Lære at svømme som voksen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Jedi » 10. sep 2018, 21:35

Artem skrev:
Fru Sunshine skrev:At kunne flyde har ikke noget med fedt at gøre. Det er en teknik, som kan læres, men det kræver blandt andet, at man tør slappe helt af. Så snart man spænder i kroppen, synker man.

Det er sådan noget jeg ikke fatter en skid af. :forvirret:

For om ting kan flyde eller ej, handler om de har en større eller mindre vægtfylde end vand. Muskler har en større og synker, fedt har en mindre og flyder oven på.
Luft i lunger og mave giver også opdrift.

Men at det skulle ændre på en vægtfylde om man slapper af eller ej, har jeg virkelig svært ved at forstå?
Det er dog ikke kun dig som siger det, for det gør min svømmetræner også. Jeg kan bare ikke se for mig hvordan det gør en forskel.


Når man dykker, ser man ofte folk, som ikke kan synke, selvom vesten er helt tømt for luft, og det er psykisk og det manifesterer sig i vejrtrækningen. Så bliver man loaded med bly for at komme ned. Med tiden, hvor man bliver mere fortrolig med at være under vand, kan man så komme ned uden eller med meget lidt bly.
Der er en masse omkring opdrift/buoyancy ift luft, fedt, salt osv. men psyken og vejrtræningen vejer tungest, hvorfor man også ser forholdsvis mange dykkere drukne i overfladen fremfor på dybt vand.

Fedt du svømmer! I foråret må du være klar til at komme i havet.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Jedi » 10. sep 2018, 21:36

Dobbelt op
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 17. sep 2018, 20:29

Fjerde gang og jeg kom i det store bassin.
Prøvede med svømmefødder og det gik vildt hurtigt.
Generelt er mine lærer imponeret over mine fremskridt, og hvor hurtigt det går.

Havde faktisk ikke selv tænkt over at jeg faktisk svømmer hurtigere end flere brystsvømmer, men alene med mine crawl ben. Men kunne jo også først sammenligne mig med andre i dag, i det store bassin. Så der er et rimelig potentiale når jeg får de arme med.

Det eneste problem er det crawl vejrtrækning med bare at dreje hovedet,, og få munden op over og trække vejret. Forsøger virkeligt, men kan ikke helt få det til at fungere. Altså gør det, men løfter også samtidig hovedet en del, som jeg jo ikke skal. Men mon ikke det kommer.

Mine lærer vil have at jeg får helt styr på det vejrtrækning, inden jeg begynder med at bruge armene og det er vil også fornuftigt nok.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Frandsen » 18. sep 2018, 08:44

Artem skrev:Fjerde gang og jeg kom i det store bassin.
Prøvede med svømmefødder og det gik vildt hurtigt.
Generelt er mine lærer imponeret over mine fremskridt, og hvor hurtigt det går.

Havde faktisk ikke selv tænkt over at jeg faktisk svømmer hurtigere end flere brystsvømmer, men alene med mine crawl ben. Men kunne jo også først sammenligne mig med andre i dag, i det store bassin. Så der er et rimelig potentiale når jeg får de arme med.

Det eneste problem er det crawl vejrtrækning med bare at dreje hovedet,, og få munden op over og trække vejret. Forsøger virkeligt, men kan ikke helt få det til at fungere. Altså gør det, men løfter også samtidig hovedet en del, som jeg jo ikke skal. Men mon ikke det kommer.

Mine lærer vil have at jeg får helt styr på det vejrtrækning, inden jeg begynder med at bruge armene og det er vil også fornuftigt nok.


Sejt med så hurtige fremskridt! :gogo:

Mht. vejrtrækningen så er det vist et ret almindeligt 'problem'. Min ældste datter svømmer konkurrencesvømning, og der har jeg observeret, at nærmest alle de nye svømmere, der bliver 'rekrutteret', har udfordringer med teknikken omkring at dreje hovedet. Stort set alle gør, som du beskriver; altså at vende/løfte hovedet for meget. Min datter gjorde det selv i starten. Hun drejede hovedet så meget til siden/op under vejrtrækningerne, at overkroppen nærmest blev helt roteret:lol: :lol:

Jeg ville ønske, jeg havde dit (gåpå)mod. Jeg kan ikke selv svømme og kan ikke få taget mig sammen til at få det lært :genert:
Er dog 'kommet til' at love mine piger, at jeg kan svømme næste sommer. Så jeg må se at komme i gang.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 23. sep 2018, 21:05

Frandsen skrev:Sejt med så hurtige fremskridt! :gogo:

Mht. vejrtrækningen så er det vist et ret almindeligt 'problem'. Min ældste datter svømmer konkurrencesvømning, og der har jeg observeret, at nærmest alle de nye svømmere, der bliver 'rekrutteret', har udfordringer med teknikken omkring at dreje hovedet. Stort set alle gør, som du beskriver; altså at vende/løfte hovedet for meget. Min datter gjorde det selv i starten. Hun drejede hovedet så meget til siden/op under vejrtrækningerne, at overkroppen nærmest blev helt roteret:lol: :lol:

Jeg ville ønske, jeg havde dit (gåpå)mod. Jeg kan ikke selv svømme og kan ikke få taget mig sammen til at få det lært :genert:
Er dog 'kommet til' at love mine piger, at jeg kan svømme næste sommer. Så jeg må se at komme i gang.

Tak selv om jeg på nogle måder ikke synes det går så hurtigt, for er jo lidt det samme jeg laver hele tiden nu, kun med små fremskridt. Glæder mig virkelig til at få armene med.
Men kan godt se logikken i først at få helt styr på den vejrtrækning.
På sin vis godt at høre jeg ikke er den eneste som har problemer med det, og så tænker jeg faktisk at det bliver nemmere når jeg får armene med. For så drejer man jo netop lidt i hele overkroppen og ikke kun med hovedet som jeg gør nu hvor jeg svømmer med det bræt foran mig.

Du må se at komme i gang nu hvor du har lovet det :gogo: Hvad er ellers grunden til at du aldrig har fået det lært?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf billiebean » 23. sep 2018, 21:18

Ja det bliver nemmere når armene kommer med. Det truck jeg lærte da jeg gik til svømning var at trække vejret ned i armhulen. Altså vippe hovedet en smule til siden og trække vejret "bagud" med det øverste af munden ned mod armhulen.

Mht at dreje overkroppen lærte jeg også i starten, at man ikke skulle rotere krop men kun hoved, men så trænede jeg en overgang med en garvet konkurrencesvømmer som sagde at modstanden bliver mindre, når man roterede i vandet med kropoen, så det skulle man faktisk. Jeg ved stadig ikke hvad der er bedst.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 23. sep 2018, 21:38

billiebean skrev:Ja det bliver nemmere når armene kommer med. Det truck jeg lærte da jeg gik til svømning var at trække vejret ned i armhulen. Altså vippe hovedet en smule til siden og trække vejret "bagud" med det øverste af munden ned mod armhulen.

Mht at dreje overkroppen lærte jeg også i starten, at man ikke skulle rotere krop men kun hoved, men så trænede jeg en overgang med en garvet konkurrencesvømmer som sagde at modstanden bliver mindre, når man roterede i vandet med kropoen, så det skulle man faktisk. Jeg ved stadig ikke hvad der er bedst.

Det er også det min svømmetræner siger at jeg skal gøre. Men er jo ikke til at gøre endnu før jeg får armene med.
Så ind til videre må det jo bare være noget med at øve mig i at få en stabil rytme i min vejrtræning med drejet hoved, selv om jeg nok bliver ved med at løfte det for meget.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Frandsen » 24. sep 2018, 07:47

Artem skrev:: Hvad er ellers grunden til at du aldrig har fået det lært?


Jeg ved det faktisk ikke ... Måske en kombi af to ting: Dårlige svømmelærere, der bare lod os, der ikke kunne svømme i forvejen, lege i det lave vand. Og en opvækst i en familie, hvor vi aldrig tog i svømmehallen - og heller aldrig på charterferie eller lignende, hvor der var pools.

Så jeg er bare ikke blevet eksponeret for svømning.

Derfor har jeg virkelig prioriteret svømning højt hos mine egne børn. Især også fordi, vi bor 200 meter fra stranden, og jeg gerne vil være tryg ved, at de går i vandet.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 24. sep 2018, 21:01

Frandsen skrev:Jeg ved det faktisk ikke ... Måske en kombi af to ting: Dårlige svømmelærere, der bare lod os, der ikke kunne svømme i forvejen, lege i det lave vand. Og en opvækst i en familie, hvor vi aldrig tog i svømmehallen - og heller aldrig på charterferie eller lignende, hvor der var pools.

Så jeg er bare ikke blevet eksponeret for svømning.

Derfor har jeg virkelig prioriteret svømning højt hos mine egne børn. Især også fordi, vi bor 200 meter fra stranden, og jeg gerne vil være tryg ved, at de går i vandet.

Kan godt genkende det fra min egen barndom, med at jeg som sådan heller har haft brug for at kunne svømme der, da det ikke var noget vi gjorde i min familie.

Men kan godt forstå at du vil lære dine børn det ;)
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 24. sep 2018, 21:02

Kom ikke til svømning i dag, er blevet noget forkølet, og tænker at det ikke er den bedste kombi? :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. sep 2018, 21:39

Mine børn SKAL også gå til svømning, indtil de svømmer godt og habilt...
Og ud fra mantraet at "svømning er den eneste sport man kan dø af ikke at kunne" ;)

Og nej svømning og forkølelse er ikke en helt fantastisk kombi :D bedre at blive hjemme og blive frisk, svømmehallen er der helt sikkert også i næste uge ;) - god bedring!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 25. sep 2018, 20:26

Madam Pomfrey skrev:Mine børn SKAL også gå til svømning, indtil de svømmer godt og habilt...
Og ud fra mantraet at "svømning er den eneste sport man kan dø af ikke at kunne" ;)

Og nej svømning og forkølelse er ikke en helt fantastisk kombi :D bedre at blive hjemme og blive frisk, svømmehallen er der helt sikkert også i næste uge ;) - god bedring!

Kan kun være enig i at svømning er en god færdighed at kunne specielt når man bor i en land som danmark hvor vi jo er omgivet af land på alle sider.

Min forkølelse var sådan en hurtig et døgn... Hvor jeg har følt mig helt frisk i dag. Som gør mig ekstra irriteret over at det lige var i går jeg skulle være syg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 8. okt 2018, 21:06

Lidt nyt i dag, prøvede at svømme med en arm af gangen, hvor jeg holdt pladen med den anden. Så blev det pludseligt svært med at få styr på det hele på en gang, men der skete da fremskridt. Synes dog det er svært at bruge de arme rigtigt... Det gjorde det måske heller ikke bedre at jeg generelt er noget træt og øm efter i går...
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf milisa » 19. okt 2018, 12:05

Hvordan går det?
1
Tally-ho
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lære at svømme som voksen?

Indlægaf Artem » 20. okt 2018, 22:37

milisa skrev:Hvordan går det?

Har ikke svømmet siden jeg skrev sidst på grund af efterårsferie.
Men skal nok skrive når der sker noget nyt ;)
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"