FormerlyKnownAs skrev:paint skrev:FormerlyKnownAs skrev:paint skrev:FormerlyKnownAs skrev:Jeg er igang med at lytte til en bog om tilgivelse og jeg går hele tiden fra det ene yderpunkt til det andet.
Det første spørgsmål jeg havde til det hele generelt var "Hvorfor er det nødvendigt at tilgive?"
Hun definerer det meget som det at tilgive ikke er lig med at glemme eller lade som ingenting, men at anerkende at det er sket og at det ikke var okay, men nu skal vi videre.
Jeg havde en længere snak med min veninde omkring det da jeg havde hørt en times tid og vi var ret enige omkring tilgivelseskonceptet. Men i bogen taler hun med 4-5 mennesker med hver deres definition på det. En præst, en hjerneforsker, en psykolog, en buddhistisk nonne, en konfliktmægler - måske en mere jeg ikke husker.
Psykologen siger bl.a. at anger ikke er nødvendig. At fortrydelse og anger ikke er nødvendig for at der kan finde tilgivelse sted. At tilgivelse er for vores egen skyld og egen regning. Præsten og nonnen mente også at der kan tilgives uden anger. Præsten at Gud jo til sidst tilgiver alt og buddhisten at i skal tænke mere i at rense vores sind for nag.
Hvad tænker du om tilgivelse, hvornår er det vigtigt - er det vigtigt, hvorfor og hvem...osv?
....onsdagstanker
Jeg er enig med psykologen (måske ikke så overraskende). Tilgivelse er primært noget der gavner én selv. Den vrede, frustration osv. man føler, slipper man når man tilgiver en person. Det optager ikke længere den mentale plads, det optog før.
Det er lidt beslægtet med det gamle danske udtryk "at lade det fare" dvs. man slipper det og lader det 'fise' af sted.
Men hvornår er tilgivelse nødvendig? Hvilke følelser skal man sidde med for at det er aktuelt?
Det er jo nok individuelt. Der er mordofres pårørende, der har tilgivet ham/hende der myrdede deres pårørende. Derved slipper de den mentale binding de har til personen, i form af uforløst vrede og måske lyst til at rive hovedet af ham/hende, som ellers ville plage dem resten af livet. Det kan de gøre uanset morderens anger eller mangel på samme.
I nogle tilfælde vil det måske også kræve en slags 'anger' eller undskyldning fra den 'skyldiges' side. Utroskab f.eks, er svært at tilgive, hvis ikke den anden i et eller andet omfang fortryder sin gerning. I sidste tilfælde, er det nok også en praktisk foranstaltning med lidt anger, hvis man vil fortsætte at med at leve sammen med vedkommende.
Så alt i alt, afhænger det noget af konteksten.
I bogen taler hun bl.a. om at vrede er nødvendig for at nå frem til tilgivelse.
Så tyngden af naget i rygsækken?
At bære rundt på noget tungt i rygsækken, er et meget godt billede på, hvordan det er at slæbe rundt på noget, som er uforløst. Den vrede, der ligger bundet, rent emotionelt i noget uafsluttet eller uforløst, kan folk slæbe rundt på et helt liv - indtil de en dag måske slipper det. På en lidt paradoksal måde kan man måske sige, at man beslutter at 'rumme det', samtidigt med at man derved også slipper det.