Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3451
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3098

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Alphilia » 29. mar 2021, 09:27

Jeg har en (gammel) Major som er ret nem at bruge til husbehov.
Den skal dog snart opgraderes og jeg er lun på en Brother, dog lidt mere avanceret.

Jeg har været med et familiemedlem i “Byens Sycenter” i Lyngby, hvor der var virkelig god vejledning. Til gengæld var vejledningen virkelig dårlig i Stof2000

Jeg har i øvrigt også masser af øvestof liggende, jeg gerne donerer af
1
Neverkont
Indlæg: 1920
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2993

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Neverkont » 21. apr 2021, 09:26

achillaxedprune skrev:Hej debat!

Jeg overvejer, at købe mig en symaskine for at kunne klare mindre reparationsarbejder hjemme i stedet for at gå til en skrædder, og måske kunne sy eget fastelavnskostume til sønnike og lignende småopgaver. Men jeg har ikke syet på maskine siden håndarbejde i 4. klasse i folkeskolen, og det er 25+ år siden. :gammel:

Så jeg skal have en super nem og brugervenlig symaskine...og meget gerne links til gode tips og tricks, gerne som video, så jeg kan få rusket lidt op i hukommelsen. :) Anbefalinger tages imod med kyshånd!

Jeg overvejer denne fra Coop, da den netop står som egnet til nybegyndere og med fingerbeskyttelse (det kunne lige ligne mig, at sy mig selv i fingeren :lol:).

https://shopping.coop.dk/vare/brother-s ... 7766775854


Fik du købt en symaskine?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13058
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21847

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Pandesteg » 21. apr 2021, 10:45

Jeg gad SÅ godt kunne sy (især tøj og tasker og sådan) men synes det virker sindssygt kompliceret, så jeg har kun lagt gardiner op og syet pudebetræk og ikke engang dét er blevet særligt vellykket :lol: Har en billig no name maskine fra Kvickly, men drømmer om en eller anden dag at gøre alvor af det og købe en god maskine og så virkelig lære at sy fra bunden. Det er vel ikke for sent selvom man er blevet halvgammel :cool2:

Så jeg stemmer for at du skal opdatere denne tråd med dine projekter :-D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 21. apr 2021, 19:26

Hov ai, ieg har åbenbart ikke fået tilmeldt mig min egen tråd! :lol: Så jeg har ikke fået notifikationer om, at der er skrevet i den. Oops. :genert:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 21. apr 2021, 19:32

Alphilia skrev:Jeg har en (gammel) Major som er ret nem at bruge til husbehov.
Den skal dog snart opgraderes og jeg er lun på en Brother, dog lidt mere avanceret.

Jeg har været med et familiemedlem i “Byens Sycenter” i Lyngby, hvor der var virkelig god vejledning. Til gengæld var vejledningen virkelig dårlig i Stof2000

Jeg har i øvrigt også masser af øvestof liggende, jeg gerne donerer af


Lyngby kan jeg nemt komme til. Storartet! :gogo: Du mener denne oldschool butik, ikke?
4AFC22BD-C154-4CDD-B25E-06547E061DA1.png


Og tusind tak for tilbuddet om stofprøver! Det kan sagtens være, at jeg henvender mig! :kys:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 21. apr 2021, 19:44

Neverkont skrev:
achillaxedprune skrev:Hej debat!

Jeg overvejer, at købe mig en symaskine for at kunne klare mindre reparationsarbejder hjemme i stedet for at gå til en skrædder, og måske kunne sy eget fastelavnskostume til sønnike og lignende småopgaver. Men jeg har ikke syet på maskine siden håndarbejde i 4. klasse i folkeskolen, og det er 25+ år siden. :gammel:

Så jeg skal have en super nem og brugervenlig symaskine...og meget gerne links til gode tips og tricks, gerne som video, så jeg kan få rusket lidt op i hukommelsen. :) Anbefalinger tages imod med kyshånd!

Jeg overvejer denne fra Coop, da den netop står som egnet til nybegyndere og med fingerbeskyttelse (det kunne lige ligne mig, at sy mig selv i fingeren :lol:).

https://shopping.coop.dk/vare/brother-s ... 7766775854


Fik du købt en symaskine?


Sødt at tænke på mig! Men nej, jeg blev faktisk lidt opgivende ved idéen, da jeg fik indtrykket, at det var mere kompliceret end som så... Så jeg endte med at tage til en skrædder.

Men ærlig talt, så gad jeg SÅ godt, at kunne sy selv. Også træls at betale næsten 1000 kr. for en skrædder, når jeg havde alt stoffet derhjemme og idéen i hovedet. Men altså... Så bliver det forhåbentlig gjort bedre, end hvad jeg havde kunne præstere.


Men jeg overvejer at tage til det sycenter i Lyngby, og se om jeg kan blive klogere. For jeg har en masse skønne kjoler og prints, som jeg er blevet for tyk til, som med fordel kunne sys om! Og så tænker jeg, at det er en god ting at kunne. Jeg vil egentlig gerne kunne sy andet end bare korssting (eller hvad det hedder) i hånden, når jeg skal fikse et hul i en lomme eller lignende.

Jeg ER hooked på idéen. Gid der var sådan et aftenskolehold eller lignende i lokalområdet med “lær at sy - for dummies”. Så havde jeg tilmeldt mig! :lol: Jeg ved bare ikke rigtigt, hvor jeg skal starte eller begynde.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3451
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3098

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Alphilia » 21. apr 2021, 19:51

achillaxedprune skrev:
Alphilia skrev:Jeg har en (gammel) Major som er ret nem at bruge til husbehov.
Den skal dog snart opgraderes og jeg er lun på en Brother, dog lidt mere avanceret.

Jeg har været med et familiemedlem i “Byens Sycenter” i Lyngby, hvor der var virkelig god vejledning. Til gengæld var vejledningen virkelig dårlig i Stof2000

Jeg har i øvrigt også masser af øvestof liggende, jeg gerne donerer af


Lyngby kan jeg nemt komme til. Storartet! :gogo: Du mener denne oldschool butik, ikke?
4AFC22BD-C154-4CDD-B25E-06547E061DA1.png


Og tusind tak for tilbuddet om stofprøver! Det kan sagtens være, at jeg henvender mig! :kys:


Jo, lige præcis den
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 21. apr 2021, 19:54

Pandesteg skrev:Jeg gad SÅ godt kunne sy (især tøj og tasker og sådan) men synes det virker sindssygt kompliceret, så jeg har kun lagt gardiner op og syet pudebetræk og ikke engang dét er blevet særligt vellykket :lol: Har en billig no name maskine fra Kvickly, men drømmer om en eller anden dag at gøre alvor af det og købe en god maskine og så virkelig lære at sy fra bunden. Det er vel ikke for sent selvom man er blevet halvgammel :cool2:

Så jeg stemmer for at du skal opdatere denne tråd med dine projekter :-D


Selvfølgelig er det ikke for sent! Og du er ikke gammel, nej. Mindes vi er nogenlunde samme alder, og det er en god ikke-gammel alder! :-D

Haha, kunne være fedt med en debatten-lærer-at-sy-klub!
Vi kan være de første 2 medlemmer.... så skal vi bare finde en tålmodig og garvet syerske, der vil dele ud af visdommen og lære os alle tricksene! Nogen frivillige her på debatten? :banan:


Hvis jeg får lært det og lavet noget, så vil jeg da herregerne flashe mine kreationer. Jeg ville være mega stolt! :-D
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 21. apr 2021, 19:56

Alphilia skrev:
achillaxedprune skrev:
Alphilia skrev:Jeg har en (gammel) Major som er ret nem at bruge til husbehov.
Den skal dog snart opgraderes og jeg er lun på en Brother, dog lidt mere avanceret.

Jeg har været med et familiemedlem i “Byens Sycenter” i Lyngby, hvor der var virkelig god vejledning. Til gengæld var vejledningen virkelig dårlig i Stof2000

Jeg har i øvrigt også masser af øvestof liggende, jeg gerne donerer af


Lyngby kan jeg nemt komme til. Storartet! :gogo: Du mener denne oldschool butik, ikke?
4AFC22BD-C154-4CDD-B25E-06547E061DA1.png


Og tusind tak for tilbuddet om stofprøver! Det kan sagtens være, at jeg henvender mig! :kys:


Jo, lige præcis den


Dengang jeg var ung og boede og arbejdede i Lyngby, der gik jeg forbi den butik ofte. Tror aldrig jeg har været derinde. Og puff 15-20 år efter, så er jeg helt vild for at komme derind. :lol:

Skægt som tingene ændrer sig. :P
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 21. apr 2021, 20:08

Det var btw. dette projekt, som fik mig til at drømme om at kunne sy selv:
Den sorte silkekimono med flamingoerne skal udvides. Planen er at tage det stykke stof, som sidder rundt i hele kanten, dvs. som krave og ned til enden af kimonoen, og så sy det ind som ekstra stykke under ærmet og hele vejen ned. Som nyt kravestykke (jeg ved ikke hvad det kaldes, men det stof som sidder bag nakken og går hele vejen langs kanten ned), ofrer jeg en gammel Designers Remix silkekjole. Der skal blomsterprintet ligge langs nakken, og så skal det gå hele vejen ned.

Gud, det er svært at forklare. :lol:

Nå, men det bliver forhåbentlig super fint, og min gamle kjole får nyt liv + jeg rent faktisk kan passe kimonoen uden den sidder for stramt om arme og ryggen. Og så bliver det et skønt og vidunderligt unikum, der er virkelig meget mig! :love2:

Oprindeligt ville jeg bare have indsat et ekstra stykke i begge sider, for at udvide den... Men under samtalen med skrædderen kom denne idé, og jeg var solgt.
Dog tænker jeg ikke, at jeg lige med det samme, selv ville kunne give mig i kast med sådan et projekt. :-p

13E680ED-EA99-4291-B24F-A9A11D866139.jpeg
2B42137A-B2A0-4922-8558-985E251715B2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Sofakartoflen
Indlæg: 3895
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9244

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Sofakartoflen » 21. apr 2021, 20:58

Det er godt, du ikke startede ud med det projekt, hvis du ikke rigtig har syet, for det er ikke så lige til. Men hvor er det flotte stoffer sammen. Jeg håber, du poster resultatet.

Jeg har ikke tålmodighed til youtubevideoer, - jeg kan godt lide bøger, for dem kan man skimme. :)

Mange sybøger har et afsnit, hvor almindelige basisting forklares; hvordan man lægger mønster på, syr forskellige ting som lynlås eller krave.

Jeg har for nylig syet babydragter efter et mønster fra "homemade", der var forklaringer på, hvordan man syr kantbånd på og laver rynker. Det var alligevel service.

Hvis der blev lavet en sytråd :D, ville jeg gerne komme med input/svare på spørgsmål. Jeg har mange års erfaring med basissyning (ikke skrædderniveau) og har også lige købt en symaskine til min datter, så jeg tænker i de baner i forvejen. Jeg har dog ingen erfaring med overlockermaskine.

Det kunne da også være hyggeligt med en tråd om syning.
1
Neverkont
Indlæg: 1920
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2993

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Neverkont » 21. apr 2021, 22:36

achillaxedprune skrev:
Neverkont skrev:
achillaxedprune skrev:Hej debat!

Jeg overvejer, at købe mig en symaskine for at kunne klare mindre reparationsarbejder hjemme i stedet for at gå til en skrædder, og måske kunne sy eget fastelavnskostume til sønnike og lignende småopgaver. Men jeg har ikke syet på maskine siden håndarbejde i 4. klasse i folkeskolen, og det er 25+ år siden. :gammel:

Så jeg skal have en super nem og brugervenlig symaskine...og meget gerne links til gode tips og tricks, gerne som video, så jeg kan få rusket lidt op i hukommelsen. :) Anbefalinger tages imod med kyshånd!

Jeg overvejer denne fra Coop, da den netop står som egnet til nybegyndere og med fingerbeskyttelse (det kunne lige ligne mig, at sy mig selv i fingeren :lol:).

https://shopping.coop.dk/vare/brother-s ... 7766775854


Fik du købt en symaskine?


Sødt at tænke på mig! Men nej, jeg blev faktisk lidt opgivende ved idéen, da jeg fik indtrykket, at det var mere kompliceret end som så... Så jeg endte med at tage til en skrædder.

Men ærlig talt, så gad jeg SÅ godt, at kunne sy selv. Også træls at betale næsten 1000 kr. for en skrædder, når jeg havde alt stoffet derhjemme og idéen i hovedet. Men altså... Så bliver det forhåbentlig gjort bedre, end hvad jeg havde kunne præstere.


Men jeg overvejer at tage til det sycenter i Lyngby, og se om jeg kan blive klogere. For jeg har en masse skønne kjoler og prints, som jeg er blevet for tyk til, som med fordel kunne sys om! Og så tænker jeg, at det er en god ting at kunne. Jeg vil egentlig gerne kunne sy andet end bare korssting (eller hvad det hedder) i hånden, når jeg skal fikse et hul i en lomme eller lignende.

Jeg ER hooked på idéen. Gid der var sådan et aftenskolehold eller lignende i lokalområdet med “lær at sy - for dummies”. Så havde jeg tilmeldt mig! :lol: Jeg ved bare ikke rigtigt, hvor jeg skal starte eller begynde.


Jeg har syet det meste af mit liv, og jeg er 57 nu.

De gamle major symaskiner fra Brugsen var gode, men de nye er ikke pengene værd.

Singer var også engang et godt mærke, men det er det ikke længere.

Jeg er ikke ajour med priser på symaskiner, men køb hellere en brugt Husqvarna, Elna, Pfaff, Brother, Bernina end en billig ny Major eller Singer.
De billige maskiner vil bare dræbe din lyst til at sy.

Jeg startede, for knap 40 år siden med en Singer, som ikke havde stræksømme, den var ok, men der var meget den ikke kunne, så den blev senere skiftet ud med en kraftigere, og dyrere Singer. Jeg husker ikke præcis hvor længe jeg havde hver af dem, men sammenlagt havde jeg Singer (de 2 maskiner) i ca. 14 år. Den næste var en brugt Major, som jeg købte af min venindes søster, den fungerede fint i et par år, men begyndte så at drille. I 1998 købte jeg en Husqvarna til 5.000 kr., den er blevet brugt en hel del, og har syet gennem min. 6 lag jeans-stof, og den holder endnu, bliver snart 23 år.

Hold øje med, om aftenskolerne har kurser, og ellers kig på YouTube.

Jeg har ingen erfaring med YouTube i forhold til syning, men jeg havde aldrig fundet ud af, at strikke strømper på min strikkemaskine uden YouTube. :D
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Stars » 22. apr 2021, 03:38

achillaxedprune skrev:
Neverkont skrev:
achillaxedprune skrev:Hej debat!

Jeg overvejer, at købe mig en symaskine for at kunne klare mindre reparationsarbejder hjemme i stedet for at gå til en skrædder, og måske kunne sy eget fastelavnskostume til sønnike og lignende småopgaver. Men jeg har ikke syet på maskine siden håndarbejde i 4. klasse i folkeskolen, og det er 25+ år siden. :gammel:

Så jeg skal have en super nem og brugervenlig symaskine...og meget gerne links til gode tips og tricks, gerne som video, så jeg kan få rusket lidt op i hukommelsen. :) Anbefalinger tages imod med kyshånd!

Jeg overvejer denne fra Coop, da den netop står som egnet til nybegyndere og med fingerbeskyttelse (det kunne lige ligne mig, at sy mig selv i fingeren :lol:).

https://shopping.coop.dk/vare/brother-s ... 7766775854


Fik du købt en symaskine?


Sødt at tænke på mig! Men nej, jeg blev faktisk lidt opgivende ved idéen, da jeg fik indtrykket, at det var mere kompliceret end som så... Så jeg endte med at tage til en skrædder.

Men ærlig talt, så gad jeg SÅ godt, at kunne sy selv. Også træls at betale næsten 1000 kr. for en skrædder, når jeg havde alt stoffet derhjemme og idéen i hovedet. Men altså... Så bliver det forhåbentlig gjort bedre, end hvad jeg havde kunne præstere.


Men jeg overvejer at tage til det sycenter i Lyngby, og se om jeg kan blive klogere. For jeg har en masse skønne kjoler og prints, som jeg er blevet for tyk til, som med fordel kunne sys om! Og så tænker jeg, at det er en god ting at kunne. Jeg vil egentlig gerne kunne sy andet end bare korssting (eller hvad det hedder) i hånden, når jeg skal fikse et hul i en lomme eller lignende.

Jeg ER hooked på idéen. Gid der var sådan et aftenskolehold eller lignende i lokalområdet med “lær at sy - for dummies”. Så havde jeg tilmeldt mig! :lol: Jeg ved bare ikke rigtigt, hvor jeg skal starte eller begynde.


Min mor har fået ordnet sin gamle pfaff i en butik på Amager (2 stop fra Amager centeret).
I ikke-corona tider har de kurser.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 999
Likede indlæg: 7881

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf Filipai » 22. apr 2021, 04:53

Jeg syr selv til husbehov, og kan også sy efter mønster - det har jeg bare ikke tålmodighed til. Så her er det boligting og lidt tilretninger på tøj der bliver ordnet.
Jeg har en Pfaff jeg fik i 13 års fødselsdagsgave :D

Når corona når til vejs ende så er jeg sikker på du kan finde forskellige kurser, nu skriver du at du nemt kan komme til Lyngby, så det er selvfølgelig et stykke til Frederikssund, men der har de sykurser jeg gerne vil anbefale .
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3669
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Anbefaling af symaskine til nybegynder (og tips og tricks)

Indlægaf achillaxedprune » 22. apr 2021, 05:00

Filipai skrev:Jeg syr selv til husbehov, og kan også sy efter mønster - det har jeg bare ikke tålmodighed til. Så her er det boligting og lidt tilretninger på tøj der bliver ordnet.
Jeg har en Pfaff jeg fik i 13 års fødselsdagsgave :D

Når corona når til vejs ende så er jeg sikker på du kan finde forskellige kurser, nu skriver du at du nemt kan komme til Lyngby, så det er selvfølgelig et stykke til Frederikssund, men der har de sykurser jeg gerne vil anbefale .


Fedt at have en symaskine fra ens 13 års fødselsdag! Så må det være kram! Det gad jeg godt - sådan et voksenlivs-minde. :lun:

Frederikssund er ikke noget problem at komme til heller. Så du må meget gerne anbefale er kursus! Som i meget, meget gerne!

Hvis jeg kunne få en anbefaling serveret på et sølvfad, så ville jeg blive mega glad! :love2:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Hobby"