Firedages arbejdsuge?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf decibell » 7. jan 2018, 11:14

Jeg tænker også, at det kan give problemer fradragsmæssigt? Jeg har jo ikke færre udgifter til mit pendlerkort, men vil kun kunne trække 4 dage fra om ugen.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf MOGA » 7. jan 2018, 11:41

Miss_no_More skrev:Nu arbejder jeg i det offentlige og har dermed betalt pause, så kan regne ud det ville blive til 9 timer og 25 minutters arbejdsdag, hvis det skulle strække sig over 4 dage.
Det tror jeg umiddelbart godt, jeg ville kunne holde til. Jeg har så heller ingen børn.
Det skulle så også være en fridag i forlængelse af weekenden. En fridag midt på ugen ville jeg være mere lunken overfor.


Faktisk kun 9 timer og 15 minutter, hvis man skal gå i detaljer.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Miss_no_More » 7. jan 2018, 11:55

MOGA skrev:
Miss_no_More skrev:Nu arbejder jeg i det offentlige og har dermed betalt pause, så kan regne ud det ville blive til 9 timer og 25 minutters arbejdsdag, hvis det skulle strække sig over 4 dage.
Det tror jeg umiddelbart godt, jeg ville kunne holde til. Jeg har så heller ingen børn.
Det skulle så også være en fridag i forlængelse af weekenden. En fridag midt på ugen ville jeg være mere lunken overfor.


Faktisk kun 9 timer og 15 minutter, hvis man skal gå i detaljer.


Nå ja, fordi det er 9,25 timer. Jamen endnu bedre :D
Og faktisk er vores 4 timers personalemøde trukket ud af mødeplanen også, så det ville betyde en uge på 36 timer. Så jeg kan godt runde ned til 9 timer.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Slettet bruger » 7. jan 2018, 11:59

Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:
abcd skrev:
Tux skrev:
LaMariposa skrev:
abcd skrev:Jeg er joblønnet, dvs. ingen overtidsbetaling. Normeringen er 40 timer om ugen, men det sker jævnligt at jeg arbejder 50+ timer om ugen. Jeg kan ikke realistisk arbejde mere end 10 timer om dagen på fast basis og samtidig have familietid, så hvis fredag blev weekend, ville det reelt betyde at jeg bare gik en dag ned i tid, for jeg når meget ofte normeringen om torsdagen alligevel.

Så ja tak herfra.


Den tanke fik jeg også, altså om det reelt kunne skære noget af overarbejdet væk, når man er joblønnet? Det kræver selvfølgelig, at man så rent faktisk holder fredagen fri og ikke arbejder der også.

I artiklen er der jo ikke snak om at arbejde mindre, bare at man arbejder på andre tidspunkter - det kan også lade sig gøre hvis man er på jobløn (i teorien i hvert fald)


Jeg oplever bare i praksis at der er en forventning om at man arbejder længe på en hverdag for at få løst de ting der skal løses, det gør man bare, men der er ikke på samme måde en forventning om at man bruger sine fridage til at arbejde. Fridage er medarbejderens, og de inddrages kun hvis det virkelig brænder på. Så jeg tror ikke at de timer der kommer til at mangle på hverdage for joblønnede, bliver 100% erstattet af timer på fridage.

Jeg taler faktisk slet ikke om at arbejde på fridage..


Men hvis man formindsker mængden af hverdage, bliver der jo bare færre hverdagstimer at tage af, så man kan ikke arbejde så meget

Men du kan sagtens arbejde mere end 37 timer.. De fleste jeg kender med jobløn arbejder desuden også ofte i weekenden..


Ja, man kan, jeg siger bare at jeg tror mange vil være tilbøjelige til at arbejde mindre, f.eks. mig selv. Det er psykologisk noget helt andet at arbejde 10 timer på en hverdag end at arbejde 2 timer på en fridag.
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Seladon » 7. jan 2018, 12:10

ja, tak, lyder det fra mig. Men det er selvfølgeligt meget individuelt for hver enkelte lønmodtager.

Det er også andre gevinster end de personlige: mindre trængsel på motorvejene, og mindre forurening og mindre benzinforbrug.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Whydontyouandi » 7. jan 2018, 13:36

Jeg har valgt at arbejde deltid, 29 timer om ugen fordelt på fire dage. Hver onsdag har jeg fri. Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort arbejdsmæssigt. Fattigere - tjek, men rigtig meget rigere på tid til at gøre mere af det, jeg drømmer om.
1
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Primerose » 7. jan 2018, 15:15

Pga mit erhverv kan jeg godt have både uger hvor jeg arbejder 4 dage og uger hvor jeg arbejder 6 dage. Det er fordi vi har vagtlag der skal dækkes alle ugens dage, så selvom jeg er ansat til at arbejde 37 timer om ugen, så er timerne ikke altid jævnt fordelt over ugerne i en måned.
Jeg synes det kan være meget rart med den der ekstra fridag i hverdagene. Det er som om man kan nå meget mere på en fri-tirsdag end på en søndag :) og så er det altid nemt at få tider hos frisør/tandlæge osv når man hver fri i hverdagene.
1
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Anilara » 11. jan 2018, 05:31

Jeg ville elske det.
I 5 år har jeg arbejdet med døgn- eller 12-timers vagter. Det var helt vildt dejligt!
Men jeg får også meget mere ud af hele fridage, end jeg får noget ud af at komme hjem klokken 16.
Jeg er så træt af mine nedern 8-16 vagter.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf thomassneum » 11. jan 2018, 07:35

Jeg arbejdede i en periode 10 timer om dagen og havde fri om fredagen.

Det lød som en fin idé, men fungerede bare ikke optimalt.

De sidste timer af dagen har jeg ikke helt oplagt nok, og jeg kan mærke at jeg er mere effektiv ved færre timer. At have fri fredag, hvor alle andre i samfundet har fri, havde en underlig virkning på mig. Jeg følte mig rastløs, og jeg havde svært ved ikke at "arbejde hjemme" alligevel.

En mere optimal løsning for mig, kunne være en reel kortere arbejdsdag, men større fleksibilitet på mødetider.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 11. jan 2018, 08:32

Det lyder meget fristende, især fordi vi nu har købt stort hus med stor grund, og derfor sagtens kunne bruge noget mere fritid.
Men arbejdsdagene vil også blive rigtig lange, og da jeg p.t arbejder 80 km fra huset, så vil jeg jo skulle af sted ved 6.30-tiden og først være hjemme ved 18-tiden hver dag. Det vil ikke være en ekstra fridag værd
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Evapeva » 11. jan 2018, 13:27

Jeg tænker sådan lidt:
For voksne uden børn - ja, klart! For voksne med børn - nej tak. Og jeg tilhører sidste gruppe.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Mani » 11. jan 2018, 17:17

Nej, tror ikke jeg ville være effektiv nok med så lange dage. Men 9 dage på 2 uger kunne være fedt :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 283
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 72
Likede indlæg: 836

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Kasper » 20. jan 2018, 01:37

Jeg arbejder 30 timer om ugen og har en ugentlig fridag - og det er AWESOME! Rent økonomisk fungerer det fint; jeg kan sætte ca. 5000 kr. af til opsparing hver måned.

Jeg elsker mit job, og jeg ville også sagtens kunne trives med flere timer. Men en ugentlig fridag eller færre timer fordelt over hele arbejdsugen er virkelige noget, man burde unde sig selv, hvis der er muligt.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf LaMariposa » 21. jan 2018, 10:51

Hørte et interessant indslag i radioen med det her firma forleden. De har indført 30 timers arbejdsuge med så stor succes, at den blev permanent for et års tid siden.

I radioen sagde de, at de producerer det samme med færre timer, hvilket er ret tankevækkende:

https://finans.dk/live/erhverv/ECE93446 ... ctxref=ext
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf LadyFox » 21. jan 2018, 13:21

Jeg drømmer om døgnvagter, og væsentligt færre arbejdsdage. Men jeg har heller ikke noget ansvar, i form af børn - og har heller ingen planer om at få det.
Jeg vil dog gerne have hund, men der ville jeg havde mulighed for pasning de dage.
1
...

Tilbage til "Livets forhold"