Drivhus

Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Drivhus

Indlægaf Mivsen » 19. jan 2022, 08:18

Jeg går og drømmer om at få mig et drivhus i haven i år :D
Men er endnu ikke så klog på grøntsager, forspiring og hvordan man "holder" et drivhus.

Jeg vil gerne have agurk , tomat og peberfrugter . Jeg har et højbed på terrassen med krydderurter som blev en kæmpe succes sidste år og var virkelig lækkert man altid lige havde friske urter på lager når vi lavede mad. :)

Nå men nu vil vi gerne udvide til et drivhus .

Så hvad skal man vælge ? Er jem og fix drivhus fint eller skal man ud i noget mere "holdbart " ? Skal man ligge sten under osv. :)
Altså jeg er jo klar til at sætte den op i dag :lol2: men det skal nok lige være lidt mere mild i vejret :D

Kom meget gerne med jeres erfaringer og råd :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Drivhus

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2022, 08:47

Jeg har to af dem her og de har holdt uden noget bøvl i de 4 år vi har haft dem.

https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-0-0- ... m2-1894231

Du kan kan lægge fliser under og dyrke i højbede eller kapillærkasser i drivhuset, men det er ikke noget must. Jeg dyrker direkte i jorden, da jeg ikke lige kan se fidusen i det andet, men der er man jo forskellige.

Om foråret vasker jeg ned derinde, så der er klart til de nye planter, men eller er det ikke noget der skal passes alverden udover planterne selvfølgelig :) Vil dog anbefale at sætte automatiske vinduesåbnere på vinduerne, så de selv åbner, når temperaturen stiger.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Re: Drivhus

Indlægaf Mivsen » 19. jan 2022, 09:00

Pandesteg skrev:Jeg har to af dem her og de har holdt uden noget bøvl i de 4 år vi har haft dem.

https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-0-0- ... m2-1894231

Du kan kan lægge fliser under og dyrke i højbede eller kapillærkasser i drivhuset, men det er ikke noget must. Jeg dyrker direkte i jorden, da jeg ikke lige kan se fidusen i det andet, men der er man jo forskellige.

Om foråret vasker jeg ned derinde, så der er klart til de nye planter, men eller er det ikke noget der skal passes alverden udover planterne selvfølgelig :) Vil dog anbefale at sætte automatiske vinduesåbnere på vinduerne, så de selv åbner, når temperaturen stiger.


Den ser rigtig fin ud og omkring den størrelse jeg havde forestillet mig og tak for tippet med automatiske vinduesåbnere :)
0
JoyNips
Indlæg: 12122
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34090

Re: Drivhus

Indlægaf JoyNips » 19. jan 2022, 09:13

Vi har det samme som pandesteg, bare 9,9 m2. Dengang kostede det kun 4999. Vi har også automatiske vinduesåbnere, de er geniale.

Vi har lagt fliser som et omvendt T, så lige ved døren er er fliser i hele bredden og så er der en midtersti som ikke går helt hen til den anden kortside, dvs at der er jord som et omvendt U (giver det overhovedet mening?!). Dyrker en del direkte i jorden, men synes også det er rart at have et lille fliseområde til et lille plantebord, en kapillærkasse eller lidt krukker.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Drivhus

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2022, 09:31

JoyNips skrev:Vi har det samme som pandesteg, bare 9,9 m2. Dengang kostede det kun 4999. Vi har også automatiske vinduesåbnere, de er geniale.

Vi har lagt fliser som et omvendt T, så lige ved døren er er fliser i hele bredden og så er der en midtersti som ikke går helt hen til den anden kortside, dvs at der er jord som et omvendt U (giver det overhovedet mening?!). Dyrker en del direkte i jorden, men synes også det er rart at have et lille fliseområde til et lille plantebord, en kapillærkasse eller lidt krukker.


Jeg har både et stort og et lille. Jeg troede faktisk det var det store jeg havde linket til, netop pga. prisen. Det er da helt vildt så meget de er steget! Tror jeg gav 2500 kr for det lille for 2 år siden.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Drivhus

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2022, 09:33

Mivsen skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har to af dem her og de har holdt uden noget bøvl i de 4 år vi har haft dem.

https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-0-0- ... m2-1894231

Du kan kan lægge fliser under og dyrke i højbede eller kapillærkasser i drivhuset, men det er ikke noget must. Jeg dyrker direkte i jorden, da jeg ikke lige kan se fidusen i det andet, men der er man jo forskellige.

Om foråret vasker jeg ned derinde, så der er klart til de nye planter, men eller er det ikke noget der skal passes alverden udover planterne selvfølgelig :) Vil dog anbefale at sætte automatiske vinduesåbnere på vinduerne, så de selv åbner, når temperaturen stiger.


Den ser rigtig fin ud og omkring den størrelse jeg havde forestillet mig og tak for tippet med automatiske vinduesåbnere :)


Jeg har linket til den lille model af dem vi har - vil klart anbefale det store på 10 kvm, hvis du har plads! https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-0-0- ... m2-1894232
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mivsen
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 3. sep 2021, 07:39
Kort karma: 94
Likede indlæg: 1097

Re: Drivhus

Indlægaf Mivsen » 19. jan 2022, 09:37

Pandesteg skrev:
Mivsen skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har to af dem her og de har holdt uden noget bøvl i de 4 år vi har haft dem.

https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-0-0- ... m2-1894231

Du kan kan lægge fliser under og dyrke i højbede eller kapillærkasser i drivhuset, men det er ikke noget must. Jeg dyrker direkte i jorden, da jeg ikke lige kan se fidusen i det andet, men der er man jo forskellige.

Om foråret vasker jeg ned derinde, så der er klart til de nye planter, men eller er det ikke noget der skal passes alverden udover planterne selvfølgelig :) Vil dog anbefale at sætte automatiske vinduesåbnere på vinduerne, så de selv åbner, når temperaturen stiger.


Den ser rigtig fin ud og omkring den størrelse jeg havde forestillet mig og tak for tippet med automatiske vinduesåbnere :)


Jeg har linket til den lille model af dem vi har - vil klart anbefale det store på 10 kvm, hvis du har plads! https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-0-0- ... m2-1894232


Åhh okay :D
0
IrmaPigen
Indlæg: 7822
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12522

Re: Drivhus

Indlægaf IrmaPigen » 20. jan 2022, 08:22

Pandesteg skrev:
JoyNips skrev:Vi har det samme som pandesteg, bare 9,9 m2. Dengang kostede det kun 4999. Vi har også automatiske vinduesåbnere, de er geniale.

Vi har lagt fliser som et omvendt T, så lige ved døren er er fliser i hele bredden og så er der en midtersti som ikke går helt hen til den anden kortside, dvs at der er jord som et omvendt U (giver det overhovedet mening?!). Dyrker en del direkte i jorden, men synes også det er rart at have et lille fliseområde til et lille plantebord, en kapillærkasse eller lidt krukker.


Jeg har både et stort og et lille. Jeg troede faktisk det var det store jeg havde linket til, netop pga. prisen. Det er da helt vildt så meget de er steget! Tror jeg gav 2500 kr for det lille for 2 år siden.


Mit drivhus i polycarbonat mistede et par plader natten mellem søndag og mandag. Så jeg tjekkede priser på en nyt tilsvarende. Et lille hus til 2000 kr for to år siden er så lige steget 1500 kr :tie:

Jeg tror jeg køber nye plader. Kan se det findes.

Min kæreste regner med at sælge huset om et par år når knægten er færdig med skolen her. Når det sker har vi ikke noget, det holder ham og os her. Så jeg gider ikke bruge for meget på et helt nyt hus. Selvom jeg eller godt gad et kæmpe hus man både kan sidde i og have planter i.
0
Brugeravatar
J.R. Ewing
Indlæg: 44
Tilmeldt: 18. jan 2022, 10:45
Kort karma: 2
Likede indlæg: 49

Re: Drivhus

Indlægaf J.R. Ewing » 24. jan 2022, 13:14

Vi har et drivhus hvor der er muret en 50 cm halvmur, hvor drivhuset så er monteret oven på. Der er så indrettet med små stier af fliser. Billedet er blot sat ind for insipration og ikke fra egen have.Billede
2

Tilbage til "Hobby"