Folk der snakker meget

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 97
Likede indlæg: 4579

Folk der snakker meget

Indlægaf Ghattner » 1. aug 2020, 14:47

Kender I de folk der snakker konstant? I sig selv er det ikke en dårlig ting og jeg har flere venner/bekendte der snakker meget, men der er alligevel forskel på hvordan det kan påvirke mig. Nogen kan få mig til at lyse helt op fordi de er så voldsomt interessante og jeg er forgabt i deres intelligens. Med andre bliver jeg helt træt. Og det er egentlig ikke fordi sidstnævnte er decideret uinteressante, men de har bare en anden effekt. Jeg kan ikke helt sætte ord på forskellen, og hvad der præcist er at man drages mere af nogen og slukkes af nogen andre. Måske det handler om at det med nogen speedsnakkere bliver mere karakter af monolog end dialog.

Hvad er jeres erfaringer?
1
Brugeravatar
Mads
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1901

Re: Folk der snakker meget

Indlægaf Mads » 1. aug 2020, 14:51

Folk der snakker konstant, undgår jeg aktivt. Jeg er for stor fan af fred og ro, til at jeg gider høre på dem ret længe. Jeg kan sagtens have en lang samtale med en person. Men med en speedsnakker får man tit ikke et ord indført, og deres taleform bliver bare en form for urytmisk støj.
9
Jeg foretrækker kvinder med en BH-værdi til den basiske side.

- Søren Brostrøm, interview i Alt for Damerne, Juni 2020.
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1920

Indlægaf Minionine » 1. aug 2020, 15:14

Folk der holder enetale er enormt belastende. Fortælle fortælle, ups nej det var ikke sådan, fortælle fortælle.. uden at man får et ord indført. Ofte synes jeg de virker noget usikre, hviler ikke i stilheden eller tør få en respons.
På den anden side kan nogle der snakker meget være enormt rart selskab, når de også spørger ind til en og er gode til at uddybe både egne og andres svar. Jeg slapper meget godt af i selskab med den type, hvor jeg kan være lidt mere doven i opfindelsen af samtaleemner :D
1
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 184
Likede indlæg: 3903

Indlægaf Chatsy » 1. aug 2020, 15:26

Min erfaring med folk, der snakker meget, har været at de oftest snakker om de samme ting. Som regel om sig selv.
Der er selvfølgelig også dem, som ikke nødvendigvis snakker om sig selv, men formår at dominere en samtale så meget, at de i kraft af det sætter sig selv i centrum. Det bliver trættende i længden med sådan nogle.

Jeg husker i øvrigt en tidligere kollega, som også snakkede meget, men det var på en sådan måde, hvor hun brugte ufattelig mange ord på at fortælle noget ganske simpelt. Jeg begriber stadig ikke, hvordan det kunne lade sig gøre for hende, men jeg blev forfærdelig rastløs af at høre på den talestrøm, fordi hun bare ikke kom frem til den skide pointe, hun egentlig ville fortælle.
0
Loopyloop
Kort karma: 6
Likede indlæg: 74

Indlægaf Loopyloop » 1. aug 2020, 15:30

Jeg foretrækker rolige mennesker, der lytter ligeså meget som de taler.
Vandfaldssnakkere har altid irriteret mig. Ofte er det ligegyldige ting, såsom dem selv, de taler om nonstop, og det orker jeg ikke at høre på.
0
Brugeravatar
Magic In The Sky
Kort karma: 216
Likede indlæg: 3734

Indlægaf Magic In The Sky » 1. aug 2020, 15:30

Jeg snakker selv meget. Jeg tænker ikke altid før jeg taler. Jeg tænker højt og jeg har det fint med at folk tuner mig ude. Jeg forventer ikke et svar på alt jeg siger eller kommenterer på.
Min mor siger at det er noget jeg har gjort siden jeg lærte at snakke.

Til gengæld så snakker jeg kun meget når jeg er sammen med folk jeg føler mig tryg ved. Gør jeg ikke det så siger jeg ikke et ord.

Det er en tillidserklæring når jeg ævler meget - Den er ganske vist ubevidst men den er der :P

Jeg har det i øvrigt fint med at blive bedt om at tie stille. Jeg ved at jeg snakker for meget til tider og da det er ubevidst skal jeg lige mindes om at jeg ikke behøver at tænke højt.

Hvordan jeg har det med andre der snakker meget kommer an på hvem det er og mit humør. Kan jeg lide vedkommende så kører snakken fint. Kan jeg ikke lide vedkommende så slukker min hjerne og jeg hører ikke et ord af hvad vedkommende siger.
6
FIND YOUR FIRE
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 896
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 21960

Indlægaf icelady » 1. aug 2020, 15:33

Hvis emnet for deres talestrøm er "mig mig mig", orker jeg det ikke.

Er det til gengæld en der kan fortælle om noget interessant, fordi vedkommende har en specifik viden (og mere viden end mig) er det fint.

Jeg snakker ikke selv meget. Undtagen når det er et emne, jeg rent faktisk ved noget om/noget jeg er sikker på. :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Suzan
Kort karma: 17
Likede indlæg: 424

Indlægaf Suzan » 1. aug 2020, 15:43

Dem der snakker meget opfatter jeg som meget opmærksomhedskrævende og med hovedet i egen røv - og det gider jeg ikke i længden.
1
Brugeravatar
Musenmor
Kort karma: 92
Likede indlæg: 540

Indlægaf Musenmor » 1. aug 2020, 16:23

Jeg kan nikke genkendende til det Magic in the sky skriver.

Jeg er yderst stille omkring mennesker, jeg er utryg ved eller nye mennesker.

Men hold op jeg elsker gensidige samtaler hvor samtalen bare kører, og begge har en masse på hjertet.

Jeg bryder mig ikke om mennesker, der taler kun om sig selv, det gælder både stille og speedtalende mennesker. Lige meget hvad form selvglade mennesker kommer i, er de ikke særlig charmerende.

Når jeg taler meget, er det enten fordi jeg er mega ivrig, glad og interesseret i det samtalen omhandler... opslugt af et emne eller hvis jeg føler jeg bliver nedgjort eller nogle i mit nærvær bliver nedgjort. ( Jeg taler ikke meget hele tiden)

Jeg snakker ikke meget, fordi jeg er usikker, men tror da nogle gør det, ligesom nogle er stille, når de er usikre.

Jeg har faktisk et større problem med stille mennesker, hvor jeg nogle gange tænker jamen det her bliver da en kedelig fest, frokost osv. fordi personen ikke siger et ord.

Derfor presser jeg også mig selv til at sige noget, selvom jeg er utryg eller lign.
6
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 532
Likede indlæg: 9875

Indlægaf Misantropen » 1. aug 2020, 16:43

Jeg bliver mest irriteret over det når det er folk der ikke kan aflæse en stemning og forstå hvornår de skal tie stille. Fx ved at de gentagne gange kommenterer på noget man gerne vil se eller følge med i, man har brug for ro til at koncentrere sig osv. Og de samtidig forventer en reaktion på det de har sagt.

Deres stemme og toneleje kan også irritere mere end det de siger. Måden de snakker på ligeså. TV 2 har fx en nyhedsoplæser hvis udtale af S føles som negle på en tavle uanset hvad hun siger :gisp:

Et for langsomt tempo kan også irritere mig når det er fordi de er dårlige til at formulere sig og ikke fx har taleproblemer.

Det er også irriterende med dem der kun kan snakke om dem selv, er negative eller fordomsfulde, men det kan jeg bedre tolere da det kun er midlertidigt.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 28721

Indlægaf Dirtylittledevil » 1. aug 2020, 16:56

Der er en i min bekendtskabskreds som er en træls snakker.

Forskellen på hende, og andre der også snakker meget men som er en fryd at tale med (fx min kæreste) er at hun bare japper løs om sig selv, og med nul interesse i andet end at fortsætte med dét til sine dages ende. Som et uudtømmeligt kar af snak.

Når hun er færdig med at fortælle om nye ting der er sket, nye ting hun har købt, nye ting hendes børn har sagt eller gjort etc. så begynder hun på sit speciale, som simpelthen er at opsummere hvad hun gjorde i går, hvad hun skal i dag, og hvad planerne er for i morger. Derefter går hun tilbage i tiden og fortæller om tidligere dage. Og det er ned til mindste detalje. Meget ligegyldige detaljer og de skal bare være på plads. A la: Og så i torsdags skulle jeg hente bilen nede hos mekanikeren.. nej eller var det i onsdags? Hmm, nej for i onsdags var det at min mor ringede og sagde at hun skulle til gymnastik, nej men så VAR det i torsdags. Nå men så da jeg skulle hente bilen så mødte jeg en der hedder... åh hvad er det nu.. Ole? Finn? Nej åh jeg har det lige på tungen.. (osv osv)

Der er ingen pointe i historierne, det er bare som én lang kedelig dagbog. Og hvis jeg prøver at kommentere på noget så taler hun bare hen over mine ord, der er ikke den mindste interesse i det andre forstår ved en samtale, det er mere en monolog.
14
I walked a mile with Pleasure, she chattered all the way
But left me none the wiser, for all she had to say.
I walked a mile with Sorrow, and never a word said she;
But oh, the things I learned from her, when Sorrow walked with me.
SurSødSovs
Kort karma: 401
Likede indlæg: 5077

Indlægaf SurSødSovs » 1. aug 2020, 17:23

Minionine skrev:Folk der holder enetale er enormt belastende. Fortælle fortælle, ups nej det var ikke sådan, fortælle fortælle.. uden at man får et ord indført. Ofte synes jeg de virker noget usikre, hviler ikke i stilheden eller tør få en respons.
På den anden side kan nogle der snakker meget være enormt rart selskab, når de også spørger ind til en og er gode til at uddybe både egne og andres svar. Jeg slapper meget godt af i selskab med den type, hvor jeg kan være lidt mere doven i opfindelsen af samtaleemner :D

Enetale. Monolog

Sådan taler min kæreste - og når han bliver afbrudt føler han sig uretfærdigt behandlet. Han ænser ikke, at han er den eneste, der har haft taletid. Kun at han bliver afbrudt

Det er et issue :rulle:

På afstand af situationen kan han godt se, det egentlig kun var ham, der talte i pausen f.eks. Men i situationen mener han jo bare, han er i gang med at fortælle

Skidt pyt med, alle forstod pointen efter 30 sekunder, hvis han kan få historien til at vare fem minutter :rulle:

(Parterapi NU :lol:)
2
ajnaM
Kort karma: 589
Likede indlæg: 13053

Indlægaf ajnaM » 1. aug 2020, 18:46

Jeg snakker meget. I mange tilfælde er det fint - jeg har nemt ved at smalltalke, prøver at huske at spørge ind til andre og får generelt nemt en samtale til at glide. Men det kan klart også blive for meget. Når jeg har 8 pointer til et møde, hvor andre ikke siger noget som helst, eller når jeg vågner dagen efter en bytur med et par veninder og kommer i tanker om, at det nærmest kun var mig, der snakkede hele aftenen. Jeg kan også have tendens til at tale over mig, så jeg fortæller alt muligt til folk, der aldrig skulle have haft så meget at vide.

Så jeg prøver virkelig at være opmærksom på det, men det er bare så naturligt for mig. Jeg har det virkelig svært med ‘pinlig tavshed’, og jeg taler generelt mens jeg tænker. Somme tider har jeg reelt behov for at sige noget højt (og gerne til et andet menneske), før jeg helt får styr på mine egne tanker/analyser. :stoned:

Somme tider sætter jeg mig helt fysisk på mine hænder til møder eller andre arrangementer, hvor man rækker fingeren op, så jeg ikke tager ordet. Eller jeg aftaler med mig selv, at jeg skal vente så og så lang tid, eller til alle har sagt noget, før jeg siger noget igen. :genert: Lidt træls at skulle være så opmærksom på det, men jeg er ud af en familie med ekstremt talende kvinder, og synes selv de kan være vildt træls, så prøver at styre mig lidt.
17
ajnaM
Kort karma: 589
Likede indlæg: 13053

Indlægaf ajnaM » 1. aug 2020, 18:51

Omvendt kan jeg i øvrigt som et meget talende menneske have det vildt svært med folk, som aldrig siger noget. Jeg ved godt, dey ikke altid hænger sådan sammen, men på mig virker den type ofte som nogen, der ikke har så meget på hjerte, ikke har holdninger eller historier, eller som ikke gider selskabet.

Jeg prøver mig lidt frem hos dem, jeg kender, der er sådan - det naturlige for mig er bare at tromle samtalen fuldstændig, men det er jo ikke fedt. Så jeg prøver blandt andet at trække mig i samtalen, være meget mere lyttende/spørgende osv, lade dem styre emne og udvikling, men nogle mennesker virker bare... ja, til ikke at have så meget at sige. :genert:
11
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 767
Likede indlæg: 6033

Indlægaf Filipai » 1. aug 2020, 18:52

Jeg snakker selv helt enormt meget. Noget af det jeg dog har trænet mig i de sidste år, hvilket jeg selv antager har gjort mig til en mindre irriterende type :genert: , er at hvor jeg før i tiden altid planlagde hvad jeg skulle sige, når personen jeg snakkede med var færdig, hvor jeg nu aktivt lytter, og først når vekommende er færdig, vurderer hvad der skal svares. Det medfører at jeg får snakket mindre, og ikke virker så skide irriterende, og så får jeg rent faktisk lyttet ordentligt nu.
Nu er jeg forholdvis intelligent, og humoristisk, så som regel har jeg sgu noget meget Nice at sige, ellers ved mine venner at de altid gerne må bede mig om at skrue ned. Det har dog ikke været relevant siden jeg aktivt besluttede mig for, ikke at have svar parat.
0

Tilbage til "Livets forhold"