Hjælp til betræk osv til ny hundeseng

Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Hjælp til betræk osv til ny hundeseng

Indlægaf kidkomb » 11. maj 2021, 10:03

Den får lige sin egen tråd, jeg har fornemmelsen af at der sidder ret dygtige håndarbejdsmennesker herinde:
Jeg er ved at lave en ny seng til min hund. Den fra Biltema holdt ikke ret længe synes jeg. Og skummet var ret tyndt. Men jeg giver ikke 800kr for en hundeseng. Jeg har hentet to gratis skummadrasser i god kvalitet fra DBA og har nu skåret. Og splittet den gamle seng ad, fordi de lange kanter var helt umulige at skære af de nye madrasser. Nu skal jeg lime.
Her kommer mit spørgsmål: Det er svært at lime skum ordentligt, så det holder. Det er også svært at sy betræk, så det får den rigtige form. Mon jeg skal lave betræk til "undermadrassen" selv og så forsøge at lime og lave betræk til kanten separat?
Jeg har købt lim beregnet til skum. Og vådliggerlagen og sofastof.
Nogle gode ideer?
received_906243550168668.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Sofakartoflen
Indlæg: 3761
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 424
Likede indlæg: 8878

Re: Hjælp til betræk osv til ny hundeseng

Indlægaf Sofakartoflen » 11. maj 2021, 12:29

Jeg ville lægge an på, at stoffet hjælper limen med at holde, hvis betrækket sidder stramt.

Så jeg ville klippe betrækket sådan her;
Til kanterne:
1 stykke = den indvendige højde på siderne og den indvendige længde rundt på kanten
4 stykker= overkanter på siderne.... længden på siden yderst og inderst klippet i spids, så stykkerne kan samles i hjørnerne.
1 stykke= udvendig side højde fra gulv til top - længde hele vejen rundt.
Husk sømrum.
Sy overkantens hjørner sammen. Sy udvendigt side sammen med overkant og bagefter indvendig side på. Så har du et betræk, der kan trækkes ned over kanten.

Bund - det indvendige skal passe i "hullet" og vende op. Bunden der skal ligge på gulvet og vende opad, skal være større og passe de udvendige mål.
Sy først indvendig bund sammen med kanten. Sy derefter udvendige bund på, - og hvis du vil kunne vaske betrækket, skal du have en lang lynlås i udvendigt i bundkanten.

Hvis det ikke er nemt at forstå, så forestil dig, at du skulle sætte det sammen i karton; sådan skal du klippe stykkerne, bare med sømrum. (Pas på med at lave det for stort; det skal sidde stramt for at holde)

Hvis det kniber med at holde betrækket på plads, kan du sy nogle sting med en stor stoppenål indefra og ud i bunden i hvert hjørne.

Jeg syede babynest til mine børnebørn, 2 enkelte og en dobbelt, og jeg tænkte på, at de ville gøre sig vældig godt som hundekurve.
Der syr man bare to store stykker stof sammen. Man stikker rundt om madrassen, og hele pølsen med fyld rundt om bliver bare trukket sammen via en snor i en løbegang. Jeg tror næsten, man kan se det på modellen. https://rito.dk/minikrea-snitmonstre/14 ... MAQAvD_BwE

Det er et sjovt projekt.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Hjælp til betræk osv til ny hundeseng

Indlægaf Santa » 11. maj 2021, 12:31

Hurtigt tip: læg pladevat mellem skum og stof, det får stoffet til at lægge sig pænere og runder hjørner og kanter af. Man kan med fordel bruge tekstillim på spray til at holde på det (muligvis er det den lim du har?)
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjælp til betræk osv til ny hundeseng

Indlægaf kidkomb » 11. maj 2021, 15:06

Santa skrev:Hurtigt tip: læg pladevat mellem skum og stof, det får stoffet til at lægge sig pænere og runder hjørner og kanter af. Man kan med fordel bruge tekstillim på spray til at holde på det (muligvis er det den lim du har?)

Det er et mega godt tip! Tusind tak! Og ja, det er textil- og skumlim på spray jeg har :banan:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjælp til betræk osv til ny hundeseng

Indlægaf kidkomb » 11. maj 2021, 15:09

Sofakartoflen skrev:Jeg ville lægge an på, at stoffet hjælper limen med at holde, hvis betrækket sidder stramt.

Så jeg ville klippe betrækket sådan her;
Til kanterne:
1 stykke = den indvendige højde på siderne og den indvendige længde rundt på kanten
4 stykker= overkanter på siderne.... længden på siden yderst og inderst klippet i spids, så stykkerne kan samles i hjørnerne.
1 stykke= udvendig side højde fra gulv til top - længde hele vejen rundt.
Husk sømrum.
Sy overkantens hjørner sammen. Sy udvendigt side sammen med overkant og bagefter indvendig side på. Så har du et betræk, der kan trækkes ned over kanten.

Bund - det indvendige skal passe i "hullet" og vende op. Bunden der skal ligge på gulvet og vende opad, skal være større og passe de udvendige mål.
Sy først indvendig bund sammen med kanten. Sy derefter udvendige bund på, - og hvis du vil kunne vaske betrækket, skal du have en lang lynlås i udvendigt i bundkanten.

Hvis det ikke er nemt at forstå, så forestil dig, at du skulle sætte det sammen i karton; sådan skal du klippe stykkerne, bare med sømrum. (Pas på med at lave det for stort; det skal sidde stramt for at holde)

Hvis det kniber med at holde betrækket på plads, kan du sy nogle sting med en stor stoppenål indefra og ud i bunden i hvert hjørne.

Jeg syede babynest til mine børnebørn, 2 enkelte og en dobbelt, og jeg tænkte på, at de ville gøre sig vældig godt som hundekurve.
Der syr man bare to store stykker stof sammen. Man stikker rundt om madrassen, og hele pølsen med fyld rundt om bliver bare trukket sammen via en snor i en løbegang. Jeg tror næsten, man kan se det på modellen. https://rito.dk/minikrea-snitmonstre/14 ... MAQAvD_BwE

Det er et sjovt projekt.

Du er så god, Sofa! Tusind tak for forståelig guide :kys:
Jeg havde faktisk overvejet noget a la den der babynest, da jeg stod og skulle skære skrå og det var forfærdelig svært :lol:
Nu har jeg riet det gamle betræk (til Biltema-sengen, som er meget lig) og vil lave noget mønster ud fra det og din guide :banan:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Hobby"