Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 1. sep 2015, 07:13

Ja, er der andre her på debatten som strikker og hækler? :banan: Jeg kunne ikke finde en tråd om det, men lad mig endelig vide hvis den bare gemmer sig et andet sted...

Har I lyst til at dele hvad I laver? :)

Det er lige meget om man er begynder eller øvet og om man laver strømper, bamser, julepynt eller bluser - det er bare så hyggeligt med håndarbejde. :lun:

Jeg gad godt have en strikkeklub, men det lader ikke rigtig til at der er stemning for det i mit lokalområde, og jeg har kun én veninde IRL som strikker, men hun har aldrig tid.... :(

Jeg er selv i gang med at lave baby-tøj til en lille baby jeg kender. Og så er jeg også ved at lave nogle ting til pågældende babys mor. :-D Nu skal hun jo snart trille rundt med en barnevogn hele vinteren igennem, så noget lækkert og lunt skal hun da også have.

Og så pønser jeg på en bluse til en pige som fylder 3 til oktober.

Jeg kan finde ud af at strikke:

- Huer
- Vanter (men jeg gider sjældent.... med mindre de er fingerløse)
- Strømper
- Halsedisser
- Raglan-bluser
- Veste
- Halstørklæder

Jeg kan finde ud af at hækle:

- En simpel blomst :P
- Et hjerte

.... Så jeg er altså ikke en særlig habil hækler, men det skal vel nok komme!

Er bange for at jeg ikke har nogen billeder nu og her, men det kan jo komme hen ad vejen. :) Lad mig høre hvad I laver og hvad I har af fremtids-projekter?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. sep 2015, 07:27

Desværre ikke, har aldrig haft tålmodigheden til at lære det...
Men jeg har længe overvejet at begynde på hækling, kan jo se på div. sociale medier at mange er begyndt og synes det er nemt.
- men har endnu ikke nået dertil hvor jeg har fundet tutorials sider, men det kommer... snart :D vinterprojekt måske :D
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Muuh » 1. sep 2015, 09:00

Jeg hækler lidt i ny og næ, men ikke nogle store ting. Strikke kan jeg ikke finde ud af.

Jeg har hæklet hjemmesko, hoptimister, små bamser, en uro, larver til yngstesønnen m.m
1
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Fru Sunshine » 1. sep 2015, 12:11

Jeg kan strikke halstørklæder.

Ej, jeg har faktisk strikket småting, men jeg har ikke tålmodighed til at få det gjort pænt og jeg ksn slet ikke finde ud af at montere.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pixie88 » 1. sep 2015, 14:13

Jeg kan strikke og hækle, men det er absolut på amatør niveau. Jeg kan strikke halstørklæder og hækle runde ting :lol:
Vi flytter om en måned, der har jeg tænkt mig at grave alt mit garn frem og lære mig selv at hækle ordentligt.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
BirdReynolds
Indlæg: 170
Tilmeldt: 27. aug 2015, 11:37
Kort karma: 32
Likede indlæg: 163

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf BirdReynolds » 1. sep 2015, 15:40

Jeg kan hækle, men bestemt ikke strikke!
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 1. sep 2015, 15:59

Jeg synes altså at det er SÅ meget sværere at hækle. :genert: Det er jo overhovedet ikke intuitivt!

Mit eneste problem er at garn er skidedyrt, så jeg får ikke lavet halvdelen af det jeg gerne ville. :sur:
2
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Planten » 1. sep 2015, 22:13

Jeg strikker trøjer og sokker. Og huer. Og jeg elsker at strikke. Jeg vil gerne strikke en cardigan, men jeg er bange for, om jeg ville blive sindssyg af at skulle montere den :lol: og så har jeg heller ingen symaskine her :)
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 2. sep 2015, 06:58

Jeg har heller ikke nogen symaskine, men jeg kan nok låne af min mor hvis det skal være. Men jeg undgår det helst, for det er jeg ikke god til. :lol:

Kan man ikke strikke en cardigan ud i ét egentlig, uden behov for at montere? :gruble:
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Planten » 2. sep 2015, 07:59

Kattefjæs skrev:Jeg har heller ikke nogen symaskine, men jeg kan nok låne af min mor hvis det skal være. Men jeg undgår det helst, for det er jeg ikke god til. :lol:

Kan man ikke strikke en cardigan ud i ét egentlig, uden behov for at montere? :gruble:


Det kan man sikkert godt, men jeg er ikke sikker på, at resultatet bliver så jævnt. Og man ville have svært ved at strikke mønster, som jeg gerne ville have på :)
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 2. sep 2015, 08:13

Åh ja, mønster...

Jeg må indrømme at jeg sjældent gider mønster. :genert: Jeg gider godt striber, men jeg synes at mønstre er svære. Jeg kan godt finde ud af det, men jeg har bare svært ved at sidde og slappe af med det hvis jeg skal koncentrere mig så meget. Bliver helt stresset. :lol:

Jeg skal faktisk ned til den lokale og finde en pind lige om lidt. Vil gerne lave en bluse til overboens lille pige, men jeg mangler en rundpind. Jeg har noget meget dejligt bomuldsgarn i lyserødt og hvidt, sådan lidt spraglet men kun meget let da det jo er lyse farver... Det tror jeg godt at hun vil kunne lide. Hun fylder tre til oktober.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 2. sep 2015, 08:14

Plante, hvilken metode bruger du når du strikker trøjer? :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Planten » 2. sep 2015, 09:22

Kattefjæs skrev:Plante, hvilken metode bruger du når du strikker trøjer? :)


Hvordan mener du med metode? Jeg har strikket islandske sweatere med rundfælling hedder det på norsk. Rundt bærestykke hedder det vist på dansk. Og lige nu er jeg ved at strikke en trøje med raglanærmer.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 2. sep 2015, 09:40

Planten skrev:
Kattefjæs skrev:Plante, hvilken metode bruger du når du strikker trøjer? :)


Hvordan mener du med metode? Jeg har strikket islandske sweatere med rundfælling hedder det på norsk. Rundt bærestykke hedder det vist på dansk. Og lige nu er jeg ved at strikke en trøje med raglanærmer.



Det var et lidt dumt spørgsmål eftersom jeg faktisk ikke rigtig selv ved hvad tingene hedder. :lol:

Da jeg startede med babytøj lavede jeg først en vest som jeg strikkede nedefra og op. Og så gik det op for mig at man vel i princippet bare kunne strikke nogle ærmer og sy på en vest og så var det en bluse. :klap: Så det gjorde jeg til at starte med.

Så lærte jeg at lave en bluse med raglan-ærmer, og det synes jeg klart er både pænere og lidt sjovere. Jeg starter oppefra ved halsen og tager så masker ud på hver anden omgang indtil jeg har nok til ærmerne. Så sætter jeg ærmernes masker på en sikkerhedsnål eller et stykke garn og så strikker jeg kroppen færdig. Til sidst samler jeg ærmemaskerne op og strikker dem.

Min overbo forstod slet ikke at jeg strikkede en raglan oppefra og ned. :gruble: Hun gør det nedefra og op. Det forstår jeg til gengæld ikke helt hvordan man gør.

Der er vist også nogen som strikker forsiden og bagsiden separat og så syr det hele sammen til sidst ligesom man ville gøre med stof-stykker.

Jeg er stadig ikke vildt habil og jeg er mega dårlig til at læse instruktioner, så derfor er jeg bare virkelig nysgerrig efter hvordan folk gør.... :lol:

Det ser ret fedt ud det med rundfelling. Det har jeg kigget på før men jeg ved ikke helt hvordan man gør. Det er meget elegant faktisk... Når jeg strikker raglan kommer der jo en synlig overgang til ærmerne, det ligner lidt en syning som hvis man havde syet ærmerne på. Jeg kan godt lide at man ikke kan se nogen overgang faktisk.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Planten » 2. sep 2015, 10:18

Jeg har kun strikket nedefra og op. Og jeg er spændt på raglanærmerne, som et noget nyt for mig. Jeg følger bare det, ser står i opskriften :lol:
1

Tilbage til "Hobby"