hver vej? :tie:

Jeg tager tit til Kbh og Sydsjælland, men så er det med 1-2 overnatning. Sateme ikke dagligt.


Det er langt at pendle frem og tilbage dagligt - og dyrt.

Hvad med at finde dig et pendlerværelse, hvor du kan overnatte i hverdagene? Så kan du tage hjem i weekenderne. Der er masser af billige lift fredag og søndag med GoMore.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Århus - hvad kan jeg opleve?

Indlægaf mariannaa » 14. jan 2018, 18:59

VanillaQueen skrev:Tusind tak alle sammen for jeres svar ;) det hjalp!

Dog er jeg lidt i tvivl om jeg skal finde en lejlighed i Århus eller bare pendle frem og tilbage. Mit liv er i københavn (min familie, venner, diverse steder (fitness center, yndlings cafe, osv) men på den anden side er det også bare så vigtigt for min karriere at jeg arbejder derover og det vil give mig et kæmpe skub indenfor mit arbejde og erfaring osv. Så jeg skal 100% arbejde derover. Men tror i det kan lade sig gøre at pendle frem og tilbage eller bliver jeg nød til at få mig en lejlighed? :gruble:

Jeg har sendt dig en besked med et tilbud om et pendleværelse i Århus, men jeg er i tvivl om det også blev sendt ( står nemlig ikke som sendt i min udbakke) nå men, hvis du er interesseret, så send mig en besked :)
2

Tilbage til "Livets forhold"