Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf dgd2007 » 11. dec 2017, 10:50

Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?

Ah, jeg synes nu, det er lidt for snævert kun at give forældrene æren (eller skylden) for at man er blevet født. Det er jo trods alt naturens orden.

Selvfølgelig er det menneskeforældres ansvar at sørge for børnene i temmelig lang tid - fordi vi er den art, der er længst tid om at kunne klare sig selv og først skal lære alting. Men det gælder vel ikke evigt. På et tidspunkt svinger det jo over, så det er "børnene", der klarer sig fint, og forældrenes, der skal hjælpes ...

Men det er klart, at det er lidt "uretfærdigt", at nogle har meget mere støtte længere op i livet end andre. Det behver jo ikke kun være økonmisk, det kan også være med at give mere eller mindre følelsesmæssig stabilitet, eller opmuntre/hjælpe med uddannelse (den ene læser måske børnenes opgaver og giver feedback, mens den anden ligger døddrukken på divaneseren og synes, lærdom er overflødig osv. osv.)

Jeg tror også, der er stor forskel på, hvor meget forskellige forældre overhovedet synes, man skal hjælpe. Nogle mener jo direkte, at man ikke skal for meget - for børnene skal jo også lære at klare sig selv. Plus der er kæmpe forskel på, om forældrene har mulighed for at hjælpe, hvis det er økonomisk.

Det er jo svært at svare på generelt. Men jeg synes ikke, man skal se sig selv som "forældrenes ansvar", hvis man er over 18. Hvis de har givet en for lidt ballast på et eller andet punkt, så må man jo selv gøre en ekstra indsats på det område. Man er ikke nødvendigvis bedre stillet i sidste ende, fordi forældrene har sørget for alt det økonomiske (selv om det selvfølgelig føles behageligt til at begynde med :devil:)
2
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Shannon » 11. dec 2017, 11:58

Animi skrev:Jeg synes det er vildt at der er så mange voksne(!) mennesker, der skriver så grimt til TS her i tråden, fordi de er uenige med hende.
Det er jo ytringsfrihed. Jeg orkede slet ikke at kommentere på selvmordskommentaren i denne tråd, men tog det i en anden - det må man så heller ikke, da det forstyrrer alle de andre sjove indlæg.
For at begå sig på et fora skal man godt nok kunne ryste på hovedet og ignorere en god del ind imellem.
1
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Shannon » 11. dec 2017, 12:01

Tamara skrev:Det mest uretfærdige her er vist dine forældre, der ikke fik lært et ungt menneske at klare sig selv frem for at forvente bolig og penge efter det 18. år.
Tænkt sig, det kan du simpelthen vide alt om ud fra et debatindlæg? Imponerende.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 12:32

Shannon skrev:
Animi skrev:Jeg synes det er vildt at der er så mange voksne(!) mennesker, der skriver så grimt til TS her i tråden, fordi de er uenige med hende.
Det er jo ytringsfrihed. Jeg orkede slet ikke at kommentere på selvmordskommentaren i denne tråd, men tog det i en anden - det må man så heller ikke, da det forstyrrer alle de andre sjove indlæg.
For at begå sig på et fora skal man godt nok kunne ryste på hovedet og ignorere en god del ind imellem.

Men det er da lidt underligt at trække en spids kommentar til et indlæg i denne tråd over i en evighedstråd hvor personen det omhandler ikke nødvendigvis ser det. Det giver da mere mening her, hvor modtageren så kunne tage stilling til din kritik, eller forklarer nærmere hvis hun var blevet misforstået.
4
...
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Shannon » 11. dec 2017, 13:03

hotlips skrev:Jeg synes det er helt fair hvis man synes det er en plage at leve at så går man ud og hænger sig. Virkelig og også uden man er syg eller andet der er værre end hvad de fleste holder ud. Jeg tror det ville være en lettelse for en del hvis ikke det var tabu.

Men at bebrejde sine forældre at man blev født fordi at så skal man arbejde, det har jeg ikke noget til overs for.

Jeg synes bestemt man har et ansvar for sine børn og min dreng kommer også til at få mere hjælp end jeg selv fik da jeg flyttede hjemmefra, jeg bebrejder helt sikkert mine egne for overhovedet ikke at hjælpe os med noget men det er først og fremmest fordi de sad godt i det og de ville gerne have hjulpet men de valgte at lade deres nye ægtefæller bestemme over både praktisk og alt andet andet i deres forhold til os.

Jeg har ikke de mindste skrupler over at bringe børn i verden, hverken ham jeg har eller eventuelle fremtidige børn, liv er i mine øjne en gave,det er mit eget bestemt også. Også selvom jeg er syg og plaget af smerter og den dræbende udmattelse der følger med.

Nu har jeg modtaget kritik for at kommentere på dit indlæg i en anden tråd, så tager den lige her:
Hvis du mener det første i dit indlæg omkring selvmord, synes jeg at du har en noget upassende tankegang omkring selvmord overfor efterladte og en underlig form for rådgivning til trådstarter. Det kan også være, at du egentligt er bedøvende ligeglad med hvad modtageren eller andre tænker om det stødende i det - det ved jeg jo ikke, men jeg tolker det sådan.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 14:21

Shannon skrev:
hotlips skrev:Jeg synes det er helt fair hvis man synes det er en plage at leve at så går man ud og hænger sig. Virkelig og også uden man er syg eller andet der er værre end hvad de fleste holder ud. Jeg tror det ville være en lettelse for en del hvis ikke det var tabu.

Men at bebrejde sine forældre at man blev født fordi at så skal man arbejde, det har jeg ikke noget til overs for.

Jeg synes bestemt man har et ansvar for sine børn og min dreng kommer også til at få mere hjælp end jeg selv fik da jeg flyttede hjemmefra, jeg bebrejder helt sikkert mine egne for overhovedet ikke at hjælpe os med noget men det er først og fremmest fordi de sad godt i det og de ville gerne have hjulpet men de valgte at lade deres nye ægtefæller bestemme over både praktisk og alt andet andet i deres forhold til os.

Jeg har ikke de mindste skrupler over at bringe børn i verden, hverken ham jeg har eller eventuelle fremtidige børn, liv er i mine øjne en gave,det er mit eget bestemt også. Også selvom jeg er syg og plaget af smerter og den dræbende udmattelse der følger med.

Nu har jeg modtaget kritik for at kommentere på dit indlæg i en anden tråd, så tager den lige her:
Hvis du mener det første i dit indlæg omkring selvmord, synes jeg at du har en noget upassende tankegang omkring selvmord overfor efterladte og en underlig form for rådgivning til trådstarter. Det kan også være, at du egentligt er bedøvende ligeglad med hvad modtageren eller andre tænker om det stødende i det - det ved jeg jo ikke, men jeg tolker det sådan.


Jeg tænker det ikke er ment som rådgivning til TS - da TS slår tråden op som en filosofisk debat, og ikke en brevkasse-tråd. Jeg synes det er svært at have en filosofisk tråd omkring retfærdigheden i at blive sat i live hvis det selv at ende sit liv ikke må berøres, for det er jo en reel mulighed de fleste af os har hvis vi vitterligt ikke bryder os om at være i live.

Jeg har selv mistet til selvmord, og jeg VED hvor ondt det gør at miste nogen man har nær den vej - MEN. jeg synes ikke at at hensynet til efterladte er alt. Og derfor er jeg også stor fortaler for aktiv dødshjælp, for jeg mener faktisk ikke man skylder sine pårørende at leve for hver en pris. Jeg synes så heller ikke at man burde begå selvmord på grund af man lige har haft en svær uge - men der findes faktisk mennesker hvor jeg udemærket godt forstår hvis de ikke ønsker livet, hverken nu eller senere.
Og jeg synes bare ikke nødvendigvis hensynet til de pårørende overgår alle ting livet kan byde en.

Som sagt, jeg forstår godt at det ikke rigtig er det man har lyst til at læse hvis man er pårørende til en der har taget sit liv, men omvendt burde man også kunne have en filosofisk debat om ting der kan gøre ondt på folk der har personlige erfaringer med emnet - for mange af de emner er faktisk vanvittigt vigtige at snakke om.
7
...
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Rullegardinia » 11. dec 2017, 14:26

Jeg synes du lægger op til til adskilte ting.

Man kan vel godt argumentere for, at barnefødsler oftest sker af rent selviske grunde. Mennesker vil gerne have et barn, samfundet skal køre rundt. Men om barnet får et værdigt og tilfredsstillende liv, det kan jo være ret svært at vide på forhånd, der kan ske alle mulige ting.

Med hensyn til forældrenes ansvar, så tror jeg da, at langt størstedelen af forældre vil deres barn det allerbedste. Nogle formår så ikke at give noget, der er godt nok. Det kan måske godt tolkes som uretfærdigt overfor barnet. Men altså, der er jo mange situationer i livet, hvor vejen til helvede er belagt med gode forsætter.

En sidste og ret så kynisk betragtning er, at det godt kan være, at du ikke vælger at blive født, men du vælger jo trods alt selv at holde dig i live...
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 14:49

Som svar på det røde:

Startindlægget starter sådan her:
"Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:"
Så om DU synes at folk svare som at tråden er filosofisk, vil jeg ikke stå til regnskab for, men der er da intet mærkeligt udfra det citerede at antage at den tråd er ment som filosofiske tanker.

Det røde:
Hvad så med dem der skælder ud på TS, er de så også "filosofiske"? Ja ja... jeg kender jer godt.
1
...
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Shannon » 11. dec 2017, 17:44

LadyFox skrev:Som svar på det røde:

Startindlægget starter sådan her:
"Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:"
Så om DU synes at folk svare som at tråden er filosofisk, vil jeg ikke stå til regnskab for, men der er da intet mærkeligt udfra det citerede at antage at den tråd er ment som filosofiske tanker.

Det røde:
Hvad så med dem der skælder ud på TS, er de så også "filosofiske"? Ja ja... jeg kender jer godt.

Tak. Vi er alle filosoffer så.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 19:04

Shannon skrev:
LadyFox skrev:Som svar på det røde:

Startindlægget starter sådan her:
"Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:"
Så om DU synes at folk svare som at tråden er filosofisk, vil jeg ikke stå til regnskab for, men der er da intet mærkeligt udfra det citerede at antage at den tråd er ment som filosofiske tanker.

Det røde:
Hvad så med dem der skælder ud på TS, er de så også "filosofiske"? Ja ja... jeg kender jer godt.

Tak. Vi er alle filosoffer så.

Christ.....
0
...
Shannon
Indlæg: 37
Tilmeldt: 19. nov 2017, 22:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Shannon » 11. dec 2017, 20:04

LadyFox skrev:
Shannon skrev:
LadyFox skrev:Som svar på det røde:

Startindlægget starter sådan her:
"Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:"
Så om DU synes at folk svare som at tråden er filosofisk, vil jeg ikke stå til regnskab for, men der er da intet mærkeligt udfra det citerede at antage at den tråd er ment som filosofiske tanker.

Det røde:
Hvad så med dem der skælder ud på TS, er de så også "filosofiske"? Ja ja... jeg kender jer godt.

Tak. Vi er alle filosoffer så.

Christ.....
Ja, det er måske ham der skabte os, så han må vel bestemme om det er uretfærdigt eller ej.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Pax Romana » 11. dec 2017, 20:38

Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?
Livet er ikke unfair, og er ikke engang fair for den sags skyld. Det er bare et lærred du kan skitserer på alle måder, du finder passende.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 20:41

Pax Romana skrev:
Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?
Livet er ikke unfair, og er ikke engang fair for den sags skyld. Det er bare et lærred du kan skitserer på alle måder, du finder passende.

Er det ikke meget forsimplet?
0
...
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf Pax Romana » 11. dec 2017, 20:49

LadyFox skrev:
Pax Romana skrev:
Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?
Livet er ikke unfair, og er ikke engang fair for den sags skyld. Det er bare et lærred du kan skitserer på alle måder, du finder passende.

Er det ikke meget forsimplet?
It works for me.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Er det ikke uretfærdigt at blive født?

Indlægaf LadyFox » 11. dec 2017, 20:56

Pax Romana skrev:
LadyFox skrev:
Pax Romana skrev:
Ieatmars skrev:Hej alle :D
Jeg har gået rundt og tænkt på et filosofisk spørgsmål.. spørgsmålet lyder sådan her: Er det ikke uretfærdigt at blive født?
Jeg føler ikke jeg kan nå til en konklusion, derfor tænker jeg på om i har lyst til at tage den med mig? :lol2:

Ser i, at blive født er ikke vores valg. Vores forældre vælger på et el andet tidspunkt at få et barn og så bliver vi født.
Og én ting vi alle kan blive enige om er al den ansvar som man får som voksen er rigtig hårdt. Men er det ikke unfair? Jeg tænker lidt at hvis en kvinde og en mand vælger at få et barn er det så ikke DERES ansvar at sørge for barnet får et godt liv, en bolig, og så en smule hjælp med økonomien osv.

fx vil jeg ønske mine forældre kunne hjælpe mig mht lejlighed, og økonomi osv osv.
Og jeg er nok ikke den eneste der har det sådan, men jeg elsker dem og jeg ved de har gjort deres bedste og givet mig alt hvad de kunne give mig. Jeg bebrejder dem slet ikke

Men er det ikke unfair at man bare bliver født og så skal man knokle og knokle i livet for at få det arbejde man vil have, uddannelse, bolig, osv..

Hvad synes du?
Livet er ikke unfair, og er ikke engang fair for den sags skyld. Det er bare et lærred du kan skitserer på alle måder, du finder passende.

Er det ikke meget forsimplet?
It works for me.


Det må være dejligt ikke at have et lærred med alle mulige præfabrikerede streger der forhindre at lave de der skide gode skitser man finder passende :)
2
...

Tilbage til "Livets forhold"