Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf icelady » 26. nov 2022, 17:10

Slaget om Randers.


En blanding af Matador og Risk. Ganske fornøjeligt :D
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Mi55y » 28. nov 2022, 10:15

Through the Ages

Vi elsker begge det spil, men det tager os 3-4 timer at spille det igennem, så det er sjældent, at vi får det presset ind. Jeg plejer ellers at vinde over min kæreste, men de sidste to gange har han vundet.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Nesnay » 2. dec 2022, 08:35

Dominion. Klassisk deckbuilder. VI spillede med kort fra Intrigueudvidelsen - i det første spil et mix af kort fra det originale spil og udvidelsen, i det andet kun med kort fra Intrigue. Det første spil var meget individuelt - man kunne ikke påvirke hinanden så meget og koncentrerede sig mest bare om at spille sit eget spil bedst muligt. Det andet var superagressivt, og man påvirkede hinanden rigtig meget ift. at give minuspoint, tvinge til at smide kort mv. Jeg kan godt lide, at spillet er så forskelligt, alt efter hvilke kortkombinationer der bruges.
Billede
Senest rettet af Nesnay 2. dec 2022, 10:34, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Mani » 2. dec 2022, 09:56

Nesnay skrev:Ping
Mi55y skrev:Ping

Tillader mig lige at tagge jer, men jeg vil meget gerne have svar fra alle.

Jeg vil rigtig gerne finde et brætspil til mandelgave. De spil der fungerer bedst fælles for os er spil på 45-60 minutters varighed.
I en periode har det udelukkende været Partners og It's a Wonderful World.
Pt. er det Pandemic og Machi Koro II vi spiller - vi er mellem 2-5, der spiller - men det er fint, hvis man kan spille 2-4.

Lige pt hælder jeg til Azul, men er ikke helt sikker på om vi behøver at eje det eller om det er fint på en brætspilscafé af og til...

Jeg er ud over ovennævnte bedst til spil som Trivial, Bezzerwisser etc.
Manden og to af drengene er til længere strategiske spil.
Vi er også alle glade for Ticket to Ride, Settlers etc.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Mi55y » 2. dec 2022, 10:27

Mani skrev:
Nesnay skrev:Ping
Mi55y skrev:Ping

Tillader mig lige at tagge jer, men jeg vil meget gerne have svar fra alle.

Jeg vil rigtig gerne finde et brætspil til mandelgave. De spil der fungerer bedst fælles for os er spil på 45-60 minutters varighed.
I en periode har det udelukkende været Partners og It's a Wonderful World.
Pt. er det Pandemic og Machi Koro II vi spiller - vi er mellem 2-5, der spiller - men det er fint, hvis man kan spille 2-4.

Lige pt hælder jeg til Azul, men er ikke helt sikker på om vi behøver at eje det eller om det er fint på en brætspilscafé af og til...

Jeg er ud over ovennævnte bedst til spil som Trivial, Bezzerwisser etc.
Manden og to af drengene er til længere strategiske spil.
Vi er også alle glade for Ticket to Ride, Settlers etc.


Et af de spil, som er rigtig populære hjemme hos os blandt nærmest alle gæster, er Castles of Mad King Ludwig.
Det er dog sjældent, at vi har spillet det bare os to, men der fungerer det også OK.
Det er sjovt at bygge sit eget slot, men der er også strategi i det, hvor man skal forsøge at spænde ben for de andre.

Captain Sonar er et rigtig sjovt spil, hvor man spiller på to hold; hver sin ubåd, som skal forsøge at sænke den anden. Det er ret skægt. Kan godt spilles to, men bedst med flere.

Så er vi også glade for terningespillene Ganz Schön Clever eller Doppelt So Clever. En slags udvidet yatzy.

7 Wonders er også et godt spil, men her skal man være 3 spillere. Til gengæld kan man være op til 7.

På min egen ønskeliste står i år Azul - stained glass of Sintra og Castles of Burgundy, fordi det skulle være spil, der fungerer godt til 2.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Nesnay » 2. dec 2022, 10:29

Mani skrev:
Nesnay skrev:Ping
Mi55y skrev:Ping

Tillader mig lige at tagge jer, men jeg vil meget gerne have svar fra alle.

Jeg vil rigtig gerne finde et brætspil til mandelgave. De spil der fungerer bedst fælles for os er spil på 45-60 minutters varighed.
I en periode har det udelukkende været Partners og It's a Wonderful World.
Pt. er det Pandemic og Machi Koro II vi spiller - vi er mellem 2-5, der spiller - men det er fint, hvis man kan spille 2-4.

Lige pt hælder jeg til Azul, men er ikke helt sikker på om vi behøver at eje det eller om det er fint på en brætspilscafé af og til...

Jeg er ud over ovennævnte bedst til spil som Trivial, Bezzerwisser etc.
Manden og to af drengene er til længere strategiske spil.
Vi er også alle glade for Ticket to Ride, Settlers etc.
Umiddelbart tænker jeg, at Wingspan måske kunne være noget? Man kan være op til 5, og det fungerer godt med alle player counts. Spilletid er 40-70 minutter, hvis man kender reglerne på forhånd. Der ligger en fin (ca.16 min.) how to play-video på YouTube, der måske kan give dig en idé om, hvorvidt det er noget for jer. Det har en complexity/weight rating på på BoardgameGeek på 2,45 - til sammenligning har Ticket to Ride USA (den almindelige) 1,85, Ticket to Ride Europe 1,93, It's a wonderful world 2,30 og Pandemic 2,41, så jeg tænker, det er et fint niveau for jer?

Ting, jeg godt kan lide ved det:
-Fuglekortene er SÅ fine.
-Det er meget tilfredsstillende at opbygge sin maskine - i starten kan man ikke så meget, senere kommer der kædeeffekter i gang.
-Der er en del taktiske valg ift. at vælge de fugle, der komplementerer éns maskine bedst, men det er ikke så strategitungt, at det går helt i stå, mens folk overvejer beslutninger.
-Folk har forskellige bonusmål, så alle er ikke nødvendigvis ude efter de samme fugle.
-Det fungerer lige godt med to spillere eller fem (man kan også spille solo, men det har jeg ikke prøvet).

Ting, jeg ikke så godt kan lide:
-Jeg synes ikke, reglerne er så godt skrevet - de får spillet til at virke mere kompliceret, end det er. Youtubevideoen er meget bedre.
Billede
Senest rettet af Nesnay 2. dec 2022, 10:33, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Nesnay » 2. dec 2022, 10:32

Mi55y skrev:
Mani skrev:
Nesnay skrev:Ping
Mi55y skrev:Ping

Tillader mig lige at tagge jer, men jeg vil meget gerne have svar fra alle.

Jeg vil rigtig gerne finde et brætspil til mandelgave. De spil der fungerer bedst fælles for os er spil på 45-60 minutters varighed.
I en periode har det udelukkende været Partners og It's a Wonderful World.
Pt. er det Pandemic og Machi Koro II vi spiller - vi er mellem 2-5, der spiller - men det er fint, hvis man kan spille 2-4.

Lige pt hælder jeg til Azul, men er ikke helt sikker på om vi behøver at eje det eller om det er fint på en brætspilscafé af og til...

Jeg er ud over ovennævnte bedst til spil som Trivial, Bezzerwisser etc.
Manden og to af drengene er til længere strategiske spil.
Vi er også alle glade for Ticket to Ride, Settlers etc.


Et af de spil, som er rigtig populære hjemme hos os blandt nærmest alle gæster, er Castles of Mad King Ludwig.
Det er dog sjældent, at vi har spillet det bare os to, men der fungerer det også OK.
Det er sjovt at bygge sit eget slot, men der er også strategi i det, hvor man skal forsøge at spænde ben for de andre.

Captain Sonar er et rigtig sjovt spil, hvor man spiller på to hold; hver sin ubåd, som skal forsøge at sænke den anden. Det er ret skægt. Kan godt spilles to, men bedst med flere.

Så er vi også glade for terningespillene Ganz Schön Clever eller Doppelt So Clever. En slags udvidet yatzy.

7 Wonders er også et godt spil, men her skal man være 3 spillere. Til gengæld kan man være op til 7.

På min egen ønskeliste står i år Azul - stained glass of Sintra og Castles of Burgundy, fordi det skulle være spil, der fungerer godt til 2.
Jeg er også stor fan af Castles of Mad King Ludwig, men jeg tror aldrig, jeg har prøvet, at det tog under halvanden time. Men det er simpelthen så tilfredsstillende at bygge et slot med diverse krinkelkroge, og ja, der er masser af strategiske beslutninger.

7 Wonders er også sjovt og hurtigt. Jeg vil absolut anbefale at købe den nyeste version, da reglerne er utrolig meget mere overskueligt sat op i den :)
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Nesnay » 2. dec 2022, 10:42

Mani skrev:@tag
Hov, hvis du overvejer Azul, vil jeg gerne anbefale dig at se på Azul Summer Pavilion også. Der er flere muligheder og mere strategi, fordi man "bygger" på en mere kompleks plade og i stjerneform, hvor der er bonusser at hente ved at bygge rundt om bestemte felter, og derudover er der en jokerfarve i hver runde, der kan bruges i stedet for de andre farver. Jeg synes, det er sjovere og mere udfordrende end det originale Azul.
Billede
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Mani » 2. dec 2022, 11:06

Nesnay skrev:
Mani skrev:
Nesnay skrev:Ping
Mi55y skrev:Ping

Tillader mig lige at tagge jer, men jeg vil meget gerne have svar fra alle.

Jeg vil rigtig gerne finde et brætspil til mandelgave. De spil der fungerer bedst fælles for os er spil på 45-60 minutters varighed.
I en periode har det udelukkende været Partners og It's a Wonderful World.
Pt. er det Pandemic og Machi Koro II vi spiller - vi er mellem 2-5, der spiller - men det er fint, hvis man kan spille 2-4.

Lige pt hælder jeg til Azul, men er ikke helt sikker på om vi behøver at eje det eller om det er fint på en brætspilscafé af og til...

Jeg er ud over ovennævnte bedst til spil som Trivial, Bezzerwisser etc.
Manden og to af drengene er til længere strategiske spil.
Vi er også alle glade for Ticket to Ride, Settlers etc.
Umiddelbart tænker jeg, at Wingspan måske kunne være noget? Man kan være op til 5, og det fungerer godt med alle player counts. Spilletid er 40-70 minutter, hvis man kender reglerne på forhånd. Der ligger en fin (ca.16 min.) how to play-video på YouTube, der måske kan give dig en idé om, hvorvidt det er noget for jer. Det har en complexity/weight rating på på BoardgameGeek på 2,45 - til sammenligning har Ticket to Ride USA (den almindelige) 1,85, Ticket to Ride Europe 1,93, It's a wonderful world 2,30 og Pandemic 2,41, så jeg tænker, det er et fint niveau for jer?

Ting, jeg godt kan lide ved det:
-Fuglekortene er SÅ fine.
-Det er meget tilfredsstillende at opbygge sin maskine - i starten kan man ikke så meget, senere kommer der kædeeffekter i gang.
-Der er en del taktiske valg ift. at vælge de fugle, der komplementerer éns maskine bedst, men det er ikke så strategitungt, at det går helt i stå, mens folk overvejer beslutninger.
-Folk har forskellige bonusmål, så alle er ikke nødvendigvis ude efter de samme fugle.
-Det fungerer lige godt med to spillere eller fem (man kan også spille solo, men det har jeg ikke prøvet).

Ting, jeg ikke så godt kan lide:
-Jeg synes ikke, reglerne er så godt skrevet - de får spillet til at virke mere kompliceret, end det er. Youtubevideoen er meget bedre.
Billede

Tak, den tror jeg lige, at jeg skal se.
Vi kan rigtig godt lide der er strategi i det, men hvis det bliver for tungt har vi en noget forskellig spillestil (nogen kan bruge meget lang tid til at tænke og andre bliver utålmodige :fløjt: ), så derfor er det typisk de lidt hurtigere spil vi kan blive enige om.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Mani » 2. dec 2022, 11:08

Nesnay skrev:
Mi55y skrev:
Mani skrev:
Nesnay skrev:Ping
Mi55y skrev:Ping

Tillader mig lige at tagge jer, men jeg vil meget gerne have svar fra alle.

Jeg vil rigtig gerne finde et brætspil til mandelgave. De spil der fungerer bedst fælles for os er spil på 45-60 minutters varighed.
I en periode har det udelukkende været Partners og It's a Wonderful World.
Pt. er det Pandemic og Machi Koro II vi spiller - vi er mellem 2-5, der spiller - men det er fint, hvis man kan spille 2-4.

Lige pt hælder jeg til Azul, men er ikke helt sikker på om vi behøver at eje det eller om det er fint på en brætspilscafé af og til...

Jeg er ud over ovennævnte bedst til spil som Trivial, Bezzerwisser etc.
Manden og to af drengene er til længere strategiske spil.
Vi er også alle glade for Ticket to Ride, Settlers etc.


Et af de spil, som er rigtig populære hjemme hos os blandt nærmest alle gæster, er Castles of Mad King Ludwig.
Det er dog sjældent, at vi har spillet det bare os to, men der fungerer det også OK.
Det er sjovt at bygge sit eget slot, men der er også strategi i det, hvor man skal forsøge at spænde ben for de andre.

Captain Sonar er et rigtig sjovt spil, hvor man spiller på to hold; hver sin ubåd, som skal forsøge at sænke den anden. Det er ret skægt. Kan godt spilles to, men bedst med flere.

Så er vi også glade for terningespillene Ganz Schön Clever eller Doppelt So Clever. En slags udvidet yatzy.

7 Wonders er også et godt spil, men her skal man være 3 spillere. Til gengæld kan man være op til 7.

På min egen ønskeliste står i år Azul - stained glass of Sintra og Castles of Burgundy, fordi det skulle være spil, der fungerer godt til 2.
Jeg er også stor fan af Castles of Mad King Ludwig, men jeg tror aldrig, jeg har prøvet, at det tog under halvanden time. Men det er simpelthen så tilfredsstillende at bygge et slot med diverse krinkelkroge, og ja, der er masser af strategiske beslutninger.

7 Wonders er også sjovt og hurtigt. Jeg vil absolut anbefale at købe den nyeste version, da reglerne er utrolig meget mere overskueligt sat op i den :)

Tak Mi55y og Nesnay :blomst:

Det gør ikke så meget hvis det tager længere tid eller man skal være 3. Hoved anken mod de spil, der typisk vare mere end de 45-60 minutter er, at de ofte er så strategiske at vores forskellige spillestil gør de bliver fravalgt.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Mani » 2. dec 2022, 11:10

Nesnay skrev:
Mani skrev:@tag
Hov, hvis du overvejer Azul, vil jeg gerne anbefale dig at se på Azul Summer Pavilion også. Der er flere muligheder og mere strategi, fordi man "bygger" på en mere kompleks plade og i stjerneform, hvor der er bonusser at hente ved at bygge rundt om bestemte felter, og derudover er der en jokerfarve i hver runde, der kan bruges i stedet for de andre farver. Jeg synes, det er sjovere og mere udfordrende end det originale Azul.
Billede

Tak, det tror jeg lige vi må prøve (hvis det er der) næste gang vi er afsted.

Jeg elsker i øvrigt man får mulighed for at prøve på den måde. Omend jeg lan blive lidt stresset når jeg kommer ind og skal prøve at finde et nyt spil, hvis jeg ikke har en anbefaling i baglommen (jeg har i den grad haft glæde af trådene herinde).
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Kilix » 14. dec 2022, 21:59

Lige en +1 til Wingspan, det er saa dejligt et spil og der er knap saa meget konkurrence. Man spiller faktisk mest sin egen plade og strategi. Modspillernes aktiviteter kan saa booste ens egen strategi, men der er ikke ret meget kamp over det. Jeg nyder ogsaa at spille computer versionen paa Steam. Hyggeligt spil.
2
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Kruspersille » 26. dec 2022, 20:06

Jeg har spillet Bezzerwizzer Timeline, det var ret sjovt. Det er fedt, at der også er danske begivenheder med.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Moxy-lady » 26. dec 2022, 20:31

Jeg har ikke gider læse 9 sider igennem, men håber nogen vil hjælpe alligevel.

Vi har fået 2 ticket to ride Europe i julegave, og skal have byttet det ene.

Vi spiller som regel kun os to, og vi foretrækker som udgangspunkt spil på engelsk - men det er ikke et must. Men et gameplay der varer 1-2 timer og ikke er alt for kompliceret er nok at foretrække. Vi har spillet battle for Catan et par gange og det blev sgu lidt for kompliceret at sætte sig ind i.
Need to have: rimelig let tilgængeligt, skal være sjovt at spille for to, skal ikke tage mere end max et par timer

Nice to have: engelsksproget (men meget gerne til at købe i dansk butik så vi kan have det hjemme til nytår), må gerne kunne spilles af 3-4 personer også.

Edit: vi kunne faktisk begge to godt lide Catan, det var bare for kompliceret at sætte sig ind i de to gange vi spillede det. Mindede lidt om civilization som vi begge har spillet en del på PC (før barn :rulle:)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Hvilket brætspil har du sidst spillet?

Indlægaf Nesnay » 26. dec 2022, 21:25

Moxy-lady skrev:Jeg har ikke gider læse 9 sider igennem, men håber nogen vil hjælpe alligevel.

Vi har fået 2 ticket to ride Europe i julegave, og skal have byttet det ene.

Vi spiller som regel kun os to, og vi foretrækker som udgangspunkt spil på engelsk - men det er ikke et must. Men et gameplay der varer 1-2 timer og ikke er alt for kompliceret er nok at foretrække. Vi har spillet battle for Catan et par gange og det blev sgu lidt for kompliceret at sætte sig ind i.
Need to have: rimelig let tilgængeligt, skal være sjovt at spille for to, skal ikke tage mere end max et par timer

Nice to have: engelsksproget (men meget gerne til at købe i dansk butik så vi kan have det hjemme til nytår), må gerne kunne spilles af 3-4 personer også.

Edit: vi kunne faktisk begge to godt lide Catan, det var bare for kompliceret at sætte sig ind i de to gange vi spillede det. Mindede lidt om civilization som vi begge har spillet en del på PC (før barn :rulle:)
Jeg har skrevet en anbefaling af Wingspan et par indlæg længere oppe, og det lever fint op til dine kriterier, så tag evt. et kig på det indlæg :) Det fås både på dansk og engelsk (expansions vist kun på engelsk indtil videre).

Ellers vil jeg gerne anbefale Harry Potter Hogwarts Battle. Det har jeg også skrevet om før i tråden, søg evt. på det. Det fungerer rigtig fint til to spillere - man kan vælge at styre to roller hver, så stiger sværhedsgraden lidt. Det tager mange timer at gennemføre hele spillet, som bliver sværere for hvert level/skoleår, men man spiller et skoleår ad gangen, og så kan det sagtens gøres på en time eller to. Man er ikke tvunget til at starte fra år et hver gang, jeg starter typisk ved år fem, seks eller syv. Hvis man er bare lidt Potterfan, er det virkelig fedt!
3

Tilbage til "Hobby"