Gave til kemopatient

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1759
Likede indlæg: 32628

Re: Gave til kemopatient

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. feb 2020, 14:49

Fledermäuslein skrev:Tak for jeres tanker, jeg havde ikke overvejet, at det måske kunne føles ærgerligt med sådan en gave. Det er nok bedst at lade være så.

Hvordan er din relation til hende?
Jeg kan have overset noget i et tidligere indlæg, men har du skrevet, at du slet ikke kender hende?
0
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 1372
Likede indlæg: 10775

Indlægaf Viskelæder » 13. feb 2020, 15:21

En bekendts svigerdatter? Det lyder mega underligt i mine ører, at du vil give hende en gave? Ikke for at shame dig - det er jo en rigtig sød tanke at ville gøre noget godt for en anden - men en fremmed, der har travlt med sit eget personlige sygdomsforløb?
3
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1795
Likede indlæg: 14376

Indlægaf Krølle » 13. feb 2020, 15:37

Jeg forholder mig ikke til, om en gave er passende - det kan du meget bedre vurdere end mig - men hvis det er;

Saltlakrids (skippermix var min favorit) og varme uldstrømper af den rigtig vamsede slags. Man sidder ned længe, og der er ofte koldt - desuden er det rart at kunne smide skoene og føle sig så hjemme, som det nu er muligt på et hospital.

Jeg ville personligt være blevet glad for sådan en pakke, selvom jeg ikke kendte-kendte afsenderen, så længe den blev leveret af en, jeg var tæt på og uden øvrige dikkedarer såsom fx et kort, jeg skulle forholde mig til (...meget gerne suppleret med en udtalt “no strings attached, du skal ikke sende en tak osv”)

Blomster synes jeg ikke om. Dels fordi det er en klassiker, der mest af alt minder om, at hun er syg, og dels fordi de ikke må stå i lokalet og måske endda virker kvalmefremkaldende.
6
pinkmoon
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Indlægaf pinkmoon » 13. feb 2020, 15:50

Jeg ville sende en buket til min ven med “tanker til hele familien i en svær tid”.
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 29
Likede indlæg: 1442

Indlægaf DenBruneMunk » 13. feb 2020, 17:37

Krølle skrev:Man sidder ned længe, og der er ofte koldt - desuden er det rart at kunne smide skoene og føle sig så hjemme, som det nu er muligt på et hospital.
Tro mig, der er intet som kan føles som hjemme på et hospital, lige meget hvad du gør, så har du folk på gange, gæster på stuen, syge i samme stue, støj fra tv skærme og uvildige læge besøg og sygeplejesker som ikke altid er lige sjove at få besøg fra. Intet af dette vil få følelsen af hjemmet frem, og nej, en slikpose, blomster eller sko, gør intet i den retning. Det tætteste man kan , muligvis , komme dette, er besøg af familien og nok ikke meget mere.

Tvivler på at et privat hospital er anderledes, koldt og steril atmosfære, og enkelt stuer tror jeg ikke hjælper nogen hvis man helst vil være hjemme.

Nå, et sidespor :)
0
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 510
Likede indlæg: 7361

Indlægaf Stitch » 13. feb 2020, 18:32

MrMister skrev:Har et input: tjek gavereglerne inden, så hun ikke får en skatteregning efterfølgende. Det var det praktiske.

Hvor stor er gaven?

Gaveregler?? Gælder det også fødselsdagsgaver/julegaver etc. Wtf.
6
"You know, Hobbes, some days even my lucky rocketship underpants don't help."
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 590
Likede indlæg: 5214

Indlægaf Sophies-mor » 13. feb 2020, 18:59

Hvis blomster, da undgå - især - liljer.
De er så kraftigt parfumerede, at de på nogle afdelinger er "forbudte" (dvs. kræft og kirurgiske afdelinger), da de kan give voldsomt kvalme.

Jeg synes, at du skal gøre det.
De bedste minder jeg har, fra et forløb med tab, er faktisk de hilsner fra "fremmede", der tænkte på os.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Fledermäuslein
Kort karma: 7
Likede indlæg: 219

Indlægaf Fledermäuslein » 13. feb 2020, 19:37

DetSorteCirkus skrev:
Fledermäuslein skrev:Tak for jeres tanker, jeg havde ikke overvejet, at det måske kunne føles ærgerligt med sådan en gave. Det er nok bedst at lade være så.

Hvordan er din relation til hende?
Jeg kan have overset noget i et tidligere indlæg, men har du skrevet, at du slet ikke kender hende?

Det er korrekt forstået, at jeg slet ikke kender hende. Det er svigerdatteren til min rengøringsdame igennem mange år, som jeg trods alt taler med hver uge om stort og småt, herunder hendes familie. Derfor tror jeg bestemt også, at svigerdatteren har hørt om mig og min familie, da vi har jævnaldrende børn.

Jeg tror, jeg vil samle et par små ting, som hendes svigermor selvfølgelig afleverer og ikke mig.

Endnu en gang tak for hjælpen, også jer der ville finde det grænseoverskridende.
5
SurSødSovs
Kort karma: 328
Likede indlæg: 4119

Indlægaf SurSødSovs » 13. feb 2020, 20:59

For mange år siden var jeg syg. Jeg hadede at få gaver fra fremmede - fordi jeg så vidste, jeg var et samtaleemne. Det er faktisk ikke så fedt.

Hvad med en gave til hende du kender? Evt med noget, hun kan tage med på sygehus/-besøg og dele med svigerdatteren

Det er jo din bekendte, du kender og føler med
4
Jammerdalen
Kort karma: 52
Likede indlæg: 405

Indlægaf Jammerdalen » 14. feb 2020, 00:29

HappyPaww skrev:
FrøkenM skrev:Jeg synes du skal gøre det hvis du har lysten til det. Min mor satte stor pris på en kærlig tanke dengang og det tror jeg langt de fleste ville :)
Hun var i øvrigt rigtig glad for salt lakrids og bolcher til at sutte på dengang :)

Men også fra en vidt fremmed? Jeg ville finde det ret grænseoverskridende...

Jeg ville derimod blive beæret over den mellemmenneskelige omsorg. Hvad der er mest normalt at føle ved jeg ikke, men der er nok ikke en rigtig og urigtig følelse i den situation.
6
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 339
Likede indlæg: 7279

Indlægaf hotlips » 14. feb 2020, 07:56

Hvad med at give rengøringsdamen en buket og måske et par billeder til et eller andet så?
Hun trænger sikkert også til at blive tænkt på hvis de er tætte i den familie.
Det kan også være hård kost at være pårørende til en der er syg og nu er det jo hende du kender. Hvis svigerdatteren orker det kunne de måske gå ind og se hvad det nu måtte være sammen.
3
Fledermäuslein
Kort karma: 7
Likede indlæg: 219

Indlægaf Fledermäuslein » 14. feb 2020, 08:11

hotlips skrev:Hvad med at give rengøringsdamen en buket og måske et par billeder til et eller andet så?
Det kan også være hård kost at være pårørende til en der er syg og nu er det jo hende du kender. Hvis svigerdatteren orker det kunne de måske gå ind og se hvad det nu måtte være sammen.

Ja god ide, jeg tror jeg lander på blomster til min rengøringsdame og en lille pakke til svigerdatteren, à la håndcreme, varme sokker, bolcher.
4
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 339
Likede indlæg: 7279

Indlægaf hotlips » 14. feb 2020, 09:19

Fledermäuslein skrev:
hotlips skrev:Hvad med at give rengøringsdamen en buket og måske et par billeder til et eller andet så?

Ja god ide, jeg tror jeg lander på blomster til min rengøringsdame og en lille pakke til svigerdatteren, à la håndcreme, varme sokker, bolcher.

Det synes jeg lyder rigtig fint. Måske kunne man finde en pose med sådan nogle cremeprøver, så kunne hun prøve sig lidt frem?

Jeg har ikke forstand på den slags men det tror jeg nogle af de damer der gør det i de der fora for mode og skønhedsgejl herinde, måske kan de hjælpe dig med hvor det kan være godt at gå hen hvis man gerne vil have små størrelser af de lidt mere medicinske cremer, uden dufte og så videre.

Jeg har en vag erindring om jeg engang faldt over en tråd hvor de talte om hvordan man skaffer de der prøver, og der er åbenbart en del tricks, det lød som noget man kan være mere eller mindre haj til.. så jeg tror bestemt du kan også få hjælp der hvis du vil give hende sådan noget.
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1795
Likede indlæg: 14376

Indlægaf Krølle » 14. feb 2020, 11:43

DenBruneMunk skrev:
Krølle skrev:Man sidder ned længe, og der er ofte koldt - desuden er det rart at kunne smide skoene og føle sig så hjemme, som det nu er muligt på et hospital.
Tro mig, der er intet som kan føles som hjemme på et hospital, lige meget hvad du gør, så har du folk på gange, gæster på stuen, syge i samme stue, støj fra tv skærme og uvildige læge besøg og sygeplejesker som ikke altid er lige sjove at få besøg fra. Intet af dette vil få følelsen af hjemmet frem, og nej, en slikpose, blomster eller sko, gør intet i den retning. Det tætteste man kan , muligvis , komme dette, er besøg af familien og nok ikke meget mere.

Tvivler på at et privat hospital er anderledes, koldt og steril atmosfære, og enkelt stuer tror jeg ikke hjælper nogen hvis man helst vil være hjemme.

Nå, et sidespor :)

Tro mig, der er intet som ændrer på, at varme strømper og saltlakrids gjorde mine to kemoforløb meget mere behagelige.
10
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 93
Likede indlæg: 980

Indlægaf Frandsen » 14. feb 2020, 12:39

Upassende? Akavet?

Ej, nu må folk holde op med den berøringsangst!

Jeg var igennem et kræftforløb for snart 4 år siden. Og ja, jeg fik mange blomster, chokolade osv ... Men jeg blev virkelig glad for det hele. Uanset om det var kæmpebuketten eller det lille kort med blot en underskrift.

Jeg husker tydeligt, hvor rørt jeg blev, da en tidligere studiekammerat - som jeg ikke har talt med i 15 år eller sådan noget - sendte en buket blomster. Tanken om at hun har brugt tid og penge på at sende mig en tanke ... på ingen (!) måde underligt.

Hvis du har lyst til at købe noget, så skal du gøre det :kys: Din kærlige gestus vil helt sikkert lune.
9

Tilbage til "Livets forhold"