Hvad betyder tilgivelse for dig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf computermus » 13. jan 2021, 14:30

FormerlyKnownAs skrev:
computermus skrev:Jeg forsøger lige i øjeblikket at tilgive en veninde / bekendt,nogle ting som hun har sagt gennem de sidste knap 5 år, og som jeg stadigvæk ikke kan se hvorfor hun mente jeg skulle have at vide. For reelt set har jeg ingenting at bruge den viden til, som hun gav mig.
Det er noget som jeg ikke glemmer,men jeg gør ikke mig selv en tjeneste ved at bære nag over det. I starten var jeg ret såret over at hun sagde de ting til mig,men nu er det efterhånden bare blevet til en slags forundring ,når jeg en gang imellem bliver mindet om det.
Så for mig er tilgivelse vel egentlig en blanding af en følelse og en aktiv handling,hvor jeg siger til mig selv : Det kan da godt være at hun mente du ikke har styr på en snus,men du ved selv bedre og sådan har hun mere eller mindre altid været".
Og for mit vedkommende ved jeg så heller ikke helt om tilgivelse er helt det rigtige ord,for de ting der har såret, efterlader, hos mig, et lille ar, der godt kan klø lidt og få mig til at huske på de mindre gode ting, men som årerne går bliver det mest med et lille skævt smil og lidt hovedrysten at det huskes.


Er i stadig veninder?

Ja, det er vi på en måde. Jeg er nok mere begyndt at betragte det som et bekendtskab end egentligt venskab. Jeg ser hende en gang imellem, og så har jeg lagt mærke til at det tit er hende der snakker meget, jeg lytter og spørger lidt ind, men fortæller ikke så meget selv, da jeg ikke er helt sikker på hvem der så får det at vide efterfølgende.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf Lurende Peber » 13. jan 2021, 14:34

For mig er det at acceptere det skete ikke det samme som tilgivelse.
Jeg kan ofte komme videre med accept af en situation, men stadig være på vagt og regne den anden part for et røvhul.
Tilgivelse betyder netop, at tavlen er visket ren, og den anden part regnes for OK igen.
Dette er f.eks. praktisk eller direkte ønskeligt i et parforhold. Og visse familierelationer.
Det er også muligt at tilgive sig selv!
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf LadyFox » 13. jan 2021, 14:35

For mig er tilgivelse et valg jeg kan træffe når jeg kan nå til et punkt hvor jeg ikke gider bruge mere energi på det og jeg også er i stand til at have en vis ligegyldighed omkring det og se det som en lektie i livet.
Tilgivelse er tilgengæld ikke nødvendigvis betinget af forsoning.
0
...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. jan 2021, 14:38

computermus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
computermus skrev:Jeg forsøger lige i øjeblikket at tilgive en veninde / bekendt,nogle ting som hun har sagt gennem de sidste knap 5 år, og som jeg stadigvæk ikke kan se hvorfor hun mente jeg skulle have at vide. For reelt set har jeg ingenting at bruge den viden til, som hun gav mig.
Det er noget som jeg ikke glemmer,men jeg gør ikke mig selv en tjeneste ved at bære nag over det. I starten var jeg ret såret over at hun sagde de ting til mig,men nu er det efterhånden bare blevet til en slags forundring ,når jeg en gang imellem bliver mindet om det.
Så for mig er tilgivelse vel egentlig en blanding af en følelse og en aktiv handling,hvor jeg siger til mig selv : Det kan da godt være at hun mente du ikke har styr på en snus,men du ved selv bedre og sådan har hun mere eller mindre altid været".
Og for mit vedkommende ved jeg så heller ikke helt om tilgivelse er helt det rigtige ord,for de ting der har såret, efterlader, hos mig, et lille ar, der godt kan klø lidt og få mig til at huske på de mindre gode ting, men som årerne går bliver det mest med et lille skævt smil og lidt hovedrysten at det huskes.


Er i stadig veninder?

Ja, det er vi på en måde. Jeg er nok mere begyndt at betragte det som et bekendtskab end egentligt venskab. Jeg ser hende en gang imellem, og så har jeg lagt mærke til at det tit er hende der snakker meget, jeg lytter og spørger lidt ind, men fortæller ikke så meget selv, da jeg ikke er helt sikker på hvem der så får det at vide efterfølgende.


Har du talt med hende om det?
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf computermus » 13. jan 2021, 14:55

FormerlyKnownAs skrev:
computermus skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
computermus skrev:Jeg forsøger lige i øjeblikket at tilgive en veninde / bekendt,nogle ting som hun har sagt gennem de sidste knap 5 år, og som jeg stadigvæk ikke kan se hvorfor hun mente jeg skulle have at vide. For reelt set har jeg ingenting at bruge den viden til, som hun gav mig.
Det er noget som jeg ikke glemmer,men jeg gør ikke mig selv en tjeneste ved at bære nag over det. I starten var jeg ret såret over at hun sagde de ting til mig,men nu er det efterhånden bare blevet til en slags forundring ,når jeg en gang imellem bliver mindet om det.
Så for mig er tilgivelse vel egentlig en blanding af en følelse og en aktiv handling,hvor jeg siger til mig selv : Det kan da godt være at hun mente du ikke har styr på en snus,men du ved selv bedre og sådan har hun mere eller mindre altid været".
Og for mit vedkommende ved jeg så heller ikke helt om tilgivelse er helt det rigtige ord,for de ting der har såret, efterlader, hos mig, et lille ar, der godt kan klø lidt og få mig til at huske på de mindre gode ting, men som årerne går bliver det mest med et lille skævt smil og lidt hovedrysten at det huskes.


Er i stadig veninder?

Ja, det er vi på en måde. Jeg er nok mere begyndt at betragte det som et bekendtskab end egentligt venskab. Jeg ser hende en gang imellem, og så har jeg lagt mærke til at det tit er hende der snakker meget, jeg lytter og spørger lidt ind, men fortæller ikke så meget selv, da jeg ikke er helt sikker på hvem der så får det at vide efterfølgende.


Har du talt med hende om det?

Nej, det har jeg ikke. Men når jeg hører måden som hun omtaler sine 2 brødre på, så er det jeg tænker, hvorfor skulle hun så omtale andre anderledes?
Jeg tror at en del af det ligger i at nu går vi hver sin vej. For siden jeg var sygemeldt med stress, er jeg blevet meget bedre til at lytte til hvad min krop siger. Og blevet bedre til at tro på at jeg kan mere end jeg tror. Jeg er heller ikke så bange for at sige nej til noget som jeg ved jeg ikke kan holde til. Eks. i går til mødet i børnehaven, hvor jeg fik min praktik forlænget, gjorde jeg opmærksom på at min max tid om ugen altså nu er 8 timer, og det bliver ikke anderledes. Min sagsbehandler var så helt enig, men jeg måtte da lige et par gange sige til hende, at det ikke er aktuelt med rengøring, for min ryg kan ikke holde til det. Næ. sådan noget med at være lidt af en blæksprutte i en børnehave, det er lige mig.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf paint » 13. jan 2021, 15:06

Lurende Peber skrev:For mig er det at acceptere det skete ikke det samme som tilgivelse.
Jeg kan ofte komme videre med accept af en situation, men stadig være på vagt og regne den anden part for et røvhul.
Tilgivelse betyder netop, at tavlen er visket ren, og den anden part regnes for OK igen.
Dette er f.eks. praktisk eller direkte ønskeligt i et parforhold. Og visse familierelationer.
Det er også muligt at tilgive sig selv!


Det er det. Men det er ofte nemmere, hvis en udenforstående gør det, eller i det mindste synes at det er okay, at man tilgives. I den Romersk katolske kirke, er det ret nemt. Man går hen i den lokale kirke, i skriftestolen, bag trådnettet, hvor præsten ikke kan se hvem han taler med - og hér bekender man så sine synder. Præsten vil så medgive en at man har syndet, og måske pålægge én en mindre 'straf' (bede en særlig bøn hver dag i en uge f.eks)
Herefter siger han: "may God give you pardon and peace, and I absolve you from your sins in the name of the Father, and of the Son, + and of the Holy Spirit. Amen" - så er man tilgivet og kan gå lettet ud af kirken.

Måske skulle man indføre det i den protestantiske kirke. Det er ren terapi, og så er det endda gratis :-p
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf Raenil » 13. jan 2021, 15:20

Altergang i den danske folkekirke starter faktisk med en syndsforladelse/tilgivelse. Men det virker nok kun for en, hvis man tror at det findes en evig og almægtig gud med ret til at tilgive alting.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. jan 2021, 16:11

Lemonella skrev: Hun mente, det var usundt for mig at gå med alt det had til ham, hvorefter jeg forklarede hende at jeg ikke hadede min far, han betød bare intet for mig mere. Hun mente dog stadig, jeg skulle tilgive.

Det kommer så aldrig, til at ske.
I min verden, er der visse ting, der ikke kan tilgives.


Det der med at være ligeglad. Sådan har jeg det med begge mine forældre. De sagde og gjorde nogle ting som jeg ikke engang har overvejet om kunne eller skulle tilgives. Jeg har været enormt vred og ked af det. Og særligt skuffet. Nu, nu er jeg ligeglad. Det synes jeg egentlig er værre- for dem, end en manglende tilgivelse. For mig er det i hvert fald ligegyldigt. Jeg har ikke behov for at sætte ord på ift. at tilgive og et evt. nag fylder ikke hos mig. Jeg har ikke engang overvejet om jeg stadig bærer nag.
0
Brugeravatar
FrkFauna
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2020, 16:42
Kort karma: 36
Likede indlæg: 562

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf FrkFauna » 13. jan 2021, 17:51

Tilgivelse er en svær størrelse og gradbøje, synes jeg. Og det er et 'emne' der kan diskuteres til hudløshed, så selvom vi måske kommer til en vis enighed, så vil vi stadig se forskelligt på det.

- Når jeg hører ordet tilgivelse, så kommer der også en masse spørgsmål.
Kan man tilgive FOR meget?
Hvis ikke man kan tilgive, er man så stadig en fange?
Er man et dårligere menneske fordi man ikke kan tilgive?
Frisætter du dig selv ved at tilgive?


Jeg var en overgang (er det nok stadig i visse situationer), meget firkantet når det kom til dét at skulle tilgive.
Det var sådan lidt ala, ''Hvis du vil tilgives, så gå i kirken. For hos mig får du den ikke''

I de senere år (det har taget mig mange år), har jeg lært at jeg ikke nødvendigvis behøver at tilgive de personer som har gjort mig fortræd, personligt, men i det stille og for min egen skyld. Tilgiver jeg deres ugerninger, ikke fordi det de gjorde var okay eller fordi det er glemt, men fordi jeg skal også videre i livet. Dét med at blive ved med at hænge sig i vreden eller sorgen, det har ingen gavn.

Jeg er helt med på at der er ting man ikke kan tilgive (hvilket jeg forstår til fulde, det har jeg også selv),
uanset hvor meget man bliver tudet ørene fulde med, for din egen skyld, dit had vil kun æde dig op, og du vil føle dig så meget lettere bagefter. - Personligt, synes jeg at det er ok, at man ikke kan tilgive alt, bare fordi det forventes af ens omgivelser.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf Allmost_Famous » 13. jan 2021, 19:45

Det kommer an på hvilken form for tilgivelse, der er tale om. Er vi ude i "Du var en røv, men du er ikke en del af mit liv, så jeg gider ikke bruge min energi på dig", så har det jo reelt ikke noget med den anden person at gøre. Hvis vi snakker "Du var en røv, og nu vil du gerne have, at vi kan have en form for relation til hinanden", så skal jeg sgu mærke noget anger fra vedkommende.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf Jammerdalen » 13. jan 2021, 21:29

Det er et svært spørgsmål med flere situationsbestemte nuancer - for mig. Jeg tror, jeg anser tilgivelse som det, at man "ser bort fra" det, den anden har gjort eller sagt. Man elsker eller respekterer stadig vedkommende på trods af det gjorte. Det betyder ikke nødvendigvis, at man billiger eller forstår den andens fejltrin, men man kan nulstille relationen og fortsætte som før eller starte forfra. Jeg har derfor aldrig helt forstået sætningen: "Du er tilgivet, men ikke glemt", for selvom man måske ikke rent bogstaveligt har glemt det, der er sket, så bærer man ikke længere rundt på det.

Men jeg ville aldrig blive den, der kunne sige, at jeg havde tilgivet mine kæres morder f.eks. Det ville nemlig betyde, at jeg ville kunne respektere vedkommende på trods af det han eller hun havde gjort. Jeg har oplevet mennesker gøre ting mod mig, som jeg ikke kan tilgive, men hvor jeg forsøger ikke at tænke på det for min egen skyld. Men det at jeg glemmer det for mig selv er i mine øjne ikke helt det samme som tilgivelse.

For at jeg skal kunne tilgive tænker jeg også, at personen i de fleste tilfælde fortryder sine handlinger.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf LaScrooge » 13. jan 2021, 22:20

Betingelserne for at jeg kan tilgive er helt afhængige af hvor jeg er i processen, men ægte anger hjælper altid. Hvis en, som har gjort mig ondt, fortryder, angrer og virkelig udtrykker, at de forstår, så tilgiver jeg dem på stedet. Der kan sagtens være ting ved relationen der skal repareres, tillid der skal genopbygges, ting, der skal snakke som, men jeg bærer ikke nag derfra.

Kan jeg ikke få anger eller fortrydelse eller på anden vis en følelse af, at personen anerkender at de har gjort mig ondt eller handlet forkert overfor mig, men stadig har brug for at slippe min egen vrede, så virker det som regel for mig at finde min medfølelse og medlidenhed frem. Tænke (det bliver groft opridset, det her) at det må være hårdt at være som dem, at have det i sig at skade andre, tænk hvordan det handicapper deres relationer etc, (altså, afhængigt af, hvad det er, de har gjort). Dernæst tænker jeg over, at jeg er glad for, at jeg er en person med andre og bedre værdier, som behandler andre ordentligt (<-- igen baseret i en analyse af, hvad de har gjort galt og hvorfor jeg synes, det er forkert).

Det er hårdt og nedbrydende at bære rundt på vrede og forurettelse. Det tager plads og erergi fra gode følelser og tanker. Så når det er bearbejdet og jeg har grublet tilstrækkeligt over hvad jeg kan tage med fra situationen, så går jeg i gang med at finde en plads til det, så det ikke tager mit liv fra mig.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf Tanten » 13. jan 2021, 23:34

For mig betyder tilgivelse at give slip på vrede og frustration over, hvorfor personen gjorde, som h*n gjorde - og især at stoppe med at prøve at forstå og analysere på det. Det handler ikke om, at man så synes, det skete var OK - men bare om, at man ikke vil investere mere energi i det.

Den proces kan tage sin tid, og ja, der er meget vrede og sorg undervejs, inden man lander dér, hvor man er i stand til ovenstående.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. jan 2021, 11:24

Hvorfor skal der sætte lighedstegn mellem det at tilgive og glemme? Det synes jeg ikke der behøver.

For egen regning;
Når jeg tilgiver nogen noget så giver slip på en vrede, sorg og nag og kommer videre fra de følelser. Men det betyder ikke at jeg glemmer det. Men heller ikke at jeg trækker det op ad hatten skulle der opstå en anden situation med vedkommende. Men det betyder at jeg, afhængig af situationen og den konflikt der var, vil være vagtsom omkring det.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvad betyder tilgivelse for dig?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. jan 2021, 11:25

Magic In The Sky skrev:Jeg har tænkt lidt over definitionen af tilgivelse er at man stopper med at være vred.
Så kommer jeg til at tænke på at når man når til at være ligeglad med personen. Så må det vel betyde at man har tilgivet - også selvom man ikke fortæller det til vedkommende.
Eller betyder tilgivelse at man siger det højt til vedkommende: Jeg tilgiver dig.

Eller måske er tilgivelse noget helt tredie.


Tilgivelse kan vel godt ske både med og uden forsoning?
0

Tilbage til "Livets forhold"