Jeg har købt en symaskine!

godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf godtnavn » 30. okt 2017, 20:36

I et sindssygt "jeg kan alt" indfald har jeg købt en symaskine! Tænkte jeg kunne sy en masse fint til min datter, problemet er bare jeg ikke kan sy :genert: Har kigget på syopskrifter men synes alt der står er volapyk, så nu har jeg krise når min fine symaskine kommer om et par dage og jeg ikke aner hvad jeg skal stille op med den :lol:

Så! Har I nogle gode råd til en der ikke har rørt en symaskine siden hun syede en pude som 8 årig? Skyd gerne med gode råd, gode begynderprojekter (gerne ting til en baby). Youtubevideoer der er gode at se? Ja jeg lærer normalt alt via youtube :lol:
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Filipai » 30. okt 2017, 20:42

Savlesmække er et godt sted at starte. De er nemme at klare, og kan måske give lidt selvtillid.

http://hverdags-mirakler.blogspot.dk/20 ... k-diy.html

Og så kan det virkeligt anbefales at enten tage på kursus, eller komme hjem til nogen der kan hitte ud af det. Har også en symaskine, og er ikke helt stærk i det, så jeg tager til svigermor til sy-dates
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Studsgaard » 30. okt 2017, 20:58

Start med strækstof.
Det er ret let at sy i, trævler ikke, og man kan få rigtig meget fint børnestof i øko jersy.

Jeg hoppede bare ud i det.
Købte et par mønstre, og fandt en lokal storhanser hvor de er rigtig søde til at give råd og vejledning. Er du på fb kan jeg anbefale at kikke efter de forskellige sygrupper, bla sypigerne -kjoler i strækstof (mener jeg den hedder) der kan du både få ider og råd
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf godtnavn » 30. okt 2017, 21:08

Her bruges ikke savlesmække... endnu, det kommer sgu nok når der en dag kommer tænder. Det ser i hvert fald dejlig overskueligt ud! Men så må jeg få skaffet en trykknap tang (jeg anede ikke det fandtes :lol: ). Men mon ikke man får brug for trykknapper til meget når manlaver babyting, synes i hvert fald der er trykknapper i alt færdigkøbt til baby.

Må kigge på facebookgrupper :) Jeg troede strækstof var svært fordi det ikke var fast? Så jeg havde tænkt noget fast bomuld først, men det er måske en fejl? Men det er kun positivt, for tænker man kan lave finere ting i strækstof end "fast stof".

Har også nogle gardiner der er for lange, som egentlig var udslagsgivende for købet, altså hvorfor betale 100 kr for at få lagt gardiner op når man kan betale 1000 kr og have en symaskine? :lol:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf kidkomb » 30. okt 2017, 22:10

godtnavn skrev:Her bruges ikke savlesmække... endnu, det kommer sgu nok når der en dag kommer tænder. Det ser i hvert fald dejlig overskueligt ud! Men så må jeg få skaffet en trykknap tang (jeg anede ikke det fandtes :lol: ). Men mon ikke man får brug for trykknapper til meget når manlaver babyting, synes i hvert fald der er trykknapper i alt færdigkøbt til baby.

Må kigge på facebookgrupper :) Jeg troede strækstof var svært fordi det ikke var fast? Så jeg havde tænkt noget fast bomuld først, men det er måske en fejl? Men det er kun positivt, for tænker man kan lave finere ting i strækstof end "fast stof".

Har også nogle gardiner der er for lange, som egentlig var udslagsgivende for købet, altså hvorfor betale 100 kr for at få lagt gardiner op når man kan betale 1000 kr og have en symaskine? :lol:

Jeg ville have anbefalet at starte med noget som netop ikke var strækstof, så det er ikke bare dig.
Jeg vil helst sy i strækstof, men det ER bare sværere (for mig i hvert fald, jeg troede egentlig at det var normalt) så jeg blev helt sådan "aaah, hvor rart" forleden, da jeg skulle sy et forklæde. Det kørte bare :lol:
Tillykke med maskinen :banan:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Æble » 31. okt 2017, 09:18

Jeg synes strækstof er sværest at sy i, så villle starte med noget i fast bomuld.

Fx baby eller junior sengesæt. Der får du syet en masse men det er mest ligeud og det er ikke svært at klippe ud. Så kommer du igang.

Derefter synes jeg baby bukser er nemme at sy. Det er ikke lige sæson for tynde bonuldsbulser, men du kan starte med sweat stof der ikke er for meget stræk i.

En mei tei er heller ikke så svær at sy.
1
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf AgentPixie » 31. okt 2017, 09:22

Du kan sy de der bleer, som Luna bruger :)
Ellers sengesæt, som Æble skriver. Det er virkelig nemt!
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Hunkat » 31. okt 2017, 09:30

AOF/FOF har vist sy-kurser, lidt ligesom ungdomsskolerne :D
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Suzan » 31. okt 2017, 10:04

Nogle maskiner har vældig gode instruktioner i den manual der følger med, - som :

Sådan syr du et knaphul, disse sømme er gode til strækstof osv.

Sid og leg lidt med den uden egentlig at producere noget.

Hvad angår strækstof, så er det billige mere tilbøjeligt til at rulle ude i kanten hvor man gerne vil sy.

Men rigtig god fornøjelse og tillykke med din maskine!
2
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Allmost_Famous » 31. okt 2017, 16:10

Da jeg købte symaskine, vidste jeg ikke engang hvordan, jeg skulle tråde den :lol:

Jeg købte den for at sy bind. Men det er selvfølgelig ikke sikkert, du gider bruge stofbind. Det er dog et dejligt lille projekt. Især fordi, hvis man nu får syet forkert, går der ikke så meget stof til spilde. Det er jeg fan af.

Nu syr jeg også alt muligt andet. Dog kun, når der er noget at spare. Jeg gider ikke købe det nyeste stof.

Jeg har i øvrigt lært at sy ved hjælp af YouTube og ved bare at prøve mig frem.
2
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf godtnavn » 31. okt 2017, 19:21

Æble: Sengetøj er en god idé! Hun skifter jo til juniordyne om lidt og der har vi intet sengetøj, så det er et overskueligt projekt :) Er viklestof ikke svært at sy i? Eller virker en meitai fint i andet stof? Babybukser er også på min liste over ting, det ser nemt ud, men det er det garnateret ikke alligevel.

Agentpixie: Det tænker jeg jeg skal være ldit bedre før jeg syr, de skal jo gerne være vandtætte også når jeg har syet (og forudser en del oppildning i starten)

Hunkat: Så skal jeg jo væk fra min datter :shock: Ej jeg synes det er svært nok at nå alt for tiden, så et fast kursus er nok ikke tingen, selvom jeg sikkert kunne have brug for det :lol:


Suzan: Jeg er virkelig dårlig til at lege med ting på den måde :genert: Jeg vil hellere lave noget der så ender halvgrimt end jeg vil lave ingenting, det kunne man se da jeg lærte at hækle (via youtube) så endte jeg med en grim elefant, men det var mere tilfredsstillende end nogle små firkanter med forskellige masker. Men vil starte i noget billigt stof :)

AF: Jeg aner heller ikke hvordan man tråder, håber der er ne god manual! Jeg er ikke stofbind typen (kop er nemmere og billigere) men måske jeg kan sy et til pakkeleg :lol:
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Æble » 31. okt 2017, 19:28

Viklestof er ikke anerkedes end andet (kraftigt) fast stof. Så det er nemt at sy i. Man kan sy mei tei i flere typer stof, det skal bare være kraftigt nok til at holde. Jeg har syet en i babyfløjl på ydersiden og kraftig bomuld på indersiden og fleece som foer og den har holdt til to børn som eneste bæresele.

Bukser er lidt sværere end sengetøj og meitei og andet hvor man kun syr ligeud. Men det nemmeste stykke tøj efter min mening.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf godtnavn » 31. okt 2017, 20:03

Troede bare det var svært fordi der var skrædderier der slog sig op på at sy i vikler :lol: Men kan da være jeg skal prøve i noget andet stof, det er jo billigere, ved bare ikke om jeg er meitei typen, altså om jeg vil få den brugt når nu jeg er så glad for at vikle :gruble: Det må jeg lige overveje :)

Tænker heller ikke bukser er det første jeg kaster mig ud i, men tænkte som du selv siger at det nok bliver det første tøj :) Og ellers har jeg set på en nederdel der umiddelbart ser nem ud.

Nu må postmanden gerne komme med min pakke!
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Æble » 1. nov 2017, 17:55

godtnavn skrev:Troede bare det var svært fordi der var skrædderier der slog sig op på at sy i vikler :lol: Men kan da være jeg skal prøve i noget andet stof, det er jo billigere, ved bare ikke om jeg er meitei typen, altså om jeg vil få den brugt når nu jeg er så glad for at vikle :gruble: Det må jeg lige overveje :)

Tænker heller ikke bukser er det første jeg kaster mig ud i, men tænkte som du selv siger at det nok bliver det første tøj :) Og ellers har jeg set på en nederdel der umiddelbart ser nem ud.

Nu må postmanden gerne komme med min pakke!


Hehe jamen alt man kan hype kan man jo tjene penge på :-p

Ja selvfølgelig er en nederdel af en lang bane det nemmeste. Tænkte bare ikke lige på det ift en baby.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Jeg har købt en symaskine!

Indlægaf Æble » 1. nov 2017, 17:57

En sengetand er heller ikke svær. Det sværeste er at få skummet ind i når man har syet den.
0

Tilbage til "Hobby"