Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 05:04

Stars skrev:Min mor har fået ordnet sin gamle pfaff i en butik på Amager (2 stop fra Amager centeret).
I ikke-corona tider har de kurser.


Tak for tippet, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvilken butik du mener, selvom jeg har prøvet at Google.
Amager ligger også lidt besværligt ift. de 2 andre steder, som er nævnt i tråden. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9615
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26898

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Santa » 22. apr 2021, 05:06

Det er en ret god ide at ofre tid og penge på et sykursus til at starte med.
For der så meget, som bedst kan vises og som man skal have i hænderne selv, før man kan hjælpe rigtigt. På skrift (som i en tråd herinde) vil det hurtigt blive laaaaange forklaringer og stadig uden samme resultat.

Jeg er vokset op med en mor, som er dygtig til at sy og har selv syet siden jeg var ung, men da jeg gik på seminariet og blev uddannet til håndarbejdslærer lærte jeg alligevel voldsomt meget, som jeg troede jeg kunne!

Og så minder den her tråd mig i øvrigt om at jeg skal have en ny symaskine!
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Stars » 22. apr 2021, 05:10

achillaxedprune skrev:
Stars skrev:Min mor har fået ordnet sin gamle pfaff i en butik på Amager (2 stop fra Amager centeret).
I ikke-corona tider har de kurser.


Tak for tippet, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvilken butik du mener, selvom jeg har prøvet at Google.
Amager ligger også lidt besværligt ift. de 2 andre steder, som er nævnt i tråden. :)


Hvis det er nemmere, ligger der en butik i Rødovre (Islevdalsvej 142). Det er den, min moster bruger.
Der skal min mor ud med min yngste datter i dag og finde en symaskine - det bliver en mekanisk Pfaff.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 05:12

Neverkont skrev:Jeg har syet det meste af mit liv, og jeg er 57 nu.

De gamle major symaskiner fra Brugsen var gode, men de nye er ikke pengene værd.

Singer var også engang et godt mærke, men det er det ikke længere.

Jeg er ikke ajour med priser på symaskiner, men køb hellere en brugt Husqvarna, Elna, Pfaff, Brother, Bernina end en billig ny Major eller Singer.
De billige maskiner vil bare dræbe din lyst til at sy.

Jeg startede, for knap 40 år siden med en Singer, som ikke havde stræksømme, den var ok, men der var meget den ikke kunne, så den blev senere skiftet ud med en kraftigere, og dyrere Singer. Jeg husker ikke præcis hvor længe jeg havde hver af dem, men sammenlagt havde jeg Singer (de 2 maskiner) i ca. 14 år. Den næste var en brugt Major, som jeg købte af min venindes søster, den fungerede fint i et par år, men begyndte så at drille. I 1998 købte jeg en Husqvarna til 5.000 kr., den er blevet brugt en hel del, og har syet gennem min. 6 lag jeans-stof, og den holder endnu, bliver snart 23 år.

Hold øje med, om aftenskolerne har kurser, og ellers kig på YouTube.

Jeg har ingen erfaring med YouTube i forhold til syning, men jeg havde aldrig fundet ud af, at strikke strømper på min strikkemaskine uden YouTube. :D


Ja, jeg fik indtrykket tidligere i tråden, at de billlige (og meget nemme) symaskiner ikke kan anbefales. Desværre! Jeg mister næsten pusten med alt det dims og dut, de kan. Men altså -jeg får modet lidt tilbage, hvis jeg kommer på et kursus og får præsenteret de forskellige ting og sager, og løbende kunne spørge herinde i en dertil indrettet sy-tråd (den laver jeg så meget, hvis det jeg kommer på kursus og får købt mig en maskine!).

Din maskine lyder vild - 6 lag demin!? Er det ikke en centimeter tykt?! :lol:

Tak for anbefaling af YouTube. Jeg har tidligere prøvet at lære mig selv noget via det medie, men går slet ikke med min tålmodighed. Jeg har behov for at kunne stille spørgsmål undervejs. Især når jeg er så newbie som jeg er!
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7881

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Filipai » 22. apr 2021, 05:37

achillaxedprune skrev:
Filipai skrev:Jeg syr selv til husbehov, og kan også sy efter mønster - det har jeg bare ikke tålmodighed til. Så her er det boligting og lidt tilretninger på tøj der bliver ordnet.
Jeg har en Pfaff jeg fik i 13 års fødselsdagsgave :D

Når corona når til vejs ende så er jeg sikker på du kan finde forskellige kurser, nu skriver du at du nemt kan komme til Lyngby, så det er selvfølgelig et stykke til Frederikssund, men der har de sykurser jeg gerne vil anbefale .


Fedt at have en symaskine fra ens 13 års fødselsdag! Så må det være kram! Det gad jeg godt - sådan et voksenlivs-minde. :lun:

Frederikssund er ikke noget problem at komme til heller. Så du må meget gerne anbefale er kursus! Som i meget, meget gerne!

Hvis jeg kunne få en anbefaling serveret på et sølvfad, så ville jeg blive mega glad! :love2:

Ja, jeg fik den af min søde farmor, som til min for nylige 30-års spurgte om jeg ønskede mig en ny. Men den kører stadig perfekt, og det er kun pedalen der har været lidt der skulle fikses på.
Og den har i hvertfald syet omkring 40 voksen heldragter til diverse rusture :D

Det er Syhjørnet der afholder dem. De er simpelthen utroligt søde, og har altid mega meget lækkert stof og mønstre. Min tidligere svigermor og svigerinde går til deres kurser og er begge blevet helt suverænt dygtige til at sy.

https://lof.dk/frederikssund/kurser/han ... ondagshold
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Stars » 22. apr 2021, 06:19

Forresten - i sin søgen på en symaskine til min datter, har min mor talt med en symaskinebutik (i Husum eller på Nørrebro, tror jeg).

De sagde, at ikke alle Pfaff-maskiner var rigtige Pfaff, så dem ville de ikke anbefale. De havde kun én "rigtig" Pfaff tilbage, da de ikke kunne få nye leveret pga corona. Om det er rigtigt, og hvordan man så kender forskel, ved jeg desværre ikke.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13049
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21832

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Pandesteg » 22. apr 2021, 06:32

achillaxedprune skrev:
Stars skrev:Min mor har fået ordnet sin gamle pfaff i en butik på Amager (2 stop fra Amager centeret).
I ikke-corona tider har de kurser.


Tak for tippet, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvilken butik du mener, selvom jeg har prøvet at Google.
Amager ligger også lidt besværligt ift. de 2 andre steder, som er nævnt i tråden. :)

Det er denne her: http://amagerbutikkerne.dk/butikker/bye ... nexperten/

Bare hvis andre kan bruge den info.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Neverkont
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2976

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Neverkont » 22. apr 2021, 09:34

achillaxedprune skrev:
Neverkont skrev:Jeg har syet det meste af mit liv, og jeg er 57 nu.

De gamle major symaskiner fra Brugsen var gode, men de nye er ikke pengene værd.

Singer var også engang et godt mærke, men det er det ikke længere.

Jeg er ikke ajour med priser på symaskiner, men køb hellere en brugt Husqvarna, Elna, Pfaff, Brother, Bernina end en billig ny Major eller Singer.
De billige maskiner vil bare dræbe din lyst til at sy.

Jeg startede, for knap 40 år siden med en Singer, som ikke havde stræksømme, den var ok, men der var meget den ikke kunne, så den blev senere skiftet ud med en kraftigere, og dyrere Singer. Jeg husker ikke præcis hvor længe jeg havde hver af dem, men sammenlagt havde jeg Singer (de 2 maskiner) i ca. 14 år. Den næste var en brugt Major, som jeg købte af min venindes søster, den fungerede fint i et par år, men begyndte så at drille. I 1998 købte jeg en Husqvarna til 5.000 kr., den er blevet brugt en hel del, og har syet gennem min. 6 lag jeans-stof, og den holder endnu, bliver snart 23 år.

Hold øje med, om aftenskolerne har kurser, og ellers kig på YouTube.

Jeg har ingen erfaring med YouTube i forhold til syning, men jeg havde aldrig fundet ud af, at strikke strømper på min strikkemaskine uden YouTube. :D


Ja, jeg fik indtrykket tidligere i tråden, at de billlige (og meget nemme) symaskiner ikke kan anbefales. Desværre! Jeg mister næsten pusten med alt det dims og dut, de kan. Men altså -jeg får modet lidt tilbage, hvis jeg kommer på et kursus og får præsenteret de forskellige ting og sager, og løbende kunne spørge herinde i en dertil indrettet sy-tråd (den laver jeg så meget, hvis det jeg kommer på kursus og får købt mig en maskine!).

Din maskine lyder vild - 6 lag demin!? Er det ikke en centimeter tykt?! :lol:

Tak for anbefaling af YouTube. Jeg har tidligere prøvet at lære mig selv noget via det medie, men går slet ikke med min tålmodighed. Jeg har behov for at kunne stille spørgsmål undervejs. Især når jeg er så newbie som jeg er!


Ja, 6 lag denim (gamle jeans, som jeg elsker at genbruge) er meget, og det er selvfølgelig ikke nogen man bare lige suser igennem, det foregår stille og roligt, men den tygger sig pænt igennem det.

Da jeg købte min maskine tilbød forretningen et kort kursus, hvor jeg sammen med et par stykker mere, som havde købt samme maskine, blev undervist i butikken af en erfaren håndarbejdslærer fra aftenskolen. Jeg kan ikke huske, om jeg betalte lidt for det.

Kig evt. i genbrugsbutikker efter en symaskine, jeg har opfattelse at, at de mange steder tjekker tingene igennem inden de bliver sat til salg.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Stars » 22. apr 2021, 11:07

Stars skrev:
achillaxedprune skrev:
Stars skrev:Min mor har fået ordnet sin gamle pfaff i en butik på Amager (2 stop fra Amager centeret).
I ikke-corona tider har de kurser.


Tak for tippet, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvilken butik du mener, selvom jeg har prøvet at Google.
Amager ligger også lidt besværligt ift. de 2 andre steder, som er nævnt i tråden. :)


Hvis det er nemmere, ligger der en butik i Rødovre (Islevdalsvej 142). Det er den, min moster bruger.
Der skal min mor ud med min yngste datter i dag og finde en symaskine - det bliver en mekanisk Pfaff.


Nå - Den butik i Rødovre kan jeg så IKKE anbefale.
Datteren har flere gange talt med deres reparatør og fået god betjening.
Men deres sælger - hun vidste intet om maskinerne, var ligeglad med kundens behov ... hun ville bare sælge en maskine.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 19:32

Filipai skrev:
achillaxedprune skrev:
Filipai skrev:Jeg syr selv til husbehov, og kan også sy efter mønster - det har jeg bare ikke tålmodighed til. Så her er det boligting og lidt tilretninger på tøj der bliver ordnet.
Jeg har en Pfaff jeg fik i 13 års fødselsdagsgave :D

Når corona når til vejs ende så er jeg sikker på du kan finde forskellige kurser, nu skriver du at du nemt kan komme til Lyngby, så det er selvfølgelig et stykke til Frederikssund, men der har de sykurser jeg gerne vil anbefale .


Fedt at have en symaskine fra ens 13 års fødselsdag! Så må det være kram! Det gad jeg godt - sådan et voksenlivs-minde. :lun:

Frederikssund er ikke noget problem at komme til heller. Så du må meget gerne anbefale er kursus! Som i meget, meget gerne!

Hvis jeg kunne få en anbefaling serveret på et sølvfad, så ville jeg blive mega glad! :love2:

Ja, jeg fik den af min søde farmor, som til min for nylige 30-års spurgte om jeg ønskede mig en ny. Men den kører stadig perfekt, og det er kun pedalen der har været lidt der skulle fikses på.
Og den har i hvertfald syet omkring 40 voksen heldragter til diverse rusture :D

Det er Syhjørnet der afholder dem. De er simpelthen utroligt søde, og har altid mega meget lækkert stof og mønstre. Min tidligere svigermor og svigerinde går til deres kurser og er begge blevet helt suverænt dygtige til at sy.

https://lof.dk/frederikssund/kurser/han ... ondagshold


Tak for tippet! Om under 2 uger skal jeg nu til et kursus! :banan2:

Jeg glæder mig og er spændt! Uha :panik:
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 19:35

Neverkont skrev:
achillaxedprune skrev:
Neverkont skrev:Jeg har syet det meste af mit liv, og jeg er 57 nu.

De gamle major symaskiner fra Brugsen var gode, men de nye er ikke pengene værd.

Singer var også engang et godt mærke, men det er det ikke længere.

Jeg er ikke ajour med priser på symaskiner, men køb hellere en brugt Husqvarna, Elna, Pfaff, Brother, Bernina end en billig ny Major eller Singer.
De billige maskiner vil bare dræbe din lyst til at sy.

Jeg startede, for knap 40 år siden med en Singer, som ikke havde stræksømme, den var ok, men der var meget den ikke kunne, så den blev senere skiftet ud med en kraftigere, og dyrere Singer. Jeg husker ikke præcis hvor længe jeg havde hver af dem, men sammenlagt havde jeg Singer (de 2 maskiner) i ca. 14 år. Den næste var en brugt Major, som jeg købte af min venindes søster, den fungerede fint i et par år, men begyndte så at drille. I 1998 købte jeg en Husqvarna til 5.000 kr., den er blevet brugt en hel del, og har syet gennem min. 6 lag jeans-stof, og den holder endnu, bliver snart 23 år.

Hold øje med, om aftenskolerne har kurser, og ellers kig på YouTube.

Jeg har ingen erfaring med YouTube i forhold til syning, men jeg havde aldrig fundet ud af, at strikke strømper på min strikkemaskine uden YouTube. :D


Ja, jeg fik indtrykket tidligere i tråden, at de billlige (og meget nemme) symaskiner ikke kan anbefales. Desværre! Jeg mister næsten pusten med alt det dims og dut, de kan. Men altså -jeg får modet lidt tilbage, hvis jeg kommer på et kursus og får præsenteret de forskellige ting og sager, og løbende kunne spørge herinde i en dertil indrettet sy-tråd (den laver jeg så meget, hvis det jeg kommer på kursus og får købt mig en maskine!).

Din maskine lyder vild - 6 lag demin!? Er det ikke en centimeter tykt?! :lol:

Tak for anbefaling af YouTube. Jeg har tidligere prøvet at lære mig selv noget via det medie, men går slet ikke med min tålmodighed. Jeg har behov for at kunne stille spørgsmål undervejs. Især når jeg er så newbie som jeg er!


Ja, 6 lag denim (gamle jeans, som jeg elsker at genbruge) er meget, og det er selvfølgelig ikke nogen man bare lige suser igennem, det foregår stille og roligt, men den tygger sig pænt igennem det.

Da jeg købte min maskine tilbød forretningen et kort kursus, hvor jeg sammen med et par stykker mere, som havde købt samme maskine, blev undervist i butikken af en erfaren håndarbejdslærer fra aftenskolen. Jeg kan ikke huske, om jeg betalte lidt for det.

Kig evt. i genbrugsbutikker efter en symaskine, jeg har opfattelse at, at de mange steder tjekker tingene igennem inden de bliver sat til salg.


Tak for svar! :) Nu prøver jeg et kursus hos nogen i Frederikssund og bliver jeg bidt af en gal symaskine, så tænker jeg, at jeg køber en maskine hos dem. :)
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3448
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3092

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Alphilia » 22. apr 2021, 19:52

Jeg har en ny maskine på vej og glæder mig :D
Lidt ærgerligt jeg skal arbejde hele weekenden
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 19:56

Stars skrev:
Stars skrev:
achillaxedprune skrev:
Stars skrev:Min mor har fået ordnet sin gamle pfaff i en butik på Amager (2 stop fra Amager centeret).
I ikke-corona tider har de kurser.


Tak for tippet, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvilken butik du mener, selvom jeg har prøvet at Google.
Amager ligger også lidt besværligt ift. de 2 andre steder, som er nævnt i tråden. :)


Hvis det er nemmere, ligger der en butik i Rødovre (Islevdalsvej 142). Det er den, min moster bruger.
Der skal min mor ud med min yngste datter i dag og finde en symaskine - det bliver en mekanisk Pfaff.


Nå - Den butik i Rødovre kan jeg så IKKE anbefale.
Datteren har flere gange talt med deres reparatør og fået god betjening.
Men deres sælger - hun vidste intet om maskinerne, var ligeglad med kundens behov ... hun ville bare sælge en maskine.


Træls oplevelse for din familie! Øv. Håber de finder en bedre biks!

Og tak for advarslen. Der skal jeg ikke handle!
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 19:56

Alphilia skrev:Jeg har en ny maskine på vej og glæder mig :D
Lidt ærgerligt jeg skal arbejde hele weekenden


Spændende! Hvilken en? :-D
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11698
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18866

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf PaleSeptember » 23. apr 2021, 11:38

Åh jeg gad også virkelig godt, at jeg kunne sy. Købte for en 10 år siden en god brugt symaskine, men fik den ikke brugt, fordi jeg simpelthen ikke vidste nok om det og ikke havde nogen, jeg kunne spørge, så jeg solgte den videre.

Måske skulle jeg finde en igen. Vores nabokone er gammel syerske og syer stadig, så hun vil sikkert gerne lære mig nogle tricks.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Hobby"