Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 19. jun 2022, 08:48

Har ikke konkrete bud, men vælg et mønster der ikke går over for mange masker, fx 2-4, det er nemmere at få jævnt synes jeg.
1
Esme
Indlæg: 452
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 426

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 24. jun 2022, 19:04

Løst!
Senest rettet af Esme 8. jul 2022, 18:02, rettet i alt 1 gang.
0
Esme
Indlæg: 452
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 426

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 8. jul 2022, 18:02

Er der noget håndfarvet garn, som er lige så flot som Syslerigets, som I kan anbefale? Nok primært merino.

Og hvordan med wires og strikkepinde - jeg har et sæt Knitpro, men kunne godt tænke mig at prøve nogle pinde som ikke er af træ. Det føles som om de tynde kan knække hvert øjeblik det skal være. Men passer wires og pinde på tværs? Altid? Aldrig?

Og nu har jeg mange gange oplevet knuder på garnet fra fabrikkens side. Og bare strikket hen over det. Men det må man åbenbart ikke? Garnet skal brydes og hæftes? Jeg håber det er en formidlende omstændighed, at jeg strikker med 2 tråde.
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 8. jul 2022, 18:26

Esme skrev:Er der noget håndfarvet garn, som er lige så flot som Syslerigets, som I kan anbefale? Nok primært merino.

Og hvordan med wires og strikkepinde - jeg har et sæt Knitpro, men kunne godt tænke mig at prøve nogle pinde som ikke er af træ. Det føles som om de tynde kan knække hvert øjeblik det skal være. Men passer wires og pinde på tværs? Altid? Aldrig?

Og nu har jeg mange gange oplevet knuder på garnet fra fabrikkens side. Og bare strikket hen over det. Men det må man åbenbart ikke? Garnet skal brydes og hæftes? Jeg håber det er en formidlende omstændighed, at jeg strikker med 2 tråde.


Findes der ikke også metal eller carbon-pinde fra Knitpro? Så passer wires vel?
1
Esme
Indlæg: 452
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 426

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 8. jul 2022, 18:36

Lys skrev:
Findes der ikke også metal eller carbon-pinde fra Knitpro? Så passer wires vel?

Der kan man bare se. Jo. Hvad er mon bedst når jeg kun strikker uld og merino?
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 8. jul 2022, 19:15

Esme skrev:
Lys skrev:
Findes der ikke også metal eller carbon-pinde fra Knitpro? Så passer wires vel?

Der kan man bare se. Jo. Hvad er mon bedst når jeg kun strikker uld og merino?


Det tror jeg er en smagssag.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf JoyNips » 8. jul 2022, 19:22

Esme skrev:Er der noget håndfarvet garn, som er lige så flot som Syslerigets, som I kan anbefale? Nok primært merino.


Synes der er mange der laver håndfarvet garn. Knitbymoltrup, tinkifibres, cleogarn, mumilumi, kaptajnstrik, ladybugyarn m.fl.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 8. jul 2022, 19:50

JoyNips skrev:
Esme skrev:Er der noget håndfarvet garn, som er lige så flot som Syslerigets, som I kan anbefale? Nok primært merino.


Synes der er mange der laver håndfarvet garn. Knitbymoltrup, tinkifibres, cleogarn, mumilumi, kaptajnstrik, ladybugyarn m.fl.


Udover de nævnte følger jeg også med hos fibergalore, byEmra, painters yarn og Sistoe fibres.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf LaScrooge » 9. jul 2022, 06:07

Pandesteg skrev:
JoyNips skrev:
Esme skrev:Er der noget håndfarvet garn, som er lige så flot som Syslerigets, som I kan anbefale? Nok primært merino.


Synes der er mange der laver håndfarvet garn. Knitbymoltrup, tinkifibres, cleogarn, mumilumi, kaptajnstrik, ladybugyarn m.fl.


Udover de nævnte følger jeg også med hos fibergalore, byEmra, painters yarn og Sistoe fibres.


MadeleineTosh(MadTosh), LaBienAimee, Hedgehog Fibres. Virkelig smukt, meget lækkert garn.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 9. jul 2022, 08:00

Det kan være et engangstilfælde - jeg har kun strikket med Hedgehoc fibres en gang, men det blev virkelig ikke pænt efter vask (fulgte anvisningerne). Der må ha været en del overskudsfarve for det var ret grumset efterfølgende
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 9. jul 2022, 08:04

G-uld har også flot håndfarvet garn, men ikke så spraglet som mange andre.

Ift strikkepinde skal du være obs på at din strikkefasthed kan ændre sig alt efter hvilken type strikkepind du strikker med (træ, metal etc)
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 9. jul 2022, 08:12

Her kører det i øvrigt med at få brugt garn fra lageret. Pt er det store dilemma om jeg skal fortsætte med de to (lidt kedelige) projekter jeg er i gang med eller slå op til nyt….
Hazeltrøje og Dahliatop fra Lene Holme-Samsøe og Rigmors sommerbluse fra Petiteknit (i øvrigt en ret dårlig beskrevet opskrift fra hendes side synes jeg)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Esme
Indlæg: 452
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 426

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Esme » 9. jul 2022, 17:33

Tak for alle forslagene, der er godt nok meget smukt garn. Jeg læste på et tidspunkt, at 100 pct merino blev frarådet til voksne sweaters, fordi det blev for tungt. Men "må" man godt vælge f.eks. det her, som er 100 pct merino, og så bruge en følgetråd?
https://garnvaerkstedet.dk/fate-madelin ... rino-light

Eller? Meget af det håndfarvet garn står nævnt som strømpegarn, men hvad skal man lægge i det, udover det må være slidstærkt?
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Lys » 9. jul 2022, 20:28

Esme skrev:Tak for alle forslagene, der er godt nok meget smukt garn. Jeg læste på et tidspunkt, at 100 pct merino blev frarådet til voksne sweaters, fordi det blev for tungt. Men "må" man godt vælge f.eks. det her, som er 100 pct merino, og så bruge en følgetråd?
https://garnvaerkstedet.dk/fate-madelin ... rino-light

Eller? Meget af det håndfarvet garn står nævnt som strømpegarn, men hvad skal man lægge i det, udover det må være slidstærkt?


I strømpegarn er der typisk vævet noget kunststof med netop for at gøre det slidstærkt. Det kan sagtens bruges til andre ting også.

Man må alting :D Jeg har lige strikket en Marseille sweater (Petite Knit) til mig selv i ren merino. Den er ganske rigtigt relativt tung, så den falder tungt over kroppen. Det er jo en smagssag om man er til det - jeg kan godt lide det til nogle designs/farver.
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf JoyNips » 9. jul 2022, 20:41

Jeg har lige købt merino DK til en Avena sweater. Det virker ikke specielt tungt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Hobby"