Når ens forældre er gamle...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Prosperity74 » 10. jan 2018, 18:00

Min mor er 72 år og er frisk og har et godt helbred. Min far er 70 år, han bor i ældrebolig, han har type 2 diabetes, for højt blodtryk, for højt kolesterol, dårligt hjerte, er dårligt gående mm. Han drikker meget og ryger meget
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26583

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Santa » 10. jan 2018, 18:39

Zombie, jeg håber at din mor ikke fejler noget alvorligt og hurtigt bliver frisk igen.

Mine forældre - eller min mor - er i slutningen af 60'erne, og min far er desværre død. Han døde allerede som 66-årig af aggressiv kræft.
Min mor har lidt helbredsproblemer, men er meget frisk og aktiv. Hun har rigtig mange venner, er frivillig i den lokale biograf, spiller bridge og golf, går lange ture med sin nye hund, laver smykker i sit smykkeværksted, rejser og passer sin have.
Hun har altid planer, og kan være svær at træffe!
Så jeg håber inderligt at hun holder mange, mange år endnu. Vi har et tæt forhold og hun bor to timer væk, så det bekymrer mig af og til. Nok fordi jeg ved hvordan det er miste en forælder.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Lurende Peber » 10. jan 2018, 19:03

Min far døde i marts efter lang tids svækkelse, hvor især de sidste 2 år ikke var gode.
Min mor har Alzheimer men bor endnu i eget hus (uskiftet bo)
Begge rundede de 80 og især min mor bagatelliserede i årevis behovet for hjælp. Og gør det stadigt.
Men kommunen er meget positiv for hjemmehjælp. I det hele taget meget for at udskyde det dyrere plejehjem.
Jeg ved ikke, om København er lige så samarbejdsvilige, men prøv evt at overtale din mor til 1-2 besøg om ugen, for at holde lidt øje med humør og helbred. Og så er din mor i systemet, når behovet vokser.
Og nej, det er ikke i stedet for familiens besøg men et supplement.
Hun kan også få en tilkaldealarm at gå rundt med, men det er nok for tidligt at overtale din mor til.

Når min mor begynder at ville aflyse hjælp, fortæller jeg i positiv ånd, at hun jo kan blive længere i huset med lidt hjælp.
Ja hun glemmer det meste 2 minutter efter, men noget bliver hængende .... nogen gange.

God bedring med hende, og godt at du tog turen ind til hende :gogo:
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Panton » 10. jan 2018, 19:06

Mange tanker herfra og god bedring til din mor :ae: husk at selv få lidt mad og drikke, så du forbliver ok :kys:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Zombie » 10. jan 2018, 20:33

Jeg er på vej hjem til min mor for at hente nogle piller hun får, som afdelingen ikke har. bagefter tager jeg hjem og henter hunden, og tager til min kæreste på Nørrebro hvor jeg overnatter.
Jeg har fået kakao og sandwich.

Min mor har det efter omstændighederne bedre. Vi mangler stadig prøvesvar, de kommer nok mens jeg er afsted og min søster er der stadig.
Men jeg er ret sikker på, det er lungebetændelse.

Min mor havde et uheld i sengen. Sygeplejerskerne frygtede noget smitsomt, men vi forklarede dem, det er hendes kroniske sygdom. Vi havde allerede advaret om, at det nok ville ske.
De havde så travlt på afdelingen, så vi kørte selv mor i bad på toilettet, fik hende vasket og skiftet tøjet. Jeg havde fået pakket tandbørste, så det fik hun også ordnet.

Vi så, hendes ryg var rød med begyndende tryksår af at ligge ned - hun får hurtigt mærker, og har jo ligget ned under sygdom. Så hun fik et godt lag zinksalve og vi bad om en trykaflastende madras.
Sygeplejerskerne var bare så lettede over, at vi tog over med vask og diverse, at vi fik alt det, vi bad om. Det var også federe for Mor, fordi det foregik i roligt tempo, hun fik creme på uden handsker (alt andet gjorde vi i handsker og forklæder), og vi var blide.
Hun fik dog feberrystelser, da hun kom i seng igen og fik et tæppe; det tog på kræfterne at komme i bad.
Jeg gav hende en blebuks på, så hun kunne være tryg og nu sover hun.
Hun var okay med, vi hjælp hende.

Sygeplejersken takkede for hjælpen, men vi snakkede også om, at vi altså er pårørende. Selvfølgelig hjælper vi gerne, men vi foretrækker at nusse og pusle om hende.
Men lige i den situation, var det også instinktiv omsorg fra os.
Og pudsigt at opleve skift mellem min søster og mig; hun har styr på alt det medicinske, men så snart vi skulle vaske osv., var det mit domæne som pædagog, hvor jeg var den som dirigerede.
Vi er et godt team, når det nu skal være.
9
Jeg har flere tanker om det med gamle forældre generelt, men jeg kan først svare jer i morgen. Skal aflevere medicinen, lufte hund og hjem til kæresten, og have et bad inden jeg kan sove.
Til gengæld er jeg først på hospitalet kl. 10 i morgen, hvor min søster tager lidt tidligere derind.
6
aka Forbies

:gammel:
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Neverkont » 10. jan 2018, 21:40

Zombie skrev:Jeg ved, det er mit liv nu... at det her sker engang imellem og nok kun hyppigere herfra. Jeg er ikke engang 32 endnu.


Det gør mig oprigtigt ondt, du er alt for ung til, at skal have den slags at slås med.

Jeg er 54, min mor er 80, hun bor i egen lejlighed og klarer næsten sig selv. Hun har hjemmehjælp til rengøring hver anden uge, og til tøjvask fordi vaskeriet er i kælderen. Hun har en el-scooter fordi hun ikke kan gå ret langt p.g.a. ryg-problemer.

Jeg hjælper hende med, at passe hendes akvarie, ellers er det kun småting jeg gør.

Men min mor har været indlagt et par gange p.g.a. mineralmangel, sikkert p.g.a. for meget vanddrivende medicin.

Men derudover hjælper jeg min bror, som er handicappet efter et par blodpropper i hjernen.

Heldigvis er mine børn store, kun den yngste bor hjemme.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Artem » 10. jan 2018, 21:53

Det lyder ikke godt med din mor Zombie, men er godt at du og din søster kunne tage over. Det er jeg faktisk meget imponeret over. For det er en af de ting jeg slet ikke kan, altså med at pleje syge folk på den måde. Vil virkelig helst ikke røre dem eller være i nærheden af dem. Heller ikke når det gælder min egen familie.

Med mine egne forældre, så er de om et par uger begge 78 år, og har det vil rimelig godt i forhold til alderen.
Min mor er godt nok blevet gammel de sidste 5 år, hvor hun har haft brystkræft, har knogleskørhed, og har haft en hjerneblødning. Alt det sammen med den medicin hun får i dag, så er hun noget svækket, men kan stadig klare sig selv, lave mad osv. Men det er i lavt tempo og hun skal hvile sig meget.
Min far er stadig den aktive handyman som han altid har været, han har dog ikke de samme kræfter mere, og slidgift og gamle skader generer ham lidt, men når han først kommer i gang med at lave noget så går det fint, og han er som sagt stadig meget aktiv.

Men det er svært med gamle forældre. En af grundende til at jeg bor her i min fødeby i dag og ikke er villig til at flytte her fra. Handler om at jeg gerne vil være her for mine forældre, som har hjulpet mig rigtigt meget som yngre.
Tænker nogle gange om det har for store omkostninger for mit eget liv? og hvis de feks er døde om 10 år vil jeg ikke udelukke at jeg flytter her fra.
4
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Primerose » 11. jan 2018, 00:07

Hvor lyder det bare som om du, Zombie, og din søster passer godt på jeres mor! Hun er heldig med døtre som jer. Jeg håber ikke at der går alt for længe før jeres mor bløder op for ideen om en ældrevenlig bolig i nærheden af jer.


Mine egne forældre er ikke så gamle endnu. Men min kære mor blev diagnosticeret med en alvorlig progredierende sygdom, du hun blot var 49. Hun er nu 58. Og selvom det ikke er alderen der trykker, er min mor desværre enormt hæmmet af følgerne af sin sygdom og operationer/behandlinger. Det betyder at vi, både min mor og os som pårørende i mange år har bekymret os om problemer der ellers først burde være relevante om mange år.
Fx falder min mor. Nogle gange flere gange om dagen. Og hun kan ikke selv komme op. Jeg er hver evigt eneste dag bange for st hun skal slå hovedet eller brække noget. Hun går ikke ret godt, og har ikke særligt mange kræfter i den ene side af kroppen. Hun har nogle kognitive skader, som hun er meget ked af. Men hun er min mor, min fars hustru og et virkelig klogt og indsigtsfuldt menneske. Hun har et nødkald, hun har altid sin mobil på sig og hun har min far. Men alligevel kan jeg ikke lade være med at bekymre mig om hvordan hun har det. Om hun mon har været udefor i dag, om hun er glad, om hun er faldet og har slået sig... og det er bare hårdt når det er ens elskede forældre.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Indlæg: 1596
Tilmeldt: 3. nov 2015, 09:59
Kort karma: 436
Likede indlæg: 5663

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf DenBlødeJyde » 11. jan 2018, 07:36

Øv. God bedring til din mor, og varme tanker til dig.

Min mor bliver 60 i år, og min far er 64. Så de er ved at være oppe i årene.

Mine bedsteforældre på min fars side er stadig i live, om end meget gamle og skrantende. Og jeg har set at min far, som det "barn", der bor tættest på, er den der skal trække det tungeste læs i forhold til at hjælpe med alt muligt. Det trækker mange veksler på mine forældre.

Og det har da gjort, at jeg overvejer at flytte tættere på mine forældre. Lige nu bor jeg i Esbjerg og de ved Aabenraa i Sønderjylland. Og jeg ville være så led ved, at det alene var min søster, der hang på den hvis mine forældre fik behov for hjælp, når alderen begynder at trykke.

Umiddelbart er de begge raske og friske, men det kan som der bliver skrevet i tråden, hurtigt ændre sig.

Det jeg nok er mest ked af, men som ingen af os er herre over, er at de ikke har fået børnebørn. Endnu. Jeg er alene og min søster og hendes kæreste vil grundet en genfejl hos min svoger få svært ved at få børn. Det kan jeg godt være lidt ærgerlig over, mine forældre ville være de skønneste bedsteforældre.
Men det kan jo nås endnu... :)
0
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Suzan » 11. jan 2018, 08:35

Man ved jo at den tid kommer....spørgsmålet er hvornår.

Flere og flere af mine jævnaldrende har haft forløb med forældre der blev syge og/eller demente og måtte på hospice eller plejehjem.

Der er blevet tømt og solgt huse og lejligheder - et kæmpestort arbejde for enebørn og nogle gange konfliktskabende mellem søskende.

Min far er på et demensplejehjem nu.
Hver gang jeg skal besøge ham er jeg bange for om det er denne gang han ikke længere kan kende mig.
Faktisk skal jeg besøge ham i morgen og i løbet af weekenden.

Forløbet med mine forældres lange tur ned af bakke har været stressende, men der har været et supergodt samarbejde mellem os søskende og der har været rigtig søde plejepersonaler ind over.
Det betyder vist meget hvor i landet det her udspiller sig.

Pøj pøj til dig.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Evapeva » 11. jan 2018, 13:22

Jeg kan relatere en smule til det med mine svigerforældre, hvoraf min svigerfar er 64 og min svigermor 59. Man mærker tydeligt, at de ikke orker det samme som førhen, og det store omdrejningspunkt/samtaleemne går på deres efterløn og pension og på, at de pga. aldersforskellen kan gå fra med min. 8 års mellemrum. Det er en stor "sorg" for dem. Jeg er sådan lidt "wtf, det har I da vidst altid", men ikke desto mindre er det noget, der fylder alt for dem. For han er meget klar til at gå fra, mens hun har 6 år endnu. På en lang række punkter er de også lidt... ældre, fx mht. deres holdninger til elektronik, netkøb og økonomi i det hele taget.

Mine egne forældre virker noget fastere i kødet til sammenligning - min mor er 53 og min far 59, og der kører det meste som altid. Min far vil gerne have ti år mere på arbejdsmarkedet, før han lukker og slukker.

Jeg selv er 34, btw.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Evapeva » 11. jan 2018, 13:23

Pyh, Zombie, du facer det godt nok på den hårde måde pt., godt din mor har dig (og søster). :kys:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Artem » 11. jan 2018, 19:16

Er det kun mig der er urolig over at Zombie ikke har skrevet i denne tråd i dag?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23126

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Aragorn » 11. jan 2018, 20:47

Artem skrev:Er det kun mig der er urolig over at Zombie ikke har skrevet i denne tråd i dag?


Jeg har også tænkt mit. Omvendt ved jeg at intensiv pleje af et andet menneske kan dræne al energi. Men det er klart at med den kultur der er herinde, stikker tavsheden lidt ud.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf hthy » 12. jan 2018, 00:22

Evapeva skrev:Jeg kan relatere en smule til det med mine svigerforældre, hvoraf min svigerfar er 64 og min svigermor 59. Man mærker tydeligt, at de ikke orker det samme som førhen, og det store omdrejningspunkt/samtaleemne går på deres efterløn og pension og på, at de pga. aldersforskellen kan gå fra med min. 8 års mellemrum. Det er en stor "sorg" for dem. Jeg er sådan lidt "wtf, det har I da vidst altid", men ikke desto mindre er det noget, der fylder alt for dem. For han er meget klar til at gå fra, mens hun har 6 år endnu. På en lang række punkter er de også lidt... ældre, fx mht. deres holdninger til elektronik, netkøb og økonomi i det hele taget.

Mine egne forældre virker noget fastere i kødet til sammenligning - min mor er 53 og min far 59, og der kører det meste som altid. Min far vil gerne have ti år mere på arbejdsmarkedet, før han lukker og slukker.

Jeg selv er 34, btw.


indtil 2013 kunne man gå på efterløn som 60-årig og det blev desværre vist ændret under Thorning-regereringen, så det har man altså ikke vidst altid, så din svigermor har i rigtig mange år troet på at hun kunne stoppe når hun blev 60.
0

Tilbage til "Livets forhold"