Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf avdotja » 7. apr 2020, 10:51

Har aldrig prøvet det før, men har nu besluttet mig for at jeg vil have ordnet (alle :shock:) mine billeder i et par fotobøger.

Er der noget man skal være opmærksom på? Er der nogen producenter der laver bedre billeder end andre (eller handler det først og fremmest om billedernes oprindelige kvalitet)? Nogen der kender nogle gode, brugervenlige systemer? Eller vil advare mod dårlige systemer :D? Er dyrere bedre?

Er der generelt nogle gode tips? Nogle anbefalinger til hvor mange sider man bør stoppe ind? Og har andre en bestemt måde at ordne billederne på (f.eks en bog pr år eller en bog pr femte/tiende år, men med separate bøger for store begivenheder som længere rejser og store fester?)
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf hotlips » 7. apr 2020, 10:55

Det lyder mere som scrapbøger du mener, det tror jeg ihvertfald du kunne bruge noget inspiration fra når du spørger som du gør. Det kan jo både være ret simpelt og en større historie med alt muligt grej man kan købe eller lave til, der er et par damer der lavede nogle udsendelser om det for nogle år siden, de har også en butik med ting man kan bruge, jeg leder lige efter hvad de hedder..
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf sigge » 7. apr 2020, 11:37

Inden du vælger format på fotobogen, så se på dine billeder: Er de fleste liggende eller på højkant - og vælg så samme format til bogen. Jeg har selv begået den fejl at vælge en bog, som var A4 format på højkant, men de fleste af billederne var taget liggende, og det gjorde det meget sværere at placere dem på siderne uden at spilde en masse plads.

Man kan nemt fortabe sig i mulighederne for selv at lave alskens layout på hver enkelt side, og det er også virkelig smart og sjovt, men det tager lang tid. Så hvis du kan finde nogle få layouts og holde dig til dem, gør du det nemmere for dig selv.

Sæt god tid af til det. Det tager meget længere tid, end man tror. Især hvis man også vil skrive tekster osv.

Jeg har kun lavet en fotobog selv, og det var hos Pixum, som jeg var rigtigt tilfreds med både ift. kvalitet og brugervenlighed af software. Men jeg tror ikke nødvendigvis, de er bedre end andre. Det er bare kun dem, jeg har afprøvet.
0
You can't spell awesome without me.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf avdotja » 7. apr 2020, 11:53

sigge skrev:Inden du vælger format på fotobogen, så se på dine billeder: Er de fleste liggende eller på højkant - og vælg så samme format til bogen. Jeg har selv begået den fejl at vælge en bog, som var A4 format på højkant, men de fleste af billederne var taget liggende, og det gjorde det meget sværere at placere dem på siderne uden at spilde en masse plads.

Man kan nemt fortabe sig i mulighederne for selv at lave alskens layout på hver enkelt side, og det er også virkelig smart og sjovt, men det tager lang tid. Så hvis du kan finde nogle få layouts og holde dig til dem, gør du det nemmere for dig selv.

Sæt god tid af til det. Det tager meget længere tid, end man tror. Især hvis man også vil skrive tekster osv.

Jeg har kun lavet en fotobog selv, og det var hos Pixum, som jeg var rigtigt tilfreds med både ift. kvalitet og brugervenlighed af software. Men jeg tror ikke nødvendigvis, de er bedre end andre. Det er bare kun dem, jeg har afprøvet.

Det var faktisk også det format jeg havde tænkt på (fordi det er en størrelse man kender...), men det skal jeg da lige overveje igen så. For tror også størstedelen af mine er liggende
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf Misantropen » 13. apr 2020, 22:52

avdotja skrev:Har aldrig prøvet det før, men har nu besluttet mig for at jeg vil have ordnet (alle :shock:) mine billeder i et par fotobøger.

Er der noget man skal være opmærksom på? Er der nogen producenter der laver bedre billeder end andre (eller handler det først og fremmest om billedernes oprindelige kvalitet)? Nogen der kender nogle gode, brugervenlige systemer? Eller vil advare mod dårlige systemer :D? Er dyrere bedre?

Er der generelt nogle gode tips? Nogle anbefalinger til hvor mange sider man bør stoppe ind? Og har andre en bestemt måde at ordne billederne på (f.eks en bog pr år eller en bog pr femte/tiende år, men med separate bøger for store begivenheder som længere rejser og store fester?)

At de bøger, fotolommer eller hvad du vælger skal være syrefri :)
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf musling » 14. apr 2020, 10:58

Jeg har lavet en del cewe-fotobøger efterhånden (altid via Bilka) og har været super tilfreds alle gange.
Har prøvet forskellige formater og tykkelser, dog altid hardback, og kvaliteten er super fin og skarp.
Naturligvis kan trykket aldrig blive bedre end billedets kvalitet, men hos cewe kommer der en advarsel hen over billedet, hvis billedets oprindelige kvalitet ikke er god nok til den størrelse man har valgt i fotobogen. Man kan selv vælge, om man vil ignorere det eller man kan gøre billedet mindre i håb om, at det gøre billedet mere brugbart.

Jeg har ikke erfaringer med andre fotobøger end cewe, men synes deres er super brugervenlige og med mange muligheder, hvis man vil lege lidt med det.
Jeg kan godt lide, at det er muligt at få et billede til at fylde en dobbeltside og at man stadig kan sætte små billeder henover. Der er mulighed for at tilføje tekst hvor man vil - endda også på ryggen af bogen.
Der er masser af baggrunde og farver at vælge mellem, ligesom der er skabeloner, hvis man ikke selv har fantasi til at designe siderne - dog kan man stadig rykke rundt på rammerne og størrelserne, selvom man bruger nogle af skabelonerne.

Men som Lathurys siger, så tager det meget længere tid, end man tror, men kan man lide at sidde og nørde lidt, er det ret sjovt at kaste sig over.

Vil dog anbefale, at du sorterer billederne på forhånd og danner dig et overblik over, hvor mange billeder du vil have pr side - i gennemsnit. Herefter vil det være en god ide at du nogenlunde udvælger rækkefølgen på billederne/siderne og evt gemmer i små mapper på computeren inden start. Det vil lette overskueligheden når du går i gang.

God arbejdslyst! :D
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf Rapfisk » 14. apr 2020, 13:33

Min far, der er udlært trykker (typograf) bruger Cewe, så jeg er sikker på, at kvaliteten dér er i orden. Ja, og så er han 77, så brugerfladen er helt sikkert også brugervenlig.
1
Livslinjen: 70 201 201
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf avdotja » 14. apr 2020, 16:44

Misantropen skrev:...
At de bøger, fotolommer eller hvad du vælger skal være syrefri :)

Øh...det er jeg ikke stødt på før. Hvad er det? Og hvad gør det?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf avdotja » 14. apr 2020, 16:46

Og mange tak for at dele jeres erfaringer :)

Er stadigvæk kun i gang med at sortere og rydde op i billeder og kan kun give jer ret: det tager meget længere tid end man regner med :wacko:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf Misantropen » 14. apr 2020, 17:19

avdotja skrev:
Misantropen skrev:...
At de bøger, fotolommer eller hvad du vælger skal være syrefri :)

Øh...det er jeg ikke stødt på før. Hvad er det? Og hvad gør det?

Jeg havde ikke lige fattet at det var digitale billeder der skulle printes :blush:

Syrefri ting er godt til (op)bevaringen af gamle, fysiske billeder.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf avdotja » 14. apr 2020, 17:26

Misantropen skrev:
avdotja skrev:
Misantropen skrev:...
At de bøger, fotolommer eller hvad du vælger skal være syrefri :)

Øh...det er jeg ikke stødt på før. Hvad er det? Og hvad gør det?

Jeg havde ikke lige fattet at det var digitale billeder der skulle printes :blush:

Syrefri ting er godt til (op)bevaringen af gamle, fysiske billeder.

Ah okay :lol: Kunne da godt være der havde været et eller andet med de typer papirer man kunne vælge i mellem :D
1
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf Umulius » 15. apr 2020, 09:30

hotlips skrev:Det lyder mere som scrapbøger du mener, det tror jeg ihvertfald du kunne bruge noget inspiration fra når du spørger som du gør. Det kan jo både være ret simpelt og en større historie med alt muligt grej man kan købe eller lave til, der er et par damer der lavede nogle udsendelser om det for nogle år siden, de har også en butik med ting man kan bruge, jeg leder lige efter hvad de hedder..

Har du fundet ud af, hvad udsendelserne hed? :)
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf achillaxedprune » 16. apr 2020, 13:52

Rapfisk skrev:Min far, der er udlært trykker (typograf) bruger Cewe, så jeg er sikker på, at kvaliteten dér er i orden. Ja, og så er han 77, så brugerfladen er helt sikkert også brugervenlig.


Ved du hvilken type papir/fotopapir, han bruger? Jeg har lidt svært ved at vide, hvilken kvalitet/prisklasse, der ville være bedst. :gruble:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf achillaxedprune » 16. apr 2020, 13:55

musling skrev:Jeg har lavet en del cewe-fotobøger efterhånden (altid via Bilka) og har været super tilfreds alle gange.
Har prøvet forskellige formater og tykkelser, dog altid hardback, og kvaliteten er super fin og skarp.
Naturligvis kan trykket aldrig blive bedre end billedets kvalitet, men hos cewe kommer der en advarsel hen over billedet, hvis billedets oprindelige kvalitet ikke er god nok til den størrelse man har valgt i fotobogen. Man kan selv vælge, om man vil ignorere det eller man kan gøre billedet mindre i håb om, at det gøre billedet mere brugbart.

Jeg har ikke erfaringer med andre fotobøger end cewe, men synes deres er super brugervenlige og med mange muligheder, hvis man vil lege lidt med det.
Jeg kan godt lide, at det er muligt at få et billede til at fylde en dobbeltside og at man stadig kan sætte små billeder henover. Der er mulighed for at tilføje tekst hvor man vil - endda også på ryggen af bogen.
Der er masser af baggrunde og farver at vælge mellem, ligesom der er skabeloner, hvis man ikke selv har fantasi til at designe siderne - dog kan man stadig rykke rundt på rammerne og størrelserne, selvom man bruger nogle af skabelonerne.

Men som Lathurys siger, så tager det meget længere tid, end man tror, men kan man lide at sidde og nørde lidt, er det ret sjovt at kaste sig over.

Vil dog anbefale, at du sorterer billederne på forhånd og danner dig et overblik over, hvor mange billeder du vil have pr side - i gennemsnit. Herefter vil det være en god ide at du nogenlunde udvælger rækkefølgen på billederne/siderne og evt gemmer i små mapper på computeren inden start. Det vil lette overskueligheden når du går i gang.

God arbejdslyst! :D


Hvilken type papir/fotopapir har du vurderet, har været bedst?
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Fotobog - anbefalinger samt tips og tricks?

Indlægaf Sof » 16. apr 2020, 15:28

Er der nogen der ved om en af foto tjenesterne, har en mulighed for at lave A4 sider, evt med print på for og bagside, til at sætte i ringbind?

Overvejer at lave vores egen barnets bog, da jeg ikke lige synes udvalget passer til vores smag
0

Tilbage til "Hobby"