Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 07:34

Hej debat!

Jeg overvejer, at købe mig en symaskine for at kunne klare mindre reparationsarbejder hjemme i stedet for at gå til en skrædder, og måske kunne sy eget fastelavnskostume til sønnike og lignende småopgaver. Men jeg har ikke syet på maskine siden håndarbejde i 4. klasse i folkeskolen, og det er 25+ år siden. :gammel:

Så jeg skal have en super nem og brugervenlig symaskine...og meget gerne links til gode tips og tricks, gerne som video, så jeg kan få rusket lidt op i hukommelsen. :) Anbefalinger tages imod med kyshånd!

Jeg overvejer denne fra Coop, da den netop står som egnet til nybegyndere og med fingerbeskyttelse (det kunne lige ligne mig, at sy mig selv i fingeren :lol:).

https://shopping.coop.dk/vare/brother-s ... 7766775854
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Neenah » 28. mar 2021, 07:46

Jeg startede med en Smarter by Pfaff 160s. Den har lidt fede features og er mega nem at betjene. Jeg er vildt glad for min.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. mar 2021, 07:51

Jeg kender ikke maskinen der, men man går ikke helt galt i byen med Brother. Den er meget lidt fancy og hvis det bare er til det du beskriver er den ganske sikkert helt fin. Man kan så senere opgradere hvis det bliver aktuelt. Evt. med en brugt restaureret maskine. Der får man også value for Money.

Jeg ville egentlig nok anbefale at købe en der var en my mere fancy en den du har kig på. Den er meget meget basic. Men det er nok fordi jeg tænker at du kan få lidt mere ved en ny-brugt hvis du vil ofre et par 100 mere.

Jeg har selv 2 Brother maskiner og vildt glad for begge. Den ene er 10 år gammel og har aldrig fået et tjek eller rens og kører som den skal. Jeg overvejer dog at skifte den til en liiidt mere fancy og opdateret model. Den anden er en overlocker.

Når der er noget specifikt jeg skal sy og er i tvivl, tjekker jeg bare Youtube eller nogle af mine sybøger. Stof og Stil har mange How-to videoer liggende
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 12:12

Neenah skrev:Jeg startede med en Smarter by Pfaff 160s. Den har lidt fede features og er mega nem at betjene. Jeg er vildt glad for min.


Tak! Den må jeg lige tjekke ud. :gogo:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 12:15

FormerlyKnownAs skrev:Jeg kender ikke maskinen der, men man går ikke helt galt i byen med Brother. Den er meget lidt fancy og hvis det bare er til det du beskriver er den ganske sikkert helt fin. Man kan så senere opgradere hvis det bliver aktuelt. Evt. med en brugt restaureret maskine. Der får man også value for Money.

Jeg ville egentlig nok anbefale at købe en der var en my mere fancy en den du har kig på. Den er meget meget basic. Men det er nok fordi jeg tænker at du kan få lidt mere ved en ny-brugt hvis du vil ofre et par 100 mere.

Jeg har selv 2 Brother maskiner og vildt glad for begge. Den ene er 10 år gammel og har aldrig fået et tjek eller rens og kører som den skal. Jeg overvejer dog at skifte den til en liiidt mere fancy og opdateret model. Den anden er en overlocker.

Når der er noget specifikt jeg skal sy og er i tvivl, tjekker jeg bare Youtube eller nogle af mine sybøger. Stof og Stil har mange How-to videoer liggende


Jeg vil gerne bruge flere penge på en god maskine, men det tiltalte mig rigtig meget at den var så nem, at børn kan bruge den og med fingerbeskytter. :genert:

Hvad skal man bruge de fancy ting til? Jeg tænker, at zigzag og små-sting-ligeud (hvad end dét kaldes) er tilstrækkeligt? Jeg er totalt uvidende. Men tak for tippet. Jeg tjekker Stof og Stil ud. Burde nok se lidt videoer, inden jeg beslutter mig for en maskine. :)
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. mar 2021, 12:27

achillaxedprune skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg kender ikke maskinen der, men man går ikke helt galt i byen med Brother. Den er meget lidt fancy og hvis det bare er til det du beskriver er den ganske sikkert helt fin. Man kan så senere opgradere hvis det bliver aktuelt. Evt. med en brugt restaureret maskine. Der får man også value for Money.

Jeg ville egentlig nok anbefale at købe en der var en my mere fancy en den du har kig på. Den er meget meget basic. Men det er nok fordi jeg tænker at du kan få lidt mere ved en ny-brugt hvis du vil ofre et par 100 mere.

Jeg har selv 2 Brother maskiner og vildt glad for begge. Den ene er 10 år gammel og har aldrig fået et tjek eller rens og kører som den skal. Jeg overvejer dog at skifte den til en liiidt mere fancy og opdateret model. Den anden er en overlocker.

Når der er noget specifikt jeg skal sy og er i tvivl, tjekker jeg bare Youtube eller nogle af mine sybøger. Stof og Stil har mange How-to videoer liggende


Jeg vil gerne bruge flere penge på en god maskine, men det tiltalte mig rigtig meget at den var så nem, at børn kan bruge den og med fingerbeskytter. :genert:

Hvad skal man bruge de fancy ting til? Jeg tænker, at zigzag og små-sting-ligeud (hvad end dét kaldes) er tilstrækkeligt? Jeg er totalt uvidende. Men tak for tippet. Jeg tjekker Stof og Stil ud. Burde nok se lidt videoer, inden jeg beslutter mig for en maskine. :)


Det er mere sådan noget som spænding på tråd ift hvilket materiale man syer i der kan være aktuelt fremfor forskellige sting. Lidt mere kvalitet. Du har jo ikke brug for pyntesting og andet hejs tænker jeg.

Jeg købte engang en billig Singer ala den du viser, også 800 kr. vist, bare til sommerhuset til små reparationer og den slags. Og jeg var ret tæt på at smide den ad h til fordi den bare ikke var god nok til ret meget. Sådan noget simpelt noget som oplægning af gardiner var noget rod og den var sygt langsom. Jeg smed den ikke ud, men gav den væk :D Jeg vil enhver tid vælge elektronisk maskine fremfor mekanisk. Det glider bare bedre med dem det hele.

Men jeg er også farvet af manglede tålmodighed og tingene skal sgu bare virke og det skal ikke være besværligt.

Alternativ tag i en butik der har brugte også og bed dem hjælpe dig. De er søde til at hjælpe selvom at man ikke køber nu og her og rigtig mange sælger nye brugte.

Men altså, der er også den anden om bliver vist i tråden som hun jo er tilfreds med.

Jeg fandt en der var på tilbud tidligere i dag som er et par numre bedre end den du linker til. Kostede vist 1300 ser om jeg kan finde link. Men den er altså uden fingerbeskytter :lol: https://www.proshop.dk/Symaskine/Brothe ... GdEALw_wcB



Her er en guide til valg
https://symaskinetorvet.dk/guide-til-ko ... symaskine/
1
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7374

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Neenah » 28. mar 2021, 13:11

Min kan f.eks lave knaphuller - det er så smart og stort set idiotsikkert.
1
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Kanga » 28. mar 2021, 13:57

Jeg købte en Singer? I Kvickly for 15-20 år siden. Dem har jeg stadig, og den fejler ikke noget.

Den du linker til, TS, ser noget simpelt ud trods alt og ikke ret robust. Jeg ville gå efter en med lidt mindre plastikdele.

Kanga
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 15:48

FormerlyKnownAs skrev:Det er mere sådan noget som spænding på tråd ift hvilket materiale man syer i der kan være aktuelt fremfor forskellige sting. Lidt mere kvalitet. Du har jo ikke brug for pyntesting og andet hejs tænker jeg.

Jeg købte engang en billig Singer ala den du viser, også 800 kr. vist, bare til sommerhuset til små reparationer og den slags. Og jeg var ret tæt på at smide den ad h til fordi den bare ikke var god nok til ret meget. Sådan noget simpelt noget som oplægning af gardiner var noget rod og den var sygt langsom. Jeg smed den ikke ud, men gav den væk :D Jeg vil enhver tid vælge elektronisk maskine fremfor mekanisk. Det glider bare bedre med dem det hele.

Men jeg er også farvet af manglede tålmodighed og tingene skal sgu bare virke og det skal ikke være besværligt.

Alternativ tag i en butik der har brugte også og bed dem hjælpe dig. De er søde til at hjælpe selvom at man ikke køber nu og her og rigtig mange sælger nye brugte.

Men altså, der er også den anden om bliver vist i tråden som hun jo er tilfreds med.

Jeg fandt en der var på tilbud tidligere i dag som er et par numre bedre end den du linker til. Kostede vist 1300 ser om jeg kan finde link. Men den er altså uden fingerbeskytter :lol: https://www.proshop.dk/Symaskine/Brothe ... GdEALw_wcB



Her er en guide til valg
https://symaskinetorvet.dk/guide-til-ko ... symaskine/


Spænding på tråden?! :skeptisk: Haha, okay, jeg har meget at lære!

Men du har helt ret. Det skal være NEMT og fungere. Ellers gider jeg ikke. Det er helt sikkert.

Lyder godt med en butik med rådgivning og eventuelt brugte maskiner. Kan du anbefale en butik i Roskilde eller Københavns området? :)

Uden fingerbeskytter?! Nu bliver det farligt :lol:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 15:49

Neenah skrev:Min kan f.eks lave knaphuller - det er så smart og stort set idiotsikkert.


Idiotsikker er lige mig! :-D
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 15:51

Kanga skrev:Jeg købte en Singer? I Kvickly for 15-20 år siden. Dem har jeg stadig, og den fejler ikke noget.

Den du linker til, TS, ser noget simpelt ud trods alt og ikke ret robust. Jeg ville gå efter en med lidt mindre plastikdele.

Kanga


Ja, okay. Godt råd med ikke for meget plastik!

Og Singer er faktisk det eneste mærke jeg kender indenfor symaskiner. De skulle være kram. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Allmost_Famous » 28. mar 2021, 15:58

Jeg har ikke lige kigget på maskinerne, men jeg har tonsvis af rester af forskellige typer stof liggende, så hvis du vil have en pakke med lidt forskelligt gratis stof at øve dig på, siger du bare til, så kan jeg sende dig noget :)
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 28. mar 2021, 16:13

Allmost_Famous skrev:Jeg har ikke lige kigget på maskinerne, men jeg har tonsvis af rester af forskellige typer stof liggende, så hvis du vil have en pakke med lidt forskelligt gratis stof at øve dig på, siger du bare til, så kan jeg sende dig noget :)


Årh, tusind tak! Sikke et godt tilbud! Det vil jeg helt sikkert gerne, hvis jeg får fundet den rigtige maskine. Jeg sender dig en besked, hvis det bliver aktuelt. Tak! :kys:


Debattens brugere er de bedste!


I min sidste tråd fik jeg tilbudt en aflægger af en vinstok og nu en bunke øve-stoffer. :lun: ... Jeg elsker sgu dette sted!
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Allmost_Famous » 28. mar 2021, 16:26

achillaxedprune skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg har ikke lige kigget på maskinerne, men jeg har tonsvis af rester af forskellige typer stof liggende, så hvis du vil have en pakke med lidt forskelligt gratis stof at øve dig på, siger du bare til, så kan jeg sende dig noget :)


Årh, tusind tak! Sikke et godt tilbud! Det vil jeg helt sikkert gerne, hvis jeg får fundet den rigtige maskine. Jeg sender dig en besked, hvis det bliver aktuelt. Tak! :kys:


Debattens brugere er de bedste!


I min sidste tråd fik jeg tilbudt en aflægger af en vinstok og nu en bunke øve-stoffer. :lun: ... Jeg elsker sgu dette sted!

Du siger bare til :gogo:
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. mar 2021, 16:42

achillaxedprune skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Det er mere sådan noget som spænding på tråd ift hvilket materiale man syer i der kan være aktuelt fremfor forskellige sting. Lidt mere kvalitet. Du har jo ikke brug for pyntesting og andet hejs tænker jeg.

Jeg købte engang en billig Singer ala den du viser, også 800 kr. vist, bare til sommerhuset til små reparationer og den slags. Og jeg var ret tæt på at smide den ad h til fordi den bare ikke var god nok til ret meget. Sådan noget simpelt noget som oplægning af gardiner var noget rod og den var sygt langsom. Jeg smed den ikke ud, men gav den væk :D Jeg vil enhver tid vælge elektronisk maskine fremfor mekanisk. Det glider bare bedre med dem det hele.

Men jeg er også farvet af manglede tålmodighed og tingene skal sgu bare virke og det skal ikke være besværligt.

Alternativ tag i en butik der har brugte også og bed dem hjælpe dig. De er søde til at hjælpe selvom at man ikke køber nu og her og rigtig mange sælger nye brugte.

Men altså, der er også den anden om bliver vist i tråden som hun jo er tilfreds med.

Jeg fandt en der var på tilbud tidligere i dag som er et par numre bedre end den du linker til. Kostede vist 1300 ser om jeg kan finde link. Men den er altså uden fingerbeskytter :lol: https://www.proshop.dk/Symaskine/Brothe ... GdEALw_wcB



Her er en guide til valg
https://symaskinetorvet.dk/guide-til-ko ... symaskine/


Spænding på tråden?! :skeptisk: Haha, okay, jeg har meget at lære!

Men du har helt ret. Det skal være NEMT og fungere. Ellers gider jeg ikke. Det er helt sikkert.

Lyder godt med en butik med rådgivning og eventuelt brugte maskiner. Kan du anbefale en butik i Roskilde eller Københavns området? :)

Uden fingerbeskytter?! Nu bliver det farligt :lol:


Det er lidt det f.eks. Med spænding af tråd. En billig dn har som regel bare en standard og det er det som kan gøre det til noget skrammel at sidde med.

Vi har samme udgangspunkt med at det bare skal virke, så jeg tror også at du ville blive irriteret over en mekanisk der kan “1” ting. :lol:

Symaksinetorvet i Rødovre skulle være ret god og temmelig stor.
1

Tilbage til "Hobby"