Forskel i syn på mor og far?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 888
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 8950

Re: Forskel i syn på mor og far?

Indlægaf Dikus » 18. jun 2017, 22:09

For at opsummere min holdning, der også understøttes af tilknytningsteorier:

Det er ikke naturgivent, at en mor har større tilknytning til sit barn end en far.

Hvordan det skulle blive til, jeg ikke mener, der er forskel på mænd og kvinder er mig en gåde. Præcis som det er mig en gåde at mene, et barn er tættere knyttet til moren, hvis hun har købt en barnevogn. Eller i det hele taget, hvordor priser på barnevogne skal blandes ind i, hvem der har hvilken tilknytning til børn

Jeg burde siiiert læse tråden igen. Det giver sikkert mening i konteksten.
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 303
Likede indlæg: 5300

Indlægaf eks-Maupassant » 18. jun 2017, 22:16

Dikus skrev:For at opsummere min holdning, der også understøttes af tilknytningsteorier:

Det er ikke naturgivent, at en mor har større tilknytning til sit barn end en far.

Hvordan det skulle blive til, jeg ikke mener, der er forskel på mænd og kvinder er mig en gåde. Præcis som det er mig en gåde at mene, et barn er tættere knyttet til moren, hvis hun har købt en barnevogn. Eller i det hele taget, hvordor priser på barnevogne skal blandes ind i, hvem der har hvilken tilknytning til børn

Hvor ved du det fra?

Tilknytningsteorier går vil jeg tro på at barnet knytter sig til dem de har mest kontakt med. Det vil normalt være moderen, pga amningen.

Mange arter har et "program" hvor de knytter sig til f.eks. den første ting der rører ved dem eller den første ting af mor-størrelse der bevæger sig tæt på dem. Man kan få ænder til at tro at en ballon er deres mod på den måde, hvor de udviser samme adfærd overfor ballonen som de gør for deres mor.

Det du tror, er formentligt at hvis det var biologisk, så skulle barnet kunne lugte sin biologiske mor eller sådan noget. Men det er ikke nødvendigvis sådan det virker, tilknytningen kan fungere ved ret vilkårlige cues, der i naturen vil "ramme" moren, men som kan ramme noget andet hvis man ændrer på setuppet. Det var man vidst i ca 50 år.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 18. jun 2017, 22:19

Allmost_Famous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Allmost_Famous skrev:
eks-Maupassant skrev:
At forklare evolution til en feminist, er som at forklare skatteregler til Donald Trump :)

Trænger du til et lynkursus i hvad feminisme er, eller spiller du dum med vilje?

Samme til dig. Feminismen har i årevis benægtet videnskab, at der er noget biologisk betinget i kønnene. Samtidigt med at alle og enhver ved at testoteron og østrogen påvirker det "psykologiske" f.eks. humør. Og at testoreton og østrogen er "biologisk", det er stoffer produceret i forskellige mængder af hhv kvinde/mandekrop.

Alligevel bliver folk ved med det ævl om at det hele bare er socialt.

Nu må det stoppe med de alternative fakts og "hvis jeg ikke gider have at biologi ikke betyder noget for kønnene, så lukker jeg da bare ørerne i", så kan jeg sidde sammen med dem med den flade jord og klimabenægterne i "vi fornægter videnskab"-klubben.

Yes kønnene har en biologisk rod, også det adfærdsmæssige. Det er lige så sikkert om global opvarmning. The science is settled.

Nåh, du kunne jo bare have sagt, at du ikke ved hvad feminisme er. Så havde vi sparet alt det her pjat med, at du skulle bevise, at du ikke forstår det :)

Der er jo ingen der ved hvad feminisme "er", det er et ord der bliver brugt om 117 forskellige ting. Men det er meget typisk at en feminisme indbefatter et syn at kønsroller = 100% kultur, fraregnet det åbenlyse i at kvinden skal være den gravide.
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 18. jun 2017, 22:23

eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:For at opsummere min holdning, der også understøttes af tilknytningsteorier:

Hvor ved du det fra?

Tilknytningsteorier går vil jeg tro på at barnet knytter sig til dem de har mest kontakt med. Det vil normalt være moderen, pga amningen.

Mange arter har et "program" hvor de knytter sig til f.eks. den første ting der rører ved dem eller den første ting af mor-størrelse der bevæger sig tæt på dem. Man kan få ænder til at tro at en ballon er deres mod på den måde, hvor de udviser samme adfærd overfor ballonen som de gør for deres mor.

Det du tror, er formentligt at hvis det var biologisk, så skulle barnet kunne lugte sin biologiske mor eller sådan noget. Men det er ikke nødvendigvis sådan det virker, tilknytningen kan fungere ved ret vilkårlige cues, der i naturen vil "ramme" moren, men som kan ramme noget andet hvis man ændrer på setuppet. Det var man vidst i ca 50 år.

Det vil normalt være moren pga amningen.

Det er præcis der, du krydser grænsen mellem natur og kultur. Far kan være lige så meget for et barn som moren, hvis man vælger det. Også selvom mor ammer. At fædre i stor stil fravælger det er ikke natur

Præcis som du så fint forklarer med balloneksemplet...
0
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 18. jun 2017, 22:26

Zombie skrev:Er jeg den eneste, der bare er indifferent over for biologien ift. det her? Man får heller ikke en hamster hvis man ikke gider rense buret, så mennesker uden interesse i afkom bør ikke få dem, køn underordnet. Vil man videreføre gener, kan man donere sæd/æg.

Helt enig i at i mange tilfælde er det ligegyldigt med biologien, fordi vi jo omgås individer og vi alle varierer fra normen.

Men det kan være godt at have i baghovedet når man kigger på større samfundsmæssige trends, "far og mor i hele landet" hvor det bonger mere ud.
0
abcd
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1894

Indlægaf abcd » 19. jun 2017, 03:58

Zombie skrev:Er jeg den eneste, der bare er indifferent over for biologien ift. det her? Man får heller ikke en hamster hvis man ikke gider rense buret, så mennesker uden interesse i afkom bør ikke få dem, køn underordnet. Vil man videreføre gener, kan man donere sæd/æg.

Du er den eneste der taler om "interesse i at få afkom". Vi taler om hvorvidt kvinder fra naturens hånd er bedre egnede til at tage sig af spædbørn. Mænd er fra naturens hånd f.eks. bedre egnede til at løbe maraton, det kommer kvinder aldrig til at kunne gøre lige så godt, men det er der nok ikke nogen der bruger som argument for at kvinder skal holde sig fra løb, eller for at kvinder ikke gider at løbe.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 19. jun 2017, 04:59

Wizzze skrev:Hvorfor er det at samfundet / os andre, ser forskelligt på en mor og en far?

f.eks. Hvis en skilt mor kun ser sit barn hver anden weekend, så er hun nok lidt mærkelig, der bliver kigget skævt, hun prioriterer sig selv/sin karriere over barnet, "hun er nok en dårlig mor".
Hvis en far kun ser sit barn hver anden weekend, så er det jo bare "normalt", "han har jo også travlt", moderen er nok besværlig... det har ikke noget med hans evner som far at gøre. :gruble:

Og hvis en far forlader sit barn/ikke vil anerkende faderskabet, så er han nok bare ikke moden, måske endda et dumt svin, men han møder jo ikke vild og konstant fordømmelse.
Hvis en mor forlader sit barn, så er helvede løs :panik: og der er ikke grænse for alle de labels og fordømmelse der øses ud over hende, for det kan man da virkelig ikke ....

Hvorfor denne forskel? :gruble:

Så for at opsummere: Nogle mener, det er fordi der er en naturlig forskel på mor og far. At kvinders biologi forpligter dem overfor deres børn, mens mænd modsat er fritaget fra den slags. Til gengæld er mænd gode til at løbe marathon.

Og den konklusion passer jo fint med flere kvinders erfaring med mænds prioriteringer. Der er endda en tråd lige nu, der ret præcist handler om det.

Vil nu alligevel tillade mig at undlade at hoppe ind i den tråd og skrive: Hvad er problemet? Har du hverken hørt om biologi eller evolutionsteori? Pas dog børnene, flet næbet og lad manden løbe marathon.

Sådan ser vi så forskelligt på den menneskelige udvikling og personligt ansvar.
0
abcd

Indlægaf abcd » 19. jun 2017, 05:13

Dikus skrev:Så for at opsummere: Nogle mener, det er fordi der er en naturlig forskel på mor og far. At kvinders biologi forpligter dem overfor deres børn, mens mænd modsat er fritaget fra den slags. Til gengæld er mænd gode til at løbe marathon.

Og den konklusion passer jo fint med flere kvinders erfaring med mænds prioriteringer. Der er endda en tråd lige nu, der ret præcist handler om det.

Vil nu alligevel tillade mig at undlade at hoppe ind i den tråd og skrive: Hvad er problemet? Har du hverken hørt om biologi eller evolutionsteori? Pas dog børnene, flet næbet og lad manden løbe marathon.

Du har stadig ikke svaret på mit meget simple spørgsmål: Hvordan kan du helt udelukke biologis indflydelse på adfærdsforskelle imellem kønnene? Du kører bare videre i samme sarkastiske rille, det virker lidt latterligt.
0
JoyNips
Kort karma: 398
Likede indlæg: 5987

Indlægaf JoyNips » 19. jun 2017, 05:14

Men er der nogen i tråden, der helt udelukker biologi?
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 19. jun 2017, 05:30

abcd skrev:
Dikus skrev:Så for at opsummere: Nogle mener, det er fordi der er en naturlig forskel på mor og far. At kvinders biologi forpligter dem overfor deres børn, mens mænd modsat er fritaget fra den slags. Til gengæld er mænd gode til at løbe marathon.

Du har stadig ikke svaret på mit meget simple spørgsmål: Hvordan kan du helt udelukke biologis indflydelse på adfærdsforskelle imellem kønnene? Du kører bare videre i samme sarkastiske rille, det virker lidt latterligt.

Jeg har såmænd svaret: Der er masser af biologiske forskelle på kønnene. At jeg skulle udelukke det er kontrafaktuelt.

Jeg anerkender blot ikke, at det medfører, vi bør se den forskel, vi debatterer her.
0
abcd

Indlægaf abcd » 19. jun 2017, 06:05

Dikus skrev:
abcd skrev:

Jeg har såmænd svaret: Der er masser af biologiske forskelle på kønnene. At jeg skulle udelukke det er kontrafaktuelt.

Jeg anerkender blot ikke, at det medfører, vi bør se den forskel, vi debatterer her.

Så du er enig i at der er biologiske forskelle på interesse i og evner til at tage hånd om spædbørn?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 19. jun 2017, 12:26

abcd skrev:
Dikus skrev:
abcd skrev:

Så du er enig i at der er biologiske forskelle på interesse i og evner til at tage hånd om spædbørn?

Næh. Måske interesse. Men det er sådan set irrelevant, når man vælger at sætte børn i verden

Der er også masser af kvinder, der ikke har stor interesse i alt omkring børn. Så gør de det alligevel.
2
Allmost_Famous
Kort karma: 152
Likede indlæg: 3159

Indlægaf Allmost_Famous » 19. jun 2017, 18:46

eks-Maupassant skrev:Der er jo ingen der ved hvad feminisme "er", det er et ord der bliver brugt om 117 forskellige ting. Men det er meget typisk at en feminisme indbefatter et syn at kønsroller = 100% kultur, fraregnet det åbenlyse i at kvinden skal være den gravide.

Selvfølgelig ved nogen da hvad feminisme er. At der findes folk, herunder dig, der ikke kan finde ud af at anvende begrebet i korrekt kontekst, skal da ikke sænke niveauet for alle parter.

Feminisme er uhyre simpelt.
0
:lol:

Stofbind sælges: viewtopic.php?f=58&t=4479

Tilbage til "Livets forhold"