Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 27. nov 2019, 11:58

Mani skrev:Hvis du lægger garnet dobbelt får du 67 m pr. 150 g - opskriften er på 60 m pr. 150 g. - så jeg ville lave en strikkeprøve og se om strikket bliver tilfredsstillende i udtryk/kvalitet.


Hvis det ikke gør, kan jeg så omregne maskeantallet baseret på strikkeprøven? I den oprindelige går der 7x9 på 10x10cm.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 27. nov 2019, 13:15

LaScrooge skrev:
Mani skrev:Hvis du lægger garnet dobbelt får du 67 m pr. 150 g - opskriften er på 60 m pr. 150 g. - så jeg ville lave en strikkeprøve og se om strikket bliver tilfredsstillende i udtryk/kvalitet.


Hvis det ikke gør, kan jeg så omregne maskeantallet baseret på strikkeprøven? I den oprindelige går der 7x9 på 10x10cm.

Altså i så fald skal du nok regne en stor del af opskriften om for at få mønsteret til at passe.
Det er derfor man plejer at strikke prøver med forskellige tykkelse pinde - så man ikke skal regne hele opskriften om, men kan finde den pind der passer med strikkefastheden i opskriften.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 28. nov 2019, 11:22

Jeg har fundet en vejledning i omregning baseret på dels en strikkeprøve og dels målene i cm i opskriften. Det virker forholdsvist simpelt, idet man tager cm x strikkefasthed og deler med 10 for at finde hhv antal masker og pinde pr cm, hvorefter man ganger op med de antal cm modellen angives til i længde og bredde, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Så når 10x10 i str 10mm pind = 10m x 15p og jakken skal være 54cm i længden i str S, skal jeg lave en omregning der lyder:
15 pinde/10=1,5x54 = 81 pinde => 54 cm (modellens længde)
Brystvidde er 98cm, så 10m/10=1x98 => 98 masker (modellens bredde)

Omregning med 8mm-pinden lyder: 11m x 16p
Længde: 16 pinde/10=1,6x54 = 86,4 pinde (87 pinde) => 54cm
Brystvidde: 11m/10=1,1x98 => 107,8 masker (108 masker) => 98 cm

Jeg runder op til nærmeste hele decimal.

Jeg tænker at udskifte alle maske- og pindeantal i opskriften baseret på denne omregningsmodel, så jeg ikke bliver forvirret løbende.

Kan I finde nogle fejl i dét, så må I meget gerne sige til.

Omregningsbeskrivelsen kan findes her: https://www.lanagrossa-store.dk/om-fila ... eller.html
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 28. nov 2019, 11:54

LaScrooge skrev:Jeg har fundet en vejledning i omregning baseret på dels en strikkeprøve og dels målene i cm i opskriften. Det virker forholdsvist simpelt, idet man tager cm x strikkefasthed og deler med 10 for at finde hhv antal masker og pinde pr cm, hvorefter man ganger op med de antal cm modellen angives til i længde og bredde, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Så når 10x10 i str 10mm pind = 10m x 15p og jakken skal være 54cm i længden i str S, skal jeg lave en omregning der lyder:
15 pinde/10=1,5x54 = 81 pinde => 54 cm (modellens længde)
Brystvidde er 98cm, så 10m/10=1x98 => 98 masker (modellens bredde)

Omregning med 8mm-pinden lyder: 11m x 16p
Længde: 16 pinde/10=1,6x54 = 86,4 pinde (87 pinde) => 54cm
Brystvidde: 11m/10=1,1x98 => 107,8 masker (108 masker) => 98 cm

Jeg runder op til nærmeste hele decimal.

Jeg tænker at udskifte alle maske- og pindeantal i opskriften baseret på denne omregningsmodel, så jeg ikke bliver forvirret løbende.

Kan I finde nogle fejl i dét, så må I meget gerne sige til.

Omregningsbeskrivelsen kan findes her: https://www.lanagrossa-store.dk/om-fila ... eller.html


Hvis du er nybegynder, så cudos for at du kaster dig ud i ovenstående, det havde jeg ikke lige mod på :D

Har du tjekket at det ikke giver problemer ift. mønsteret?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 28. nov 2019, 12:22

Pandesteg skrev:
Hvis du er nybegynder, så cudos for at du kaster dig ud i ovenstående, det havde jeg ikke lige mod på :D

Har du tjekket at det ikke giver problemer ift. mønsteret?


Jeg er totalt nybegynder og måske slår jeg for stor en dej op med det, men det er på den anden side noget garn jeg har haft liggende længe uden at finde ordentlig anvendelse for og hvis det bliver grimt, piller jeg det bare op igen :-D Det strikkes alligevel ud i ét, så det bliver ikke delt unødigt op.

Mønsteret skal jeg lige have tjek på. Der er et afsnit om hvordan det gøres i vejledningen, og jeg tænker at det skal omregnes på samme måde. Det er lodrette striber a 5 masker, så vidt jeg husker, så jeg tænker at jeg kan udregne hvilken faktor der hhv skal ganges op eller ned med, baseret på en strikkeprøve i det oprindelige garn (som jeg lige har fået hjem og skal hente i dag :love:). Altså, hvor mange cm 5 masker i det opr garn er, osv.

Største problem lige nu er at jeg mangler rundpinde i de størrelser jeg skal bruge. Har 3 ud af 4 til den oprindelige opskrift (kunne ikke finde 12mm, 40 cm!) og 1 ud af 4 til den tilpassede. Ønsker mig udskiftelige rundpinde i julegave!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf AgentPixie » 28. nov 2019, 12:37

Jeg vil rigtig gerne lære at strikke, kan I henvise til nogle bøger, hjemmesider eller YT-kanaler hvor man kan lære sådan noget?
Min mor forsøgte at lære mig det som 15-årig, men det har jeg jo glemt alt om. Hun strikker også på en vildt mærkelig både, fx strikker hun ikke den sidste maske på pinden, men løfter den bare over på den anden pind :stoned: det kan jeg slet ikke med :D
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 28. nov 2019, 12:42

AgentPixie skrev:Jeg vil rigtig gerne lære at strikke, kan I henvise til nogle bøger, hjemmesider eller YT-kanaler hvor man kan lære sådan noget?
Min mor forsøgte at lære mig det som 15-årig, men det har jeg jo glemt alt om. Hun strikker også på en vildt mærkelig både, fx strikker hun ikke den sidste maske på pinden, men løfter den bare over på den anden pind :stoned: det kan jeg slet ikke med :D


Det er ellers ikke usaedvanligt :D Det plejer at vaere enten foerste eller sidste maske man loefter over. Jeg har altid gjort det med foerste maske men det er saadan set ligegyldigt om det er den foerste eller sidste.

Jeg ville nok kigge i Politikens boeger (dem kan du sikkert laane paa biblioteket) til at starte med. Og saa er Garnstudio vist ret gode med videoer.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Sophies-mor » 28. nov 2019, 13:00

Kattefjæs skrev:
AgentPixie skrev:Jeg vil rigtig gerne lære at strikke, kan I henvise til nogle bøger, hjemmesider eller YT-kanaler hvor man kan lære sådan noget?
Min mor forsøgte at lære mig det som 15-årig, men det har jeg jo glemt alt om. Hun strikker også på en vildt mærkelig både, fx strikker hun ikke den sidste maske på pinden, men løfter den bare over på den anden pind :stoned: det kan jeg slet ikke med :D


Det er ellers ikke usaedvanligt :D Det plejer at vaere enten foerste eller sidste maske man loefter over. Jeg har altid gjort det med foerste maske men det er saadan set ligegyldigt om det er den foerste eller sidste.

Jeg ville nok kigge i Politikens boeger (dem kan du sikkert laane paa biblioteket) til at starte med. Og saa er Garnstudio vist ret gode med videoer.

Første / sidste maske - hvis den løftes over (evt. drejet) - giver det en meget pæn kant.
Derfor gør man det.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 28. nov 2019, 13:16

Kattefjæs skrev:
AgentPixie skrev:Jeg vil rigtig gerne lære at strikke, kan I henvise til nogle bøger, hjemmesider eller YT-kanaler hvor man kan lære sådan noget?
Min mor forsøgte at lære mig det som 15-årig, men det har jeg jo glemt alt om. Hun strikker også på en vildt mærkelig både, fx strikker hun ikke den sidste maske på pinden, men løfter den bare over på den anden pind :stoned: det kan jeg slet ikke med :D


Det er ellers ikke usaedvanligt :D Det plejer at vaere enten foerste eller sidste maske man loefter over. Jeg har altid gjort det med foerste maske men det er saadan set ligegyldigt om det er den foerste eller sidste.

Jeg ville nok kigge i Politikens boeger (dem kan du sikkert laane paa biblioteket) til at starte med. Og saa er Garnstudio vist ret gode med videoer.


Er det for at holde strikketøjet stramt i kanterne?

Ifht at lære det, så er der mange gode begyndervideoer på YouTube. Og det er smart at starte med noget enkelt, som fx karklude eller vaskeklude. Bomuldsgarn (som er bedst til klude) kan du købe billigt i supermarkeder eller søstrene grene, pinde kan fås i de fleste genbrugsbutikker til ingen penge. På garnet står som regel hvilken pindestørrelse der passer til det. Som regel er det str 3 eller 3,5 til det bomuldsgarn man fx bruger til klude.

Når du har lært at slå masker op og at strikke ret, kan du udvide med at strikke vrangmasker (det findes der også simple videoer som illustrerer). Når man strikker en pind ret og derefter en pind vrang, ender man med glatstrik (som du kan se eksempel på i mit sidste indlæg med det sort-hvide). Ribstrik er også nemt, her strikker man fx 2 masker ret og 2 masker vrang = elastisk ribstrik.
Derudover er der 1000 forskellige masker og mønstre, men ribstrik, glatstrik, ret og vrang er godt at øve ifht fortrolighed med at strikke.

Så er det ting, man skal kunne overskue, for at strikke mønstre, fx at tælle masker og pinde og at finde ud af at korrigere fejl, samle tabte masker op uden at gå i panik (jeg panikker altid). Man kan få hjælpemidler, fx maskemarkører, man sætter ved masker hvor man skal påbegynde mønsterændring, og dimser, man tæller pinde med (eller systemer man selv finder på, fx at notere hvor mange pinde der skal strikkes, og krydse af løbende). Hæklenåle er gode at samle tabte masker op med. Osv.

Men start med at øve dig på nogle klude og bliv fortrolig med at strikke. Det er nemt at komme i gang - det er først senere, at det bliver rigtig udfordrende :-D
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 28. nov 2019, 13:23

LaScrooge skrev:Jeg har fundet en vejledning i omregning baseret på dels en strikkeprøve og dels målene i cm i opskriften. Det virker forholdsvist simpelt, idet man tager cm x strikkefasthed og deler med 10 for at finde hhv antal masker og pinde pr cm, hvorefter man ganger op med de antal cm modellen angives til i længde og bredde, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Så når 10x10 i str 10mm pind = 10m x 15p og jakken skal være 54cm i længden i str S, skal jeg lave en omregning der lyder:
15 pinde/10=1,5x54 = 81 pinde => 54 cm (modellens længde)
Brystvidde er 98cm, så 10m/10=1x98 => 98 masker (modellens bredde)

Omregning med 8mm-pinden lyder: 11m x 16p
Længde: 16 pinde/10=1,6x54 = 86,4 pinde (87 pinde) => 54cm
Brystvidde: 11m/10=1,1x98 => 107,8 masker (108 masker) => 98 cm

Jeg runder op til nærmeste hele decimal.

Jeg tænker at udskifte alle maske- og pindeantal i opskriften baseret på denne omregningsmodel, så jeg ikke bliver forvirret løbende.

Kan I finde nogle fejl i dét, så må I meget gerne sige til.

Omregningsbeskrivelsen kan findes her: https://www.lanagrossa-store.dk/om-fila ... eller.html

Prøv det på en strikkeprøve - for tykkelsen og måden jakken former sig på bliver anderledes når du vælger en anden pind og garnkvalitet. Den bliver jo umiddelbart tynder og med mindre groft mønster.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Sophies-mor » 28. nov 2019, 13:46

LaScrooge skrev:
Kattefjæs skrev:
AgentPixie skrev:Jeg vil rigtig gerne lære at strikke, kan I henvise til nogle bøger, hjemmesider eller YT-kanaler hvor man kan lære sådan noget?
Min mor forsøgte at lære mig det som 15-årig, men det har jeg jo glemt alt om. Hun strikker også på en vildt mærkelig både, fx strikker hun ikke den sidste maske på pinden, men løfter den bare over på den anden pind :stoned: det kan jeg slet ikke med :D


Det er ellers ikke usaedvanligt :D Det plejer at vaere enten foerste eller sidste maske man loefter over. Jeg har altid gjort det med foerste maske men det er saadan set ligegyldigt om det er den foerste eller sidste.

Jeg ville nok kigge i Politikens boeger (dem kan du sikkert laane paa biblioteket) til at starte med. Og saa er Garnstudio vist ret gode med videoer.


Er det for at holde strikketøjet stramt i kanterne?

Men start med at øve dig på nogle klude og bliv fortrolig med at strikke. Det er nemt at komme i gang - det er først senere, at det bliver rigtig udfordrende :-D


Til det markerede, nej - det er for at få en pæn "ren" kant.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Rosie
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. okt 2015, 15:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Rosie » 28. nov 2019, 16:06

AgentPixie skrev:Jeg vil rigtig gerne lære at strikke, kan I henvise til nogle bøger, hjemmesider eller YT-kanaler hvor man kan lære sådan noget?
Min mor forsøgte at lære mig det som 15-årig, men det har jeg jo glemt alt om. Hun strikker også på en vildt mærkelig både, fx strikker hun ikke den sidste maske på pinden, men løfter den bare over på den anden pind :stoned: det kan jeg slet ikke med :D


Jeg kan anbefale http://kimmiemunkholm.dk og eks. PetiteKnits Novice sweater https://petiteknit.com/products/novice- ... 6616649783. Det er lavet videoer til hvert enkelt trin, og opskriften er skrevet så den er henvendt til nybegyndere. På den måde fik jeg strikke min første sweater uden de store problemer :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 28. nov 2019, 20:17

5. strikkeprøve og den er stadig kun 9x9. Jeg kan konstatere, at den person, der har lavet opskriften, og jeg ikke kunne strikke mere forskelligt, vi må være helt ude i hver vores ende af stramt vs løst-spektrummet. Jeg har seriøst strikket det uden nogen spænding overhovedet og det er STADIG ikke nok :whine:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Mani » 29. nov 2019, 13:44

LaScrooge skrev:5. strikkeprøve og den er stadig kun 9x9. Jeg kan konstatere, at den person, der har lavet opskriften, og jeg ikke kunne strikke mere forskelligt, vi må være helt ude i hver vores ende af stramt vs løst-spektrummet. Jeg har seriøst strikket det uden nogen spænding overhovedet og det er STADIG ikke nok :whine:

Brugte du ikke et andet garn? Og bruger du pinden fra opskriften - eller er det mig, der misforstår?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Sophies-mor » 29. nov 2019, 13:50

LaScrooge skrev:5. strikkeprøve og den er stadig kun 9x9. Jeg kan konstatere, at den person, der har lavet opskriften, og jeg ikke kunne strikke mere forskelligt, vi må være helt ude i hver vores ende af stramt vs løst-spektrummet. Jeg har seriøst strikket det uden nogen spænding overhovedet og det er STADIG ikke nok :whine:

Det ser ud til, at du har 8 masker på 10 cm :gruble:
Hvad skal du have?
Hvad er garnet / i opskrift og IRL?
Hvad med pinde / i opskrift og IRL?

Hvis der er for få masker, skal du ned i pindstørrelse, men så bliver arbejdet ofte mere stift (afhængig af garn osv.) :gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Hobby"