Er der andre som strikker og hækler? :)

Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 15. dec 2022, 10:22

Jeg har et projekt som er i skammekrogen. En halsedisse fra Drops som kan strikkes i 2 størrelser (en forskel på 16 masker i opslåning). https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8064&cid=3

Jeg valgte den store størrelse, men er i tvivl om den er for stor. Jeg har også valgt noget mere "stift" garn end originalgarnet. Jeg ville gerne strikke halsen højere og ombukke kanten, altså folde halsen løst udover sig selv.
Jeg er bange for om 16 masker mindre bliver for småt - måske særligt stykket over skuldrene.
Alternativt, kan man så klippe ribben op i nakken, fjerne 16 masker og samle den igen?

Edit: jeg ville gerne ende ud med noget lignende den her blå halsedisse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 15. dec 2022, 12:40

Esme skrev:Jeg har et projekt som er i skammekrogen. En halsedisse fra Drops som kan strikkes i 2 størrelser (en forskel på 16 masker i opslåning). https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8064&cid=3

Jeg valgte den store størrelse, men er i tvivl om den er for stor. Jeg har også valgt noget mere "stift" garn end originalgarnet. Jeg ville gerne strikke halsen højere og ombukke kanten, altså folde halsen løst udover sig selv.
Jeg er bange for om 16 masker mindre bliver for småt - måske særligt stykket over skuldrene.
Alternativt, kan man så klippe ribben op i nakken, fjerne 16 masker og samle den igen?

Edit: jeg ville gerne ende ud med noget lignende den her blå halsedisse.


Dejlig farve:)
Du strikker rib, ikke? Har du prøvet at folde den 8 masker mindre (=16 rib) og se hvor tæt den sidder? Når jeg tæller, ser det ud som om der sagtens kan reduceres med 16m.
Hvis det bliver for snært over skulderene, kan du slå de ekstra masker op, når du begynder at tage ud.
0
And we both know: I will be delicious
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 15. dec 2022, 14:09

LaScrooge skrev:
Dejlig farve:)
Du strikker rib, ikke? Har du prøvet at folde den 8 masker mindre (=16 rib) og se hvor tæt den sidder? Når jeg tæller, ser det ud som om der sagtens kan reduceres med 16m.
Hvis det bliver for snært over skulderene, kan du slå de ekstra masker op, når du begynder at tage ud.

Tak, jeg føler mig også meget modig :cool:

Jo til rib. Må prøve den på igen. Synes bare det er svært at vurdere ift om den så kan komme over hovedet. Men jeg kan godt se ift de angivne mål for den nederste kant, at den bliver alt for stor. Så undrer jeg mig over, hvilken kæmpe mand der vil bruge halsedissen. Str m/l min bare ...
0
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 16. dec 2022, 19:01

Jeg kan allerede nu se, at jeg kommer til at mangle en nøgle sådan som jeg freestyler. Ift. at blande LOT numre over et par cm ved at skifte nøgle på hver række, så forstår jeg ikke helt, om jeg også skal hæfte på hver række?
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 16. dec 2022, 19:21

Esme skrev:Jeg kan allerede nu se, at jeg kommer til at mangle en nøgle sådan som jeg freestyler. Ift. at blande LOT numre over et par cm ved at skifte nøgle på hver række, så forstår jeg ikke helt, om jeg også skal hæfte på hver række?


Det behøver du ikke. Du fører bare tråden op til næste række uden at klippe den over.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 16. dec 2022, 20:53

Esme skrev:Jeg kan allerede nu se, at jeg kommer til at mangle en nøgle sådan som jeg freestyler. Ift. at blande LOT numre over et par cm ved at skifte nøgle på hver række, så forstår jeg ikke helt, om jeg også skal hæfte på hver række?


Jeg bruger helixmetoden når jeg veksler mellem to nøgler. Det bliver fuldstændig usynligt uden tråde bagpå :gogo:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 17. dec 2022, 18:50

Min slå-om fra omgangen før er gået galt. Kan jeg redde den eller skal jeg strikke baglæns?

Edit: eller, det er måske ikke en fejl? Bare lidt for løs? Der er jo noget hulmønster kan jeg se.

Nå, nu har jeg fortsat lidt. Jeg tror det ser rigtigt ud.

Nej, jeg ved ikke hvad jeg laver.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 17. dec 2022, 19:31

Esme skrev:Min slå-om fra omgangen før er gået galt. Kan jeg redde den eller skal jeg strikke baglæns?

Edit: eller, det er måske ikke en fejl? Bare lidt for løs? Der er jo noget hulmønster kan jeg se.

Nå, nu har jeg fortsat lidt. Jeg tror det ser rigtigt ud.

Nej, jeg ved ikke hvad jeg laver.


Hvilket mønster strikker du? :-D Hvorfor slår du om?

Hvis det er den blå halsedisse, er der ikke hulmønster, så vidt jeg kan se?
0
And we both know: I will be delicious
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 17. dec 2022, 20:06

LaScrooge skrev:
Esme skrev:Min slå-om fra omgangen før er gået galt. Kan jeg redde den eller skal jeg strikke baglæns?

Edit: eller, det er måske ikke en fejl? Bare lidt for løs? Der er jo noget hulmønster kan jeg se.

Nå, nu har jeg fortsat lidt. Jeg tror det ser rigtigt ud.

Nej, jeg ved ikke hvad jeg laver.


Hvilket mønster strikker du? :-D Hvorfor slår du om?

Hvis det er den blå halsedisse, er der ikke hulmønster, så vidt jeg kan se?

Det er det heller ikke, det er den fra Drops (jeg er gået all in på gammel-dame-look her!). Den blå var bare for at vise hvad jeg ønskede omkring halsen.

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8064&cid=3
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 17. dec 2022, 20:18

Esme skrev:
LaScrooge skrev:
Esme skrev:Min slå-om fra omgangen før er gået galt. Kan jeg redde den eller skal jeg strikke baglæns?

Edit: eller, det er måske ikke en fejl? Bare lidt for løs? Der er jo noget hulmønster kan jeg se.

Nå, nu har jeg fortsat lidt. Jeg tror det ser rigtigt ud.

Nej, jeg ved ikke hvad jeg laver.


Hvilket mønster strikker du? :-D Hvorfor slår du om?

Hvis det er den blå halsedisse, er der ikke hulmønster, så vidt jeg kan se?

Det er det heller ikke, det er den fra Drops (jeg er gået all in på gammel-dame-look her!). Den blå var bare for at vise hvad jeg ønskede omkring halsen.

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8064&cid=3


Jeg tror du laver det helt rigtigt. Hulmønsteret kommer netop frem ved at omslag strikkes alm ret på næste pind.
1
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 25. dec 2022, 08:59

Jeg har et first World problem. Jeg har fået 1 kg akrylgarn (jo, 1 kg .. ), som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til. Afsenderen synes tøj til mig og barnet, det synes jeg ikke.
Hvad skal jeg bruge det til? Et tæppe? Jeg ville gerne strikke Bellatæppet, men kan ikke beslutte om akryl er et dårligt valg til projektet.

Tæppet skal kunne maskinvaskes og skal ikke bruges til spædbørn, så hvad det angår er akryl jo ok.
0
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 25. dec 2022, 10:48

Endnu et spørgsmål. Min halsedisse i 100 pct uld fra Filcolana er vokset helt enormt meget efter en håndvask og trykken i et håndklæde. Så nu er den endnu større end den jeg trævlede op. Burde der have været en følgetråd med? Hvis ja, hvilken? Og kan jeg redde den nu?
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Myresluger » 25. dec 2022, 14:09

Jeg havde smuksaks adventskalender og fik i den 10 nøgler Alpaca der passer til pind 5 - 5,5 og jeg kunne virkelig godt tænke mig at strikke en højhalset ribbluse - en som ville passe f.eks under en habitjakke. Har i nogen gode forslag - jeg har kun de 10 nøgler og har ikke kunnet finde et sted at købe en ekstra eller to. Jeg vil nok skulle strikke en str. XL hvis det er en lidt tætsiddende model (og det er jo det jeg gerne vil have) jeg kan ikke gennemskue om der er noget der vil kunne virke hvis jeg bare strikker en mindre størrelse.
Det sværeste jeg har strikket er en på 3 ud af 5 hos PetiteKnit. Det gik uden større problemer. Har i nogen gode ideer til en halv-ny strikker.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 25. dec 2022, 14:25

Esme skrev:Endnu et spørgsmål. Min halsedisse i 100 pct uld fra Filcolana er vokset helt enormt meget efter en håndvask og trykken i et håndklæde. Så nu er den endnu større end den jeg trævlede op. Burde der have været en følgetråd med? Hvis ja, hvilken? Og kan jeg redde den nu?


Er det peruvian highland wool?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 25. dec 2022, 14:38

Pandesteg skrev:
Esme skrev:Endnu et spørgsmål. Min halsedisse i 100 pct uld fra Filcolana er vokset helt enormt meget efter en håndvask og trykken i et håndklæde. Så nu er den endnu større end den jeg trævlede op. Burde der have været en følgetråd med? Hvis ja, hvilken? Og kan jeg redde den nu?


Er det peruvian highland wool?

Ja.
0

Tilbage til "Hobby"