Matematik og modløshed.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Finidut
Kort karma: 51
Likede indlæg: 460

Re: Matematik og modløshed.

Indlægaf Finidut » 17. okt 2020, 18:36

Apostrof skrev:
Aima skrev:Opgave 12:
debat0.png

debat1.png

debat2.png

Ja, fuldstændig rigtig tilgang til at løse c :banan: Resten ser også rigtig fin ud (omend jeg ikke kender dit værktøj, så din beskrivelse af fremgangsmåde kan jeg ikke kommentere på), men figur, resultater og fremgangsmåde er rigtig :)

Ift. at gå til eksamen skriftligt så kan jeg anbefale, at når du øver nogle sæt op til, så prøv at gøre det på den afsatte tid, så du får en fornemmelse for, hvad du har tid til. Et andet godt fif er ALTID at læse hele opgaveformuleringen igennem først, da din underbevidsthed så allerede spekulerer over de andre opgaver. Jeg plejer altid at starte med de nemmeste og så komme tilbage til de sværeste (så jeg tager dem ikke i kronologisk rækkefølge), da jeg oplever, at det i sidste ende så er nemmere at nå det hele fremfor at sidde fast alt for længe med en svær opgave. Så hvis du sidder fast, så videre, lad den ligge og kom tilbage. Ofte vil du opleve, at din hjerne faktisk er kommet fremt til en fremgangsmåde eller løsning i mellemtiden og du sidder ikke og bruger lang til på at panikke over at sidde fast.

Jeg er helt enig med Apostof! Jeg kender heller ikke så meget til GeoGebra, men din beskrivelse af fremgangsmåden gør, at jeg er helt overbevist om, at du gør det helt rigtigt. Du har konstrueret trekanten, bestemt vinklen og afgjort, hvorvidt punktet kan ligge inde i trekanten på den helt rette måde. Det kan du sagtens aflevere, Aima :D

Det er virkeligt nogle gode nogle råd ift. eksamen, Apostrof :gogo: Det er så vigtigt, at man går videre til den næste delopgave, hvis man ikke kan få hul på eller går i stå i en delopgave. Hvis man så får tid til at kigge på de trælse delopgaver igen senere, så kan man gøre det uden at panikke over, at man mangler resten af opgavesættet. Så altså, en god strategi er først at lave alle de delopgaver, man umiddelbart ved, hvordan man skal løse, og så bagefter gå tilbage og løse dem, man ikke lige umiddelbart kunne løse.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1258
Likede indlæg: 13594

Indlægaf Aima » 17. okt 2020, 23:41

Jeg er simpelthen så glad og stolt over den opgave! Jeg har haft den i baghovedet i halvanden uges tid, og forsøgte bevidst at få fyret en masse afleveringer i de andre fag afsted, så jeg havde god plads og luft i mit ret pressede afleveringsprogram til den. Den var normeret til 18 timer i oversigten, så jeg havde som sædvanligt tænkt, at jeg hellere måtte kalkulere med 10 timer ekstra. Jeg har brugt under 12 timer, og selvom jeg gik i stå ved det sidste spørgsmål, og i retrospekt brugte alt for lang tid på at forsøge at knække nøden fremfor bare at gå i seng, så tog det mig under en halv time at løse den, da jeg lige havde fået tre timers søvn. Og noget af det bedste er, at jeg ved, præcis, hvorfor jeg har gjort, som jeg har hele vejen igennem. Det er logisk! Jeg ved, hvordan jeg har konstrueret den trekant, jeg ved også, hvorfor det giver mening at lave cirkler og finde skæringspunkter. Jeg forstår mine egne forklaringer 100 %

Ah, jeg har der for fedt over det! Virkelig. Kæmpesejr her i slutfasen.

Og hey, hvad fuck! Kun tre opgaver tilbage før eksamen. Hvor er det vildt!
6
I'll stick with hell no's and headphones...
Finidut

Indlægaf Finidut » 18. okt 2020, 10:50

Aima skrev:Jeg er simpelthen så glad og stolt over den opgave! Jeg har haft den i baghovedet i halvanden uges tid, og forsøgte bevidst at få fyret en masse afleveringer i de andre fag afsted, så jeg havde god plads og luft i mit ret pressede afleveringsprogram til den. Den var normeret til 18 timer i oversigten, så jeg havde som sædvanligt tænkt, at jeg hellere måtte kalkulere med 10 timer ekstra. Jeg har brugt under 12 timer, og selvom jeg gik i stå ved det sidste spørgsmål, og i retrospekt brugte alt for lang tid på at forsøge at knække nøden fremfor bare at gå i seng, så tog det mig under en halv time at løse den, da jeg lige havde fået tre timers søvn. Og noget af det bedste er, at jeg ved, præcis, hvorfor jeg har gjort, som jeg har hele vejen igennem. Det er logisk! Jeg ved, hvordan jeg har konstrueret den trekant, jeg ved også, hvorfor det giver mening at lave cirkler og finde skæringspunkter. Jeg forstår mine egne forklaringer 100 %

Hvor er det dejligt at høre, Aima, at du oplever den der optur og rus over, at du har løst det og faktisk også “er med”, når du læser det igennem igen! Det er jo logisk, men man skal lige finde ud af, hvad der er logisk i matematisk sammenhæng, og hvordan man forklarer den logiske tankegang, så man selv og andre forstår det.

Det er så sejt, at du er nået hertil, Aima! Jeg er stolt af dig!

(og af det gode fællesskab, der er i denne tråd! Særligt Apostrof, som er så vildt god, pædagogisk og hurtig hver eneste gang :gogo:)
1
Finidut

Indlægaf Finidut » 18. okt 2020, 10:53

Hvornår skal du til eksamen, Aima? Var det inden eller efter jul?
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 13:16

Finidut skrev:
Aima skrev:Jeg er simpelthen så glad og stolt over den opgave! Jeg har haft den i baghovedet i halvanden uges tid, og forsøgte bevidst at få fyret en masse afleveringer i de andre fag afsted, så jeg havde god plads og luft i mit ret pressede afleveringsprogram til den. Den var normeret til 18 timer i oversigten, så jeg havde som sædvanligt tænkt, at jeg hellere måtte kalkulere med 10 timer ekstra. Jeg har brugt under 12 timer, og selvom jeg gik i stå ved det sidste spørgsmål, og i retrospekt brugte alt for lang tid på at forsøge at knække nøden fremfor bare at gå i seng, så tog det mig under en halv time at løse den, da jeg lige havde fået tre timers søvn. Og noget af det bedste er, at jeg ved, præcis, hvorfor jeg har gjort, som jeg har hele vejen igennem. Det er logisk! Jeg ved, hvordan jeg har konstrueret den trekant, jeg ved også, hvorfor det giver mening at lave cirkler og finde skæringspunkter. Jeg forstår mine egne forklaringer 100 %

Hvor er det dejligt at høre, Aima, at du oplever den der optur og rus over, at du har løst det og faktisk også “er med”, når du læser det igennem igen! Det er jo logisk, men man skal lige finde ud af, hvad der er logisk i matematisk sammenhæng, og hvordan man forklarer den logiske tankegang, så man selv og andre forstår det.

Det er så sejt, at du er nået hertil, Aima! Jeg er stolt af dig!

(og af det gode fællesskab, der er i denne tråd! Særligt Apostrof, som er så vildt god, pædagogisk og hurtig hver eneste gang :gogo:)

Tak, og ja! I er virkelig fantastiske!

Jeg skal op inden jul, engang i første halvdel af december. Jeg skal både op i en skriftlig og mundtlig eksamen, og den mundtlige del er en gruppeeksamen, hvor jeg skal være sammen med, vistnok, tre andre. Det bliver lidt spøjst, for jeg har ikke mødt eller talt eller på nogen måde haft kontakt med nogen af de andre fra det hold, jeg følger, og jeg har ingen idé om, hvor jeg ligger ift. de andre rent fagligt.

Jeg kan se, at mit hold er blevet halveret i den tid, jeg har fulgt det. Vi er kun ni kursister tilbage og var dobbelt så mange, da jeg startede, så halvdelen må være sprunget fra. Jeg kan også se på sådan en virtuel opslagstavle, at min underviser et par gange har skrevet kollektive meddelelser om, at fx kommentarfeltet i opgaven ikke skal bruges, hvis man vil skrive at man ikke afleverer, fordi man ikke kan finde ud af opgaven, men at man dér i stedet skal bruge mailen.

Så der må jo være nogen, der har haft så svært ved det, at der er opgaver, de ikke har kunne aflevere.

Der er også vurderinger der hedder “Ikke godkendt” og “Genaflevér”, og dem har han også nævnt i kollektive beskeder, så der må jo også være nogen der får opgaver tilbage de skal lave om.

Selvom jeg synes det er svært, er alle mine opgaver blevet godkendt og endda med rose-kommentarer i første hug, og selvom det lyder strengt, har jeg følt en slags lettelse ved at kunne konstatere ud fra ovenstående, at andre på holdet også har haft deres problemer. Ved fjernundervisning kan man jo ikke spejle sig i hinanden, og det kan godt lidt give en følelse af overhovedet ikke at vide om man er købt eller solgt.

Jeg ved dog ikke, om de der eksamensgrupper bliver dannet tilfældigt, eller om vi bliver sat sammen lidt efter hvad han fornemmer giver mening ift. niveau.

Men jeg har kriller i maven over det. Jeg er SÅ spændt på de matematikeksamener! De bliver lagt samme dato, så det bliver en vild dag!
1
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 13:20

Jeg er i øvrigt gået i gang med næste opgave, selvom jeg burde lave afleveringer i tre andre fag. Det kriblede bare i mig for at prøve. Har lavet opgave 1 ud af 5 og går videre med opgave 2 nu. Prøver lige at lægge det jeg når ind i tråden, inden jeg går i seng i aften. Det er også om trekanter og noget med at gennemskue dem ved at bruge formler.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 13:38

Hm. Nu bliver jeg godt nok i tvivl, om jeg er helt forkert på den.

De her to opgaver, 1 og 2, ser sådan ud:
9144C03F-ADE9-4EF3-B378-FE5D20CEB0A8.jpeg

4608AB9C-36A5-4E57-9464-9AC866B802D8.jpeg

Men jeg var af den overbevisning, at jeg skulle det samme i spørgsmål a og b i begge opgaver; altså finde længden på siden af en trekant. Men det skal jeg vel ikke, siden de har formuleret spørgsmålene så forskelligt?

1a) Bestem længden af linjestykket |BC|

2a) Bestem længden af siden BC

Det forstår jeg virkeligt ikke.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
TomKah
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2514

Indlægaf TomKah » 18. okt 2020, 13:52

Den første er cosinus relationen. Det er faktisk folkeskole mat- jeg sidder og arbejder med det samme med min søn i 8. Klasse.

Den anden er endnu simplere. Hvad er forholdet mellem 6 og 24 ift 3 og x?

Forskellen mellem opgaver er vel at vinklen c ikke er 90 grader i begge tilfælde?
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 14:37

TomKah skrev:Den første er cosinus relationen. Det er faktisk folkeskole mat- jeg sidder og arbejder med det samme med min søn i 8. Klasse.

Forskellen mellem opgaver er vel at vinklen c ikke er 90 grader i begge tilfælde?

Jeg tror, du misforstår mit spørgsmål :)

Dét, der forvirrer mig, er, hvorfor formuleringerne i opgavespørgsmålene 1a og 2a divergerer? Og om det har nogen betydning. Jeg tænker jo, det må have betydning, siden de kalder det “siden BC” i den ene opgave og “længden af linjestykket |BC|” i den anden.
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 18. okt 2020, 14:42

Ja, jeg forstår slet ikke spørgsmålet. De to spørgsmål er ens med lidt forskellig ordlyd men refererer til to forskellige trekanter.
Det har ingen betydning.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 14:50

TomKah skrev:Den første er cosinus relationen. Det er faktisk folkeskole mat- jeg sidder og arbejder med det samme med min søn i 8. Klasse.

Jeg kunne også snildt regne den anden ud bare ved at kigge på trekanterne, men jeg tænker ikke, der er gangbar i en opgave at skrive noget i stil med at “når trekanterne jo er ensvinklede betyder det, forholdende bare skal justeres, hvis man vil finde en sidelængde. Da jeg kan se at linje c på den store trekant er 24 og c1 på den lille er 6, er det skidenemt at regne ud, at den store trekants sider jo så bare er fire gange længere. Derfor er a 12. Ps. Og hvis jeg vil finde en ukendt sidelængde i den mindste trekant, dividerer jeg bare, fordi det siger sig selv. b1 er derfor 20/4 = 5. Nemt.”

Altså, jeg skal vel illustrere, jeg har fanget teorien bag formlerne, tænker jeg :)
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 14:54

TomKah skrev:Ja, jeg forstår slet ikke spørgsmålet. De to spørgsmål er ens med lidt forskellig ordlyd men refererer til to forskellige trekanter.
Det har ingen betydning.

Ok. Tak! Jeg er stadig ret meget på dybt vand i matematik, og jeg er bare ikke et naturtalent, så den slags forskelle i formuleringer gør mig usikker, altså ift. om det har betydning, for det har det tit i matematik, synes jeg. Jeg synes netop det rigtigt meget handler om at identificere, hvad man skal :)
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 18. okt 2020, 15:18

Aima skrev:

Jeg kunne også snildt regne den anden ud bare ved at kigge på trekanterne, men jeg tænker ikke, der er gangbar i en opgave at skrive noget i stil med at “når trekanterne jo er ensvinklede betyder det, forholdende bare skal justeres, hvis man vil finde en sidelængde. Da jeg kan se at linje c på den store trekant er 24 og c1 på den lille er 6, er det skidenemt at regne ud, at den store trekants sider jo så bare er fire gange længere. Derfor er a 12. Ps. Og hvis jeg vil finde en ukendt sidelængde i den mindste trekant, dividerer jeg bare, fordi det siger sig selv. b1 er derfor 20/4 = 5. Nemt.”

Altså, jeg skal vel illustrere, jeg har fanget teorien bag formlerne, tænker jeg :)

Det er da netop det rigtig svar.

Sideforholdet er fast i ensvinklede trekanter derfor er sidelængden
BC/3=24/6
BC= 12
0
TomKah

Indlægaf TomKah » 18. okt 2020, 15:24

Aima skrev:
TomKah skrev:Ja, jeg forstår slet ikke spørgsmålet. De to spørgsmål er ens med lidt forskellig ordlyd men refererer til to forskellige trekanter.
Det har ingen betydning.

Ok. Tak! Jeg er stadig ret meget på dybt vand i matematik, og jeg er bare ikke et naturtalent, så den slags forskelle i formuleringer gør mig usikker, altså ift. om det har betydning, for det har det tit i matematik, synes jeg. Jeg synes netop det rigtigt meget handler om at identificere, hvad man skal :)

Jeg håber du kommer til at tro mere på dig selv, for du kan jo godt. Hvilket du fint illustrerer i eksemplet hvor du giver det rigtige svar men komplicerer det inde i hovedet. :)
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 18. okt 2020, 16:52

TomKah skrev:
Aima skrev:
Det har ingen betydning.

Jeg håber du kommer til at tro mere på dig selv, for du kan jo godt. Hvilket du fint illustrerer i eksemplet hvor du giver det rigtige svar men komplicerer det inde i hovedet. :)

Jeg synes faktisk tit, at dét der er svært i de skriftlige afleveringer, er at vise, hvordan jeg har fundet frem til løsningen og bruge de korrekte, faglige begreber og formler og udtryk. Det kan være så frustrerende for mig at sidde og kigge på en opgave og ret hurtigt kunne finde frem til løsningen, men ikke være i stand til at redegøre for, hvordan jeg kommer dertil.

Jeg sidder faktisk og kæmper med det nu, i denne:

CED2463B-6E16-4974-8944-E7EEF093F964.jpeg

Jeg har bare lyst til at skrive sådan her:

Jeg ved, at summen er en trekant altid er 180, derfor kan jeg hurtigt regne ud, at vinkel B er 63 grader, fordi: 180 - 90 - 27 = 63 grader.

Vinkel B er 63 grader (Spørgsmål c)

Når jeg nu kender vinkel B og på forhånd har fået angivet længden på dens modstående side, kan jeg finde længden på siden AB, Hypotenusen, ved at bruge formlen:

Sin(v) = modstående katete/hypotenusen

Sætter jeg figurens betegnelser ind i den formel, får jeg:

Sin(B) = b/c

Og så omskriver jeg til:

c = b/Sin(B)

Og indsætter de kendte sider og vinkler:

c = 10/Sin(63) = 11,2233

Længden af siden AB er 11.2233 (Spørgsmål b)

Og for at finde længden af siden BC bruger jeg formlen for Pythagoras sætning:

a^2 + b^2 = c^2

Jeg sætter mine kendte sidelængder ind i formlen:

10^2 + b^2 = 11,2233^2

100 + b^2 = 125,9625

b^2 = 25,9625

b = [kvadratroden af] 25,9625 = 5,0953

Længden af siden BC er 5,0953 (Spørgsmål a)

Men det er jo i helt omvendt rækkefølge af opgavebeskrivelsen, så selvom mine facits er korrekte er min måde at finde frem til dem ikke, tænker jeg. Det er tit den slags jeg struggler med, og også nu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Livets forhold"